Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

hulp gevraagd bij schakelingetje

Gestart door ernstcramer vrijdag 19 september 2014, 15:13:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
hulp gevraagd bij schakelingetje
ik heb een trafotje waarmee ik zowel 15V= als 9V= kan instellen door middel van een schakelaar.
ik wil door middel van een ledje signaleren welke spanning ik heb.
dus twee ledjes, waarvan er één alleen brand bij 15V en de ander bij 9V.

ze worden gevoed door dezelfde twee aansluitdraden.

kan iemand mij helpen bij een schemaatje hiervoor?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Hiervoor kun je zener diodes gebruiken.

Google er maar eens op.
Als je de waardes 9,1 en 15V pakt, kun je die heel mooi gebruiken voor jouw toepassing.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Dank! Ik had er wel eens van gehoord, maar daar denk je als electronicaleek natuurlijk niet aan. Super.

Maar dan nu de hamvraag. Heb ik het gebruik en toepassing dan goed "gelezen" vanuit Wikipedia?



ik hoor graag jullie commentaar!
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Dit schema klopt wel, alleen moeten de led-dioden D1 en D2 omgedraaid worden. Deze staan nu in sperrichting getekend.
D2 zal altijd branden, en bij de 15 volt gaat D1 ook licht geven.

Of de waarden nog juist zijn betwijfel ik. Dit lijkt mij een schema voor ledjes van 20 mA.
Met de huidige ledjes van 2 mA schat ik R1 in de buurt van 27000 (27k) ohm en R2 op 47k.
Hogere waarden mag, bij te lage waarden geeft de led de geest.
Een kwestie van meten en testen met eerst hoge waarden en dan steeds een stap lager.
Let wel op: Zenerdioden sluit je in sperrichting aan. Anders gedraagt deze zich als een normale diode en brandt de boel gelijk door.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ernst,

Je schema zal niet werken.
Ten eerste zijn de waarden van de zeners te hoog.
Als de voedingsspanning 9 Volt bedraagt, zal er in eerste instantie nog geen stroom door de diode lopen, omdat de zener pas boven de 9,1 volt gaat geleiden.
Omdat er geen stroom loopt, staat de gehele voedings spanning over de zener.
Er is namelijke geen spanningsval over de diode en de weerstand.
Als de voedingsspanning dan iets verhoogt, zal de zener genoeg spaning krijgen om door te slaan.
Maar als de zener doorslaat, gaat er een stroom door de diode en weerstand lopen en daalt de spanning weer, die over de zener staat.
Het boeltje zal dus tussen bepaalde voedingspanningen onstabiel zijn.

Je moet met de zener een spanningsdeler maken aan de basis van een transistor.
Met de combinatie van de zener en een transistor maak je dan eigenlijk een stabiele spanning waarmee je de led kunt aansturen.
Zie schema hieronder.


Voor elke spannings referentie maak je zo'n circuit, dus één voor 9 Volt en één voor de 15 Volt.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Dank Ad voor je uitleg.  :thumbup: Maar voor een leek wordt het zo er niet makkelijker op...
Het werkt dus anders als ik dacht. En de vraag is dan hoe gaat het wel werken?

Ik heb dus 1 uitgang die of ca. 15V= of 9V= levert.
Om dan een ledje te laten branden die "reageert" op de 15V moet ik een zenerdiode gebben die bv op 12v reageert (om het pendelen zoals je dat beschrijft te voorkomen). Maar wanneer ik in datzelfde circuit ook een zenerdiode plaats die reageert wanneer er 9v op staat, bv een zener van 7V dan gaat deze ook geleiden bij die hogere spanning, zoals @Wil ook al schrijft. Hoe los je dat dan op?

Tweede vraag: welke waardes zouden er in jouw schema bij moeten staan, en waar zet ik het controle ledje? Tussen out+/-?

