Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper

Gestart door Carel zondag 28 september 2014, 12:30:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik ter vervanging van mijn oude CS1R een Ecos2 gekocht met firmware versie 4.0.1. Op aanraden van mijn leverancier heb ik ook de CS1R naar deze versie geupdate. Verder werk ik met 3 Digikeys boosters en 1 Esu booster. Ik heb nu op beide centrales grote problemen met het aanmelden van Mfx locs. Soms melden zij zich aan onder een verkeerde naam, of met een onjuist adres en in sommige gevallen is slechts een deel van de functies beschikbaar. En zij blijven zich voortdurend aanmelden de ene keer juist de andere keer verkeerd. Ik heb het geprobeerd met zowel de Digikeys boosters en Esu booster, alleen de Esu booster en alleen via de programmeerrails. In alle gevallen konden dezelfde fouten worden gemaakt. Maar uiteindelijk lukte het me wel om ze na verscillende pogingen min of meer volledig aan te melden. Veel erger was nog, dat zodra ik de communicatie in KL met de centrale aanzette, Kl meldde dat er geen communicatie met de centrale was. Probeerde ik het nogmaals, dan was er wel communicatie, maar meldde KL, dat er een aantal locs met gelijke adressen waren. Ging ik die veranderen, dan bleek er veel meer aan de hand te zijn. Dan bleek in de rubriek kenmerken een aantal wijzigingen te hebben plaats gevonden. Dit is precies de rubriek, waarin de namen van de locs in de loclijst. staan. Probeer er dan nog maar eens uit wijs te worden.
Dit probleem deed zich iedere keer voor als ik een bestand of backup inlas.

Op deze wijze valt er met Koploper niet te werken: je weet niet welke loc je te pakken hebt.

De laatste firmware versie, die ik op mijn CS1R gebruikte was  3.6.1. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, terwijl de samenstelling van boosters en centrale gelijk was, zij het, dat ik toen alleen een CS1R had.
Daarom vermoed ik, dat het probleem ligt in de firmware versies na 3.6.1. Alleen na het uploaden van versie 4.0 kun je niet meer teug naar een versie 3.x.x Dan zou het probleem zo opgelost zijn.

Uit berichten, die ik via derden van Esu ontving blijkt, dat Esu het probleem van de moeilijke aanmelding onderkent en ook in de handleiding, die van de versie 3.7.0 wordt geleverd is een hele paragraaf gewijd aan de voorwaarden  waaraan je moet voldoen om de Mfx locs goed in te lezen. Daar komt ook nog bij, dat de ingangsspanning van de trafo precies 230 volt moet zijn en de uitgangsspanning 19,5 volt. Aan dat lastste is te voldoen. Het eerste heb je niet in de hand. De problemen met KL kennen ze niet en zal ze waarschijnlijk ook een zorg zijn. Had ik geweten, dat ik voor dit soort problemen zou komen te staan, dan had ik nooit een Ecos2 met deze firmware update gekocht en had ik ook mijn oude centrale niet hier naar geupdate. Ook mijn dealer heeft mij hiervoor niet gewaarschuwd. Ik heb de indruk, dat hij hiervan ook niet op de hoogte was. Anders had hij mij ook niet geadviseerd mijn oude centrale naar versie 4.0.1 te updaten ( mag ik aannemen).

Zijn er meer mensen, die hier last van hebben,of beter hiervoor een oplossing weten. Ik houd me aanbevolen.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Carel


Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Carel,

Deze problemen herken ik totaal niet, ik ken een aantal mensen die net als ik probleemloos rijden.
De uitgaande spanning hoort rond de 19v te zijn.

Heb je de twee draden O en B juist aangesloten? Kijk eens wat er gebeurt als je deze omdraaid.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
De Digikeys boosters kan je sowieso niet aanmelden met mfx, ondersteunen deze boosters niet.

Je probleem zit hem in het syncroniseren tussen koploper en je Ecos. In je ecos krijgen alle locomotieven een IDnummer. Koploper syncroniseert via dit ID nummer.

Advies:
Zorg er eerst voor dat je alle locomotieven zijn aangemeld in de Ecos voordat je ook maar connectie maakt met koploper! Want daar is het helaas foutgegaan. Om het weer goed te krijgen, er eerst voor zorgen dat alles in de Ecos juist staat. Vervolgens via het syncronisatiemenu in Koploper elke lok die in koploper staat weer juist koppelen aan die in de Ecos.
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Wijbe,
Bedankt voor je advies, maar ik moet je helaas teleurtsellen. Was het maar zo eenvoudig. Ik heb zojuist de Ecos 2 weer aangezet en wat gebeurt er? Een aantal locs, die gisteren via de Ecos booster, waar sinds gisteren mijn hele baan op is aangesloten, zijn aangemeld, worden opnieuw aangemeld. Een aantal andere locs, die gisteren correct waren aangemeld, zijn nu uit de centrale verdwenen. Van weer anderen heeft hij het plaatje en het adres veranderd. Of hij zet ze er dubbel in. Kortom hij heeft er een rotzooitje van gemaakt. Ik heb ze weer allemaal aangepast en ze staan er goed in en wat zie ik nu gebeuren? Hij blijft een  loc, die er dus goed instaat, steeds opnieuw aanmelden, maar wel onjuist en als ik hem verwijderd heb, meldt hij hem telkens weer opnieuw onjuist aan. Ik kan dat proces niet stoppen. Ik heb op dit moment geen communicatie met de computer. Ik heb alleen een goede backup van KL opgezet, die ik heb aangemaakt toen de centrale (CS1R) nog met versie 3.6.1 werkte, om te controleren of de adressen en namen juist zijn.

