Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eerste poging aan een nog naamloze baan....

Gestart door Barry zondag 14 september 2014, 23:40:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Vandaag toch weer achter SCARM gedoken om het top level verder te verbouwen.

De uitleg:
rood - ptt post overslag
blauw - ondergronds doorgaand station (weer ff verder gefine-tuned)
groen - klein station (voor oa de werknemers van de werf)
bruin - de spoorwerf (reparatie en sloop van spoormateriaal)
Rechtsboven - kopstation (grote stad als wall deco)

Ik vind het spelen met de hoogtes leuk maar het totaal is nog niet helemaal naar mijn zin.
Hoop weer op suggesties van jullie, mogen ook fundamentele andere richtingen zijn.
Ik sta voor alles open.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Wat moet ik me voorstellen bij het mangat bij blauw?
Hoeveel ruimte heb je tussen de niveau's ?

Groet
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hallo Koos,

Mijn idee was om het schaduwstation op ca 50cm van de grond te houden.
De 2e laag met het doorgaand station op ca 90cm en het toplevel op ca 110cm (kan 10 cm verschillen naar boven, afhankelijk van de praktijk toetsing).

Dus om je vraag te beantwoorden heb ik minimaal 40 cm en misschien 50cm speling tussen bottom en mid level.
Om dan toch bij de achterste sporen te kunnen, had ik het grote mangat bedacht...en een omvangsbeperking van mijn figuur  :D

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry,

Ik zit je plannen zo eens te bekijken, maar volgens mij heb je een probleem.
Het kopstation gedeelte is de bovenste plaat, daaronder komt de plaat waarop het blauwe station zich bevind en
helemaal onderaan komt het schaduwstation dat ook onderaan de tekening getekend is, toch?

Wat heb je dan aan het mangat bij het blauwe station of te wel de middelste etage? Of jij moet in de lucht kunnen hangen of zo  :D!
Ik geloof niet dat je op je schaduwstation wilt gaan staan en dan door het mangat op het middelste niveau in grijpen bij calamiteiten.

Ik zou er nog eens rustig over na denken en het een en ander gaan aanpassen, dit gaat volgens mij niet werken! En levert straks veel frustratie op.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Peter,

De toegang tot het mangat is idd vanaf de zijkant en met een meter diepte vanaf die kant, leek mij de 40 cm vrije ruimte genoeg speelruimte om met mijn arm een eind te komen. Bij een echt grote catastrofe zal de de gehele tafel naar voren moeten.
Dat en gemak tijdens de bouw zijn ook de redenen dat ik heb niet permanent aan de muur bevestig maar met een borgpin concept.
Op die manier kan hij stabiliteit van de muur krijgen maar blijft hij toch verplaatsbaar.

Of heb ik nu een heel verkeerd concept voor ogen? Is mijn eerste keer dus zou heel goed kunnen ;-)

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Elders zag ik dat iemand wielen onder zijn tafel had. Da's natuurlijk ideaal. Waar nodig kan je hem de slaapkamer inrollen en als het allemaal niet lukt is het trappegat dichtbij
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ik heb net een fout in mijn kopstation ontdekt..... :-(

Ik kan vanaf perron 2,3 en 4 (vanaf de rand geteld) niet op het uitgaande spoor komen......dat wordt een gevaarlijke boel of heel veel steekwerk richting perron 1....
Mmmmm, vanavond maar weer eens achter de PC omdat te corrigeren.

Heeft 1 van jullie nog meer adviezen, dan kan ik ze meteen meenemen?

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Na enige stilte weer een update met herzieningen.

