Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Plannen baanbouw
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Plannen baanbouw  (gelezen 1666 keer)

petermarklin

  • Gast
Plannen baanbouw
« Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 16:21:26 »

beste medespoorders
ik wil een marklin k modelbaan gaan bouwen
kunnen hier ook gelijkstroom locomotieven op rijden
Grt Peter
Gelogd

Jorg

  • Gast
Re: Plannen baanbouw
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 16:25:38 »

Peter

Neen want Marklin is wisselstroom en dan dien je locs omgebouwd te worden.
Gelogd

petermarklin

  • Gast
Re: Plannen baanbouw
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 17:03:52 »

Jorg dank voor je info
grt peter
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Plannen baanbouw
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 17:07:17 »

Dag Peter.

Ja, dat kan wel! Doordat beide spoorstaven niet met elkaar verbonden
zijn is het mogelijk om hier de + en - van de gelijkstroom op te zetten.
Vraag forumlid Wil tweeendrie (zijn nickname zegt het al) eens,
hij rijdt met zowel gelijk- als wisselstroom op een modelbaan.

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

petermarklin

  • Gast
Re: Plannen baanbouw
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 17:35:54 »

Oh toch dus dank je erik
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Plannen baanbouw
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 19:25:00 »

 :offtopic: met C-rail schijnt het ook te kunnen.

On topic:
a. het kan met k-rail
b. het kan analoog en het kan digitaal
c. analoog betekent noodzakelijk blokgestuurd rijden;
    per blok rijdt er of een 2-rail of een 3-rail voertuig.
d. Je hebt van de 2200 serie wissels en kruisingen nodig zonder vaste schakelaar
   (de oudere types met een vaste schakelaar, hebben een doorverbonden wisseltong)
e. het gaat het makkelijkst met de oudere nieuwere types slanke wissels 2271 (2272,2273)
   maar met andere wissels (mits uitgevoerd met de letter A) gaat het ook,
   mits je wat aanpast aan zo'n wissel. Dat staat elders in dit forum.
f. de nieuwere types slanke wissels hebben meestal stroom op de binnenste spoorstaven;
   dat kan praktisch zijn, soms (o.a. lussen) niet. Soms moet je daar de zaag bij ter hand nemen.
   foto's ervan staan elders op dit forum.
g. je kunt, als je analoog rijdt, kiezen uit 2-rail en 3-rail beide aangestuurd met gelijkstroom,
    of uit 2-rail (gelijkstroom) en 3-rail (wisselstroom). Dat laatste kost een relais extra per blok.
h. je hoeft loks niet om te bouwen, dat is het voordeel van gemixed rijden
i. het nadeel is dat het geld dat je bespaart door loks niet om te bouwen, opgaat aan
   kosten voor relais een andere beveiliging in een blokgestuurde aanpak

Er zijn een paar k-rail types altijd onbruikbaar: aansluitrails o.a. kun je niet gebruiken.
Je moet zelf aan de rails solderen.

 
« Laatst bewerkt op: zondag 23 november 2014, 18:54:27 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.187 seconden met 26 queries.