Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

snelheden.

Gestart door marklinfan zondag 14 september 2014, 16:58:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
snelheden.
marklinfan
gast

snelheden.
ik wil met marklinseinen werken en verschillende snelheden.
ik weet dat bij een wissel geld 40 km per uur.
heveel volt is dat?
en hoeveel volt heb ik nodig voor de max snelheid.
ik rij met stoomtreinen (en een diezel)

alvast bedankt

marklinfan (simeon)
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
Ik neem aan dat je analoog rijdt? Zo ja: Je kan helaas niet zeggen van 5 volt is 50 km/uur.... dat werkt helaas niet zo. Zelfde geldt ook voor de maximale snelheid. Dat is per trein en lok verschillend. De ene lok rijdt al bij 3 volt de andere heeft 6 volt nodig om te beginnen met rijden.

Groet Ronald.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
maar wat kan je me aanraden kwa snelheden?
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
Helaas niets.... Ik weet niet wat je mooi vindt... Persoonlijk kan ik genieten van loks die niet zo heelveel snelheid hebben... Lekker boemelen...

Groet Ronald.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: snelheden.
Als je analoog rijdt, dan kun je op drie manieren iets aan de gewone snelheid veranderen.

- methode extra trafo
- methode weerstand
- methode diodematrix

Voor alle drie geldt dat je ze niet overal toepast. Meestal zet je ze in bij hellingen, voorseinen, remweg voor hoofdsein, en dergelijke.
Voor alle drie geldt dat je er alleen achter komt wat ideaal is door alle loks die je hebt te vergelijken op hun (eigenaardige) rijvaardigheden. Zo middel je uit wat je acceptabel lijkt.

Bij wissels in de stand afbuigend spoor zou je snelheid moeten verlagen, maar juist op wissels en kruisingen loop je de meeste kans op onbedoelde stilstand door slechter contact. Dat is dus iets wat je moet uittesten in alle richtingen met alle loks.

Marklin trafo's geven een soort speelgoed-snelheid aan. What's in a name, M* is speelgoed.
Over het algemeen kun je daarop prima je koers uitzetten. Zet je trafo nooit vol open als je niet wilt dat scheurijzers de bocht uit vliegen. Je test allereerst wat in bochten een veilige snelheid is. en van daaruit experimenteer je verder met wat acceptabel is.
Bij mijn 3013 gaf dat zulke lage snelheden voor de rest dat ik besloot alle bochten te voorzien van een vertraging (weerstand of dioden), en daarna voor perrons uit te testen wat acceptabel is.


Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT91tcn9yGprR5C09sp6LorC6Drkk45zDRKKBGky6pu1K-2nHfQ

ik heb 3 trafo's (heb nog meer liggen).
maar hoeveel stroom is er voor nodig om loc van de link 40 km.puur?
wel bedankt voor uitleg.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2013

offline
Re: snelheden.
zoals gezegd, dat is niet te zeggen. Zeker niet op afstand.

Je zult gewoon zelf wat moeten proberen, en dan voor jezelf zeggen, dit is een mooie snelheid. Dan kun je meten hoeveel spanning er op dat moment op het spoor staat en voila.
Maar dat geldt dan ook alleen maar voor die loc.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
hier heb ik niets aan :(, wel bedankt voor het meedenken.
ik gok gewoon wat.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
Hoi,

Dat is niet zo te zeggen.... De enige manier is om echt op 40 km per uur uit te komen is door te meten. Wat heb je nodig:

- Een stuk recht rails of een rondje waar een recht stuk in zit;
- een trafo;
- een voltmeter (multimeter);
- een stopwatch;
- een rekenmachine;
- een liniaal, rolmaat of een meetband
- wat begrip van snelheid, e.d.

Wat ga je dan doen:
- Meet het rechte stuk op van je testbaan
- Sluit de voltmeter tussen de trafo en je testbaan aan...
- lees het voltage af.
- Laat de trein op een mooie snelheid rijden
- druk de stopwatch in als de trein het rechte stuk op rijdt
- Stop de tijd als de trein het rechte stuk af rijdt....
- Nu weet je hoe lang trein over het stuk rijdt.

Nu wat berekeningen, zie ook Hoe snel rijdt deze trein?
- De afstand in meters delen door de tijd in seconden... dan weet je hoe snel je trein rijdt.
- De uitkomst vermendigvuldigen met 87 en dan heb je de werkelijke snelheden...

Dat kan je herhalen met verschillende voltages. Dus hoe ver je de regelaar open zet. Er zijn trouwens wagonnetjes en rijtuigen die de snelheid kunnen aangeven...

Succes!

Groet Ronald.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
hier heb ik wat aan!!! bedankt.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2008

offline
Re: snelheden.
Ik heb met behulp van fiets computer en oud wagonnetje snelheid meter voor me treintjes in mekaar geknutseld .

Na dat je daar tijdje hebt mee gereden weet je door alleen al te kijken naar je treinen wat ongeveer wat de snelheid in het echt zou zijn .

En bij mij is 90km de max , mooie snelheid voor stations doorkruising .

Onder aan dit bericht staat link naar topic snelheids meter.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: snelheden.
Bestaat hier geen tabel of equivalentenlijst voor?

