Märklin heeft zelf natuurlijk ook DDM, ICR en ICK in het assortiment, die passen ook door R1 en rijden zelfs over M-rails.
Om je vraag goed te kunnen beantwoorden mis ik een paar zaken:
1. Welk type rails rijd je?
Als dat Märklin M-rails is dan zou ik beslist ALLEEN Märklin rijtuigen kopen. Lees dan niet verder, want de rest is nvt.
2. Wat is de krapste boog op je baan?
Als dat R1 is (staat bij C-rails onder op ieder bochtdeel), dan zou ik me niet wagen aan lange (langer dan 27cm) rijtuigen en in ieder geval goed checken of er geen beperkingen zijn vwb de uitslag van de draaistellen door bv. trappetjes.
3. Welke wissels liggen er in je baan?
Meegebogen, Engelse of driewegwissels willen nog wel eens tot ontsporingen leiden, vooral bij gebruikmaking van merken anders dan Märklin en vooral wanneer geen wisselstroomwielen zijn gemonteerd.
Wil je andere merken dan Märklin kopen voor drierailsysteem dan raad ik aan je baan vooral supervlak en goed aansluitend te leggen (dat gaat bij C-rails bijna vanzelf, géén M-rails te gebruiken!), zeker geen krappere bogen dan R2, voorkomen van al te ingewikkelde wisselstraten en zo min mogelijk of zelfs geen links-rechts bochten achter elkaar.
Is dat allemaal gelukt, dan is er vrij veel fraai gedetailleerd beschikbaar. Wat voorbeelden:
LS-models ICR(m)
Artitec of LS-models Plan W
Roco ICK, ICL
Artitec DDM
Artitec Plan E
en voor internationale treinen ligt helemaal de wereld open natuurlijk.
Voor binnenverlichting of sluitseinen moet je vaak zelf knutselen, vooral de sluitseinen vergen wat handigheid.