Alvast weer dank voor de hulp!
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik denk dat je beter een opampje (741) kan nemen, daar kan je één poot aan een 12 V zener naar massa en de andere aan de voedingsspanning koppelen, Twee leds antiparallel of een duoled aan de uitgang vertellen je dan of de uitgangsspanning laag of hoog is. Mocht je geen idee hebben waar ik het over heb kan ik misschien een opzetje tekenen.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
 :? ik ben heel eerlijk: een schematje zou super zijn...  :thumbup:
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Waarom niet simpelweg een kleine relais (zo eentje die maar een paar mA gebruikt), die aantrekt vanaf 12V ?
Die dingen kunnen heus wel 15V hebben, en bij 9V zal die niet "aantrekken".
Als je dan een relais gebruikt met een  wisselend contact (zoals in een wissel-schakelaar), en je zet op de gezamelijke pin, je + van je voeding,
en aan elke uitgang, de juiste voorschakelweerstand (eentje voor de 9V en eentje voor de 12V) en een LED, en de andere kant van de LEDs gezamelijk aan je -, dan heb je exact wat je wil ...
Misschien niet de meest elegante oplossing, maar wel robuust, en simpeler kan niet volgens mij !
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik waardeer je voorstel, maar heb er wel wat vragen bij.

Bedoel je een (elektronisch) bistabiel relais (van ? 1,00 - ? 5,00, afhankelijk van waar je 't koopt) ?
Bijvoorbeeld met een schakelsterkte van  kleiner dan 100 mA of 200 mA bij 12 vDC?

Waarvan je de middelste pin de + voeding geeft, en in stand A (9 volt), en in stand B (12 volt) de benodigde spanning af neemt?

En waarbij je het gewenste spanningsverschil realiseert door een weerstand of een diodeserie?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
@Jan Willem,

Zeker GEEN bistabiel relais. Kijk eens op wikipedia hoe zo'n relais werkt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bistabiel_relais
Zodra die een 12V(of meer) pulse krijgt, blijft die staan in die stand, zelfs als je de 12V er terug afhaalt.
Een gewoon relais dat "aan" slaat bij die 12V(15V), en terug "af" slaat als je de spanning eraf haalt.

Je verdere uitleg van stand A & B klopt wel.
De laatste zien van het spanningsverschil, snap ik niet helemaal.
- een weerstand van 470 ohm tussen pin A en de anode van de LED (als de LED 2.8V - 20 mA zou zijn)
- een weerstand van 330 ohm tussen pin B en de anode van de 2de LED (ook 2.8V - 20 mA)
- er van uitgaande dat pin A en de middelste pin contact geven, als je 12V(15V) op die relais zet.

groeten,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: Cees B op woensdag 24 september 2014, 23:17:00
Ernst,
wat zou je vinden van een voltmeter Cees

Dat vind ik ook nog eens het beste idee. Die led-voltmetertjes heb ik eens een hele doos van gekocht, alleen plus en min aansluiten. Meten van 3.2 tot 40 volt, Ik was 6 erie voor zo'n ding kwijt. Die wil ik nog wel sponseren ook. Ernst, laat eens weten wat je voorkeur heeft?

Dat idee van dat relais moet je nooit aan beginnen. Een relais dat eenmaal opgekomen is valt pas af bij 3 volt ofzo. Er is totaal geen referentie. De eerste de beste accuspanningsbewaker (wat die opamp van mij ook is) voldoet al
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: sn00zerman op donderdag 25 september 2014, 08:30:59
Zeker GEEN bistabiel relais.

@ Kris: Ik regel bijna alles met bistabiele relais (voor mij zijn dat de "gewone" relais) , al heb ik ook circa 45 monostabiele relais (ITT, A 26xx, swiss, 24 vDC/vAC, schakelend vanaf 10 vDC bij 38 mA, met schakelvermogen van de stroomkringen tot 36 VA, 4 stroomkringen, wisselstanden). Zulke mono-relais schakelen niet op 9, wel op 12v. Ik kan me voorstellen dat het daar mee kan.

Zelf wil ik dat standen bewaard blijven na stroomstoring of ff weg, in ieder geval de standen die er toe doen, zoals 2-rail, 3-rail, bezet of vrij, stoppen of rijden, links of rechts rijdend in een blok. Al het overige mag van mij monostabiel.

