Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS rijtuigen

Gestart door MarklinM vrijdag 05 september 2014, 08:18:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS rijtuigen
MarklinM
gast

NS rijtuigen
Beste Forum leden,

Ik ben op zoek naar NS rijtuigen voor de 3-rail met binnenverlichting en sluitsein op het laatste rijtuig.
Welke zijn aan te raden om te kopen? kan ik evt. het sluitsein zelf erin bouwen?

heeft iemand toevallig nog een mooie set liggen?

bedankt alvast!

Mvg, MarklinM
Re: NS rijtuigen
Spoorman
gast

Re: NS rijtuigen
Welk tijdperk?

I: tot 1925
II: 1925 t/m 1945
III: 1945 t/m 1970
IV: 1970 t/m 1990
V: 1990 t/m 2005
VI: 2005 t/m xxxx

Zie b.v. ook: http://www.martijnhaman.nl/

Gr, Ben.
Re: NS rijtuigen
MarklinM
gast

Re: NS rijtuigen
mijn excuses vergeten erbij te vermelden, dit betreft tijdperk V en, maar vooral tijdperk VI
Re: NS rijtuigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS rijtuigen
1:87

Als je geen r1 en bochtwissels gebruikt kan je kijken naar Icrm van LS models.  Icl en Ick van Roco.

1:100 a 1:93
Marklin Icr (geen Icrm) en Icl.
Re: NS rijtuigen
Spoorman
gast

Re: NS rijtuigen
Fyratreintje? :D



Gr, Ben.
Re: NS rijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS rijtuigen
Sluitseinen in een IC van de NS zijn prima zelf te bouwen.
Zie je er tegen op... dan kan ik het ook realiseren.

Je kan kiezen tussen de originele lichtgeleider 7330 met lampjes (meen ik) en stroom-voerende (vaste) koppelingen; maar ook ledverlichting, en dit aansturen met een functie-decoder van ESU, zodat je de interieurverlichting apart kan sturen van de sluitseinen.

Gr. Marcel
Re: NS rijtuigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS rijtuigen
Märklin heeft zelf natuurlijk ook DDM, ICR en ICK in het assortiment, die passen ook door R1 en rijden zelfs over M-rails.

Om je vraag goed te kunnen beantwoorden mis ik een paar zaken:

1. Welk type rails rijd je?
Als dat Märklin M-rails is dan zou ik beslist ALLEEN Märklin rijtuigen kopen. Lees dan niet verder, want de rest is nvt.

2. Wat is de krapste boog op je baan?
Als dat R1 is (staat bij C-rails onder op ieder bochtdeel), dan zou ik me niet wagen aan lange (langer dan 27cm) rijtuigen en in ieder geval goed checken of er geen beperkingen zijn vwb de uitslag van de draaistellen door bv. trappetjes.

3. Welke wissels liggen er in je baan?
Meegebogen, Engelse of driewegwissels willen nog wel eens tot ontsporingen leiden, vooral bij gebruikmaking van merken anders dan Märklin en vooral wanneer geen wisselstroomwielen zijn gemonteerd.

Wil je andere merken dan Märklin kopen voor drierailsysteem dan raad ik aan je baan vooral supervlak en goed aansluitend te leggen (dat gaat bij C-rails bijna vanzelf, géén M-rails te gebruiken!), zeker geen krappere bogen dan R2, voorkomen van al te ingewikkelde wisselstraten en zo min mogelijk of zelfs geen links-rechts bochten achter elkaar.

Is dat allemaal gelukt, dan is er vrij veel fraai gedetailleerd beschikbaar. Wat voorbeelden:
LS-models ICR(m)
Artitec of LS-models Plan W
Roco ICK, ICL
Artitec DDM
Artitec Plan E
en voor internationale treinen ligt helemaal de wereld open natuurlijk.

Voor binnenverlichting of sluitseinen moet je vaak zelf knutselen, vooral de sluitseinen vergen wat handigheid.