Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

draaischijf 7186 aansluiten

Gestart door railbus vrijdag 31 augustus 2007, 10:00:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draaischijf 7186 aansluiten
Ik heb een gebruikte draaischijf 7186 gekocht.
Echter zonder schakelkastje.
Nu heb ik wel alle typen blauwe schakelkastjes van marklin.
Hoe sluit ik dat aan en welk kastje kan ik het best gebruiken?
Re: draaischijf 7186 aansluiten
is lastig te realiseren met de bekende blauwe kastjes. Je hebt een omschakelaar nodig en 2 pulskontakten. De omschakelaar voor de draairichting, en de pulskontakten voor de vergrendelingsmagneet.
Re: draaischijf 7186 aansluiten
mm,

Ik ben niet zo technisch. Hoe ziet een puls schakelaar er uit?
Zijn er bestaande schakelaars die dit kunnen doen? Behalve dan de peperdure speciale van marklin?
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Bij avontuur in miniatuur stond altijd een schema, als niemand een schema online heeft wil ik hem wel inscannen / overtekenen.
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Dag Railbus,

Misschien heb je hier ook iets aan:

ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/7186.jpeg

Groet, Paul
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Bedankt voor je reactie
Ik had hem ook al gevonden.
Maar de clou is nu: hoe ziet de interne schakeling van de schakelaar er uit?
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Hoi,

in het originele kastje zit volgens mij niks bijzonders. Ik vermoed zelfs dat je de draaischijf hetzelfde als een wissel op een 7072 kan aansluiten. Alleen dan het kastje met de lichtstroom voeden, en de middenste van de drie aansluitdraden op de draaischijfook aan licht.

De puls bij het drukken zorgt voor het aantrekken van het relais in de draaischijf ,waardoor de draaischijf begint te lopen. Deze zal vanzelf afslaan als het spoor bereikt is.

De middenste kabel aan de draaischijf is nodig voor de voeding van de motor. De massa is je spooraansluiting.



Bart
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Ik heb mijn schema even ingescand, helaas had ik hem dus niet meer digitaal en staat hij ook niet meer op het net.

Klik hier



PS. Mag het plaatje, kwa breedte kan het wel, hij is enkel wat langer, zo niet kan hij en deze tekst weg.
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Hoi,

Eh.. topic gaat over de 7186 (Tellermine)

Bart
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Hoi,

Ik heb even snel een schema getekent. Misschien niet erg netjes, maar hopelijk wordt het zo duidelijk hoe je draaischijf kan aansluiten met een omkeer schakelaar en een moment(puls)schakelaar.

mvgr.  Charlie.

Re: draaischijf 7186 aansluiten
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Perfecte uitleg met schema's om het probleem op de juiste manier uit te leggen, mijn complimenten. Zo kan Railbus zelf proberen zijn schakelkas goedkoop te bouwen.

Groeten

Fred Vonk
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: draaischijf 7186 aansluiten
En, Railbus, werkt je draaischijf al????

charlie.
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Ben even de 'draad' uit het oog verloren (had geen reactiemailtje meer gehad.
Met deze tips moet het toch zeker gaan lukken.
Zodra ik weer tijd heb a.s. vrijdag ga ik het proberen.
Daar tussendoor fietst ook nog de bouw van de marklin locloods.
Wat een ' ' ding. Dat zet je niet even snel in elkaar.....
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Onverwachts toch even tijd gehad.
Eerst de optie van Lokpaint geprobeerd. Dat werkt helaas niet. Zodra je de middelste aansluiting op de draaischijf op 'geel' van de trafo aansluit gaat het relais onafgebroken brommen.

