Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw 003 160-9 naar 03 154

Gestart door Wasmi woensdag 17 september 2014, 11:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Nu de bouwperikelen aan m'n BNLS modules hun voorlopige einde naderen heb ik veel zin om weer eens iets rijdends aan te pakken. Om m'n verzamelingswoede wat in te perken heb ik mezelf beloofd niets meer in de inventaris te hebben dat nieuwer is dan EP III. Verder heb ik wat. Met stroomlijn stomers. Ik was al jaren op zoek naar een ombouw set van Günther om de 03 154. Die heb ik recent eindelijk gevonden op ebay. Verder hoort er nog een andere tender achter, die M niet heeft uitgebracht, namelijk een 2'2'T32. Daar heeft Günther ook een ombouwsetje voor uitgebracht, maar ja, G bestaat niet meer en heeft al z'n rechten aan Weinert verkocht, en om nu weer jaren te zoeken pffff . Gelukkig heeft diezelfde Weinert wel zo'n tender in het assortiment (misschien wel de oude Günther), dus die ook maar besteld, en ook nog het beschriftingssetje van Gassner.

8o

Nu wilde ik wat foto's gaan plaatsen en bij die zoektocht stuitte ik op een draadje op DIT forum  8o
van Analog Driver

Nou ja zeg.... Hajo, dank je! Staan goede platen bij! Goed, toch maar door hier, want m'n tender wordt in elk geval anders. Dan is er nog een uitdaging, in de handleiding staat dat het model niet door kleine bochten kan ivm de Schürze bij het voorloopstel. Edward (3rail) gaat dat voor me uitzoeken! Ik heb zowiezo niks kleiner dan R3  gepland, maar ik betwijfel of dat voldoende is... Ach, het is een mooi en heel bijzonder ding, desnoods blijft de inzet beperkt tot het BW en een stuk van de hoofdbaan, het was per slot van rekening een testlok. Ik zit nog te twijfelen of ik de volledig gesloten versie, of die met uitgesneden Schürze ga bouwen. De uitgesneden vind ik qua lijnen wat mooier, maar dan zie je dat beroerde drijfwerk met mega moer van M weer zo zitten. Ik heb een oude 3085 (Ep IV) die ik wil gebruiken, voor de uitgesneden versie zou ik beter een nieuwere met fijnere en gezwarte wielen en fijner uitgevoerd drijfwerk kunnen gebruiken, of, naar Edward luisteren en de Flm 4104 gebruiken.... Arrrgggh nog een lok, en dan met tenderaandrijving waar ik niet gauw tevreden mee ben. Mmm, ok, het wordt dus de gesloten versie, het doel was tenslotte 'Epochenbereinigung', en niet nog meer loks  >:-D om toch noch maar een plaatje toe te voegen:



Het fel begeerde doosje!

Dit moet het dus worden:


( o.a. Op http://www.ferrovietedesche.it/schede_schleppdampflok/dampfbilder/BR03_154.jpg)

Walter


Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Hoi Walter,

Je hebt een mooi project voor de boeg, zeer interessant en ik ga je volgen. :thumbup:
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Hoi Walter,

Bijzondere loc met een aparte neus B)
Succes met je ombouw project.

Groeten,
Ton.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Weet iemand of de ombouw setjes van Weinert (of Günther) ook op de nieuwe stoomloc constructies passen?
Bijvoorbeeld de Märklin 37956, Br 03.
Bij deze nieuwe constructies is bijvoorbeeld de hele bufferbalk los opgezet en in kunststof uitgevoerd.
Dit in tegenstelling als bij de oude uitvoering, waar de bufferbalk één geheel vormt met het raamwerk.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Dat verbouwen van een nieuw model zou gezien de maatvoering moeten kunnen, maar vergt nog meer investering, en eigen inventiviteit. Dat de bufferbalk te verwijderen is, is alleen maar handig, scheelt weer zagen. Overigens, denk aan de tender, in elk geval de opbouw, die moet echt anders dan de normale modellen. Kwam er recent achter dat M* de 2'2'T32 (Ausf1934) heeft geleverd bij enkele Br41's en 03's uit startsets. Ik heb een losse opbouw daarvan besteld, nu maar afwachten of die ook leverbaar is.overigens staat die dan op een onderstel met absoluut verkeerde draaistellen.  Verder is er een Weinert bouwpakket van de tender onderweg, en wat lossen onderdelen voor de ketel van de 03, dus ik heb wat mogelijkheden. De nieuwe 03 zou natuurlijk prachtig zijn qua detaillering........ Pffff wat een probleme  :-)

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Edward,

Indrukwekkend lijstje,  en jammer dat 'ie achter het gordijn is verdwenen. Voor de omnummering zal er toch wel een nieuwe ketel opgekomen zijn? Heb je enig idee tot wanneer het stroomlijnspul is blijven zitten?

