Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met wisselaandrijving 7549

Gestart door Savigny woensdag 23 januari 2013, 21:40:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met wisselaandrijving 7549
Hallo alle techneuten,

Ik heb sinds 2 jaar 4 wisselaandrijvingen 7549 in gebruik, met K-rails, analoog, en bedient met een Stellpult 72710. Nu heb ik sinds 2 maanden problemen met 3 ervan: rechtdoor gaat meestal nog wel (pin komt naar buiten), maar terug niet (pin weer terug naar binnen), of heel traag. Afstand tot de trafo/stellpult is ongeveer 150 cm; en de vierde blijft het wel goed doen. Stellpult vervangen: geen verschil. Aandrijving gedemonteerd en rechtstreeks met de trafo geschakeld: geen verschil.

Wat zou dat kunnen zijn ? Of is het toch de kwaliteit van de aandrijving zelf ?

Groetjes, Kees.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Heb je al eens in de aandrijving gekeken of daar de beruchte eindschakelaars in zitten?
Zo ja, overbruggen die dingen.
Geven bij C-rail aandrijvingen ook problemen.

grt Piet.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Of uit een nemen , schoonmaken en heel heel klein beetje grafiet op het anker (dat metalen staafje,  wat heen en weer gaat) dat helpt (even)
rob
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Ik had stof in Mn microschakelaar zitten. Maar is je wissel niet gewoon vuil (stof vet enz.) Heb ik soms ook.

Succes.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Bedankt alle drie,

Ik ga er dit weekend eens een onder handen nemen, kijken of het werkt.

Kees.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Ik heb al 35 jaar met die kl.. wisselaandrijvers van M* zitten te emmeren. Ben dus enigszins ervaren. Als je de 7549 persé wil behouden, moet je de eindafschakeling van de spoelen overbruggen en evt. de microswitches verwijderen. Dan doen ze het in ieder geval en heb je alleen geen eindafschakeling meer. Beter is het om naar een alternatief uit te kijken (servo's of de wisselaandrijvers van Conrad) dan ben je in de meeste gevallen ook nog veel goedkoper uit. M* is er nog nooit in geslaagd een goed werkende (aansteekbare) wisselaandrijving voor K-rail te fabriceren en daar durven ze ook nog ?25,- voor te vragen. Voor die prijs heb je vier Conrad aandrijvingen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
@Piet,

Wat bedoel je precies met de eindschakelaar overbruggen ? Is dat hetzelfde als de genoemde microschakelaar ?
zie plaatje.

@Aldert

Ik heb gekeken naar de Conrad aandrijvingen (echt niet duur), maar die kan ik niet plaatsen. Ze komen onder de baan, en aangezien dit de tweede verdieping is van mijn schaduwstation, rijden de treinen van de eerste verdieping er tegenaan.

Kees.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Ik had ook vaak problemen met de wissels.
Uiteindelijk heb ik van alle wissels de eindschakelaars eruit gehaald en overbrugd.
Geen enkele keer heeft de wissel nog geweigerd en werken nu al 2 jaar probleemloos.
Wat ik wel heb gewijzigd (ik heb central station 1e versie) is de aanstuur-tijd van de wissel.

Die heb ik op een zo kort mogelijke tijd gezet zodat ze nog schakelen maar niet brommen.
Dit voorkomt het eventuele verbranden van de wisselspoel.

succes
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Beste Kees,

Van die twee wit/zwarte schakelaartjes:

de aansluitingen overbruggen, dus vertinde draadjes er overheen solderen.

de twee schakelarmpjes demonteren (dit standaard doen bij nieuwe aandrijvingen, dan hoeft het overbruggen niet) om nog wat mechanische weerstand weg te halen.

Maar niet te lang op het knopje van de stellpult drukken, anders verbranden de spoelen

Groet, Anne W
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Het overbruggen is gelukt, heb ze gelijk alle 4 gedaan, ook die het nog wel deed.
En het werkt perfect, enkel kort op het knopje drukken.
De stand van de lampjes (groen-rood) werkt nu echter niet meer, maar dat zal uiteraard met het overbruggen te maken hebben.
Iemand nog een idee om dat weer wel werkend te krijgen ?

Kees.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Een bistabiel relais koppelen parallel aan de drukknoppen.



groeten Dylan
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Hallo Allemaal,

Ik lees ongelofelijk veel over de wisselaandrijving 7549. Ook ik heb er op de club een stuk of 40 liggen. Ik vind het ondingen. Bestaat er een alternatief? Met andere woorden, bestaat er een aandrijving die beter is en op de wissels en kruisingen past van het K-rail systeem? Ik zit al even te denken aan servo's maar daar heb ik niet veel verstand van.;

Groet, Jasper
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Jasper:



Hoeft niet per se een Uhlenbrock te zijn, het gaat om het idee. En het stelt technisch niets voor, er zijn legio decoders die servo's aankunnen. Gebruik de zoekfunctie, voorbeelden genoeg.

Gr, Ben.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Persoonlijk zou ik gaan voor servo's aangestuurd dmv een arduino is goedkoop en heel makkelijk. Code voor arduino is overal te krijgen copy paste klaar. Servo's zijn redelijk goedkoop, sterk, precies en bijna 0 last van storingen.

Maar dat is mijn mening.

Ps ik ben gestopt (nog niet helemaal) met treinen en heb een nieuwe hobby (2 eigenlijk) namelijk 1:10 rc en arduino.  En dat gecombineerd.
Vandaar mijn voorkeur voor servo's.
Neem trouwens geen micro servo?s met plastic tandwielen ga dan voor micro met metalen tandwielen.
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Jup,servo's. In combinatie met een goede decoder (bijvoorbeeld DR4024) is dat de mooiste oplossing op dit moment denk ik. Zijn overal op te gebruiken: wissels, kruisingen, maar ook spoorbomen loodsdeuren enzovoort. Servo's zelf kosten bijna niks, in totaal ben je per wissel +/- ?10,- kwijt (inclusief decoder).

Groeten,

Rauke
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Citaat van: daantje2007 op woensdag 24 september 2014, 16:35:40
Neem trouwens geen micro servo?s met plastic tandwielen ga dan voor micro met metalen tandwielen.
Ik ben tot nu toe gegaan voor 18 servo's met plastic wielen ipv M*wisselaandrijvingen voor k-slank.
Wat is volgens jou het grote nadeel van plastic wielen. Gaan ze niet mee tot mijn tachtigste? Of kan ik binnen 5 jaar narigheid verwachten?
Re: Probleem met wisselaandrijving 7549
Ik weet niet hoe lang het nog is tot de tachtig maar waarschijnlijk gaan ze niet tot dan mee.
Maar mijn punt met micro met plastic tandwielen is de precisie, en ik had al heel snel een soort tikje als ie draaide.
Ik heb het overigens over van die blauwe tower pro micro servo?s. Zijn aan de andere kant wel super goedkoop.

Maar misschien beter verwoord:
Als je het geld hebt en het er voor over hebt kan je beter metal geared servo?s kopen (liefst met kogellager) anders kunnen degene met plastic tandwielen ook. Alleen zijn deze minder precies en zullen minder lang mee gaan en minder sterk zijn.