Groen - overslag naar wegvervoer
Rood - industrie / fabricage
Geel - verbindingsweg tussen stad en industrie
Blauw - buitenwijk van de stad achter het kopstation

Toch heb ik nog geen eureka gevoel. Eigenlijk meer het gevoel het moet helemaal anders, maar ja.....hoe dan :-)

Van het weekend maar eens googlen en fora afstruinen voor ideeen.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry

De 2 sporen boven de stationsuitgang in het midden (bovenste plaatje) gaan die naar het spiraal, zoja ja dan heb je een probleem met de hoogte denk ik.
Verder denk ik dat je met je gedachte alleen dit plaatje voor ogen hebt, je grootste beperking is de breedte, misschien moet je ook het idee los laten om de hoofdbaan uit 2 sporen te laten bestaan.
Er zijn genoeg baanplannen voor deze oppervlakte, concentreer je eerst eens op de bovenbaan van 3,5 x 1 mtr dat is ongeveer je baan oppervlak zonder spiraal, het schaduwstation is nu niet belangrijk dat krijg je altijd wel getekend.
Met wat voor treinen en/of treinstellen ga je rijden en wat is de lengte hiervan?
succes en verras ons.

Mvg
koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Koos,

Bedankt voor je feedback!

Ik snap even niet precies welke 2 sporen je bedoeld dus maar even een uitgebreider antwoord.

De 2 sporen die in het midden getunneld zijn getekend, zijn gekoppeld aan de tunnel ingang linksonder.
Alle sporen uit het kopstation komen samen en gaan via een verhoging om de werf e.d. heen, via de schans naar de tunnel ingang rechtsonder.
Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben. Zo niet, hoor ik het natuurlijk graag.

Een enkel hoofdspoor zou inderdaad veel ruimte kunnen geven.
Echter is het automatiseren van oa een permanente dienstregeling een van de grote uitdagingen die ik zoek (IT-er, not just a job but a calling! ;-))
Dit kan natuurlijk ook prima met een enkel spoor maar dan wordt er veel sequentieel (wachten op) en ik wil juist veel parallel hebben rijden.

Qua treinstellen wordt het een mix tussen personenvervoer en goederen (zowel stuk als bulk).
Qua lengte, mijn langste stam is een NS 1200 met 6 x lima plan e rijtuigen, de rest is ongeveer even lang of korter.

Ik hoop vanavond weer achter de PC te (mogen ;-)) kruipen voor een nieuwe versie.
Ik ga je tip opvolgen en met een volledig blanco 3,5 x 1 m kanvas beginnen om te kijken of ik met iets moois kan komen.
Zodra ik hem af heb plaats ik hem hier weer.

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Kleine update na lang geen nieuws.

Eerst het slechte, de ruimte die ik op het oog (stuk van de overloop) had, gaat het toch niet worden.
We lopen hier vaak langs en de kinderen spelen er vaak met hun grotere speelgoed.

Goede nieuws, een aantal nieuwe aankopen gedaan zoals:
- een motorpost van de PTT (M3698)
- ESU Lokpilot 4.0 voor mijn NS1100
- een mooie blauwe digitale NS 1200
- 6021, 6002, 6035, 6051 en 2 x 6040 van een zeer behulpzaam forumlid :-)

De focus ligt dus voorlopig op de verzameling uitbreiden, digitaliseren en PC besturing kennis/kunde opbouwen tot dat de nieuwe ruimte in huis uit onderhandeld is met de directie ;-)
En aangezien zij toch niet op het forum zit, hierbij een eerste poging aan een schaduwstation voor die ruimte.

Het is een wat andere opzet als je normaal in een schaduwstation tegenkomt en ik ben dan ook benieuwd naar jullie reacties.
De gele stukken zij de plekken waar de treinen moeten komen, de rest is vrijgehouden voor alle mogelijke in- en uitrij bewegingen.

Putje gegraven en ingekropen dus schieten maar zou ik zeggen! :P

Gr, Barry

PS de kruizing en rolbrug links onder zijn restjes van een andere opzet, moeten jullie maar even overheen kijken   ;)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry,


zo te zien zijn r 2 dingen belangrijk: een omloopspoor (zodat je geen last hebt van rangerende treinen en n keerlus. (altijd handig)
Wat me opvalt is dat je zoveel korte spoortjes hebt... wat vind je van onderstaande?
rood = aankomst en vertrekspoor
geel = 2 sporen om locs te wisselen, schoon te maken e.d., naast je bedieningspaneel I guess
blauw = een vergeten spoortje, kan je evt nog invoegen.
groen = keerlus


en de rest zijn opstelsporen.



Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Simon,

Dank voor je reactie.

Die 2 gele spoortjes ga ik overnemen, idd handig naast mijn bedieningspaneel (good guess!)
Het middenstuk (groen met de 2 opstelspoortjes) zie ik ook zitten.

De reden achter mijn afwijkende design is dat ik de getrokken stammen graag weer vooruit wil laten vertrekken,
ik ga vanavond eens kijken of ik mooie mix kan fabrieken en posten.

Bedankt iig en wordt vervolgd.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi,


Graag gedaan hoor, dit s veel leuker dan huiswerk ;)
Ik snap wat je bedoeld, maar daar is niet echt plek voor, want dan zou je elk opstelspoor aan beide kanten moeten aansluiten,
zoals in een van de ontwerpen van n tijdje terug.
Je zal minstens 1x moeten steken, ofwel met parkeren, of met vertrekken. Dat is zowel bij jouw ontwerp als t mijne
(tenzij je die sporen rondom ook als opstelsporen gebruikt?!)
In ieder geval is daar wel plek voor, zonder de hoofdbaan te gebruiken. (daarom ligt er dus n ovaal in, extra.)


Wie weet begrijpen we elkaar  :o) :o)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Simon, nog een vraagje. Waarom de keerlus? Ik heb toch 2 sporen dus waarom zou ik ergens moeten keren?

Gr, Barry

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
En ook meteen weer twee nieuwe versies, althans variaties.

Aanleggen en weer mikken zou ik zeggen allen  :P

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
ik snap dat je eerste reactie is, ik heb n aankomst en vertrekspoor, en that's it.
op zich klopt dat wel, maar wat voor materieel je ook hebt, het komt altijd wel n keer voor dat je ofwel een losse (stoom)loc of een hele trein moet laten keren.
Dan is het toch wel handig als dat ergens kan  ;)


ook als je pendeldiensten exact wilt nabootsen. zonder keerlus komt de voorkant van een pendeldienst terug als achterkant. Met keerlus komt ie (zoals logisch zou zijn,
met achterkant terug).


maar als j t niet nodig vind, is t geen must uiteraard  :P
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Simon,

In mijn beleving zit er een grote keerlus in, nl het omloopspoor, waardoor de voorkant altijd als voorkant terugkomt.
Hij komt rechts aan en kan dan met een slingertje aan de bovenkant van het plan rond rijden en weer op het linkerspoor naar boven.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Betreffende het keren van een trein om bijv de achterkant terug te laten komen heb je gelijk, dat kan in de meeste van mijn plannen niet en hoeft ook niet perse. Op het bovengedeelte komt die mogelijkheid er ook niet dus dat zou goed moeten gaan ;-)

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lekker aan het spelen met scarm en verschillende ruimtes.

En hierbij dan dus ook weer een volgende probeersel:
- oranje zijn de "parkeerplekken"
- transparant is het omploopspoor
- blauwe pijlen zijn de rijrichtingen

Mocht iemand ze leuk vinden zijn de bestandjes elke keer meegepost en er zit geen patent op  ;) :P

Always open for feedback...
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
En weer een paar oefeningsplaatjes.....
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hierbij weer eens wat vingeroefeningen voor als ik over een paar jaar een vaste baan kan gaan bouwen.

PS scarm bestand bijgevoegd, geen copyright dus leen vooral als er iets bevalt ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry,

heftig plan! Volgens mij krijg je problemen met de hoogtes van de verschillende onderdoorgangen. En de 4 sporen bovenin zou ik laten aansluiten op de lus. Waarvoor dient die lus eigenlijk? Ziet er raar uit.


Mvg

Hans
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Bij je stationssporen liggen er twee hosentragers achter elkaar.... de meest rechtse heeft toch geen nut?
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Simon

Om van het bovenste stationsspoor naar het onderste te kunnen rijden.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Dan kunnen deze toch weg?

Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
@Hans, de hoogtes verdienen niet de schoonheidsprijs maar zou net moeten passen mits ik de pantograven via de bovenleiding in laat zakken.
De lus is bedoeld voor het keren van locs voor het kopmaken voor een vertrekkende trein. De blauwe en groene sporen gaan in een volgende versie nog een vervolg krijgen naar een dorp met industrie aan de bovenkant van de tekening en een andere grote stad met een doorgaand station. De gele sporen zijn voor een pendeldienst met stoptreinen, welke niet op het hoofdspoor komen en dan ook een eigen terrein hebben naast de loc opstel locatie met de rolbrug.

@Simon, ze zijn idd functioneel overbodig. Gevoelsmatig zou het kruis daar moeten liggen alleen kom ik dan niet uit met de keerlus om locs te draaien en opnieuw kop te laten maken voor en vertrekkende trein. Mocht je suggesties hebben  ;)

Ik ben inmiddels weer een stap verder met de grote stad aan de onderkant. die zal ik vanavond plaatsen.

Dank in ieder geval voor jullie reacties en feedback. Het plan kan er alleen maar beter van worden.  :thumbup:



Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hierbij de beloofde uitbreidingen op mijn fantasie baan. Is inmiddels een beetje uit de kluiten gewassen maar aangezien ik nog een paar jaar heb voordat er echt een vaste baan komt, kan ik mij nu nog een beetje uitleven met dromen  :D

PS het scarm bestand is groter als 350KB dus als iemand die wil, graag een PB
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hé Barry,

Heftige baan.

Kan niet wachten tot je de eerste 'productie' foto's met al je locs en treinstellen kunt laten zien.

Groeten,

Jan
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Ik ook niet maar dat duurt nog wel even.
Iets met geen ruimte en opgroeiende koters........
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
 :) Ziet er erg goed uit. Als dat ooit werkelijkheid word, krijg je een hele mooie baan. :thumbup:
Maar nu eerst nog maar eens genieten (en ergeren >:-D) aan je opgroeiende koters. O:-D
Tegen die tijd als ze eindelijk de deur uitgaan, is je geld ook op. :-) :-)
Dus open maar een geheime spaarrekening om dit te realiseren. :P

Dirk-Jan
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....

Benieuwd hoe je over een paar jaar over dit ontwerp denkt......wie weet  :P

Grtz Tony
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Nieuwe ideeën broeien nu al weer dus Tony, ik weet eigenlijk al zeker dat dit nooit realiteit wordt in deze vorm....hahaha

Maar dat is ook hoe ik nu mijn treinenvirus voedt (verzamelen van materiaal en ontwerpen maken) om er op het moment U helemaal klaar voor te zijn.


En die rekening, die is er al Dirk-Jan..sssssttt.. O:-D
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Nog eens zitten puzzelen met een variant op een 6 sporig kopstation.
Wou eens kijken of ik alles met een dubbelspoor kon maken en ben er niet ontevreden over gezien het maar een half uurtje bij elkaar koste.

PS scarm bestandje zit erbij voor wie het wil
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hé Barry,

Ziet er leuk uit.

Maar d'r past niet zo'n heel groot treinstel op zo'n stopspoor aan de bovenkant. De andere zitten zo op een kleine 1 meter 40?

6 kruiswissels is een behoorlijke investering, lijkt mij.
De bovenste zijn 'normale' kruizingen?

Groeten,

Jan
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Jan,

De opstelspoortjes aan de bovenkant zijn bedoeld voor kleine rangeer locjes om extra wagons te koppelen in spits uren.
Deze zullen misschien nog verdwijnen aangezien ik nog een rolbrug wil toevoegen links of rechts.
De perronsporen kunnen verlengd worden naar gelag de lengte van de treinen die erop komen.

De bovenste kruisingen in de hoofdlijn zijn inderdaad geen engelse wissels.

Qua investering zal het niet mals zijn maar je moet er wat voor overhebben ;-)

Ik verwacht vanavond weer een uitbreiding te posten.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
En hier de uitbreiding met locdepot's.

Voor Jan heb ik meteen het aantal engelse wissels terug gebracht  :D
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry
Ondertussen ben je een expert geworden met Scarm, ook het ontwerpen gaat je steeds beter af, het kopstation vindt ik geweldig vooral die wisselstraten.

