Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Methodes voor vastleggen van C-rails

Gestart door Leeeke zondag 14 september 2014, 23:17:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Methodes voor vastleggen van C-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Methodes voor vastleggen van C-rails
Hoi,

Er is al veel over geschreven, de meningen zijn verdeelt, maar iedereen doet het toch op zijn eigen manier....
Het vastleggen van C-rails.... Mijn rails ligt op blauwe isolatieplaten van 3 mm. Op zich goede demping.
Mijn schaduwstation en helix heb ik vastgelegd met schroefjes..... Stom misschien, maar het rijd goed... Alleen iets meer herrie.

Voor de rest van mijn baan ben ik op zoek naar een goed alternatief, als dat er is, anders wordt het toch weer schroeven.

De methodes die ik ken:
- Niet vastleggen (is naar mijn mening geen optie, zeker op locaties waar je later slecht bij kunt)
- Schroeven (meer herrie)
- Isolatieplaten lijmen en vervolgens de rails lijmen met houtlijm (verdund??) : Hoe krijg je dit weer fatsoenlijk los? (water?)
- Isolatieplaten lijmen en vervolgens de rails lijmen met voorstrijk? : Hoe krijg je dit weer fatsoenlijk los? (Spiritus?)
- Isolatieplaten lijmen en vervolgens de rails lijmen met hot glue? : Hoe krijg je dit weer fatsoenlijk los?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en reacties. Ook foto's hiervan zijn uiteraard welkom.
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Hoi Leo,

zelf gebruik ik ook de blauwe platen. En met het ballasten is de rails bij mij goed vast komen te liggen. Ik gebruikte dan de water/houtlijm/afwasmiddel combinatie. Op veel stukken vulde ik het hoogteverschil tussen de blauwe plaat en de rails op met stroken van diezelfde blauwe plaat. Dat verlijmde ik met houtlijm en daaroverheen de ballast. Scheelt weer wat ballast zeg maar en de rail ligt ingeklemd.

groeten Martin
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Thanks voor je snelle reactie Martin  :thumbup:
Gelijk een wedervraag  :D
Hoe doe je dat bij de delen die uit het zicht liggen en je dus niet hoeft te ballasten.... Dat is bij mij zo'n 70% van mijn baan....
Lijm je die vast met houtlijm?
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Stukjes blauwe isolatie die je overhoud gewoon met houtlijm vastplakken langs de rails om de zoveel cm.
Zeker als ze uit zicht liggen.... ze liggen dan prima vast, zijn makkelijk los te halen indien nodig en ze verschuiven absoluut niet.
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Hoi Leo,

graag gedaan, blij dat ook ik eens iemand van advies kan voorzien ipv andersom  :D. Antwoord op je wedervraag heeft Mark gegeven. Althans zo heb ik het ook gedaan. Wat Mark ook aangeeft, makkelijk los te halen. Ik heb (toen nog M-rail) een stukje rail gehad waar iedere trein op stopte. Lag gelukkig buiten zicht, want na het wisselen van het railtje reed alles weer als een zonnetje. Schoonmaken hielp niet, dus in dat opzicht was het ideaal om zo eenvoudig te kunnen wisselen.

groeten Martin
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Hoi Leo,

Voor de gedeeltes die uit het zicht komen gebruiken ze ook wel eens een klein stukje hout wat schuin afgezaagd is ( in dezelfde hoek als de rails ).
Deze houten klosjes kun je verlijmen of schroeven.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Methodes voor vastleggen van C-rails
Thanks voor de reacties.... Ga het zeker uitproberen.
Resultaat (of resultaten) volgt (volgen) in dit topic.