Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation

Gestart door willem van deursen vrijdag 26 september 2014, 17:48:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo modeltrein liefhebbers

Ik heb een vraag over een schaduwstation wat ik nu aan het aanleggen ben.
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik de stand van mijn wissels van mijn schaduwstation kan overbrengen op het controle paneel.
De bedoeling is dat ik aan de hand van lampjes ( kleur maakt niet uit ) kan zien in welke stand een wissel staat.
Iedere keer bukken wordt je gek van.
Of het nu met het orginele schakelkastje gaat of ik moet nieuwe ( puls ) schakelaars kopen, dat maakt mij niet uit.
Als het kan, de onderdelen bij naam of bestelnr ( conrad???? )
O ja, vergeten was ik dat ik analoog bestuur ( je weet wel die ouwe meuk ) >:-D
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo Willem.

de manier om dat te doen is om te werken met relais.
die schakel je dan met je schakelpaneel, en 1 uitgang van het relais bedient de wissel, terwijl een andere uitgang een lampje laat branden.
meestal heeft een relais wissel contacten dus kun je per stand een lampje laten branden, rood voor rechtsaf en groen voor rechtdoor of zoiets.
er zijn wel schakelingen te vinden hiervoor op dit forum of internet.

groet Winno
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Willem,
Om hoeveel wissels gaat het.
20 bv?
koop 20 daglichtseinpalen waarbij je de lampjes in jou bediening plateau verwerkt. De spoel van het sein laat je parallel meegaan met de aansturing van je wissel. alleen de inrijdende wissels hoef je zo te doen.
Rood staat dan bv voor rechts leidend.
Cees
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Willem.

Ik stuur de elektrische wissels (M-rail) aan middels een CDU-schakeling.
Werkt prima met bijkomend voordeel dat de stand wordt aangegeven met een LEDje.
Hierbij wordt aangegeven welke stand er aangestuurd wordt, niet de stand die de wissel heeft :wink:
M.a.w. zonder eindschakelaars in de wissel(bediening) is het enkel mogelijk om de sturing aan te geven.
Datzelfde kan natuurlijk ook met de alom bekende blauwe kastjes (schakelpanelen).

Heb je handwissels, dan zou je bowden-kabels kunnen overwegen.
A.d.h.v. de bedieningshefboom is de werkelijke wisselstand af te lezen.

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Zelf gebruik ik voor een beperkt schaduwstation (5 doorrijsporen) een "Märklin 72710 Wissel- en sein besturing met LED terugmelding".
Maar zodra eraantoe, wordt deze wel vervangen door een K83.

Ook voor dezelfde reden hiervoor gekozen... 'de rug'....  :-)

Groeten,

Jan
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Willem, ik als verstokt analoogrijder, maak in de wissels M, C (K wat moeizamer) een schakelaar die met de stand van de aandrijving op en neer gaat. Zo kan ik te alle tijden zien wat de stand is.
Frans
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: frans hufkens op zaterdag 27 september 2014, 10:26:37
... maak in de wissels M, C (K wat moeizamer) een schakelaar die met de stand van de aandrijving op en neer gaat.

Frans, zou je daar eens een foto van willen plaatsen?

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
De ouwe meuk, is dat M-rails? Want de rail-soort (M, K, C) kan uitmaken voor de oplossing die je kiest.
En die (elektrische) wissel, heeft die een M* wisselrelais of niet? Ook dat kan uitmaken voor de oplossing die je kiest.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Nou bedankt mede marklin rijders

