Even voor alle duidelijkheid: analoog neem ik aan?
Ja, dat vergt een ander concept. Wat M* overwegen vaak gemeenschappelijk hebben, is het gebruik van contactrails. Die hebben een geïsoleerde spoorstaaf, herkenbaar aan de onderkant door een zwarte baan naast de middenrail. Zolang de ene spoorstaaf verbonden is (via de wielen) met de andere, schakelt de overweg op "gesloten".
Even voor de zekerheid: bij deze contactrailsen horen twee halve eind-rails (met een rood stipje). Heb je die ook geplaatst, en wijzen alle rode stipjes naar dezelfde kant van de rails?
Laat dit M* concept los. Je hebt dan drie opties, verdeeld in tweeën:
de monostabiele aanpak en de bistabiele aanpak.
Bistabiel houdt in dat je zolang een relais is ingeschakeld, de spoorovergang "gesloten" noemt, en dat bistabiele relais kun je aansturen met schakelrails of reedcontact.
Monostabiel houdt in dat zolang het relais-paar is aangetrokken je de spoorovergang "gesloten" noemt, en die monostabiele relais (2 stuks) kun je aansturen met schakelrails, reedcontact of een dubbele lichtsluis.
Het grote voordeel van een andere aanpak is dat de trein maximaal rijstroom behoudt, en de schakeling op een aparte stroombron kan zitten via een relais.
Uit al deze keuzes moet je er eentje kiezen. In praktijk zul je die keus laten afhangen van wat je kunt krijgen, en van wat je zelf ervan begrijpt. Althans, zo deed ik dat altijd. Als ik niet begrijp, dan begin ik er niet aan. En als ik iets niet kan kopen (of krijgen), dan begin ik er ook niet aan.
Bistabiele relais zijn overal te koop, ook als speelgoed. Monostabiele relais zijn als speelgoed moeilijker te koop. Reedcontacten en M-rails kan, maar je moet dan weten hoe je wisseltongen demagnetiseert.
Heb je dus geen toegang tot reedcontacten, monostabiele relais e.d. (in mijn jeugd was dat zo), dan ga je voor een speelgoed bistabiel relais (Marklin, Viessmann, Faller, e.d) en schakelrails. Die schakelrails moeten dan aan beide zijden op een treinlengte afstand liggen van de overweg. En in beide rijrichtingen werkt het dan: de schakelrails zetten het relais aan of uit.