Groeten Georges
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
@Georges: Een tabel zal niet echt gaan.... Om de reden die ik al eerder heb verwoord in dit draadje:

Citaat van: ronaldk op zondag 14 september 2014, 19:42:32
Ik neem aan dat je analoog rijdt? Zo ja: Je kan helaas niet zeggen van 5 volt is 50 km/uur.... dat werkt helaas niet zo. Zelfde geldt ook voor de maximale snelheid. Dat is per trein en lok verschillend. De ene lok rijdt al bij 3 volt de andere heeft 6 volt nodig om te beginnen met rijden.

Helaas niet dus... En het ligt ook nog eens aan de onderhoudsstaat van je loks. ;)

Groet Ronald.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: snelheden.
Hallo Ronald,

Ik begrijp je antwoord niet. Het gaat toch over tijd en afstand en dat heeft toch niets met de aanduiding op de transformator te maken??????

Groeten Georges
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
Juist wel.... Marklinfan wil voor iedere lok weten bij welk voltage welke snelheid hoort en dat is alleen op te maken uit meten c.q .berekenen van de snelheid bij de diverse voltages (en automatisch stand van de trafo).  En dat kan je natuurlijk doen in een excellijstje c.q. tabelletje...

Groet Ronald.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: snelheden.
Sorry, dan heb ik de vraag verkeerd begrepen.

Groeten Georges
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
CiteerJuist wel.... Marklinfan wil voor iedere lok weten bij welk voltage welke snelheid hoort en dat is ......
ik denk dat ik verkeerd begrepen ben, ik rij half bloksysteem.
hierbij wil ik de snelheden voor een 'langzaamrijdensein', een max snelheid en een afremvertrager voor een rood sein.
hiervoor moet ik de snelheden hebben.
wel bedankt voor begrip.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2008

offline
Re: snelheden.
Volgens mij heb je dan van Viessmann artnr 5216 nodig.

Groeten,
Ton.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
bedankt.
maar ik heb 3 regelbare trafo's, daar kan het ook mee.
mij gaat het erom hoe ik de knoppen moet zetten.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2008

offline
Re: snelheden.
Dat is niet zo moeilijk.
Een middagje ervoor uittrekken en kijken hoe snel je locs rijden bij welke snelheid die jij wilt dat ze rijden.

Groeten,
Ton.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2010

offline
Re: snelheden.
Dat kan ook.... maar houdt er rekening mee dat dus niet iedere lok even snel remt of rijdt op het langzame deel :)

Groet Ronald.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: snelheden.
Grappige ontwikkeling.

Hier geef ik net een voorbeeld van aansturing met 2 trafo's van een remweg voor een sein. De ene trafo staat voor 2/3 open en de andere ongeveer half. De twee trafo's staan in fase. Tussen de twee trafo's worden geschakeld via een zogenaamd voorsein-relais. Het draadje geeft ook meteen aan wat je moet doen als je railbussen of duwtreinen hebt, en twee trafo's wilt gebruiken. Er komt dan nog een duwtrein-relais bij.
Als je dat bijna net zo aansluit dan kun je experimenteren met de gewenste snelheden en zelf uittesten of of dit volstaat of dat het nog net iets minder moet zijn.

Ik ben benieuwd of ik het begrijpelijk genoeg heb opgeschreven, en zo niet dan hoor ik dat graag.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2023

offline
Re: snelheden.
Marklinfan,

In onze wiki vindt je een schakeling hiervoor. Zie  :  klikkerdeklik

Hierbij gebruik je zelfs 4 trafo's, 1 relais en een sein. Als het boeltje wordt geactiveerd remt de trein analoog
af. Als je dat zo hebt gebouwd ( om het even welke schakeling trouwens ) dan moet je echt proefondervindelijk
per sectie een snelheid instellen. Net zo lang regelen totdat je tevreden bent, en dan nog kan het van loc tot
loc uitmaken. Wat Ronald ook al aangaf, er is geen vaste instelling voor.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
bedankt, ik begin het steed meer te snappen.
maar dat scahelschema van het wikki zegt niets over een sein met 3 standen.
Re: snelheden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: snelheden.
Ik heb het wiki artikel net eens even doorgelezen. Per trafo heb je 1 stroomkring nodig op een bistabiel relais. Dat komt overeen met een van mijn tekeningen, in die zin, dat ik twee trafo's samen op 1 relais-stroomkring heb staan, en dat gaat natuurlijk niet op die manier als je tegelijk drie trafo's wilt schakelen.
Volgens mij is 2 trafo's, of zelfs maar 1 trafo met een diodematrix genoeg voor wat je wilt.

Je hebt het, in je laatste bericht, over een sein met 3 standen, welk sein bedoel je (cat. nummer)?
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
marklin 4041.
hiervoor wil ik nog een exstra relais gerbuiken voor groen en orange.
groeten marklinfan (simeon)
Re: snelheden.
Lid sinds: 2023

offline
Re: snelheden.
Marklinfan,


Artikel 4041 van Marklin is een wagon. Die zijn er niet in 3 standen  >:-D
Re: snelheden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: snelheden.
Re: snelheden.
marklinfan
gast

Re: snelheden.
Nu weet ik alles, bedankt!
Ik denk dat ik op dit topic :offtopic: ga.
Nogmaals bedankt!!!

marklinfan (Simeon)