Allereerst Winno Jouw idee vind ik toch een hele simpele en doeltreffende oplossing, maar weet jij toevallig ook welke relais ik moet kopen en hoe je deze dan moet aansluiten?
Ik ben wel technisch aangelegd maar ik zou niet weten welke relais ik zou moeten kopen.
Je had het er ook over dat ik dat wel ergens op dit forum zou kunnen vinden, maar missc hien weet jij dan waar ik dat kan vinden?
En dan Cees, jouw idee is ook een goede oplossing maar dat gaat een beetje in de papieren lopen.
En Erik , ik zou niet weten wat jij bedoeld met CDU schakeling.
Is dit ook voor analoge M rails dan?
Frans ik heb een schaduwstation dat echt in de schaduw ligt, maw ik zie echt helemaal niets en dus ook niet de stand van mijn wissels.
Ik zou niet weten wat ik mij daar bij moet voorstellen dus.
En als laatste Jan Willem, Ik bedoelde met die ouwe meuk niets beledigends , maar het is wel spul uit de zestiger jaren.
Het is gewone M rail met de oude electrische wissels ( die met dat blokje wat draait ), en deze wil ik door een electronische bediening zichtbaar maken op mijn bedieningspaneel.
Het is eigenlijk dat ik dat hele schaduwstation van veraf kan bedienen ( bezetmelding, optiche bediening dmv lamjes enz. )

met vr gr Willem :P
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Goedenavond Willem,

Kris (sn00zerman op het forum) heeft een keer op zijn site een artikel gezet waarin een print gebruikt wordt om aan te geven in welke stand de wissels staan. Deze maakt gebruik van 2 polige schakelaars, waarvan 1 deel voor de wissel gebruikt wordt, en de andere voor de schakeling (dus galvanisch gescheiden).

Ik heb deze printen voor een forumlid gemaakt, en hier staan de Conrad art.nr die benodigd zijn en een mogelijke layout voor op experimenteerplaat.

Misschien is het wat voor je, het werkt namelijk fantastisch en onthoud de standen ook als de baan uitgezet is en daarna weer aangezet wordt.
Het enigste is dat de PIC geprogrammeerd moet worden via een speciale programmer, dus deze apparatuur moet je hebben, of je moet iemand kennen die dit voor je wil doen (Ik bezit er een, en zou het evt wel willen doen, mocht je het willen stuur dan maar een PB/mailtje).

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo John

Bedankt voor de tip, maar bij mij hoeft het alleen maar uitgelegd te worden voor 1 wissel ( dan kan ik de rest hetzelfde maken ).
Want de link die werkt niet meer.
Het principe één puls voor de wissel en en schakeling voor het lampje is genoeg.
kun jij mij dat misschien uitleggen?

gr Willem
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo Willem,

Ik zie dat de linkjes in het andere topic niet meer werken (ik zal deze wel een keer updaten).

De print is geschikt voor 7 wissels, die d.m.v. een 2-polige (on)-off-(on) schakelaar aangesloten worden. 1 pool hiervan wordt gebruikt om de wissels te schakelen (net als normaal). De 2e pool wordt aangesloten op de print. Als de wissel omgezet wordt krijgt de print een puls. De chip die op de print zit zorgt er dan voor dat de andere led (2 leds/wissel, 1 voor rechtdoor, 1 voor afbuigend) gaat branden.

De print onthoud de stand van de leds ook als de spanning eraf gehaald wordt, en zorgt ervoor dat als er weer spanning opgezet wordt dezelfde leds gaan branden als die op het moment van uitschakelen brandde.

Ik hoop dat het hierdoor wat duidelijker is geworden, mocht je meer willen weten wil ik deze info altijd geven. \

Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo John

Het principe is mij duidelijk, en handig ook.
Maar nu nog het maken van deze print.
Welke onderdelen heb ik nodig voor 1 wissel , en hoe sluit ik dit aan op de printplaat?
Ik heb inmiddels al mijn wagons ook al voorzien van led verlichting dmv een duidelijke uitleg van een mede forum bezoeker, dus John als je zo vriendelijk zou willen zijn om iets van een tekening door te zenden met de gebruikte onderdelen die je voor zo'n schakeling ( per wissel ) nodig hebt, dan zou ik je zeer dankbaar zijn.

gr Willem
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Willem.

