Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Afstand doorrollen 3047

Gestart door Georges zondag 14 september 2014, 23:16:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Afstand doorrollen 3047
Ik heb een oude analoge stoomlok 3047. Op mijn baan heb ik uitgemeten hoeveel rail ik nodig heb om deze lok te laten stoppen bij een rood sein. Het vervelende is dat deze lok t.o.v. mijn andere analoge treinen veel meer rail lengte nodig heeft om te stoppen met gevolg dat deze dan weer vrolijk doorrijdt en een rood sein weinig effect heeft. Nu los ik het op met langzamer rijden maar dat is niet mijn opzet.

Hoort dit bij de 3047 want mijn 3048 heeft daar geen last van en mijn nog oudere G800 ook niet.

Groeten Georges
Re: Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Afstand doorrollen 3047
Ik heb er geen idee van of het hoort, want ik ken die lok niet. Maar ik weet wel dat heel veel van toeval
afhangt, en van techniek.

Techniek: afwijkend motor-type: Stel de 3047 heeft twee vliegwielen (in plaats van 1 of geen) : dat verklaart dan het doorglijden. Daar doe je volgens mij weinig aan. Snelheid tijdig omlaag brengen maakt wel de remweg (=glijweg) korter  (zie toeval).


Toeval: mijn 3013 rijdt veel harder dan mijn 3050, en glijdt ook veel verder door. Er zijn dan twee oplossingen: in de lok (diodes of weerstand aanbrengen om de snelheid terug te schroeven), en daarvan heb ik afgezien vanwege de toenmalige verzamelaar waarde, of een weerstand (of een rijtje diodes) aanbrengen tussen trafo en puko (=middenrails) waardoor elke trein trager rijdt, en dus eerder stopt.
Dat werkt, maar de traagste lok stopt subiet, en rijdt gemiddeld slecht.

Ik heb ooit een schuifweerstand gekocht (in Muiden in 1966) voor toen maar liefst 2 gulden (ben ongetwijfeld afgescheept met een winkeldochter). Dat was een porceleinen hol pijpje met daaromheen een zilverdraadje gespiraliseerd, met een metalen ringetje met schroef. Een prehistorisch apparaat.
Maar geniaal verzonnen voor de tijd van de eeuw, toen computers nog slaapkamer vullend waren.
Je schuift zo'n metalen ringetje heen en weer, net zolang tot je de ideale weerstand gevonden hebt die alle problemen verlicht.


Re: Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Afstand doorrollen 3047
Hi

Misschien is het verschil wel dat de ene heel goed is gesmeerd en de andere niet.
Of de ene heeft (bijna) versleten koolborstels en de andere niet.
Ik zeg altijd "meten is weten" maar kijken is ook weten.

Misschien kan je enkele diodes anti-parallel aanbrengen in serie met de motor, gaat ie wat langzamer.

groet
Harald
Re: Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Afstand doorrollen 3047
Bedankt voor jullie reacties. Laten we het op toeval houden want ik ga geen wijzigingen aanbrengen waar ik geen verstand van heb. Mijn oplossing wordt eenvoudiger: ik ga een extra halve rail toevoegen en hou rekening met de totale treinlengte.

Groeten Georges
Re: Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Afstand doorrollen 3047
Georges,
Zowel de 3027 als de 3047 vertonen bij mij het zelfde.
Rij regelaar helemaal open, geen sein zal hij meer echt voor stoppen.
In werkelijkheid waren dit ook geen sneltrein locs maar voor een sleep kolenwagons. Dus ook met aangepaste snelheid zijn rondjes doen. maar blijft ver doorlopen.
Voor mijn krokodil 3015 geldt het zelfde. die heeft ook zo'n mooie uitloopcurve.
Cees
Re: Afstand doorrollen 3047
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Afstand doorrollen 3047
Hallo Cees,

Dit zijn de antwoorden die ik verwachtte en ik wilde alleen een bevestiging van mijn vermoeden dat de zware goederentreinen een veel langere, en zeker een mooie uitloop hebben.

Groeten Georges :-)