Toen de optie van Charlie (BR41):
Als ik de aansluiting op het originele kastje op dezelfde manier aansluit op een wisselschakelkastje (7072) dan heeft dat het volgende effect:
- 1 korte druk op de schakelaar zet keurig het relais in werking, met tegelijk de motor in werking. Het relais wordt alleen maar bekrachtigd en blijft dus niet hangen. Precies wat je wilt dus.
- klein nadeel is dat je hem niet meer kan stoppen tot het volgende spoor. Maar dat is geen probleem. Wat niet lukt is de draairichting om te keren.

Nogmaals optie Charlie, maar dan anders aangesloten op het wisselkastje: Nu kan je niet meer volstaan met 1 knop, maar moet je eerst het relaisbekrachtigen, dan tegelijk een andere knop van het kastje indrukken en deze laatste vasthouden totdat hij afslaat bij een volgend spoor.
Voordeel van deze optie is wel, dat de draaischijf wel de andere kant op kan draaien en kan stoppen als er bijvoorbeeld iets mis gaat.

De echte simpele oplossing zoals het bijbehorende kastje is het dus nog niet. Misschien doe ik iets fout of zie iets over het hoofd, dan hoor ik het graag.
In ieder geval al bedankt voor jullie meedenken tot nu toe!!
Re:draaischijf 7186 aansluiten
is van deze aan sluiting een foto hoe het aangesloten zit of een tekening
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Ik heb de draaischijf aangesloten op een transformator van M*. De gewone, analoge transfo, die vroeger nog in startsets zat. Hiermee kan ik weliswaar de de draaisnelheid regelen, maar helaas niet de richting. Maar dat maakt voor mij niet uit, dan draait die maar een rondje langer. (Is toch een mooi gezicht: een stomer op zo'n schijf  :))

Grt,

Ronald
Re:draaischijf 7186 aansluiten
oke
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Hallo,
Het leek mij zinvol om het verhaal compleet te maken met foto's van het originele schakelkastje (misschien iets voor de/een wiki 'oud materieel=niet meer in het actuele leverprogramma'  :) ):

Buitenzijde:


Binnenzijde:


Als 1 van beide knoppen wordt ingedrukt en vervolgens wordt losgelaten geeft dat:
1. via de middelste aansluiting een puls om het relais te bekrachten waarmee de 'voelers' aan de zijkant van het draaigedeelte worden ingetrokken en de schijf kan gaan draaien;
2. de wipschakelaar in één van beide standen staat (buitenste aansluitingen) waarmee de motor van de draaischijf continu wordt voorzien van spanning en links- óf rechtsom draait. Dit totdat de voeler weer naar buiten gaat en de stroomkring wordt onderbroken.

Voor de volledigheid nog een schema dat staat op de 3railforum website voor als deze draaischijf wordt gebruikt in een digitale baan:


Groeten,
Rob.

Re:draaischijf 7186 aansluiten
 :D hallo ik heb sinds kort ook zo een Märklin draaischijf 7186 draait goed naar één zijde maar bij draaien naar rechts bijvoorbeeld is er een hard zoemend geluid ... dat metalen plaatje in het midden van het huisje op de spoorbrug blijft precies hangen ... iemand een idee hoe dit kan verholpen worden ?

als ie naar rechts draait stopt de brug ook niet bij het eerstvolgende spoor

als ik links draai dan hoor je kort geluid (soort bel) dat geluid stopt en spoorbrug begint te draaien tot eerstvolgende spoor  :)
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Hallo Railmaster,
Wij zijn afgelopen week van een prima vakantie weer thuis gekomen. Vandaar deze wat late reactie.
Links draaien gaat goed en rechts draaien niet: je kunt redelijk eenvoudig het draaiende gedeelte van de draaischijf losmaken door aan de onderzijde een ringetje los te maken. Ik zou kijken of er iets verbogen is en die voelertjes en dat mechanisme voorzien van een klein beetje WD-40 en wellicht een nieuw veertje.
Of had je het probleem al opgelost  :) ?