Mvg
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Citaat van: Barry op vrijdag 06 maart 2015, 22:30:30
En hier de uitbreiding met locdepot's.

Voor Jan heb ik meteen het aantal engelse wissels terug gebracht  :D

Nou Barry,

Ik ben blij dat er iemand naar me luistert en 'bespaart' op zijn aankopen  :D.....
Heb je in ieder geval wat geld over voor die hele mooie uitbreidingen, zowel aan de linker als rechterzijde.

Heel mooi, dit kopstation levert heel veel mogelijkheden op  :thumbup:   :thumbup:....

Groeten,

Jan
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Op dit forum leren we toch van elkaar Jan ;-)

Bedankt voor de positieve reacties, ook Koos. Expert is de verwachting wel heel hoog leggen  :P

Ik hoop snel weer een volgende deelsectie te posten.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Geïnspireerd door de wijziging in Koos (KdeB) zijn station maar eens een poging gewaagd aan een variant.
Afgekeken van Leiden, 2 trajecten die elkaar kruizen in een doorgaand station.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hoi Barry

mooi plan.
maar moeten die overloopwissels in het midden geen hosentragers zijn, scheelt ook een hoop perron lengte.

Mvg
Koos
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Hi Koos, zou kunnen maar ik zag wel dat ik de wissels verkeerd had in het midden.
Heb ik meteen ff aangepast, zie nieuwe plaat.
Op deze manier ben ik minder spoor kwijt aan de 2 perrons (grijs) als met een hosentrager.

De lengte van de perron sporen kan natuurlijk nog aangepast worden naar de lengte die men wil danwel tot zijn beschikking heeft ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Beste Barry,

Hans van de Hansabaan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23189.0 heeft een soortgelijk kopstation wat jij ook voor ogen hebt gerealiseerd. Misschien kun je bij hem eens inspiratie opdoen.


Groet,

David
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Beste David, klopt daar was bij mij ook de trigger vandaan gekomen om te maken.
Echter wilde ik het kruis ook dubbel sporig maken (stukje uitdaging van mijzelf) om zo gelijktijdig vertrekkende treinen en aankomende treinen mogelijk te maken.
In de variant van de Hansabaan is dat niet echt mogelijk, <jaloezie> wat de baan natuurlijk niet minder fantastisch maakt </jaloezie> ;-)

Gr, Barry
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Kleine update:
- opstelsporen met een wasstraatje (groen) voor treinstellen toegevoegd
- mini loc depot (rechtsonder) toegevoegd
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Nog een laatste update (hij is zowel klaar voor mijn gevoel):
- schoonmaak perron (grijs-groen) toegevoegd voor de interne reiniging na de wasstraat
- opstelsporen netje gemaakt
- het mini loc depot verschoven
- het kopmaak spoortje aan de linkerkant ingekort

SCARM bestand bijgevoegd voor de geïnteresseerden, geen copyright ;-)
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Als ik het goed zie hebben vier sporen geen perron. Dat is voor bijv. doorgaande goederentreinen? Ik vraag het omdat je zou kunnen overwegen alleen de twee binnenste sporen zonder perron te laten. Dan zou je dus twee sporen besparen of, door twee perrons extra aan te leggen, kunnen gebruiken om extra treinen binnen te laten lopen.
Re: Eerste poging aan een nog naamloze baan....
Beste 1200Blauw (zag geen echte naam zo snel)

Klopt, het is gebaseerd op Leiden CS welke dit ook niet heeft.
De 2 extra sporen aan de buitenkant zijn om de a en b delen van de perrons bereikbaar te houden zonder dat een wachtende trein blokkerend is.

Het is natuurlijk aan de bouwer om met deze keuze mee te gaan of hem naast zich neer te leggen en extra perrons te plaatsen.
Het was voor mij een vinger oefening in het tekenen/ontwerpen bij gebrek aan ruimte om een echte baan te bouwen (volgende huis ;-)).

Bedankt in ieder geval voor je reactie, als ik tijd heb van de week zal ik een variant maken met extra perrons voor een betere uitnutting.

Gr, Barry