Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eerste ontwerp van een beginner

Gestart door Martijn1976 zondag 28 september 2014, 14:54:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste ontwerp van een beginner
Beste liefhebbers,

Hierbij mijn eerste ontwerp voor de te realiseren baan. Ik heb een hoofdlijn kopstation gecombineerd met een nevenlijn met een kleiner station. Daarnaast wil ik rechts een eenvoudig industrie terrein aanleggen. De baan is dus in een U vorm. Ik hoor heel graag jullie tips, opmerkingen en aanbevelingen. Heb is mijn eerste ontwerp dus ik sta erg open voor hulp!

Re: Eerste ontwerp van een beginner
Hoi Martijn

Als ik een ontwerp maak zorg ik altijd voor een soort dienstregeling, in jouw geval bv trein gaat van station A via C naar B.
Jouw ontwerp gaat de trein van station A naar C en komt vervolgens alleen nog maar door C heen, voor de neven lijn geld het zelfde. 
Re: Eerste ontwerp van een beginner
Dag Herman,

Dank voor je feedback. Zeg je daarmee dat je eigenlijk altijd via een schaduw station naar de volgend zichtbaar station gaat?
Re: Eerste ontwerp van een beginner
Hallo Martijn,

ik heb even zitten kijken naar je baanontwerp. Allereerst een tip voor een betere leesbaarheid.
Ik zie dat je Wintrack 11,0 gebruikt. Als je het plaatje opslaat via "bestand", "exporteren", dan krijg je een jpeg-bestand dat beter leesbaar is. Heb je de demo-versie van Wintrack, dan weet ik niet of die export-functie werkt. Ik heb zelf - toen ik nog met de demo-versie werkte - een afdruk van het scherm gemaakt en vervolgens in Paint het baanontwerp uitgesneden. Dan krijg je ook een groter plaatje.

Dan het ontwerp zelf. Een trein, die uit het station midden voor vertrekt, kan niet meer terugkomen in dit station, tenzij je in het schaduwstation van richting verandert. Een trein, die uit het kopstation links onder vertrekt, komt ook niet op de kopsporen in het station middenvoor. Alles komt over dat ene doorgaande spoor.

Misschien dat je kunt aangeven wat je opzet van de baan is. Wil je een station met doorgaande sporen plus een of twee kopsporen voor de verbinding met het station aan de nevenlijn? Dan moet je de kopsporen omkeren zodat ze van rechts bereikt worden. Ik zou dan een passeermogelijkheid maken aan het doorgaande spoor.

groeten,
Roel
Re: Eerste ontwerp van een beginner
Nee dat hoeft niet maar als er een trein uit jouw zichtbare station vertrekt komt deze bij jouw ontwerp in het schaduwstation uit.
Je zou bv kunnen zorgen dat er een verbinding komt tussen station A naar C en weer terug naar A.
De volgende verbinding zou dan worden van A naar B en weer terug naar A
Re: Eerste ontwerp van een beginner
Heb ff snel een ontwerpje gemaakt en daar kun je dus de verschillen zien met jouw ontwerp