Groeten,
Rob.
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Het voordeel van het analoge spul is (net als bij auto's) dat het schoonmaken ervan vaal al wonderen doet. Reinig alle contactpunten en het anker van het motortje. Geef de draaiende delen een druppeltje olie !!! BEHALVE HET AANDRIJFASJE WAT NAAST DE MOTOR ZIT. DIE MET DE VEERTJES EN TANDWIELTJE ER OP. DIT IS EEN SOORT FRICTIE KOPPELING EN KAN SLIPPEN DOOR TEVEEL OLIE.
Kijk ook of de plaat recht is en de tandjes niet verbogen zijn. Dit kan voor dezelfde storing zorgen.

Willem-Jan
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Ik heb al deze berichten eens doorgelezen voor mij zelf en heb het zelfde probleem als forum lid railbus. Ik heb een draaischijf van Marklin 7186 zonder originele schakelaar. Heeft iemand nog een orginele schakeaar die bij de draaischijf hoort? Zo ja is die gene bereidt om de schakelaar te verkopen? Verder maakt mijn schijf een enorm kabaal bij het draaien wat niet gezond klinkt en heeft veel vonkslag als de motor draait. Heeft iemand hier een oplossing voor?

jasper
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Ik heb ook geen kastje om de schijf te laten draaien. En aangezien dit al zeer oude berichten zijn toch de vraag of iemand een fotootje of schema kan sturen zodat ik de schijf ook op een wissel kastje kan aansluiten.
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:draaischijf 7186 aansluiten
 :D Ik heb vandaag ook de draaischijf 7186 gekocht in Rijwijk (van een vriend, niet op de beurs :P) en ook zonder origineel schakelkastje ( kon hij niet vinden). Het functioneert met een schakelkastje met de rode en groene knopjes.
Deze komt aan de zijkant met een draad naar de gele op de trafo.  De bruine op de trafo naar de bruine op de draaischijf.
Op de draaischijf zitten dan nog drie uitgangen, namelijk twee rode en een zwarte. De zwarte is voor de pulsdraad die de richting aanstuurt. Aansluiten op de eerste bus aan de bovenkant op het kastje. Één rode draad naar de derde bus en één rode draad naar de vijfde bus. Er worden dan alleen de rode knopjes gebruikt.
Knopje 1 en 2 tegelijk indrukken en dan vrijwel meteen knopje 1 weer loslaten. Dan draait de schijf naar het eerst volgende spoor. Om in die richting verder te draaien voorgaande stap herhalen. Om de schijf de andere kant op te laten draaien knopje 1 en 3 gebruiken.

Dirk-Jan
Re:draaischijf 7186 aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:draaischijf 7186 aansluiten
 :D Errug handig, die duidelijke uitleg hierboven! Ik heb vanavond de draaischijf aangesloten en wist niet meer hoe het ook alweer aangesloten moest worden.  8o
Laptop mee naar boven en precies gedaan wat ikzelf hierboven had beschreven. De draaischijf loopt als een zonnetje.  :)

Dirk-Jan
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Ach je hoeft je niet te schamen het is al een half jeer geleden. :D

groet erik
Re: draaischijf 7186 aansluiten
Hallo,

Weliswaar heb ik een origineel kastje, maar wanneer dit iets degelijker uitgevoerd zou kunnen worden, is dat mooi meegenomen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit op deze site. Helaas wordt dit specifieke kastje niet meer geleverd... Op ebay zijn ze echter wel te vinden, bijvoorbeeld hier of hier.

Zoiets moet toch ook zelf te maken zijn, dacht ik, en dan kom je bijvoorbeeld hier uit. Ben je voor ca. ? 10 klaar. Interessant, met name omdat het er zo een stuk degelijker uit ziet in mijn ogen. Eens kijken of ik daar aan ga beginnen...

Met vriendelijke groet,
William

Re: draaischijf 7186 aansluiten
Mijn draaischijf draait 1 kant op
Zodra ik hem de andere kant op wil laten draaien geeft hij kortsluiting 
7186 marklin