Citaat van: willem van deursen op dinsdag 30 september 2014, 17:47:06
... , ik zou niet weten wat jij bedoeld met CDU schakeling.
Is dit ook voor analoge M rails dan?

Op de wiki kan je lezen hoe een CDU schakeling werkt: klik
Geschikt voor jouw analoge baan met M-rails en met een
minimum aan goedkope onderdelen.
Kijk ook eens in dit topic en dit topic voor meer informatie.

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Goedenavond Willem,

Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38639.msg705615#msg705615

De print werkt dan voor 7 wissels (alles onderdelen staan zijn per print tenzij anders vermeld), natuurlijk kan je er minder aansluiten.

Meer info nodig dan hoor ik het wel,

Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hoi John

Dat lijstje is prachtig, maar nu nog een schema hoe ik zoiets moet aansluiten.
Ik bedoel dat ik wel deze componenten kan kopen maar als ik niet weet hoe ik ze moet solderen dan heb ik een probleem.
Misschien kun jij mij aan zo'n ( duidelijk ) schema helpen.
En Erik, deze CDU schakeling lijkt mij ook goed.
Ik heb inmiddels een vierkante keienkop gekregen van al de schema's die ik op dit forum heb gezien,
maar nog niet een die ( voor mij ) duidelijk is.
Deze CDU schakeling van wiki is slecht uitgelegd, ik bedoel de werking is mij duidelijk, maar het aansluiten en welke componenten das het probleem.
Misschien kun jij duidelijkheid verschaffen?

Gr Willem :?
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo Willem,

Als je een stukje naar beneden scrolt op die andere pagina dan zie je de printplaat lay-outen ;)
Dit is voor beiden zijdes, mocht je elke los willen dan moet je daar maar even kijken:


(Plaatje is klikbaar voor vergroting)

Het schema kan ik ook mailen naar je als je die zou willen (maar de printplaat layout zou voldoende moeten zijn).
Verder kreeg ik net een mailtje van iemand die nog een tweetal printen heeft liggen (ongebruikt, 1 gesoldeerd, 1 nog in onderdelen). Als je interesse zou hebben is er misschien wel een mogelijkheid om deze over te nemen. Mocht je dat willen stuur even een PB/mailtje naar me dan kan ik kijken of er iets te regelen is.

Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Willem.

Citaat van: willem van deursen op woensdag 01 oktober 2014, 08:49:14
...En Erik, deze CDU schakeling lijkt mij ook goed.
Ik heb inmiddels een vierkante keienkop gekregen van al de schema's die ik op dit forum heb gezien,
maar nog niet een die ( voor mij ) duidelijk is.
Deze CDU schakeling van wiki is slecht uitgelegd, ik bedoel de werking is mij duidelijk, maar het aansluiten en welke componenten das het probleem.
Misschien kun jij duidelijkheid verschaffen?

De eerste schakeling beschreven in de Wiki is eigenlijk het principe van de CDU.
Bij de tweede schakeling staan de waarden van de componenten er bij vermeld.
In dit topic heb ik mijn testresultaten hiervan opgesomd.
En let op: voor deze schakeling is gelijkspanning benodigd (zie schema 1 van de Wiki)!

Onderstaand het schema zoals ik de CDU-schakeling(en) heb gebouwd.
De weerstanden zijn toegevoegd (samen met LEDjes en schakelaar) in het bedienpaneel.
De condensatoren zijn op een aparte module gemonteerd, maar deze kunnen ook
prima 'in' het bedieningspaneel worden gehuisvest.
Voor de bekabeling heb ik PTT-kabel (Norm88) gebruikt, herkenbaar aan de kleurcodering
in het schema.


Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Is het een idee om een 1 bit geheugen met twee poorten van een 7400 te maken? Kan je twee wissels met 1 ic van gratis geld monitoren
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Een 7400 is wel heel erg oud, niet ?

Je zou een 4093 kunnen nemen, die verbruikt al heel wat minder, is ook al voorzien van schmitt-triggers, maar zet je de spanning uit, dan is alle info weg.
Bij de eerst volgende keer moet je alle wissels een keertje bedienen voor je begint.....

grv Huub

Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Er zijn er nog 1000, ik kies toevallig de 7400. Het ding is gratis, makkelijk aanelkaarsolderen, kan met 7474 ook of nog 999 anderen.

Wat maakt het uit dat die oud is? Bistabiel relais is in zijn eentje niet zo duur, maar als je er ineens 40 nodig hebt kom je aan de prijs van een mooie loc... of wagen. en die 7400 blijven gratis... en ik zie geen meerwaarde in die Smit-trigger
Het bedienen van die wissels zou ik even voor lief nemen en het is gelijk getest.

Ik vind het zo makkelijk om andermans idee af te kraken, had dan zelf eerder met die 4093 gekomen. Dan had ik er niet overheen gekomen met die 7400 die gratis is. Je had ook de voedingsspanning nog aan kunnen voeren. De hele rataplan moet afgezenerd worden. Aan het verbruik van een 7400 is nog nooit iemand failliet gegaan.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: Roberd op woensdag 01 oktober 2014, 18:47:41
ik kies toevallig de 7400. Het ding is gratis, makkelijk aanelkaarsolderen, kan met 7474 ook of nog 999 anderen.

Bistabiel relais is in zijn eentje niet zo duur, maar als je er ineens 40 nodig hebt kom je aan de prijs van een mooie loc... of wagen. en die 7400 blijven gratis...

Goede keus.

Ik keek even bij Farnell. Voor de prijs van 40x 7400+voetjes, kocht ik vorig jaar 45 bistabiele relais.
Wat is gratis? Gewoon de aanbiedingen in de gaten houden?
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Een PMmetje aan mij ;) incl voetjes

Farnell is natuurlijk wel de bijenkorf onder de electronicaboeren

Bij Conrad zijn ze 18 cent. Als het mijn probleem was en het moet simpel blijven zou ik voor die 7400 oplossing gaan want dat kost me nix, gewoonwegweg omdat ik die ongebruikt heb liggen. en als ze op zijn kijk ik in de doos wat het volgende toe te passen slachtoffer wordt
Maar er zijn zoveel mogelijkheden. In dit geval zou bistabiele relais kopen mij "op onnodige kosten jagen"
Ik weet niet of simpel, in het geval van de topicstarter, simpel genoeg is. Als schakelen een nog onontgonnen terrein is, wat ihg van de topicstarter blijkt, had ik voor Bistabiel gekozen. en al helemaal niet voor PIC
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo Roberd,

Waarom zou een PIC niet kunnen, zolang je namelijk een schema hebt, en iemand die de pic voor je programmeert is het niet veel anders dan wat 7400 solderen en aansluiten...
Verder heb ik de mogelijkheid aangeboden om te gaan kijken of de topicstarter 2 printen kan overnemen, die als hij het zou willen geheel werkend (want daar wil ik dan ook nog wel voor zorgen) op de post naar hem toe kunnen gaan. Dan is het enkel aansluiten op de schakelaars/leds en de voeding en klaar...

Dat laatste is toch nog simpeler dan met losse componenten werken die je eerst aan elkaar moet zetten.

Just my 2 cents,
Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Op die manier kan het uiteraard heel goed. "With just a little help from my friends"

Godzijdank zijn er nog mensen die elkaar willen helpen. Zoals jij het voorschotelt zou ik wèl voor PIC kiezen.
Ik dacht dat die jongen mèt PIC in het diepe werd gedonderd om daar jammerlijk te verzuipen...
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Haha, we zitten hier tenslotte om elkaar te helpen.

Ik zou iemand zelf niet snel met een PIC in het diepe gooien, alleen wanneer ik zeker weet dat die persoon kennis van elektro heeft en dan nog zou ik hem ondersteunen.
Al ben ik wel benieuwd wat de TS uiteindelijk gaat doen, hij heeft iig genoeg mogelijkheden.

Gr, John
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Ik reageerde eerder met de volgende tekst:

Ik als verstokt analoogrijder, maak in de wissels M, C (K wat moeizamer) een schakelaar die met de stand van de aandrijving op en neer gaat. Zo kan ik te alle tijden zien wat de stand is.

Ik heb inmiddels een foto gemaakt van een M wissel waarin ik een microswitch heb ingebouwd. Ondanks de M rail rijd ik met detectie. Ik heb 8 jaar geleden één rail van al mijn gebruikte M rails geïsoleerd.  Ik gebruik deze schakelaar om aan mijn relais door te geven of de rail afhankelijk van de wisselstand, vrij is.  Maar natuurlijk kan deze schakelaar ook gebruikt worden om de stand van de wissel terug te melden middels lampjes of leds aan het dashboard.

Ook de C wissel voorzie ik van een switch en tegenswoordig zelfs van twee. K wissels, gaat ook, maar daar is het aanbrengen moeizamer.
Van deze 2 wisselsoorten heb nog geen echte goede foto's.

Ik hoop dat ik met deze afbeelding de hobbyisten een plezier gedaan heb.
Succes
Frans

Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Hallo aan alle tipgevers.

Ik zie dat dit probleem al langer speelt en dat de meningen hierover flink verdeeld zijn.
John, bedankt voor de schema's deze zijn zeer duidelijk, maar ik ga ze toch echt zelf maken.
( anders is het geen zelfbouw meer ).
Het is juist de fun om dit zelf te solderen.
En Erik jij ook bedankt voor het schema, alleen kom ik daar niet zo uit.
Is dit bedieningspaneel wat in het schema staat, een eigen paneel of die van marklin?
Ook Robert bedankt, ook al weet ik niet wat je bedoeld met die 7400.
Op het internet heb ik "marklin 7400 "ingetikt, maar daar werd ik ook niets wijzer van.
Als ik zo lees moet het bij jouw wel heel erg simpel zijn.
een bistabiel relais ( welke ) is prima, alhoewel ik toch een hoop termen hoor die met digitaalrijden te maken hebben.
Maar even voor alle duidelijkheid, ik rijd m rail met analogo locs en analoge wissels.
Maar misschien kun je wat duidelijker zijn over die 7400, want ik ben wel technisch aangelegd, maar heb er beslist niet voor geleerd ( bloemenboer ).
Wat is dat, waar kun je die kopen, en hoe gebruik je die???
En Frans ik ga jouw schakeling uitproberen.
Ziet er erg doeltreffend uit alleen, dat hoekprofieltje dat snap ik, maar hoe dat hefboompje op z'n plaats blijft zitten, is niet goed te zien.
Ik neem aan dat je dat hefboompje ook van plastic hebt gemaakt?
Hij blijft door iets wits op z'n plaats zitten, of schuift er doorheen.
Kun jij misschien vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Dan Jan, wederom 7400 of 7474 is voor mij vaag.
ik zou niet weten wat en waar jullie het over hebben.
Misschien kun je mij dit eens uitleggen.
Ik moet ( voorlopig ) 18 wissels gaan doen, en daarna wellicht nog meer, dus wil ik beslagen ten ijs komen.

Gr Willem :?
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: frans hufkens op donderdag 02 oktober 2014, 19:09:35

Ik hoop dat ik met deze afbeelding de hobbyisten een plezier gedaan heb.


Frans hier heb jij mij veel plezier mee gedaan, ga ik ook proberen.
Voor de wissels in mijn schaduw station, is dit wel handig.

Bedankt.

Gr Einte
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Willem.

Citaat van: willem van deursen op zaterdag 04 oktober 2014, 08:10:37
Het is juist de fun om dit zelf te solderen.
En Erik jij ook bedankt voor het schema, alleen kom ik daar niet zo uit.
Is dit bedieningspaneel wat in het schema staat, een eigen paneel of die van marklin?