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Walter, na WOII heeft men de stroomlijnbeplating, die veelal in zeer slechte staat was, verwijderd.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Edward,

Top informatie weer! Ik heb zelf een boek 'Die Stromliniëndampfloks der Reichsbahn' waarin wel ekele foto's staan van deze lok, en de geschiedenis kort is beschreven. Zo gedetailleerd als jij het hier omschrijft staat het er echter niet. Ook de laatste foto is heel interessant, omdat daar de bevestging van de Windleitblecht heel goed is te zien, iets wat bij het Günther setje niet is meegenomen.

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Ha, dapper hoor! Ik ben al enkele avonden iedere keer bezig met een stukje slopen van het M frame. Zal kijken of ik binnenkort weer wat plaatjes kan plaatsen. Ziet er wel goed uit dri Brawa lampen, zowaar mog kleiner dan die van Günther. Is ook een oplossing, want ik wil wel licht. Denk ook nog over het zelf uitboren, en ledjes plaatsen, maar dit is wel heel wat simpeler! Overigens, die witte stip op de stroomlijn rookkast deur, is neem ik aan ook een lamp. Uiteraard niet voor regulier bedrijf, maar ik ben aan hetoverwegen daar toch ook maar een ledje in te verstoppen.

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Walter,
Zoals de 2de foto in post11# is het goed te zien dat het een lamp is.
Cees
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Arrrgghh, ja da's mooi! Waar heb je die vandaan? Zeker rechterzaal helemaal achter in de hoek? Maar ehh, ik bedoel ook de horizontale strips waarmee de platen aan de ketel vast zitten wat je heel goed in jouw berichtje van 22 sept kan zien.
Overigens is eergister de Weinert tenderopbouw binnengekomen, samen met wat ketelarmaturen. Helaas weinig tijd voor deze klus momenteel, m'n modules moeten voor ?-spoor klaar, en behoeven nog wat bijstelling aan de tunnelportalen.

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Ja dat bedoel ik!!! Mooi gemaakt hoor, heb ik tenminste een voorbeeld  :)

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Heeft even geduurt, maar nu ?spoor achter ee rug is en de module niet meer al m'n hobby tijd claimt, kan ik verder met de 03 154. Daar hoort een ander type tender achter, ik heb gekozen voor een Weinert ombouwkit. Past allemaal perfect, en ben inmiddels bij de afwerking aangeland.



Het zwart en rood zit er inmiddels ook op, foto komt later. Natuurlijk moet er licht in de lampen, heb wat geleerd van Edward. Dus, aan de gang met 0402 ledjes van ledbaron. De rode helaas zonder lakdraad ontvangen, dus, draadjes solderen aan een dingetje van 0,5 bij 1 mm.... Dubbelzijdig tape op een vaste ondergrond, fijn tipje op de bout, en gaan.... Vervolgens de lampen schuin van opzij doorgeboord met 0,5mm, lakdraadjes erdoor frommelen, ledjes testen en kristalklear erop:



Helemaal rechts het tweede rode ledje.... Nog drie te gaan, maar de frontverlichting krijgt alleen maar witte ledjes.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Hi Edward,

Dat ziet er een stuk mooier uit zo!  :thumbup:

Wel heb ik even een vraagje over die lampjes van Brawa: die opzet lampjes, welke zijn dat? alvast dank!

Citaat van: 3rail op woensdag 24 september 2014, 14:03:52
De lampen die er opzitten van de firma Gunther, geven geen licht en zijn dus puur optische.
Een tijdje geleden had ik al eens bij Brawa een aantal lampjes (3v) en de opzet lampen besteld.

Hier de oude en de nieuwe lampen van Brawa.



Onder de oude, boven de nieuwe.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Dankjewel Edward!  :thumbup:
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154


Joghurt??? 

Binnenkort meer in dit theater  >:-D

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
De laatste tijd ben ik bezig geweest met voorbereidingen om de 'Verkleidung' aan te kunnen brengen. Ook heb ik de hele ketel ontdaan van z'n oude laklaag, en zijn een aantal ketelarmaturen vervangen door Weinert spul. Dat is meer een experiment, want ik loop natuurlijk het risico dat dat een 'vlag op een modderschuit' effect wordt. Verder de verlichting in en opgebouwd, in de parabolische rookkast deur zit een derde lamp, die wordt onafhankelijk schakelbaar van de andere twee.





Daarna eindelijk de Verkleidung kunnen aanbrengen:



Hier zit de cabine nog te hoog, dat is inmiddels ook aangepast. Een proef op het onderstel:



En nog een laatste met een windleiplaat los erop. Daar heb ik nog klinknagelstrips voor in bestelling staan, maar die kunnen er toch pas op als de ketel z'n eerste laag zwart heeft gekregen:



Op de achtergrond staat de tender te wachten totdat de lok zelf zover is. Volgende stap is de primer erop, en dan mooi zwart  ;D

En, als toegift een prestatiediagram om te laten zien wat voor effect die stroomlijning nu heeft



De doorgetrokken lijnen zijn van de 03 193, met volledige stroomlijn bekleding, de gestreepte van de 154 met stroomlijn en de punt-streep van voor het aanbrengen van de bekleding. Toch een indrukwekkend verschil, zeker als je ziet wat allemaal nog aan stroming verstorende rotzooi op de 154 zit, zoals de bufferbalk en ketel met al die uitsteeksels, en ook de bevestiging van de windleiplaten die een aanzienlijke turbulentie moet hebben veroorzaakt.

Ps.... De joghurt moet nog even wachten   : :D
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Mooi project!
Leuk dat je het zo allemaal laat zien!

Groetjes Dennis
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Het begint er al aardig op te lijken Walter.  :thumbup:
Heeft Weinert ook losse leidingen, voor op de ketel?
Eigenlijk zouden die ook er op moeten, maar dat is wel veel meer frees/schuur/boor werk. ;)
Die losse kranen en dynamo zijn al een hele verbetering.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Yep, losse leidingen hebben ze ook, ik heb hier gebruik gemaaakt van korte stukjes sommerfeld bovenleidingdraad in verschillende diameters. Eigenlijk had de hele ketel kaal gemaakt moeten worden, maar dan had ik beter meteen een Weinert Br 03 kunnen kopen  8o >:-D. Verder is dit m'n eerste serieuze ombouw, en daarvoor is me een echte Weinert me toch wat te duur!
Edward, idd, typo gecorrigeerd :)

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Gewaagd project Walter, maar wel leuk om te doen. Wat ik niet gelezen heb is hoe je de lok zo mooi schoon gekregen hebt. Het lijkt bijna op stofstralen of glasparelen.

Groet,

Ronald
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Gestraald met een Badger eraser, straalmiddel is korrel 600 korund, prachtig schoon wordt het ervan.

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
De laatste weken heb ik tussen de bedrijven door aan de 03 154 gewerkt, de lok nadert nu haar voltooiing. hier weer wat plaatjes


de schilden





Ondertussen zijn de windleiplaten ook geplaatst




en de verlichting in de tender aangesloten


Kolen aangebracht, bufferbalk voor geplaatst. Waar z'n workshop grasjes allemaal al niet goed voor is  :D

03 154 is klaar, op het drogen van de lijm in de hoop kolen en van de kristal klear in de schijnwerper in de rookkastdeur na. Op naar het volgende project.

Walter
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Héél mooi geworden Walter :important:
Dikke pluim. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Walter, je hebt een paar gouden handjes! Fantastisch mooi!
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Zeer geslaagd Walter, mijn complimenten.  :thumbup:
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
dank u dank u  :)
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Walter,

Erg mooi geworden en zo'n dijkje is altijd leuk voor de foto's.

Groet,

Erik
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Prachtig gedaan Walter. :thumbup:

Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Hoi Walter,

De ombouw is zeer geslaagd, tis een uniek exemplaar geworden nu.
Heb je nog een foto van voor de extreme make-over?
Dan kunnen we goed de verschillen zien.

Groeten,
Ton.
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Erg fraai geworden. :thumbup:

Gr.
René
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :
Re: Ombouw 003 160-9 naar 03 154
Heel mooi, wat een stoer ding is dat geworden B) :thumbup: