Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Plannen baanbouw

Gestart door petermarklin vrijdag 21 november 2014, 16:21:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plannen baanbouw
petermarklin
gast

Plannen baanbouw
beste medespoorders
ik wil een marklin k modelbaan gaan bouwen
kunnen hier ook gelijkstroom locomotieven op rijden
Grt Peter
Re: Plannen baanbouw
Peter

Neen want Marklin is wisselstroom en dan dien je locs omgebouwd te worden.
Re: Plannen baanbouw
petermarklin
gast

Re: Plannen baanbouw
Jorg dank voor je info
grt peter
Re: Plannen baanbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Plannen baanbouw
Dag Peter.

Ja, dat kan wel! Doordat beide spoorstaven niet met elkaar verbonden
zijn is het mogelijk om hier de + en - van de gelijkstroom op te zetten.
Vraag forumlid Wil tweeendrie (zijn nickname zegt het al) eens,
hij rijdt met zowel gelijk- als wisselstroom op een modelbaan.

Groeten,

Erik.
Re: Plannen baanbouw
petermarklin
gast

Re: Plannen baanbouw
Oh toch dus dank je erik
Re: Plannen baanbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Plannen baanbouw
 :offtopic: met C-rail schijnt het ook te kunnen.

On topic:
a. het kan met k-rail
b. het kan analoog en het kan digitaal
c. analoog betekent noodzakelijk blokgestuurd rijden;
    per blok rijdt er of een 2-rail of een 3-rail voertuig.
d. Je hebt van de 2200 serie wissels en kruisingen nodig zonder vaste schakelaar
   (de oudere types met een vaste schakelaar, hebben een doorverbonden wisseltong)
e. het gaat het makkelijkst met de oudere nieuwere types slanke wissels 2271 (2272,2273)
   maar met andere wissels (mits uitgevoerd met de letter A) gaat het ook,
   mits je wat aanpast aan zo'n wissel. Dat staat elders in dit forum.
f. de nieuwere types slanke wissels hebben meestal stroom op de binnenste spoorstaven;
   dat kan praktisch zijn, soms (o.a. lussen) niet. Soms moet je daar de zaag bij ter hand nemen.
   foto's ervan staan elders op dit forum.
g. je kunt, als je analoog rijdt, kiezen uit 2-rail en 3-rail beide aangestuurd met gelijkstroom,
    of uit 2-rail (gelijkstroom) en 3-rail (wisselstroom). Dat laatste kost een relais extra per blok.
h. je hoeft loks niet om te bouwen, dat is het voordeel van gemixed rijden
i. het nadeel is dat het geld dat je bespaart door loks niet om te bouwen, opgaat aan
   kosten voor relais een andere beveiliging in een blokgestuurde aanpak

Er zijn een paar k-rail types altijd onbruikbaar: aansluitrails o.a. kun je niet gebruiken.
Je moet zelf aan de rails solderen.