@Cees: Led-volt metertjes zijn interessant. Daar kun je wat mee. Waar gebruik jij je ze voor?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Nou forummers, dat is weer een heel rijtje van adviezen en ik waardeer ze zeer  :thumbup:
Ook leuk om te zien dat er zulke verschillende meningen zijn, zoals over het gebruik van een bi stabiel relais. Ik houd nooit zo van die polarisatie waarbij de een een ander zijn oplossing helemaal afkraakt. Ik kom zelf uit de techniek en heb geleerd dat eigenlijk altijd gevonden oplossingen werken, anders was het voor diegene geen oplossing geweest. Dus laat je verrassen.  :D

Mij spreekt de oplossing met het relais aan omdat ik dan achter het relais ook specifieke aansluitingkjes kan realiseren. Zo kun je met deze methode de batterij aansluiting aan die 9V kant hangen en weet je ook zeker dat er NOOIT 15V op kan komen te staan. En je multimeter opblazen...  :?
@Kris: had je al een linkje ( ;)) op het oog voor zo'n relaisje...? Dan houd ik mij aanbevolen  O:-D

En die Led voltmeter vind ik wel leuk, dus daar ben ik eigenlijk wel in geïnteresseerd @roberd...
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik zal, omdat de methode van het relais als spanningsmeter jou aanspreekt, eens een testje doen met diverse relais. Ik heb nooit metingen daarop verricht maar mijn ervaring is dat de hysterese van een relais zo waanzinnig breed is dat de kantelpunten ruimschoots buiten het gebied van jouw werkspanningen liggen. Allemaal ook weer afhankelijk van het type relais. Wel weet ik dat hoe groter het relais is hoe dichter de kantelpunten bij elkaar komen, een kleinere hysterese dus. De oplossing met de opamp is een comparator en die heeft vrijwel geen hysterese. Die opampen houden dan wel weer niet zo van een varierende voedingsspanning..

Om het allemaal nog simpeler ofwel complexer te maken: heb je er al eens aan gedacht om die twee ledjes te schakelen met hetzelfde schakelaartje als waarmee je de spanning op 9 of 15 volt instelt? vaak zijn dat van die schuifschakelaartjes met twee wisselcontacten waarvan er meest 1 vrij blijft. Een enkelvoudig tuimelschakelaartje zou vervanging behoeven. Heb je een afbeeldinkje van die voeding? Wat is trouwens de toepassing om te kunnen kiezen tussen 9 of 15 volt?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Jan,
:offtopic:
In mijn analoge tijdperk gebruikte ik ze o.a. als rijspanning indicatie.
Zijn broertje, ampère meter, gebruik ik voor bewaking in mijn wissel / sein bediening. Zodra er iets bekrachtigt blijft wordt ik geattendeerd op een hoge stroom voordat je het gaat ruiken of dat er rook opstijgt.
Cees
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
 :offtopic:
Bedoel je dat die dingen werken op basis van een transistor uit de BC-reeks, b.v. BC547-B, maar dan stijlvol uitgevoerd?
oftewel in essentie een soortgelijke aanpak als Kappa eerder voorstelde?

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 19 september 2014, 15:13:13
ik heb een trafotje waarmee ik zowel 15V= als 9V= kan instellen door middel van een schakelaar.
ik wil door middel van een ledje signaleren welke spanning ik heb.
Dat intrigeert me, want ik heb een trafo die 6, 12 en 16 volt levert (ac en dc), met een draaiklikknop, en die evenmin verraadt in welke stand hij staat, afgezien van een ribbeltje in het knopje.
Ik was zelf nog niet op het idee gekomen daar meer van te willen kunnen zien (in het donker).
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: Roberd op vrijdag 26 september 2014, 06:23:13
...Wat is trouwens de toepassing om te kunnen kiezen tussen 9 of 15 volt?...

9V= : voeding meetinstrument, in dit geval een multimeter. maar ook bv een grasmatvliegenmepper  :-)
15V= : is de "licht" voeding die ik op mijn baan heb, zie mijn draadje De Schappenbaan. dus wat ik op de baan pruts wordt met 15 V gevoedt. Als ik dat wil testen heb ik die op mijn mobile werkplek ook nodig. Vandaar.

Citaat van: Roberd op vrijdag 26 september 2014, 06:23:13
...Heb je een afbeeldinkje van die voeding?...



via Conrad: H-Tronic Schakelnetvoedingsmodule

en het schakelpaneeltje:


Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik liep net aan tegen http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html
De pagina geeft allerlei schema's voor voltage vergelijkingen. Misschien is dat ook wat, zij het van oudere datum?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Je kan de ledjes toch ook schakelen met de schakelaar die er al zit?
Als deze dubbelpolig is, kan je op een pool de ledjes aansluiten.