T.a.v. zelfbouw is het CDU schema wel 1 van de simpelste schema's,
met maar 7 electronica-componenten en een dubbelpolige schakelaar ...
Niets digitaal aan en uitermate geschikt voor M-rail wisselbediening:
robuust en niet zo kritisch, eigenlijk net als analoog rijden op M-rails :wink:
Het bedienpaneel in het schema is inderdaad een zelfbouw paneeltje.

Groeten,

Erik.

Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: willem van deursen op zaterdag 04 oktober 2014, 08:10:37
John, bedankt voor de schema's deze zijn zeer duidelijk, maar ik ga ze toch echt zelf maken.
( anders is het geen zelfbouw meer ).
Het is juist de fun om dit zelf te solderen.

Ik moet ( voorlopig ) 18 wissels gaan doen, en daarna wellicht nog meer, dus wil ik beslagen ten ijs komen.

Hallo Willem,

Oke, al is 1 print van de 2 nog ongebouwd, componenten zijn er wel voor, dus die zou je al moeten solderen. En als je 18 wissels wil voorzien, dan zal je 3 printen nodig hebben (daar elke print max 7 wissels/seinen aankan). Dus nogmeer soldeerwerk... (En dan heb je tevens een voorbeeld erbij.) ;) :D

Gr, John

PS: een 7400 is een IC'tje met 4 2-input NAND gates.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Willem, ik ga een poging doen om de details nader te beschrijven. Ik sluit 2 foto's bij.

Ik spreek over een hoekprofiel, maar eigenlijk gebruik ik een U profiel waarvan de zijkanten verschillend in hoogte zijn. Als je de foto bekijkt dan zie je eerst het profiel zoals ik dat koop bij Gamma etc.

Daarna ga ik dit inkorten. De korte kant snij ik weg en laat aan het begin enkele centimeters zitten. Met een tangetje maak ik van dit restant een soort tunneltje.

Vervolgens kort ik ook de lange opstaande kant in, zoals je op de foto kunt zien. En op deze wijze ontstaat op een creatieve wijze toch een soort hoekprofiel.

Nu de verbinding tussen het wisselanker en de schakelaar. Ik noem dit maar voor het gemaak de hefboom.
Ik gebruik hiervoor het materiaal van het U profiel.
Ik snij gewoon een stukje uit het kunststof.
Lengte ca 4 tot 5 cm.
Hoogte ca 0,5 cm.
Aan het begin boor ik een gaatje, zo groot dat het mechanisme van het anker erin past.

De microswitch plak ik vast met bisonkit. Zoals je ziet op de foto van het wissel, zit de microswitch schuin t.o.v van het profiel. Mijn ervaring heeft geleerd dat op deze wijze de schakelaar het beste functioneert.

Afhankelijk hoe en waar de schakelaar zit, moet je de hefboom op lengte maken en aan het eind een schuine kant vijlen.

De hefboom door het zgn de tunneltje richting schakelaar steken en met het gaatje aan het begin ervan, bevestigen aan het wisselanker.

Je zult ervaren dat je toch wel wat moet experimenteren, alvorens hij helemaal goed functioneert. 
Bij mijn wissels heb ik alle wissellantaarns en andere opbouw verwijderd, zodat alle kracht overblijft voor het wisselen en het bedienen van de schakelaar.

Ik wens Willem en alle andere hobyisten veel succes met deze uitdaging.
Groet
Frans



Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: Einte op zaterdag 04 oktober 2014, 08:45:46
Citaat van: frans hufkens op donderdag 02 oktober 2014, 19:09:35

Ik hoop dat ik met deze afbeelding de hobbyisten een plezier gedaan heb.


Voor de wissels in mijn schaduw station, is dit wel handig.


