Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M

Gestart door Georges maandag 15 september 2014, 21:57:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
IK heb een analoge 7292 M op mijn baan staan en elke keer als de lok passeert gaat de lok langzamer rijden. Kan ik de spoorwegovergang anders aansluiten zodat de treinen op snelheid blijven?

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stroomverlies bij spoorwegovergang 7292 M
Even voor alle duidelijkheid: analoog neem ik aan?

Ja, dat vergt een ander concept. Wat M* overwegen vaak gemeenschappelijk hebben, is het gebruik van contactrails. Die hebben een geïsoleerde spoorstaaf, herkenbaar aan de onderkant door een zwarte baan naast de middenrail. Zolang de ene spoorstaaf verbonden is (via de wielen) met de andere, schakelt de overweg op "gesloten".

Even voor de zekerheid: bij deze contactrailsen horen twee halve eind-rails (met een rood stipje). Heb je die ook geplaatst, en wijzen alle rode stipjes naar dezelfde kant van de rails?

Laat dit M* concept los. Je hebt dan drie opties, verdeeld in tweeën:
de monostabiele aanpak en de bistabiele aanpak.

Bistabiel houdt in dat je zolang een relais is ingeschakeld, de spoorovergang "gesloten" noemt, en dat bistabiele relais kun je aansturen met schakelrails of reedcontact.
Monostabiel houdt in dat zolang het relais-paar is aangetrokken je de spoorovergang "gesloten" noemt, en die monostabiele relais (2 stuks)  kun je aansturen met schakelrails, reedcontact of een dubbele lichtsluis.

Het grote voordeel van een andere aanpak is dat de trein maximaal rijstroom behoudt, en de schakeling op een aparte stroombron kan zitten via een relais.

Uit al deze keuzes moet je er eentje kiezen. In praktijk zul je die keus laten afhangen van wat je kunt krijgen, en van wat je zelf ervan begrijpt. Althans, zo deed ik dat altijd. Als ik niet begrijp, dan begin ik er niet aan. En als ik iets niet kan kopen (of krijgen), dan begin ik er ook niet aan.
Bistabiele relais zijn overal te koop, ook als speelgoed. Monostabiele relais zijn als speelgoed moeilijker te koop. Reedcontacten en M-rails kan, maar je moet dan weten hoe je wisseltongen demagnetiseert.

Heb je dus geen toegang tot reedcontacten, monostabiele relais e.d. (in mijn jeugd was dat zo), dan ga je voor een speelgoed bistabiel relais (Marklin, Viessmann, Faller, e.d) en schakelrails. Die schakelrails moeten dan aan beide zijden op een treinlengte afstand liggen van de overweg. En in beide rijrichtingen werkt het dan: de schakelrails zetten het relais aan of uit.
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Hallo Jan-Willem,

Ik heb de kop aangepast naar analoog. De contactrailsen heb ik goed aangesloten want het werkt naar behoren en de rode puntjes zitten aan dezelfde kant, dus tot zover goed. Je uitleg over mono- en bistabiele mogelijkheden duizelen mij, vandaar een verzoek voor een simpelere uitleg.

Hoe kan ik de stroomtoevoer het makkelijkste gelijk houden bij een gesloten overweg, is dat met een relais of een extra transformator? Had Marklin dit toen in het assortiment en hoe wordt deze aangesloten?

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Je hebt waarschijnlijk een te lichte trafo, of er zit te veel overgangsweerstand in de baan als de trein langzamer gaat rijden bij een ingeschakelde overweg.
Verder is een aparte trafo zowiezo beter want alles wat je daar op aansluit heeft geen invloed op de spanning voor de treinen.

Dan de verbindingen tussen de rails onderling is niet te best te noemen, vandaar het advies een extra leiding (met 2 dikkere draden) te leggen en hier op om de paar rails een aansluiting te maken.

Ik had vroeger* ook problemen met die M-rails; als ze een paar malen uit- en weer in elkaar gedaan worden kan je al problemen verwachten.

*vroeger, dat was toen ik nog op de lagere school zat, in de jaren 60 dus  :)

O ja, een extra trafo sluit je aan op de baanmassa, de bruine draad wordt daar voor gebruikt, en de licht-aansluiting, de gele draad, die gaat naar de overweg.
Je sluit die gele draad dan op allebei de slagbomen aan en niet alleen via de verbinding die daar voor gemaakt is.
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Hallo Huub,

Bedankt voor je advies. Waar sluit ik de bruine draad op aan?

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Bruin is altijd de massa.
op je overweg zit zover ik weet geen bruin aangesloten, massa gaat via je rails.
zit er wel een bruine draad gemonteerd, dan moet die aangesloten worden op de bruine aansluiting van je transformator.
of op de massa ringleiding als je die hebt.

groet Winno
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Hallo Winno,

Met andere woorden, een overwegrail is niet apart aan te sluiten met bruin (massa). Dit betekent dat je eigenlijk 2 transformator op het hele circuit zet. Heeft dat zin?

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Laat ik concreter (proberen te) worden:

De laatste keer dat bij mij de bomen ongelijk sloten was waarschijnlijk in 1970. Ik heb de zaak toen uit elkaar gehaald en getest met een bruine draad (massa) waar ik die tegen aan moest houden om de bomen neer te laten gaan.

Dat waren de lipjes van de overweg aan de rails (op de overgang). Toen wist ik de oorzaak al bijna. Ik had 3 sporen dus 6 lipjes te controleren (twee van de spoorboom helften en 4 van de twee tussenstukken).  Na wat heen en weer gebuig gingen de boompjes weer gelijk omhoog en omlaag.