Ik heb getracht het proces van het steeds weer opnieuw aanmelden van die ene loc te stoppen door de Ecos2 af te sluiten en opnieuw op te starten. Lauw loene. Nog erger hij begint weer van voren af aan locs aan te melden. Het is om wanhopig van te worden.

Op mijn oude centrale gebeurt precies hetzelfde, dus wat kan ik voor andere conclusie trekken, dan dat er iets mankeert aan de versies na 3.6.1, want toen heb ik nooit last van dit soort dingen gehad. Omdat hij voortdurend blijft locs blijft aanmelden krijg ik nooit een stabiel bestand op de centrale. Dus kan ik ook niet synchroniseren met Koploper.

Bedankt voor je advies in ieder geval, maar het lost mijn probleem niet op.

Met vriendelijke groet,
Carel
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Carel,

Heeft vooralsnog niets met de Firmware van je Ecos2 of de versie van Koploper te maken. Het ging fout bij de synchronisatie.

Wijbe slaat de spijker op zijn kop. Het is zeer vermoedelijk dat de verbinding met Koploper openstond bij het aanmelden van de locs op jouw centrale. Dit kan behoorlijk wat gevolgen hebben omdat de idnrs. in Koploper niet overeenkwamen met de locomotieven. De locomotieven zullen zeer waarschijnlijk door synchronisatie de naam hebben aangenomen van een andere loc.

Het wordt een hele klus dit te corrigeren, let wel dat je locs eerst weer op je centrale moeten kloppen. Dit kan je doen door de locnamen in je Ecos2 weer aan te passen, de loc die jouw Ecos2 aanstuurt is de originele naam vervangen. De mfx/m4 locs uit je database in koploper verwijderen, al hoewel ik voor je wil kijken of ik je database met locs kan repareren. Stuur mij dan de database van koploper waarbij alles alle locs al verward zijn.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Walter,
Bedankt voor je antwoord, maar ik begrijp het niet helemaal. Ik begrijp, dat als er verbinding is geweest tussen KL en het aanmelden van de mfx locs aan de centrale er sprake zou geweest zijn van synchronisatie tussen KL en de centrale, waardoor de idnrs van de locs in de centrale en Kl niet meer overeenkwamen.

Ik hoop niet, dat je me kwalijk neemt, dat ik de herstelprocedure, die je aangeeft, niet helemaal begrijp. Zou je me dat nog eens iets uitgebreider willen uitleggen, want je vertelt het zo geomprimeerd, dat ik het niet helemaal kan volgen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke voete,
Carel
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Walter

Voete moet natuurlijk groeten zijn.

Carel
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Carel,

Het probleem is dat de locnaam in de locdecoder vervangen is. Je moet dus verder zoeken d

Stap 1
Stuur je koploper database naar mijn mailadres, hier kan ik je helpen of afstand, je krijgt de database gerepareerd terug, met welke locs aangepast zijn.

Stap 2
De locs met problemen, en niet luisteren naar het juiste adres in je Ecos2 zal je zelf aan moeten passen, cq resetten,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo allemaal,
Howel mijn probleem is opgelost door de informatie, die ik van Walter heb gekregen, wil ik toch nog even reageren op een opmerking over het niet kunnen aanmelden van mfx locs via Digikeys boosters.Ik wist ook niet beter, dan dat niet kon. Maar per ongeluk had ik een paar mfx locs laten staan op delen van mijn baan, die door Digikeys boosters worden gevoed en tot mijn stomme verbazing meldden deze locs zich keurig aan.
Zij gedragen zich verder precies hetzelfde als de mfx locs, die zich via een Esu booster hebben aangemeld.
Daardoor heb ik de Esu booster weer gauw van de baan gehaald en vervangen door een Digiikeys booster, zodat ik geen kortsluiting heb op de boosterovergangen en niet die wippers hoef te gebruiken, waarop locs altijd stil blijven staan.
Een verklaring heb ik niet. Ik constateer alleen een feit.

Mvrgr
Carel
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo Carel,

er is een nieuwe versie Koploper 8.5 verschenen, juist met een oplossing om het probleem wat jou overkomen is te voorkomen, in deze versie zijn er geen directe problemen meer met locs die zich met een loc-id aanmelden op de centrale, gegevens in centrale en mogelijk ook in de locomotiefdecoder worden niet meer overschreven.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Walter,
Bedankt voor de informatie. Ik ga Koploper 8.5 zsm installeren.
Mvrgr
Carel
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Beste Carel,

Het synschroniseren met FMX loks is inderdaad nu veel beter en duidelijker (je krijgt nu een aparte venster met een vermelding
van een probleem).
Nog een kleine tip. Als je de loks met problemen al geijkt hebt is het raadzaam om de ijkgegevens van deze loks even op een blad op te schrijven.
Kun je het nadien even manueel inbrengen ipv de lok terug te moeten ijken.
Ik heb nml. al eens een paar geijkte gegevens moeten verwijderen en nadien manueel terug ingebracht.

Mvg

Olivier77


Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Problemen met Ecos2/CS1R en Koploper
Hallo,

ik had het in het verleden op een andere manier opgelost voor een aantal mensen, zonder dat er ijk en loc-gegevens verloren gegaan waren.  Maar goed met de nieuwste versie van Koploper zal dat gelukkig nu niet meer hoeven te gebeuren,

met vriendelijke groet,

Walter