Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR 03, stoomloc met kuren

Gestart door jeroenk vrijdag 19 september 2014, 18:28:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 03, stoomloc met kuren
Lid sinds: 2007

offline
BR 03, stoomloc met kuren
Hallo allen...

nou ik word gek?

Inmiddels heb ik heel wat omgebouwd en gerepareed aan locs maar nu ben ik het even kwijt.

Wat er gebeurd is het volgende: de motor draai de eerste aandrijf as (as 1) aan. Daarvoor zitten nog twee assen met wielen die mede aangedreven worden door de aandrijfassen.

Wanneer de wielen in één lijn staan dan draaien de assen/wielen - door de aandrijfassen - tegelijk rond. Dit gaat soms goed maar soms ook spontaan fout. Als het fout gaat draait of slipt de voorste as (as 3). Dan staan assen  1 en 2 dus niet meer in één lijn met as 3.
Op dat moment blokkeert de aandrijving en dus ook de motor en gaat het fout.

De vraag is dus waarom slipt of draait de voorste as soms spontaan niet goed mee. Misschien komt het door slijtage van de as of doordat ooit de wielen van de as zijn gehaald en niet goed zijn teruggezet?. Of wat dan ook. Ik weet het niet.  Misschien kunnen de wielen op de as gelijmd worden?

Ik ben benieuwd of iemand dit kent en of er ooit mee te maken heeft gehad. Iemand die de oplossing weet of mogelijke zinvolle ideeën kan aandragen. Reacties zijn van harte welkom, alvast bedankt!

groeten,
Jeroen
Re: BR 03, stoomloc met kuren
Hoi

Waarschijnlijk zitten de wielen niet meer goed vast op de as en verdraaien daardoor tov de andere wielen. zodat het zaakje vastloopt.
Je moet de wilen opnieuw "kwartieren".
44er heeft daar verstand van.

succes

teunis
Re: BR 03, stoomloc met kuren
Teunis,

bedankt voor je reactie !

Jeroen