Groeten Sander
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 26 september 2014, 21:15:39
Je kan de ledjes toch ook schakelen met de schakelaar die er al zit?
Als deze dubbelpolig is, kan je op een pool de ledjes aansluiten.

Groeten Sander

Joh??

Citaat van: Roberd op vrijdag 26 september 2014, 06:23:13

Om het allemaal nog simpeler ofwel complexer te maken: heb je er al eens aan gedacht om die twee ledjes te schakelen met hetzelfde schakelaartje als waarmee je de spanning op 9 of 15 volt instelt? vaak zijn dat van die schuifschakelaartjes met twee wisselcontacten waarvan er meest 1 vrij blijft. Een enkelvoudig tuimelschakelaartje zou vervanging behoeven. Heb je een afbeeldinkje van die voeding? Wat is trouwens de toepassing om te kunnen kiezen tussen 9 of 15 volt?

Maar, Sander, ik moest even een stukkie van Erfurt naar huis rijden en ik dacjt dat ik er eens lekker voor ging zitten om het even uit te werken onderweg.

Daar kwam dit uit: Gebruikmakend van het 6 V spanningesverschil tussen 9 en 15 V en het feit dat een schakelaar kortsluit als hij dichtstaat kan je heel simpel 2 op het schakelaartje aangesloten ledjes de toestand laten signaleren, en als je heel stout bent via het tweede tekeningetje met één weerstand

Ik geloof dat het niet simpeler kan
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: Roberd op vrijdag 26 september 2014, 23:08:22
...Joh??...

Ik zal eerlijk zijn @Roberd: ik snapte jouw voorstel pas na de bijdrage van @Sander...
En dank voor je schemaatje. Dat is misschien wel de oplossing.

Even voor de zekerheid twee vragen

  • als ik in de "lijn" van de 15V (of 9V) een weerstand en diode aanbreng is de uitgangsspanning lager dan 15V (resp 9V) toch?
  • zitten in jouw schema's de diode voor de 9V lijn niet verkeerd om? Zo sperren ze toch?

Alvast dank!
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
 O:-DHeu ? Je kan met die schakelaar schakelen tussen de leds, maar wat is het nut daarvan ?
Of mis ik iets ?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ah!! Goed punt @Kris!

De schakelaar die de spanningshoogte schakelt, schakelt de jumper! Daar loopt dus GEEN spanning over!

Dus...
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
@Kris is dit een geschikt relais?
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
De ledjes en weerstandjes hebben geen invloed op de uitgangsspanning. Denk het schakelaartje even helemaal weg in schema 1. Dan staan de twee ledjes gewoon in serie en branden ze allebei. In schema 2 zijn ze meteen kapot omdat de weerstand omzeild wordt. Beter is 1 dus. Zie alleen de 9 en 15 volt lijn
Dat is een 6 volt potentiaalverschil. Wat er verder gebeurt meet de massa maakt niet uit. De 9 v is in dit geval voor de ledjes de  0. De ene led staat niet verkeerd om ze geleiden van plus naar min
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
 8o dank weer voor je toelichting!
...maar punt blijft uit mijn vorige bericht: ik heb niet een aparte 9 of 15V
Er is 1 uitgang op de trafo die of 9V of 15V (of nog een aantal andere spanningen, maar daar heb ik de pennetjes van afgeknipt) voert, ingesteld dmv een jumper. En die jumper heb ik omgebouwd naar een schakelaar.
Als er maar 1 voedingslijn is kan de oplossing met dat potentiaalverschil niet dacht ik... 8)
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Nu ik dat hier zo lees van die schakelaar die de jumper overbrugt of niet, is de eenvoudigste oplossing effectief die schakelaar vervangen dus :-)
één dubbelpolige wisselschakelaar (ziet er hetzelfde uit, dus je moet geen ander gat boren ofzo), heeft aan de achterkant 2 rijtjes van 3 pinnetjes.
Deze ene schakelaar lost al je problemen op !

