Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan in ontwerpfase

Gestart door MarklinM dinsdag 02 september 2014, 16:59:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan in ontwerpfase
MarklinM
gast

Baanplan in ontwerpfase
Beste Forumleden,

Net als jullie ben ik ?wederom? besmet met het modeltreinvirus. Na in mijn jeugdjaren veelvuldig met modeltreinen te hebben gespeeld heb ik nu de draad weer opgepakt.
Ik heb inmiddels de beschikking over een aantal 3-rail-digitaal-modeltreinen (2x roco 69160, 1x E-loc NS 1842, 1x koploper 37421, 1x roco 69168)
In de nabije toekomst hoop ik hier nog een koploper, IRM, MDDM, ICE en thalys aan toe te voegen, ik ga het meeste NS materieel rijden.

Ook heb ik al links en rechts wat C-Rails (pakketten 1x C1, 2x C2, 2x C3, 2x C4, 1x C5 + nog wat los materiaal) bij elkaar gesprokkeld.

Nu heb ik net als vele van jullie al meerdere kladjes gemaakt over DE ideale spoorbaan voor mij en juist hier gaat het mis, ik heb een zolderruimte van 6m x 3m ter beschikking.

Wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen of heeft wellicht iemand een mooi baanplan liggen.

De zaken die ik in mijn baanplan wil verwerken zijn;

-   1 groot NS station met 6 sporen (1 doorrij spoor)
-   1 á 2 kleinere stations voor de stoptreinen met 2 á 3 sporen (1 doorrij spoor)
-   1 kopstation (a la Den haag)
-   1 overslag voor trein/boot
-   1 overslag post goederen

De treinen moeten automatische stoppen op de diverse sporen bij de stations

Daarnaast moeten er natuurlijk voldoende schaduwsporen zijn om het treinenpark op te kunnen stallen.

Wellicht vergeet ik in mijn onkunde nog enkele zaken.

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg, Marklin Marc
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Dag Marc,


Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt, maar mag ik je waarschuwen voor een van de valkuilen van modelbouw?
Aan levende lijve ondervonden, namelijk het hebben van te grote ogen 8o , daar heeft iedereen last van, alleen klinkt het niet zo leuk, dus zeggen we tegenwoordig: "Less is more".


Waarom zeg ik dit: in je wensenlijst zie ik VIER (!!) stations en dan nog goederenstations  :O :O
Op dit oppervlakte is dat simpelweg gewoon niet te realiseren, zeker niet wanneer je in je achterhoofd de perronlengtes van 1.5 tot 2.5 meter aanhoudt. Dan kom je op een oppervlak vol rails, zonder ruimte voor scenery of gebouwen en dan waarschijnlijk heb je pas een klein stukje van je wensenlijst....


Dit is allemaal wat vervelend om te zeggen, en ik hoop dat je me niks kwalijk neemt  :P :P
Daarom wil ik aangeven om verder te denken met 2 stations die je goed nabouwd en evt wat fictieve stations in je schaduwstation. Voor de kopstations kan je op het forum wel wat voorbeelden zien, misschien dat een van de desbetreffende bouwers een plannetje wil doorsturen. Dan zou ik sowieso 1 stopplaats laten vervallen en proberen je overslag te combineren met de stations. Gezien je materiaal aan personentreinen vraag ik me af wat je in gedachten hebt bij 'overslag voor trein/boot'.


Wil je daar echt een industriegebied? Want dat is een vak apart en neemt veel ruimte in.


Maarrem, laat is wat van je plannetjes zien die je hebt getekend? Dan kunnen we een idee krijgen wat je wilt of ze misschien passend maken.  :)


Groetjes Simon
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase

Hallo Marc !

Ik moet Simon gelijk geven, maar zou je ook een plattegrond kunnen plaatsen met de vorm van je tafels/baan , zoals je die wil hebben ?

Grtz Tony
Re: Baanplan in ontwerpfase
Goedemorgen allemaal,

Heeft iemand een modelspoor tekening/ontwerp van een station met 1 á 2 perrons met een 6-tal spoorlijnen?
Verder ben ik van plan om rondom op zolder een hogesnelheidslijn aan te leggen met een aftakking ri. spoorbaan met het station, iemand ervaing mee ??

Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Dag Marc,


Ik wil je best helpen, maar dan zou ik het wel fijn vinden als je eerst even op onze vragen ingaat...


