Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verkleinen geluidsoverlast van M-rails

Gestart door Georges zondag 14 september 2014, 17:49:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik ben bezig een baan op te bouwen met M-rails en het rollend materiaal maakt erg veel herrie. Hebben jullie suggesties hoe het geluidsoverlast verlaagd kan worden tegen zo laag mogelijke kosten? Zie ook "mijn nieuwe M-baan".

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Oordopjes... ;)
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Naast oordopjes: De boel verkopen en andere rails nemen.....  ;)

Nu serieus: Ligt helemaal aan je situatie en wat het je waard is. De opbouw van de baan is daarbij een onderdeel. Je moet geen klankkast creeëren, bijvoorbeeld een compleet vlakke plaat is meer een klankkast dan een opbouw met stroken en isolatiemateriaal. Isolatie onder de rails zelf en zorgen dat er niets gespijkerd vast gemaakt is e.d. Dat soort zaken. Je kan veel doen. Of het veel helpt is de vraag. Dat hoort bij de keuze voor het Märklin-systeem. Echt stil zal je het nooit krijgen.

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Marklin heeft rubbertjes voor onder de rails. Ik heb er zelf ook nog steeds wat liggen. Dat helpt veel. Maar is niet genoeg.
Noch verkocht destijds schuimplastic (dat vergaat, nooit 2ehands kopen dus) voor onder de rails.
Een voorloper zeg maar van de kwantum ondervloer platen. Dat helpt veel, maar niet genoeg.
Als je de M-rails bedding tussen zachtboard legt scheelt dat meteen heel veel herrie. Bovendien zakt de rails visueel, en dat maakt het makkelijker om de baan te weatheren en mooier te maken.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hoi Georges,

De oude Märklin locs en wagons maken ook meer lawaai, dan die van tegenwoordig.
Mijn vorige baan (m-rail) had ik wel vastgeschroefd, maar dan alleen waar echt nodig voor een beetje vastliggen van de baan.
Ook had ik er isolatie onder, restanten van grasmatten.
Deze zorgde ook voor vermindering van het geluid.
Helemaal stil krijg je het alleen als je alle treinen stopzet, maar dat is niet de bedoeling van onze hobby.

Groeten,
Ton.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik hou wel van die humor en doe daar zelf ook aan mee. Oordopjes voor de buren gaat me een beetje te ver en verkopen is natuurlijk geen optie. Ik heb mijn baan al op de rubbers (geen durexkwaliteit) staan maar volgens mij kan het nog stiller en gezien jullie jarenlange ervaring hoopte ik op een meer informerend antwoord :-).

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Georges

je kan bv kurk gebruiken dat helpt ook wat, zelf gebruik ik C rails M rails nooit gehad veel geluk en plezier.

Groeten
Peter
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Dag Georges.

Ik heb de volgende maatregelen genomen voor geluidsdemping van mijn M-rails:
- 3mm kurk middels dubbelzijdig tape gelijmd aan de MDF-onderplaat. Geen vloeibare lijm
  hiervoor gebruiken: deze trekt in het kurk waarmee het isolerende karakter verloren gaat.
- De rails bedding fixeren aan de kurken onderlaag met Hot-Glue of acrylaat-kit. Nooit
  schroeven gebruiken: deze geleiden resonantie naar de onderplaat.
- Aan de onderzijde is - daar waar mogelijk - 2cm rubber bekleding gelijmd met dz-tape.
  Hiermee wordt het resonantiegeluid naar de onderplaat onderdrukt.
Daarbij moet ik opmerken dat ik een open constructie heb en geen vlakke plaat, dat scheelt
aanzienlijk v.w.b. het geluid.

Zelf heb ik de schroefgaatjes in de M-rails vanaf de onderzijde dichtgemaakt met aluminium
tape en aan de bovenzijde geschilderd, samen met de isolator voetjes.
Tevens is het mijn ervaring dat wanneer de rails wordt voorzien van ballast en wordt opgenomen
in de scenery, dat het rijgeluid weer een stuk minder doorklinkt.

Citaat van: ronaldk op zondag 14 september 2014, 18:32:38
Echt stil zal je het nooit krijgen.
Nogal wiedes, maar da's gelukkig conform de werkelijkheid ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Erik,

Bedankt voor je technische uiteenzetting. Hoe zet je de rails dan vast of bereik je dat met zoals je zegt met fixeren?

Groet Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Jep, dat is een hele mooie klankkast die je daar hebt :) Wat erik bedoelt is inderdaad geen schroeven of spijkers.... Dus alles met kit en hete lijm vastzetten...

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Dag Georges.

Citaat van: Georges op zondag 14 september 2014, 20:07:58
Hoe zet je de rails dan vast of bereik je dat met zoals je zegt met fixeren?

Ik spreek inderdaad liever over fixeren dan lijmen of bevestigen.
Als het goed is blijft de rails van zichzelf wel liggen :wink: en is het
dus een kwestie van fixeren: enkel zorgen dat het blijft liggen.
Mijn voorkeur gaat uit naar acrilaatkit, wat uiteindelijk meer
voordelen heeft t.o.v hot-glue:
- het blijft flexibeler na uitdroging;
- is minder vloeibaar en loopt dus niet in de kurken onderlaag;
- is beter overschilderbaar;
- trekt geen lastige draden;
- je brandt je vingers er niet aan;
- vergt minder moeite bij eventuele afbraak.
Ook qua kosten is het uiteindelijk goedkoper, ook gezien het
elektriciteitsverbruik van een hot-glue pistool t.o.v. een kitspuit.
Sporen uit zicht kun je ook fixeren met hard-schuim blokjes met
een afgeschuinde kant aan beide kanten van de rails te zetten.
Dit kan zowel met schroef als lijm: het blokje is van isolatiemateriaal.

Tip: in de vervoerswereld worden rubberen anti-slipmatjes gebruikt
onder pallets (internationaal vervoer). Dit is van gerecyclede autobanden
gemaakt en werken zeker net zo goed als kurk. Dus als je een chauffeur
kent of bij eens bij een vervoerder vraagt of er wat over of stuk is ...  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 14 september 2014, 22:50:58
Als het goed is blijft de rails van zichzelf wel liggen :wink: en is het dus een kwestie van fixeren: enkel zorgen dat het blijft liggen.

Moet je de baan niet op de zijkant willen zetten ;)  Dan blijft het niet liggen :D

Maar je hebt wel gelijk dat kit wat beter is dan hete lijm. Al doe ik persoonlijk niets met kit maar alles met houtlijm. Geluids speelt niet zo bij mij met het kleine baantje dat ik heb.

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Erik,

Maar dan komt toch alle rail onder de kit te zitten? En wat te doen als je ooit weer onder de rails moet zijn?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Ronald,

Zo groot is mijn baan toch niet?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik denk dat Ronald dit bedoelt met klankkast (een soort citer of klavecimbel model treintafel):

Dat komt o.a. door dat mooie opstaande latje vooraan dat de grondplaat kan gaan resoneren.
Een van de dingen die soms helpen zijn diagonale latjes onder de tafel (beweert men).
Ik heb dat ook uitgeprobeerd (vergeet deze tip onmiddellijk).
Zodra je latjes maakt onder een plaat hout, heb je een klankkast.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op zondag 14 september 2014, 23:03:34
Maar dan komt toch alle rail onder de kit te zitten?

Sorry, vergeten te vermelden :oops: enkel een dot lijm of kit t.p.v. de railverbindingen gedaan.
Als de rails in de scenery wordt opgenomen wordt er crepe-tape geplakt met een rand tot
aan halverwege de metalen bedding (werkwijze van Jan - Janus hier op het forum).

Citaat van: GeorgesEn wat te doen als je ooit weer onder de rails moet zijn?
Als alle voedingspunten, wisselaansturingen en terugmeldingen zijn gecontroleerd
zou er geen reden meer zijn om onder de rails te moeten zijn. Mocht dit toch zo zijn,
dan met een hobbymesje de lijm- of kitdotten (en het eventuele tape) doorsnijden.

Groeten,

Erik.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op zondag 14 september 2014, 23:07:04
Zo groot is mijn baan toch niet?

Als je de baan van jou uit klapt zal hij mogelijk net zo lang zijn als die van mij.... Mogelijk iets langer  ;) Die van jou is iets meer een klankkast. Ik zou met de tips die hier gegeven zijn aan de gang gaan als het echt stoort. Je kan ook denken, dit hoort erbij. Inherent aan de keuzes ;)

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Is het misschien de geluidsdempers, Märklin 7171, wat jullie zoeken? Ze zijn 2e hands nog zat te krijgen, per 50 à 100 stuks.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo,

Het onderwerp "geluidsproductie" houdt mij ook al een tijdje bezig. Omdat ik echter met modules (wil gaan) werk(en), neig ik toch naar gewoon vastschroeven zodat de rails ten alle tijden goed gefixeerd zijn. Dat dit dan wat meer herrie maakt, soi. Wellicht dat isolatie onder de rails dan nog iets helpt, maar waarschijnlijk nivelleert het vastschroeven dit voordeel dan weer.

Een andere optie is wellicht om hardschuim te gebruiken in plaats van een vlakke houten plaat. Behoorlijk stevig en stabiel, je kunt er ook in schroeven, maar je hebt geen klankkast. Deze zou je op een plaat kunnen leggen om zo alsnog een stevige onderzijde te hebben voor ringleiding, S88 etc. Maar of dit werkt weet ik zelf ook niet, het is maar een idee tot nu toe.

Ik blijf dit volgen!

Mvg,
William
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hoi William,

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 september 2014, 09:53:26
Een andere optie is wellicht om hardschuim te gebruiken in plaats van een vlakke houten plaat. Behoorlijk stevig en stabiel, je kunt er ook in schroeven, maar je hebt geen klankkast. Deze zou je op een plaat kunnen leggen om zo alsnog een stevige onderzijde te hebben voor ringleiding, S88 etc. Maar of dit werkt weet ik zelf ook niet, het is maar een idee tot nu toe.

Is een methode. Wordt reeds gedaan bij modulebakken voor beurzen e.d. Dit omdat je dan lekker lichtgewicht bezig bent :D Meestal in combinatie met een open module en geen plaat eronder. De hardschuimplaten liggen dan op ribben.

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hoi Ronald,

En maak je dan op die ribben zaken als S88, servo's, etc. vast? Heb je wellicht iets van een foto?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Voor mij hoort het echte Marklin geluid er net bij. Het doet me denken aan bijvoorbeeld de discussie over het inbouwen van geluidseffentcn in de electrische BMW's. Zonder het echte BMW geluid is het geen BMW. En wat dacht je de motoren van Ferrarie die moeten gewoon brullen om het echte gevoel te krijgen.

De bekende blauwe platen eronder en het is voor 80% opgelost volgens mij.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 15 september 2014, 10:02:12
En maak je dan op die ribben zaken als S88, servo's, etc. vast? Heb je wellicht iets van een foto?

Geen foto zo bij de hand.... Meestal is het spoor voorzien van een houten ondergrond en de rest is dan hardschuim. De ribben kan je inderdaad gebruiken voor het kwijtraken van alle benodigdheden. Dat is een beetje plannen en goed nadenken.

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Wat zijn dat voor blauwe platen en waar koop je deze?

Ik moet zeggen dat de geluidsoverlast al een stuk minder is met de rubbere dempers en dat het Marklingeluid er gewoon bij hoort. Wilde weten welke opties er nog meer zijn.

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op maandag 15 september 2014, 14:13:05
Wat zijn dat voor blauwe platen en waar koop je deze?

Dat zijn de platen voor de ondervloer van Laminaat. Deze zijn 3mm dik. Je kan ze krijgen bij onder andere de gamma.

Groet Ronald.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Kun je daar echt in schroeven?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Doorheen wel, in niet. Dat kan bijvoorbeeld wel in xps-platen. Kijk anders eens op www.bouwbestel.nl, daar kun je ze per plaat kopen.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik ga t.z.t. eens kijken.

Groet Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Mijn baantje met metalen rails, ligt op tapijttegels. Dempt zeer goed.
Zie o.a. ===> klik
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Leuk hoor die tapijttegels - een Teppichbahn :wink: - maar totaal ongeschikt om er een
heuse scenery op te bouwen. Wellicht een prima oplossing voor een speelbaantje ...

Citaat van: fredrans op maandag 15 september 2014, 10:27:03
De bekende blauwe platen eronder en het is voor 80% opgelost volgens mij.

Houdt er rekening mee dat dit materiaal geen grote veerkracht heeft t.o.v. kurk.
Bij voldoende druk wordt het schuimmateriaal blijvend vervormd, iets wat bij een
kurken onderlaag niet of nauwelijks gebeurt!
Als het materiaal is ingedeukt, heeft het ook zijn isolerende werking verloren  :eek:
M.i. is dit materiaal prima geschikt voor diverse andere modelbouw/scenery toepassingen,
echter ik blijf erbij dat kurk en/of rubber het best voldoet als geluidsisolatie onder de rails.
Maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening als iemand die ervaring heeft met M-rails ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Zelf heb ik een goede reductie gekregen door de onderzijde van de tafel met 2cm dik schuimrubber te beplakken. eerst met nietjes geprobeerd maar die schoten door het schuimrubber heen wat ik ook stelde aan het niet apparaat. = Klankbord reductie
Onder de poten welke op een laminaatvloer staan stukjes transportband rubber gedaan. = Contact geluid reductie
Resultaat voldoende authentiek M-rail geluid, maar niet hoorbaar in de andere ruimtes van het huis.
Cees
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Georges,

ik doe het heel simpel : rol dubbelzijdig tape van 2 cm breed. Onder elke aansluiting van 2 rails breng ik een strookje van 5 cm aan. Als je de rails voorzichtig neerlegt en uitlijnt, ligt hij strak en vast. De spleet onder de rails verdwijnt in de landschapsopbouw.

groet,
Roel
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo Wim,

War kan ik  er nog meer aan toevoegen. Het is gewoon fantastisch en heel realistisch. Zo'n baan willen we allemaal. Ben benieuwd of ik ooit zover zal komen. Hoe ziet de rest van de baan eruit?

Rest mij nog een vraag: rijden op tapijt geeft toch pluizen die in de loks terecht komen?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hallo,

Bij mijn baan was het ook altijd herrie, maar naarmate er meer scenery bij komt, wordt het steeds minder  :)
Voordeel is dat ik een zware tafel heb met de blauwe platen als isolatie onder de rail,
hier en daar vast gelijmd met hot glue  :)
En probeer met de plastiek wagons te rijden, scheelt een hoop met de ijzeren versie 8o

Succes er mee, volg dit wel.

Gr Einte
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails


Hallo Georges !

Wat Cees schreef klopt, onderkant van je plaat beplakken met (schuim) rubber haalt een flink stuk de resonantie van de houten plaat zelf weg. Die plaat versterkt nu het geluid, net als bij een gitaar of viool. Je kunt ook nog heel goedkope tochtstrip kopen en die in de railbedding stoppen, hoe schuimachtiger hoe beter, de gaatjes in het schuim absorberen ahw het geluid. Het hoeft niet eens vastgeplakt.
Rails vastmaken hoeft maar op weinig plaatsen en kan ook langs de railbedding. Schroefje schuin onder de rail draaien, zo dat het kopje de onderkant van de bedding raakt en dan daar een beetje schuimrubber tussen geklemd.