Hallo Frans,

Zat vandaag te denken, heb je geen problemen met die schakelaar als je het wissels schakelt, en de wisseltong gaat niet mee naar de andere kant,
die schakelaar ziet dat niet  :O , dus het kan nog mis gaan.
je zou de microswitch door de wisseltong moeten laten schakelen, ben benieuwd, ga zelf wel wat proberen.

Gr Einte
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Heb je niet overwogen om dit met reedcontactjes te doen? Geven geen mechanische belasting en een beetje boel minder arbeid.

Ik bewonder de inventiviteit wel  :thumbup:
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Einte, in de praktijk hoort natuurlijk de schakelaar hetzelfde te bewegen als de wissel. Wat wel eens kan gebeuren dat de kunststof hefboom niet de gewenste schakeling maakt, dus niet ver genoeg door wordt geduwd. Maar dat betekent dat het geheel iets of wat bijgesteld moet worden. Ik gebruik 14 M wissels met schakelaar, bij een groot schaduwstation met 8 rails ca. 4,50 meter lang ieder voorzien van 2 blokken. Daar kunnen dus 16 treinen gestald worden. De wissel bij de rail die onbezet is, wordt automatisch omgezet via schakelrails. Ik moet zeggen dat mijn schaduwstation erg intensief gebruikt wordt ( 25 locs). Incidenteel kan er in mijn constructie iets verlopen. Maar ja dat neem ik op de koop toe.
IK ben benieuwd hoe jouw ervaringen zullen zijn.
Ik wacht af
Groet
Frans
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Als ik het goed begrijp dan is een microswitch een zeer kleine schakelaar. En die bestaan er in allerlei maten.
Zo te zien is het er geen met een drukknop. Maar verder dan dat kom ik niet: 't is niet mijn vak.
Heb je er een linkje bij naar b.v. een leverancier?

Een tijdje terug heb ik wat geëxperimenteerd met drukknop microswitches om te kijken of ik daarmee een alternatief soort schakelrail kon maken. Dat kon niet om dat de druk van de microswitch te groot was voor mijn draaiconstructie. Uiteindelijk leidde dat experiment tot het omdraaien van prik en massa op spoorstaaf en middenrail. Want dan is puko-isolatie toereikend voor een (niet-richting gevoelige) korte puls schakelaar (tegen massa schakelend).
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Jan Willem
Kijk eens bij Conrad daar staat een microschakelaar van Hartmann, nr 704738-89
Frans
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Jan Willem.

Citaat van: Jan22 op zondag 05 oktober 2014, 17:45:52
Een tijdje terug heb ik wat geëxperimenteerd met drukknop microswitches om te kijken of ik daarmee een alternatief soort schakelrail kon maken.
Dat kon niet om dat de druk van de microswitch te groot was voor mijn draaiconstructie. Uiteindelijk leidde dat experiment tot het omdraaien van prik
en massa op spoorstaaf en middenrail. Want dan is puko-isolatie toereikend voor een (niet-richting gevoelige) korte puls schakelaar (tegen massa schakelend).

Zou je dat eens kunnen toelichten? M.n. de laatste zin is voor mij een raadsel wat je daarmee bedoeld.

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lang voordat ik aan dit draadje begon, had ik een beeld van hoe ik zelf een schakelrail kon bouwen.

Na vreselijk veel ge-heen-en-weer (en vooral getest, geboor, gevijl, e.d.), werd duidelijk dat de simpelste en goedkoopste oplossing is om een paar puko's te isoleren van de rest, en die dan te gebruiken om een relais tegen te schakelen.

Op zo'n moment loop je aan tegen je eigen voor(onder-)stellingen van zaken. Er liep teveel door elkaar. Gelijkstroom voeding met gelijkstroom relais, in plaats van wisselstroom met brugdiode en condensator.

Omdat ik bijvoorbeeld relais altijd schakel tegen de min (massa), vond ik het logisch de massa op de puko's te zetten, in plaats van de relais tegen de prik te schakelen.

Schakelen door de sleper van een wisselstroom-trein tegen een gelijkstroom-schakelbron kan alleen als je tegen de massa schakelt (mits de trafo's in fase slaan).

