Ik heb er geen idee van of het hoort, want ik ken die lok niet. Maar ik weet wel dat heel veel van toeval
afhangt, en van techniek.
Techniek: afwijkend motor-type: Stel de 3047 heeft twee vliegwielen (in plaats van 1 of geen) : dat verklaart dan het doorglijden. Daar doe je volgens mij weinig aan. Snelheid tijdig omlaag brengen maakt wel de remweg (=glijweg) korter (zie toeval).
Toeval: mijn 3013 rijdt veel harder dan mijn 3050, en glijdt ook veel verder door. Er zijn dan twee oplossingen: in de lok (diodes of weerstand aanbrengen om de snelheid terug te schroeven), en daarvan heb ik afgezien vanwege de toenmalige verzamelaar waarde, of een weerstand (of een rijtje diodes) aanbrengen tussen trafo en puko (=middenrails) waardoor elke trein trager rijdt, en dus eerder stopt.
Dat werkt, maar de traagste lok stopt subiet, en rijdt gemiddeld slecht.
Ik heb ooit een schuifweerstand gekocht (in Muiden in 1966) voor toen maar liefst 2 gulden (ben ongetwijfeld afgescheept met een winkeldochter). Dat was een porceleinen hol pijpje met daaromheen een zilverdraadje gespiraliseerd, met een metalen ringetje met schroef. Een prehistorisch apparaat.
Maar geniaal verzonnen voor de tijd van de eeuw, toen computers nog slaapkamer vullend waren.
Je schuift zo'n metalen ringetje heen en weer, net zolang tot je de ideale weerstand gevonden hebt die alle problemen verlicht.