Grtz Tony
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op maandag 15 september 2014, 20:10:40
Rest mij nog een vraag: rijden op tapijt geeft toch pluizen die in de loks terecht komen?
Ik heb, tot nu toe, geen last van pluizen gehad.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik gebruik groene zachtboard platen, snel voorzien van verf anders blijven ze stoffen. Ze dempen het geluid naar mijn mening voldoende, ik rijd meestal met oudere loks met de blikken 24 cm rijtuigen. De rails ligt alleen vast doordat ik er ballast tegenaan geplakt heb. Tot op heden hebben de buren nog niet geklaagd!
;)
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Ik las vandaag op Wiki dat er al sinds tijden tempex-platen wordt geadviseerd. Ik ga dit eens uitproberen want zo'n plaatje kost toch weinig. Ik hou jullie op de hoogte :-).

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails

Hoi Georges !

Mijn vorige tips waren gebaseerd op het feit dat je je tafel bovenop liet zoals die nu is.

Ik rijd al jaren op banen met een ondergrond van tempex, je moet wel platen met een gesloten structuur zoeken.
De rails zet ik niet of nauwelijks vast. Het vastzetten doe ik met afgeknipte cocktailprikkers die ik naast de rail met de schuinte van de bedding in de tempex steek. Ik gebruik het vooral omdat je er heel gemakkelijk bomen in kunt poten en landschap / bergen mee kunt maken. Ik rijd nu met C-rail, maar het geluid van de M-rail mis ik wel.
In mijn banendraadje kun je zien hoe dat eruit ziet.

Grtz Tony
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
ik heb ook de groene zachtboard platen, ondervloer laminaat in gebruik.
vastgelijmd op een houtenplaat.
nadien voorzien van een houtlijm laagje tegen stoffen.
alleen heb daarna de rails weer vast gespijkerd, dat heeft het lawaai weer wat terug gebracht.
maar het is erg acceptabel, en het hoort een beetje bij de m-rails.

groet Winno
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hoi Tony,

Bedankt voor je reactie. Hoe kom ik bij jouw banendraadje?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails

Modelbaanbouw, dan draadje Tony's simpele banen

Grtz Tony
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op woensdag 17 september 2014, 10:19:21
Bedankt voor je reactie. Hoe kom ik bij jouw banendraadje?

<<<<KLIK>>>>

groet Winno
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Georges,

Wat Winno zegt.
Maar je kunt altijd via een profiel van iemand kijken welke laatste reacties iemand gegeven heeft. Zeker als het iemand is die veel bijdragen doet, heb je grote kans dat je zijn draad vindt.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Winno zegt alleen maar <<<<klik>>>> en dat is niet veel :-). Ik ben trouwens nog niet zo lang lid en ben nog niet geheel thuis in de systematiek van communiceren, maar dat komt wel goed als jullie zo blijven reageren.

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Hoi Tony,

Als je de foto's van het klooster en seinhuis bedoelt dan moet ik zeggen prima weggewerkt die cocktailprikkers. Zal dit zeker in overweging nemen.

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Citaat van: Georges op woensdag 17 september 2014, 10:46:12
Winno zegt alleen maar <<<<klik>>>> en dat is niet veel :-).

Volgens is wat Winno zegt, meer dan voldoende......  ;)
Trouwens: sommigen (zoals ik hieronder) hebben ook linkjes in hun handtekening gezet. Dat kan ook wel helpen.
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Weer wat geleerd :-).

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Vandaag tempex platen van 2 cm eronder gezet. Hele klus om de rails te verplaatsen. Het effect mag er zijn want het is een stuk stiller. Ik heb ze nog niet vastgelijmd. Wat kan ik het beste en makkelijkste gebruiken?

Groeten Georges
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails

Hallo Georges !

Ik prik langs de rails afgeknipte cocktailprikkers. Op maar weinig plaatsen, de rest gaat vanzelf nog vaster met scenery maken langs
het spoor. Zo bouw/maak ik ook heuvels/bergen met lagen tempex, onderste laag een paar dotjes lijm langs de rand/voorkant en de rest met prikkers op en aan elkaar. Ook dat gaat vanzelf met begroenen nog vaster zitten. Alleen waar ik rots/steen wil maken smeer ik gips.

Grtz (met tekening)  Tony