- Van de ene rij, gebruik je één van de buitenste pinnen en de midden pin, daar soldeer je je 2 draadjes aan, om die jumper zogenaamd te overbruggen.
- Van de tweede rij, sluit je het middelste pinnetje aan, op de + van je voeding.
- op het eerste buitenste pinnetje van de 2de rij, hang je de berekende weerstand om je LED op 15V te laden branden, de andere kant van die weerstand soldeer je aan de anode van je LED.
  de kathode van je led, hang je dan een de - van je voeding.
- op het tweede buitenste pinnetje van de 2de rij, doe je hetzelfde, alleen zet je daar de berekende weerstand voor 9V tussen.

zodra je de eerste 2 draadjes aan die schakelaar hebt gesoldeerd, meet je eerst wat je uitgangsspanning is.
Dan nog even je multimeter op "doorpiepen" zetten, om te zien welk buitenste pinnetje van de 2de rij, op dat moment contact maakt met het middelste pinnetje van de 2de rij.
Zodoende weet je welke buitenste pin van de 2de rij, overeen komt met welke uitgangsspanning, zodat je je beide LEDs meteen correct kan aansluiten :-)

eeh voila, klaar is Ernst in dit geval !



succes,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Dat is precies wat ik bedoelde :D.
Alleen wat beter omschreven door Kris >:-D 

Groeten Sander.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Sander :-)

Ik ben tegenwoordig een beetje traag van begrip, het is door nogmaals naar Ernst z'n foto's te kijken,
en de uitleg "die jumper heb ik overbrugd met een schakelaar", dat m'n euro is beginnen rollen :-)


groeten,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik heb even wat gefröbeld van hoe ik het nu heb zitten...



ik hoop dat dit helpt...
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ernst,

Meerdere types relais deze namiddag geprobeerd, het probleem is als je van 15V terugschakelt naar 9V, dat die relais pas "af valt" bij rond de 8V, dat wordt het hem dus ook niet :-(
Normaliter moet er bij die jumper-aansluitingen, gemeenschappelijke pinnen zijn.
oftewel zijn alle achterste pinnen met mekaar doorverbonden, oftewel alle voorste pinnen.
Daarmee kan je dan die voeding schakelen met 3 draden, dus gebruik je maar één aansluitrij van je schakelaar,
met die andere rij kunnen we dan die truuk voor de LEDs uitvoeren :-)

Laat maar even weten welke pinnen "gemeenschappelijk zijn", eventueel een foto van de onderkant van de print is ook goed :-)
Ik teken dan wel even hoe het moet komen ...


groeten,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik had dat van die jumpers eerlijkgezegd niet meegekregen en derhalve zal mijn idee never nooit niet werken. Mijn idee was, zoals gesuggereerd werd in de openingspost dat een schakelaar tussen 9 en 15 vot pendelde.

Als je dan toch met een relais moet gaan werken doe dan zoiets als hieronder. bedien een relais met de schakelaar en van de 4 wisselcontaten gebruik je er twee om de jumpers te overbruggen en één om de twee leds aan te sturen
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Als ik het goed begrijp dan heb je twee draden (uit de blauwe connector). Daarop staat of 9 of 15 volt afhankelijk van de jumpersetting. Dus iedere keer als je het voltage wil wijzigen, verplaats je de jumper?

Dan is het idee van Kris uitvoerbaar. Of anders gezegd, als je de jumpers vervangt door stekkertjes (en draadjes), dan kun je met een bistabiel relais (met twee stroomkringen) alles doen: voltage schakelen (ene stroomkring), en ledjes zetten (andere stroomkring). Even de vraag waar je dat relais dan mee voedt ....
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
haha, ik zat hier de hele tijd te roepen dat een relais een oplossing was, en jullie riepen dat het met een schakelaar ook kon ...
Nu roep ik dat het met die schakelaar alleen ook kan, roepen jullie dat het met een relais ook kan :-)

Ik ben er zo goed als zeker van, dat beide jumpers, één gemeenschappelijke aansluiting hebben.
Ernst gebruikt nu een dubbelpolige wisselschakelaar. Hij heeft helemaal geen extra electronica nodig !
Hij moet alleen het jumper-verhaal even opnieuw bedraden.
- Van het gemeenschappelijk punt van die 2 jumpers, naar de middelste pin van één zijde van die schakelaar een draadje solderen.
- Vervolgens de individuele pin van de 9V jumper, naar één van de overige pinnen aan die ene zijde van de schakelaar een draadje solderen.
- Daarna de andere individuele pin van de 15V jumper, naar de resterende pin aan die ene zijde van de schakelaar ook een draadje solderen.

