Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Interieurverlichting ROCO TEE RAM

Gestart door Populier donderdag 25 september 2014, 19:12:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Gisteren eindelijk eens warm-witte led binnenverlichting met strips van Hüfing aangebracht in de 3 bakken. (lag al 2 jaar te wachten) Is toch wel een hele verbetering. Moet nog wel de lichtsterkte even af regelen maar bij een testrit knipperden de strips nogal. Ik weet niet of ik de decoder goed heb ingesteld: in de motorwagen moest een brug vervallen om met F4 de binnenverlichting te schakelen. Verder moest ik met de lokprogrammer Aux1 als verlichting benoemen. Dat de verlichting flikkert bij het rijden over een wissel, daar kan ik inkomen. Maar ook op gewone stukken (m rails) schakelt de verlichting gewoon een tijdje uit. ?? Heeft iemand ervaring met inregelen met de lokprogrammer? Ik ben er nog niet veel mee bezig geweest (en gebruik gewoon nog de IB II als programmer   :-( )
Om het flikkeren tegen te gaan heb ik inmiddels een condensator 35V470uF  in een wagon aangebracht en getest; werkt netjes, het licht gaat langzaam uit. Het treinstel is voorbereid voor binnenverlichting, alleen heeft Roco voor de bedrading 2x bruin aangebracht. Mijn vraag is als nitwit: hoe kan ik nagaan bij de motorwagen wat de plus is als beide draden bruin zijn? Ik heb uiteraard geen zin om de loksound decoder te beschadigen.

groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Hallo,
Als je een condensator hebt gebruikt weet je toch welke de + en de - is. Als de aansluiting omgekeerd is ontploft trouwens je condensator.
Mvg

755philippe
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Philippe,
In de wagon weet ik wat de + is maar ik moet nu de bron = motorwagen aansluiten en daar komt mijn twijfel, aangezien ik alleen bruine draden heb. >:-D en die plof wil ik nu juist voorkomen.

groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Citaat van: Populier op donderdag 25 september 2014, 19:12:58
Mijn vraag is als nitwit: hoe kan ik nagaan bij de motorwagen wat de plus is als beide draden bruin zijn?
Hennie , meten is weten.
Het makkelijkste is natuurlijk een universeel meter.
Heb je die niet maak dan met een normale led en een weerstand van plm 1k5 een proeflampje.
Soldeer het lampje aan één van de poten.

Staat er een plus spanning op de lange poot(anode) dan zal de led branden.

grt Piet.
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Piet
Merci voor de info. Ik was alweer begonnen met de "basiscursus elektronica" te lezen. Nu begrijp ik (tot mijn schande) waarom op de universeel meter af en toe een (min)streepje staat bij het meten. :) Direct maar even getest met een oude instelbare 3-12V Hape trafo waar de pol indicator van + naar - kan schakelen en het werkt uitstekend.
Overigens is de tip van het ledje ook mooi. Had ik eigenlijk ook zelf moeten kunnen bedenken  :-(. Overigens begrijp ik nog steeds niets van het naar mijn mening echt aan en uitschakelen van de ledjes. Duurt denk ik te lang voor een korte stroomonderbreking op de M wissels.
Blijft ook nog het probleem van de tweede sleper aan de achterkant die ik eigenlijk kwijt wil, omdat ik steeds spookmeldingen krijg in koploper, maar dat schijnt een probleem te geven bij de lichtwisseling bij het achteruit rijden. Heb bij de buren al het nodige gelezen maar het gaat mij dan flink duizelen.

groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Hi Hennie,

Die spookmeldingen! Wat voor rails gebruik je en maak je gebruik van stroom- of massa detectie.
Als je massa detectie gebruikt veroorzaakt een sleper n.m.l. geen spookmeldingen.

groet
Harald
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Harald,

M wissels dus ook M rails :thumbup:
Ik heb stroomdetectie aan het begin en eind van een blok meestal 2 rails lang dus 36 cm. Overigens zijn de meldingen vlg mij van recente datum dus misschien heb ik wel weer een vinkje gezet of weggehaald waardoor dit ontstaan is  >:-D

groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Dan wordt door de tweede sleper dat 2e blok ook "gewoon" bezet gehouden.
Alleen als er een heel klein blokje tussen de twee slepers zit dat vrijgegeven werd dan zou je een spookmelding kunnen krijgen.

groet
Harald
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Harald
sleper 1 op eindmelder blok en sleper 2 op beginmelder zelfde blok: spook en ik dacht ook bij sleper 1 in het volgende blok en sleper 2 in het vorige blok een spookmelding te krijgen.
Heb op een gegeven moment de meldingen maar uitgezet om toch wat rondjes te kunnen rijden...

groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Nog een vraagje aan de techneuten.
Inmiddels in het eerste rijtuig een condensator die ik nog had liggen 35V470uF ingebouwd. Hij is niet ontploft, ook niet na veelvuldig aan en uitschakelen dus ik neem aan dat het goed blijft gaan.  Wat ik mij nu afvraag is het volgende: als ik in de motorwagen die uiteindelijk de bron van het kwaad is een condensator inbouw dan hoef ik toch niet in alle 3 rijtuigen apart een condensator in te bouwen? Of denk ik nu weer te simpel?

Groet Hennie
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
De condensator moet je zo dicht mogelijk plaatsen bij de plaats waar je het probleem ondervindt, en niet aan't begin van je keten. (alhoewel je er daar natuurlijk ook ene mag zetten)
Bij een print is het net hetzelfde, aan de voeding enzo, zitten ook condensators, maar elke IC heeft in z'n directe nabijheid, ook een condensatortje zitten ...


succes,
Kris
Re: Interieurverlichting ROCO TEE RAM
Kris
merci dat zijn dus 3 condensatoren ofwel nog 2 te gaan..

groet Hennie