Toch even wat links om je op weg te helpen (niet allemaal nl georiënteerd, maar vooruit)
http://157949.homepagemodules.de/
http://www.sporenplan.nl/html_de/index.html
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html
http://www.gleisplan.ch/index.html
http://www.freetrackplans.com/Layout-Plans.php


Simon
Re: Baanplan in ontwerpfase
Ambitieus plan, 6x3 meter lijkt groot maar daarop doe je niet veel.

Maar misschien vind je hier NL inspiratie: http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm

Gr, Ben.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Ik heb als bijlage mijn spoorbaan tafel toegevoegd.

Het blauwe zou een snelspoor zijn, deze zou aan de zijkant van zolder bevestigd worden en rond gaan door de hele zolder (ligt iets hoger dan de spoorbaantafel).
aan de overzijde van het trapgat zou deze dan de spoorbaantafel (binneknat paarse omlijning) op komen.

ik zal ook jullie links bekijken!

Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Als ik je ruimte zo zie, dan zou ik gaan voor:
- links een groot kopstation (á la Den Haag) met een goederenoverslag erbij in de buurt
- rechts een doorgangsstationnetje (of wellicht de hoogte in en een kopstationnetje op een berg maken)
- onder de baan een groot schaduwstation (1 of meerdere niveau's)

Het blauwe is dan de grote ronde er omheen.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
zoiets bijv.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Houd ook rekening met de bereikbaarheid, want ik zie nu een groot tafeloppervlak waarbij je in het slechtste geval wel 2,5 meter moet reiken als je in de hoek moet zijn!

Dan moet je helemaal met je volledige lichaamslengte plat op tafel gaan liggen, dat gaat dus niet.
Je zult dus ook ruimte moeten vrijhouden voor mangaten of een andere tafelvorm gebruiken.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn, we praten hier niet over een bergachtige omgeving.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
En toch, proberen om te zorgen dat je maximaal zo'n 60, hooguit 80 cm moet reiken.
Zeker als je ergens aan moet werken, is het al snel te ver weg.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Met Ritual eens,

Probeer eens een huisje oid in elkaar te lijmen maar dan 90 cm van je vandaan.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase
Nu ik mn eigen bericht weer lees: mijn reactie dat het geen probleem hoefde te zijn, duidde niet op het idee dat je overal wel bij kan, maar ik bedoelde dat het maken van een mangat of een luik in zon omgeving niet zo veel problemen hoeft op te leveren ;)
Re: Baanplan in ontwerpfase
Beste Forumleden,

Inmiddels heb ik een andere ruimte gevonden, de zolder boven de garage is niet geisoleerd en kan nogal fris aanvoelen in de winter.
Bij de nieuwe ruimte hoort ook een nieuw baanplan en daar ben ik de afgelopen weken flink mee aan de slag gegaan.

Ik heb Wintrack 11 (demoversie) gedownload en daar een gedeelte van mijn spoorbaanontwerp in getekend.
Echter krijg ik het niet voor elkaar om alles mooi te tekenen zoals ik in vele voorbeelden zie. Nu weet ik niet of het aan de demo versie ligt of aan mijn onkunde met dit programma. De zwarte lijntjes krijg ik niet netjes getekend in Wintrack.

- De afmetingen van mijn spoorbaantafel gaat worden 4m x 3m met in de midden een gat, ieder hokje is 0,5m groot.
- De scenery die ik wil gaan voeren is plat nederlands.
- Aan de bovenkant wil ik een "groot" treinstation realiseren waarin verschillende treinen naast elkaar staan om te vertrekken (aan de rechterkant komen ze uit een soort tunnel). ik vind het altijd mooi als een trein vertrekt en dan over de verschillende wissels rijdt.
- Aan de linkerkant komt een brug
- Aan de onderkant komt een treinstation met een dorp/stad naar Nederlands voorbeeld (beetje op Meerdam station Maren gericht zie youtube).
- Aan rechterkant verdwijnen deze treinen ook in een tunnel. Achter het rode gedeelte (rechts ervan) is het "onzichtbaar"
- Het is de bedoeling dat hier een spiraal komt (wellicht 2) waarmee ik zowel de treinen naar het schaduwstation kan transporteren alsmede treinen in beide richtingen op de baan kan plaatsen (ik weet dat dit een hele opgave gaat worden !!!)
- Aan de onderkant bij het station kan de trein middels een tunnel ook naar het schaduwstation, en ook treinen van het schaduwstation naar de spoorbaan.

Ik kan hiermee dus alle treinen alle kanten op laten rijden. Of mis ik nu nog een keerrlus in het schaduwstation ??

Maar is er iemand die mij wilt helpen en onderstaande tekeningen kan vertalen naar wintrack / winrail bestanden waar ik mee vooruit kan ??

Ook op- en aanmerkingen, vragen, verbeterpunten ed. mogen op dit baanontwerp afgevuurd worden.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Beste

Eerst de handleiding een goed lezen dan kan al veel problemen zelf oplossen.
Als het dan niet lukt stel ja maar vragen ik heb Wintrack 11 aangekocht.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Hallo MarklinM,

Een baanplan is zo getekend, maar ga je met lange personenwagonnen rijden? (de echte 1:87) of met de kortere?
Dit is gewoon een vraagje voor de uitvoering van je baan of je 130 bochten uit het zicht zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Wil je slanke wissels of de normale wissels in het zicht. Dat zijn allemaal dingetjes waarmee je rekening moet houden als je een baan gaat plannen.
In je tekening heb je heel strak naast het 3e spoor van boven een spoor eronder getekend, dat kun je eigenlijk alleen zo maken als je bochtwissels gaat gebruiken,
maar als je dan met 1:87 wagonnen rijdt komen ze niet goed door de binnenbocht van die wissels.
Tevens moet je dan rekening gaan houden dat er niet 2 treinen door die bocht heen kunnen, omdat het te dicht naast elkaar ligt en gaan de treinen elkaar raken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan in ontwerpfase
Peter,

Het is de bedoeling dat ik gewoon met lange personenwagonnen ga rijden.
Het 3e spoor is een beetje op het oog er zo neergelegd. Zoals reeds aangegeven heb ik zeer weinig ervaring met Wintrack.
Zou zomaar kunnen zijn als deze tekening in zijn geheel goed wordt uitgetekend dat de sporen verder van elkaar komen te liggen.

Als de bochtwissels niet zouden werken dat moet het met gewone wissels gemaakt worden lijkt mij.

Zou je mij kunnen helpen met de tekening ??

Mvg, MarklinM
Re: Baanplan in ontwerpfase
Hoi MarklinM,

Ik ben al bezig voor je.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan in ontwerpfase
Beste Mede Spoorders,

Na mijn vorige oproep ben ik in contact gekomen met Pjedro (geen onbekende op dit forum geloof ik) en hij heeft mij geholpen met mijn plannen te realiseren in Wintrack.

Mijn baan is opgedeeld in 2 gedeelte:

- Het 6 sporige is een groot station gedeelte om met lekker veel treinen aan te kunnen komen en te laten vertrekken.
- Het onderste gedeelte wordt landelijk Nederlands met een station (Meerdam uiterlijk).

- Het middengedeelte is een groot mangat om overal bij te kunnen.

Aan de rechterkant (waar de treinen verdwijnen) zijn 2 spiralen zodat de treinen naar het schaduwstation komen en ik ze zo alle kanten op kan sturen, dit om het verrassingseffect "Hoe, Wat en Waar" welke trein uit gaat komen of naartoe gaat te vergroten.

Ook onderaan de baan is een mogelijkheid om op de baan te komen of deze te verlaten.

Omdat ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden zet ik mijn baanplan online, graag jullie reactie.
Re: Baanplan in ontwerpfase
Beste MärklinM,

Eigenlijk vind ik het zichtbare deel van het plan weinig bijzonder en verrassend: het is slechts een simpele ovaal.
De keermogelijkheden in het schaduwstation veranderen daar niets aan.
Verder vraag ik me af hoe het zit met de bereikbaarheid van het zichtbare en met name het niet zichtbare deel: aan de rechterzijde is de breedte ruim 1,50 meter.
Hoe is de opening in het midden van de baan bereikbaar ?
Onder door kruipen ?

Succes met de bouw

Cees
Re: Baanplan in ontwerpfase
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan in ontwerpfase

Hoi Marc !

Als ik even de spaghetti onder de baan vergeet en alleen naar de bovenwereld kijk, mis ik -met zoveel ruimte- een mooi evt. golvend spoor , waar je ten volle van de rijdende treinen kunt genieten. Straks staat bij wijze van de loc op station A terwijl de kont van de trein net station B verlaten heeft.

Ik weet natuurlijk niet precies waar jij optimaal van geniet en als dat dit is, moet je het vooral zo maken.


Grtz Tony