Nu kan hij nogsteeds met dat schakelaartje schakelen tussen 9V & 15V, maar heeft wel nog een complete zijde van die schakelaar over als wisselschakelaar.
- De middelste pin van die 2de zijde van de schakelaar, naar de + van de uitgang van de voeding.
- de pin naast de pin waar de 9V jumper draad aan zit, daar soldeer je een 330 ohm weerstand (oranje-oranje-bruin) aan, en aan de andere kant van die weerstand, soldeer je de anode van je LED die de 9V moet aangeven.
- de pin naast de pin waar de 15V jumper draad aan zit, daar soldeer je een680 ohm weerstand aan (blauw-grijs-bruin), en aan de andere kant van die weerstand, soldeer je de anode van je LED die de 15V moet aangeven.
- beide kathodes van die 2 LEDs samenvoegen, en verbinden aan de - van de uitgang van je voeding ...

Simpeler kan toch niet ? :-)


groeten,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 27 september 2014, 20:09:43
Simpeler kan toch niet ? :-)


groeten,
Kris

Dit statement ben ik het helemaal mee eens, als je maar een keer volledige info hebt. Als jij of ik dat bordje in onze handen gehad zouden hebben was het met 2 minuten gefixt. (wat een hypotheses).
Ook de onduidelijkheid over dat gezamelijke contact heb ik ondervangen door twee contacten van een relais te nemen, wat zwaar overbodig is als er één gezamelijke geleider is voor alle jumpers... Ik ga geen ideeen meer geven met gebrekkige info en ga vanaf de zijlijn meekijken wat dit gaat worden.

Applaus voor hij die de info eruitgetrokken krijgt die nodig is :)


Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Dank voor alle hulp!  :thumbup:

Citaat van: Roberd op zaterdag 27 september 2014, 20:23:05
...als je maar een keer volledige info hebt...
...Ik ga geen ideeën meer geven met gebrekkige info en ga vanaf de zijlijn meekijken wat dit gaat worden...

Deze reactie vind ik wel jammer. Ik heb als eerste al aangegeven dat ik een leek ben, en heb geprobeerd telkens bij een nieuwe vraag daar zo goed mogelijk op te antwoorden...  8o

Ik ben er juist super mee geholpen, want tussendoor worden ook nog leuke andere adviezen gegeven die vroeg of laat weer van pas komen.  :thumbup:

Citaat van: Roberd op zaterdag 27 september 2014, 20:23:05
...Applaus voor hij die de info eruitgetrokken krijgt die nodig is :)

Daar was je zelf een belangrijke partij in!
Ik hoop dus oprecht dat dit soort draadjes mogelijk blijven en door deskundigen geholpen wordt om de problemen van mensen die dat deel van de techniek niet beheersen toch verder te helpen.

Dus bij deze: mijn hartelijke dank voor het geduld en de oplossing.
Ik zal eens een printje gaan solderen...
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ernst,

Er zit geen boos woord in mijn posting hoor. Een volgend probleem pak ik net zo makkelijk gelijk weer op.
Als je nog een keer uitsluitsel kan geven over het massaverhaal met de jumpers weet ik zeker dat snoozerman met de juiste oplossing komt, dezelfde als ik zou opperen, overigens.
Het viel mij een beetje tegen dat ik dit moest lezen:

"haha, ik zat hier de hele tijd te roepen dat een relais een oplossing was, en jullie riepen dat het met een schakelaar ook kon ...
Nu roep ik dat het met die schakelaar alleen ook kan, roepen jullie dat het met een relais ook kan"

Met name de hoon schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat.
No hard feelings.

Wil je trouwens nog zo'n paneelmetertje dan is je adrs in PB genoeg. Kost gratis.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Roberd,

Die geciteerde opmerking kwam eigenlijk van mij.
Ook geen slechte bedoelingen hoor, ik vond het gewoon een beetje ironisch :-)
Zoveel gedachten, zoveel oplossingen hé ... (meerdere wegen leiden naar Rome bij het zoeken van oplossingen voor een probleem)
We wachten in spanning af tot Ernst z'n soldeerkunsten toont en laat zien dat het werkt ...

groeten,
Kris
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: Roberd op zondag 28 september 2014, 11:29:58
...Er zit geen boos woord in mijn posting hoor...