Ik heb daaruit afgeleid dat alleen de twee buitenste helften er echt toe doen. Die kun je ook rechtstreeks aansluiten op de massa (dan zijn de boompjes dus altijd neer). Dat wil je niet, maar als je die massa nou eens via een relais laat schakelen, dan gooi je die extra contactrails weg, en neem je schakelrails.
Dat is de ene kant van je vraag.

De andere kant is: hoe doe ik dat met een tweede trafo (b.v. in te zetten voor licht en magneetartikelen, en dus ook een overweg)?  Je weet nu waar de massa-aansluiting zit bij de overweg. Daar kom je wel uit.

Je hebt nog een derde vraag: je merkt stroomverlies op bij de trein die over deze contactrails rijdt.
Waaraan merk je dat? Rijdt hij trager? Stotterend? Trekt hij vonken?
En wat gebeurt er als je een paar van die contactrails verwijdert?
M.a.w. deugen die rails wel?


***edited: een zin was dubbelzinnig verwoord, nu maar voor 1 uitleg vatbaar, hoop ik.
"lipjes van de overweg aan de rails" zijn massa-voerende lipjes (dwars op de lange zijkant van de rails), niet te verwarren met de lipjes aan de kopse kanten van de rails (die de prik doorgeven aan de middenrail).
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Citaat van: Georges op dinsdag 16 september 2014, 18:24:24
Hallo Winno,

Met andere woorden, een overwegrail is niet apart aan te sluiten met bruin (massa). Dit betekent dat je eigenlijk 2 transformator op het hele circuit zet. Heeft dat zin?

Groeten Georges
je kunt meerdere transformatoren gebruiken op je baan.
ik heb er bijvoorbeeld 4 in gebruik.
3 om te rijden, en 1 voor de verlichting.
alle bruine aansluitingen heb ik op 1 aangesloten, dus alle transformatoren hebben de bruine draad aan gesloten op een zogenoemde ringleiding.
de geel gaat dan naar de overweg, of verlichting.
en de rode naar de rails om te rijden.
je moet er wel rekening mee houden dat de transformatoren in fase gevoed worden.
anders kun je vreemde dingen krijgen op je treinbaan.
beste kun je dan een schakelblok stekkerdoos gebruiken,
schakel je ook in een keer alle voedingen uit en kan er weinig fout gaan
hier hoe je kunt controleren of de trafo's in fase staan.


dan over het trager rijden bij de overweg, dat lijkt mij op een massa probleem.
namelijk bij de contactrails word maar 1 zijde van de rail gebruikt voor je rijmassa.
de andere is voor het schakelen van de overweg.
als deze massa vervuild is is deze minder mede omdat je maar 1 rail kunt gebruiken.
rijd de trein ook trager met een langere sleep.
moet je wel een metalen trein gebruiken en metalen wagonnetjes met metalen koppelingen om te testen.
als het dan wel goed gaat moet je de massa van de rails goed schoonmaken en bekijken.

groet Winno
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Hallo Winno,

Ik heb gisteren 2 extra aansluitrailsen op de binnen- en buitenbaan aangebracht en het gaat al een stuk beter, ik zie en hoor eigenlijk geen verschil meer. Wat mij verder opvalt is dat de overweglampen feller zijn gaan branden??????

Rest nog het probleem van de ene slagboom die langzamer sluit dan de andere. Heb je daar een idee over?

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
dan is je grootste probleem opgelost, dus toch extra aansluitingen gemaakt, waardoor een betere stroom voorziening en massa.
waarom de spoorbomen niet gelijk sluiten...
misschien toch nog een spanningsverschil in de aansluiting van de spoor overweg.
volgens mij moet er een verbinding gemaakt worden van de ene naar de andere boom.
heb je die gemaakt, op 1 aansluitpunt, of gaat de gele draad rechtstreeks van de transformator naar de beide spoorbomen?
loopt de ene niet stroef naar beneden, hapert die soms, gaat niet helemaal vloeiend.
misschien is het scharnier punt te strak.
of probeer het eens met een transformator er rechtstreeks aan te sluiten op de spoorboom.
dus de trage boom tijdelijk even een eigen voeding geven, vergeet dan niet de massa ook even aan te sluiten van de trafo.

groet Winno
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Ik ga dat spanningsverlies eens opzoeken want je hebt mij aan het denken gezet en misschien zijn de rubbere dempers de oorzaak (waardoor de rails hoger ligt dan de overweg), Een paar jaar geleden heb ik ze getest en toen deden ze het goed.

Groeten Georges
Re: Stroomverlies bij analoge spoorwegovergang 7292 M
Citaat van: Georges op dinsdag 16 september 2014, 18:03:38
Hallo Huub,

Bedankt voor je advies. Waar sluit ik de bruine draad op aan?

Groeten Georges

De bruine draad sluit je op de baanmassa aan, daarmee bedoel ik de railstaven. Dus niet de puko´s  :)
Dit punt bombarderen we tot massa, ground, nul Volt of hoe je het wil noemen, je hebt dan een referentiepunt.

Je kan gerust een tweede trafo aansluiten, hiervan neem je ook de bruine aansluiting (of soms is ie zwart bij nieuwere trafo´s) en die leg je ook aan de baanmassa.
Dit wil niet zeggen dat ze parallel aangesloten zijn, want dat mag helemaal niet.
De gele draad sluit je daarom uitsluitend op de verbruikers aan, in dit geval de overweg-aansluitingen, maar ook lampjes enz. enz.
Er ontstaat geen stroomkring tussen de twee trafo´s dus kan er ook geen stroom gaan lopen.

Het in fase zetten van trafo´s:
Dat is natuurlijk beter, maar in bovenstaand geval heeft het geen zin omdat de 2 trafo´s elk een eigen stroomkring hebben.