Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

bediening servo's - probleem

Gestart door atomic zondag 28 september 2014, 10:20:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bediening servo's - probleem
Voor mijn eindstation met 8 wissels heb ik dus 8 ESU-servo's geplaatst. De 1ste 4 wissels heb ik, volgens handleiding van ESU, aangesloten aan een SwitchPilot Servo ESU 51802. Volledigheidshalve moet ik ook melden dat ik deze servo's manueel wens aan te sturen, dus niet digitaal. Alles loopt naar wens, en het programmeren van de servo's is ook gelukt. Nu komt mijn probleem. Bij het aansluiten van de 4 andere wissels aan een 2de SwitchPilot Servo gaat ook alles naar wens, tot ik de 2 SwitchPilot aan de transfo aansluit (16 volt) gelijkstroom. Dan gebeurt het soms dat 2 wissels omgeschakeld worden met 1 druk op de toets, 1 via de 1ste SwitchPilot Servo en de andere via de 2de SwitchPilot Servo. En dat snap ik niet hoe dit mogelijk is en wat ik eventueel fout doe. Graag een reactie en alvast bedankt.
Frederic
Re: bediening servo's - probleem
Heb je voor de knoppen 1 gemeenschappelijke draad genomen? Als je dat hebt gedaan: Elke knop apart twee draden zou het probleem op moeten lossen.

Groeten,

Rauke
Re: bediening servo's - probleem
Dag Rauke, bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet zo goed je vraag (ben een leek op gebied van electronica  :?).
Ik heb voor de test 2 schakelkasten van Märklin 7272 gebruikt. Ik ben echter zinnens om definitief, als als perfect loopt, kipschakelaars (on)-off-(on) te gebruiken.  Of begrijp ik het verkeerd en is dit niet mogelijk. Ik veronderstel, indien ik ieder drukknop van een wissel apart 2 draden plaats, 1 van die 2 draden toch allemaal samen moet komen.
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bediening servo's - probleem
Marklin 7272 schakelt niet potentiaalvrij, maar tegen de massa van de M* trafo.

Potentiaalvrij betekent dat de aan- en afvoer vast zitten aan de schakelaar, en verder NERGENS aan.
Die schakelaar kan bij wijze van spreke een lichtknopje zijn of een reedcontact, zolang er maar geen verbinding is met een andere stroombron. Dat is ook logisch, want de ESU werkt intern voor die schakelknopjes met 5 vDC, en verwacht een positief signaaal (+).

Read the f!$%^ manual.
Re: bediening servo's - probleem
Citaat van: Jan22 op dinsdag 30 september 2014, 10:50:36

Marklin 7272 schakelt niet potentiaalvrij, maar tegen de massa van de M* trafo.


Onzin.

Over het aansluiten zie plaatje, spreekt voor zich lijkt me.



Gr, Ben.
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: bediening servo's - probleem
Je mag ze allemaal bij elkaar knopen. Heb ik ook gedaan, en werkt perfect. (en scheelt je menige meter draad)

Roy
Re: bediening servo's - probleem
Citaat van: Jan22 op dinsdag 30 september 2014, 10:50:36
Marklin 7272 schakelt niet potentiaalvrij, maar tegen de massa van de M* trafo.

Of tegen elke spanning die je op het kastje zet ! Bijvoorbeeld die van de ESU servo-controller.
M.a.w. de 8 schakelaars uit de tekening van Ben kunnen prima de 8 toetsen van de 7272 zijn.

Re: bediening servo's - probleem
Allemaal hartelijk bedankt voor de reactie. Zoals ik reeds meldde, ik heb schema van ESU gebruikt zoals Ben toont, en alles gaat perfect, tot ik een tweede SwitschPilot gebruik voor servo 5 tot en met 8, ook aangesloten zoals schema van Ben. Maar dan begint het, als ik servo 1 aanstuur, gebeurt het, maar niet altijd, dat servo 5 ook reageert, en dat snap ik niet. Ik gebruik zelfde voeding (voor beide SwitchPilot's). Ik moet toch geen afzonderlijke voeding (transfo) gebruiken voor de 2de SwitchPilot?
Frederic
Re: bediening servo's - probleem
Ditzelfde probleem hebben wij oook gehad met de SwitchPilots. De oplossing: je mag van één decoder een gemeenschappelijke gebruiken, maar je mag de gemeenschappelijke van beide decoders niet met elkaar verbinden, anders krijg je onvoorspelbaar gedrag (zelfs spontaan omgaan van wissels ed).
Aan te raden is zelfs de knoppen volledig zonder gemeenschappelijke min of plus aan te sluiten.

Groeten,

Rauke
Re: bediening servo's - probleem
Rauke, bedankt voor deze mededeling. Als ik het goed begrijp, mag ik 2 schakelkasten van Märklin 7272 niet aan elkaar verbinden, maar bij elke schakelkast een gemeenschappelijke min of plus van een SwitchPilot gebruiken. Ik ga dit eens uitproberen, maar niet onmiddellijk want ik vertrek nu donderdag naar België (opendeur Amsac op zondag 12 oktober)
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: bediening servo's - probleem
inderdaad. Per switchpilot 1 kastje aansluiten, niet doorverbinden.

Roy
Re: bediening servo's - probleem
Bedankt Roy :P
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bediening servo's - probleem
Blijft natuurlijk de vraag: waarom is dat zo?
Wijbe meldde ooit dat de decoder alle vier de ingangen met een zekere regelmaat pollt.
Oftewel afluistert op pulsen. Zou het kunnen zijn dat als je van twee decoders de knoppen met elkaar verbindt, dit polling mechanisme de tel kwijt raakt?
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: bediening servo's - probleem
Vraag je wat.... Kan best wezen dat het iets in die richting is. In ieder geval staat het duidelijk in de handleiding vermeld.

Tijd geleden op de club hebben we de scoop erop gehad. Weet jij nog precies wat het probleem was Rauke?
Re: bediening servo's - probleem
Ik vermoed dat de keuzeschakelaars met een eenvoudige AD-ingang van microcontroller aangesloten zijn.
Je hebt dan een serie weerstanden in een rijtje zitten en de schakelaars sluiten allemaal een andere weerstand kort.
Op deze manier krijg je bij verschillende schakelaars een verschillende spanning die dan wordt ingelezen en berekend welke knop het geweest was.
Tjonge, moeilijk te beschrijven, zo´n simpele schakeling  :)

Je mag dan nooit bij twee van die apparaten de schakelaars aan elkaar leggen, dat beïnvloedt elkaar dan gewoon.
Tis maar 1 draadje extra per kastje, het gaat nergens om.

Je kan trouwens ook niet meer dan 1 keuze tegelijk maken, dus bv. geen twee servo´s tegelijk starten.

Is het een beetje te begrijpen ?
Kan ook nog een schema tekenen.....

grv Huub
Re: bediening servo's - probleem
Hallo Huub, ik vertrek vandaag naar België voor 11 dagen, zodat ik het niet kan uitproberen. Maar ik begrijp dat alles perfect zal werken als, per SwitchPiot, de gemeenschappelijke - apart aan de kipschakelaars (on)-off-(on) in het midden wordt bevestigd. Dus 4 kipschakelaars voor de servo's 1 tot 4 naar de - van 1 SwitchPilot en de 4 andere kipchakelaars voor de servo's 5 tot 8 naar de - van de 2de SwitchPilot. Klopt dat? En ja, indien mogelijk graag een schema.
Bedankt alvast voor de moeite.
Frederic
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: bediening servo's - probleem
Gewoon het schema van esu aanhouden, dan werkt het. gewoon geen kastjes bij elkaar prikken.

Roy
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bediening servo's - probleem
Citaat van: huub op woensdag 01 oktober 2014, 21:35:44
Je kan trouwens ook niet meer dan 1 keuze tegelijk maken, dus bv. geen twee servo´s tegelijk starten.
Ik vermoed dat je helemaal gelijk hebt. Dit is een van de op zich gedocumenteerde eigenschappen van het apparaat. Maar ik kwam er pas achter toen ik 2 servo's tegelijkertijd wide schakelen (in een station), met reedcontacten. Tegelijkertijd op die ene decoder (voor vier wissels), dat kan dus niet, dat geeft een onvoorspelbaar resultaat. En dat maakt deze decoder meteen een stuk minder bruikbaar. Want dan moet je weer een by-pass gaan verzinnen om te zorgen dat ze toch achter elkaar schakelen, en zo wordt dan iets wat zo makkelijk lijkt (en verkocht wordt als "doet het ook goed op een analoge baan"), toch nog complex.
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: bediening servo's - probleem
Yup, dat probleem hadden wij dus ook. En 2 servo's achter elkaar aan liggen helpt je helaas ook niks. Wij hebben het opgelost door maar een pc te gebruiken met Traincontroller :mrgreen:
Re: bediening servo's - probleem
Citaat van: Jan22 op vrijdag 03 oktober 2014, 18:39:35

.......en zo wordt dan iets wat zo makkelijk lijkt (en verkocht wordt als "doet het ook goed op een analoge baan"), toch nog complex.


Zo is de decoder ook niet bedoeld. Het principe is "analoog schakelbaar", dat is echt iets anders.

Gr, Ben.
Re: bediening servo's - probleem
Het inlezen van meerdere (hier 4 stuks) schakelaars kan met een microcontroller met een ADC-ingang toch gebeuren via die ene ingang.
De eenvoudige weerstandsdeler zorgt voor een bepaalde waarde van de gelijkspanning, afhankelijk van welke schakelaar je indrukt.
De ADC zet de gemeten spanning om in een digitale waarde en met je programma kan je dan uitlezen wat de gemeten waarde is en vervolgens bepalen welke schakelaar ingedrukt wordt.

Simpel en toch eenvoudig  :P

nb. ik weet niks van de ESU-decoder, daarom is dit slechts een vermoeden.
Re: bediening servo's - probleem
Dat verklaart alleen nog niet hoe het kan dat je storing krijgt als je van twee decoders  de ene kant doorlust... 8o

Groeten,

Rauke
Re: bediening servo's - probleem
Tja, daar kan je alleen een zinnig antwoord op geven als je exact weet hoe de ESU-schakeling in elkaar zit.
Het geschetste is slechts een voorbeeld van hoe het zou kunnen  :)
Re: bediening servo's - probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bediening servo's - probleem
Oftewel: we maken er eentje open, en fotograferen de inhoud? Reverse engineering, en zo?
Re: bediening servo's - probleem
Niet zo'n slecht idee Jan,
maar dit kan nogal wat voeten in aarde hebben voordat je het exact weet.
Dan weet je of die ene draad voor elk apparaat los uitgevoerd dient te worden of niet, lijkt me de moeite niet waard....
En als je met een multilayer te maken krijgt, dan wordt het (hoogstwaarschijnlijk) toch niks. Denk het niet, trouwens.
Re: bediening servo's - probleem
Beste mensen, hoewel ik momenteel in België vertoef, dank ik jullie voor de diverse suggesties. Van zodra ik terug in Italië ben, zal ik dit alles uitproberen en zal ik het resultaat laten weten  :)
Groetjes
Frederic
Re: bediening servo's - probleem
Beste forumleden. ik ben gisteren terug aan mijn hobby begonnen, en ben ik onmiddellijk beginnen testen met de problemen van mijn ESU-servo's. Ik heb de raad van Huub gevolgd en per SwitchPilot een afzonderlijke gemeenschappelijke draad gebruikt, en nu werkt alles perfect. Iedereen bedankt die hiervoor een bijdrage hebben geleverd  :thumbup:.
Frederic