En zo kan die laatste zin begrepen worden.

Ik draai prik en massa om: prik op de spoorstaven en massa op de middenrail. Het maakt bij wisselstroom niet uit wat prik heeft en wat massa, als het maar gescheiden is. De trein rijdt gewoon door.

Het maakt bij gemengd bedrijf wel uit voor hoe (en waarop) je (gelijkstroom-)relais aansluit.
Die omkering had gevolgen voor mijn AC/DC schakeling voor 2-rail plus 3-rail, en voor oplossingen die ik verzon om van een 2-rail voertuig in een blok de polariteit (dus rijrichting) vast te stellen.

In die zelfde tijd besloot ik mijn k-schakelrails te opereren om ze potentiaalvrij te maken, door de vaste verbinding met de spoorstaaf los te halen, en te vervangen door een aparte draad. Het geeft bij M-rails aanzienlijk meer trammelant om ze potentiaalvrij te laten schakelen. Ik deed dat omdat ik een paar ESU-decoders heb die volgens de handleiding analoog potentiaalvrij geschakeld moeten worden. Problemen met die krengen staan in andere draadjes.

Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: Roberd op donderdag 02 oktober 2014, 09:39:28
Farnell is natuurlijk wel de bijenkorf onder de electronicaboeren
:thumbup:
Weer wat geleerd. Ik zie dat pollin.de ook geen bijenkorf is.
Zal ik de volgende keer op letten, nu ik plannen heb voor een lichtsluis zonder IS471F of 555.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Jan Willem, ik begrijp hieruit dat je het omdraaien van massa en fase hebt gedaan vanwege het 2- en 2- railbedrijf.

Mijn (interface-) relais worden met gelijkstroom gevoed en schakelen op de massa van zelf gebouwde contactrails.
Twee contactrails achter elkaar kunnen rijrichting bepalen, lijkt mij. Ik ben echter nog lang niet met automatiseren
bezig, dus: komt tijd, komt raad :wink:

Maar, ik denk dat we hiermee wel steeds verder  :offtopic: geraken ...

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
 :offtopic:
Volledig offtopic inderdaad met twee reedcontacten achter elkaar, kan dat ook.
Maar toevallig is topic schrijver iets aan het doen met een schaduwstation, dus hij leest wel mee.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
 :offtopic:
Jan, hou mij (ons) op de hoogte van deze ontwikkeling met die lichtsluis aub, ik heb honderden sets gematchte ir/foto leds waarvan ik graag beschikbaar stel
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Willem. In dit draadje vertel je over CDU schakeling voor analoge m-rail wissels. Als ik het schema op di. wiki goed lees, maak je gebruik van de 16V wisselspanning van de marklin trafo?
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Dag Martijn.

Een CDU schakeling werkt op gelijkspanning, dus eerst een de wissel-
spanning van de Marklin trafo gelijkrichten of een DC-voeding gebruiken.  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
Citaat van: frans hufkens op zondag 05 oktober 2014, 18:37:56
microschakelaar van Hartmann, nr 704738-89
Er staat bij
Bedieningskracht:    1.5 N

wat zegt me dat, en hoe kan ik daar mee iets berekenen (formule of zo)?


Bij de drukknop C 711753 - 89 Würth Elektronik 434121025816 Druktoets 12 V/DC 0.05 A 1x uit/(aan) schakelend 1 stuks, staat bijvoorbeeld:

Positie schakelaar:    1x uit/(aan)
Contactsoort:            1x NO
Bedieningskracht:    1.57 N

Alweer die N. Hoeveel of hoe weinig is dat. Veel voor een wissel relais, weinig voor een schakelrails?
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation
dat betekend dat je met minimaal 0.15 kg tegen de schakelaar moet duwen om hem te bedienen. (als ik me niet vergis)
Re: wissel besturing met indicatie lampjes schaduwstation