Dank! Ben ik in ieder geval heel blij mee; zonder al jullie hulp zou ik dit soort dingen echt niet kunnen oplossen.  :thumbup:

Nou ja... ik los eigenlijk helemaal niks op  :? dat hebben jullie gedaan  :-) en nu kan ik aan het solderen...  >:-D

Citaat van: Roberd op zondag 28 september 2014, 11:29:58
...Met name de hoon schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat...
Citaat van: sn00zerman op zondag 28 september 2014, 13:54:31
Roberd,
Die geciteerde opmerking kwam eigenlijk van mij...
Niets aan toe te voegen. Ik had juist tegen mijn vrouw gezegd dat het zo grappig is dat op zo'n vraag op het forum beslist verschillende oplossingen naar voren komen, maar dat na een paar keer heen en weer posten vaak toch de oplossingen bij elkaar komen!

En dan nu de theorie:
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 27 september 2014, 20:09:43
...Ik ben er zo goed als zeker van, dat beide jumpers, één gemeenschappelijke aansluiting hebben...
Deze veronderstelling klopt!

Hier het schema van de Conrad module:

Volgens mij is het blok aan de rechterkant waarbij 1-1 tot en met 1-6 staat de jumperreeks, met daaronder de weerstandreeks R10-R14

Hier een foto van de jumperzijde:


hier de foto van de soldeerzijde:


Duidelijk is te zien dat de pinnen aan de voorzijde van de PCB allemaal op dezelfde baan zitten. Doormeten geeft ook keurig een 0-weerstand. Net boven de andere pinnen zie je de codering R10-R14.

Ik ga eerst de uitwering van Kris op papier zetten en hoop dan later deze week gelegenheid te hebben om de schakeling te maken.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 27 september 2014, 20:09:43
Nu roep ik dat het met die schakelaar alleen ook kan, roepen jullie dat het met een relais ook kan :-)
De humor van het geheel is dat het op meer manieren kan, en de vraag daarbij is dan wat wil je ermee, en waarom. Als je de oplossing zoekt in de schakelaar zelf, dan ben je niet van plan beide stroomsoorten vaak toe te passen. Ga je voor een relais, dan wil je vanuit je baan ook toegang kunnen hebben tot die soorten.
En er zijn nog andere redenen denkbaar, voor nog weer andere oplossingen

Ik zou zelf in zo'n gevallen willen dat ik beide stroom-output naast elkaar kon uitvoeren, in plaats van te moeten kiezen. Maar ja, dan moet er een extra connector bij, en iets aan de schakeling veranderd worden.
Ik neem niet aan dat je dat ook wilt.
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
 :) 't is wel een onorthodox ontwerp :P
hulp gevraagd bij schakelingetje: gelukt!!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
hulp gevraagd bij schakelingetje: gelukt!!
Met dank aan de voorstellen van @Kris en @Roberd is het me inderdaad gelukt om eigenlijk heel eenvoudig het probleem van de ledjes op te lossen.
Zoals Kris beschreef hebben de jumpers, waarmee de verschillende spanningen ingesteld worden, een gemeenschappelijke pool. en kon ik dus de 2-polige schakelaar "dubbel" gebruiken. De ene om de kant om de jumperschakeling te regelen, de andere kant om de spanning te schakelen.


Als eerste plaatje de stand bij 9V.


dan de stand op 15V. Schakeling werkt dus prima.
In de 9V stand wordt ook de batterij aansluiting mee geschakeld.


En hier de aansluitzijde. Ik heb er geen printje voor gebruikt maar alles direct aan elkaar geknoopt om het zo compact mogelijk te houden.
Er komt nog een afdekplaat overheen. Tenslotte wordt ook de 220V geschakeld en dat moet goed afgeschermd worden.

Dank voor alle adviezen!!
Re: hulp gevraagd bij schakelingetje
Ik vind de oplossing met het wijnkistje trouwens zeer creatief :P

hulp gevraagd bij schakelingetje, afronding
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
hulp gevraagd bij schakelingetje, afronding
Tot slot wat mij betreft in dit draadje:

Het schema zoals ik het heb aangesloten:


en de aansluiting van de multimeter op de batterijaansluiting


Lees voor een uitgebreidere beschrijving mijn blog.

Dank voor alle hulp!  :thumbup: :thumbup: