Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

(Ekeren City ECOIL) De hobby ligt helemaal stil wegens mijn schouder

Gestart door peterke33 zondag 14 september 2014, 13:24:25

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Suk6 met jouw lok-probleem en werk rustig aan het euvel. :thumbup:
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Heel raar fenomeen, op de baan de br23 doet op sommige plekken raar geen geluid soms. andere loc op de baan gezet, geen probleem te bekennen, nog een loc op de baan die doet het ook goed. blijft een seconde staan op de brug rijd dan vrolijk door, weet niet wat het kan zijn. de br23 heeft amper gereden, verder is de baan ok heb alles goed nagekeken, sporen sluiten heel goed aan heb overal goede stroom.
hopelijk is het niet erg en kan ik vlug genieten van de loc (br23) de moed zakte even in mijn schoenen vandaag  :(

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.

Simpel probleem, Peter; vieze rails  :P

De plekken waar jouw BR 23 geengeluid produceert zijn een beetje viezer en waar hij stokt, nog viezer.
Op die plekken extra poetsen. Doekje met wasbenzine doet wonderen. Eventueel met een rocorubber.
Vergeet de puko's niet !

Digiloc's zijn veel gevoeliger voor vuil. Het eerste wat wegvalt is het geluid. Wanneer je die BR 23 een paar rondjes zonder geluid op hoge snelheid over je baan laat gaan, zul je zien dat het daarna  met geluid opeens beter gaat.

Dat wordt echt poetsen dus, alleen stofzuigen helpt niet.

Grtz Tony
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Peter

En probeer een een drupje ATF waarover al zo veel geschreven is, vele forummers hebben hier hun tevredenheid al over neergeschreven.
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Hallo Tony,

Dank je wel ik had al schrik, dus dinsdag ga ik aan de slag om te poetsen. elke ronde gaat grondig gepoest worden, met was benzine of wat raden jullie aan. heb hier SR24 staan of is dat de vettig voor de sporen, anders dinsdag naar de winkel voor een goed product wil het graag oplossen.

Jørg,

wat is ATF dat ken ik niet, welke winkel vind ik dat.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.

Gewoon een stevig doekje en natmaken met wasbenzine. Goed wrijven en je zult zien, dat je mooie zwarte strepen op je lapje krijgt.
Ik denk dat het rondje dat je je diesel liet rijden in 10 minuten gepiept is. Echt hardnekkig vuil (aangekoekt0 kun je alsnog met een rocorubber weg schuren (geen schuurpapier gebruiken ! )  met een stukje hard plastic gaat het ook wel.

Een klusje dat wel meevalt dus.  :P

Al het materieel dat bij mij de baan op gaat, wordt vooraf gecontroleerd op vuile wielen.
Als die vuil zijn poets ik die met een stukje rocorubber/railgum. Scheelt extra vuil, dat niet op de rails terecht komt.
Net als schoenen poetsen bij de voordeur  :-)

Grtz Tony



Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Tony,

Ga dinsdag en fles of twee wasbenzine halen bij Brico, heb hier wel een poets doek liggen een railgum heb ik niet in huis. heb wel een polijst wagen liggen speciaal voor sporen, maar zoals je zij goed wat wasbenzine en dan goed poetsen. ben blij dat je zoveel weet Tony had al even schrik, verder rijden de locs goed over de sporen, geen klachten hier alle sporen liggen goed en prima aangesloten.

Groetjes en nogmaals bedankt

Peter
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee

Met één fles wasbenzine doe je al 20 jaar, Peter  :-)
Kan al zijn, dat je zelfs met een droge doek de vuile plekken schoon al genoeg krijgt om je BR 23 te laten rijden.

En zoveel weet ik echt niet hoor, Peter  ;)
Maar een railgum zou ik zeker aanschaffen. En ook daar doe je heel lang mee.

Fijne zondag nog !

Grtz Tony
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Tony,

Maar je weet toch altijd goede raad te geven aan iedereen, waar koop ik die railgom in een M schop.

Wens jou ook een super fijne zondag toe.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee

Goede kans dat ze die daar verkopen, Peter.

En anders online bestellen, maar de verzendkosten zijn net zo duur als de railgum zelf  :(
Ze zijn zo groot als een klein stuk zeep. Ik snijd er altijd stukken van, om extra veel mooie rechte vlakken te hebben.
Het spul slijt snel in namelijk.

Nog maar een extra zondagsgroet, Tony
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Zo Tony,

Heb er gelijk twee besteld, je weet maar nooit kosten waren inderdaad bijna zo duur als de gum zelf   :( heb het nodig dus.
Vandaag beetje knutselen hier, dan kan ik lekker poetsen dinsdag rails zijn nooit gedaan met wasbenzine.

Voor jou ook een fijne zondag groet hier lekker weer dus  B)

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Peter

ATF is Automatic Transmission Fluid
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Jørg,

Dank je wel voor de info, ga eerst mijn rails goed poetsen met wasbenzine. eens kijken hoeveel vuil er af komt, zeker na al die jaren gebruikt te hebben nu lekker knutselen lijmen en airbruchen.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Er komt veel meer vuil van de rails af als adt je zou vermoeden na al die jaren.

Als eenmaal schoongepoetst is: dan merk je al het (rij)resultaat!
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Hei Peter,

leuk filmpje, mooie lok.
En nu rails po,etsen of misschien de wielen van br23.

groet

Wim
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Hallo Henk,

Denk dat er wel een vuiltje gaat afkomen van de rails, mijn lieve vrouw gaat poets doekjes meebrengen van haar werk. die worden gebruikt in het ok (operatie kwartier) dus ideaal voor dinsdag, rail gum(s) zijn ook besteld. heb ook gelezen dat viltjes ook goed zijn voor rails te poetsen, die koop ik dan ook dinsdag dan kunnen we eens deftig gaan poetsen.

groeten
Peter
Re: ekeren (city) dinsdag sporen poetsen, wie oh wie komt helpen grapjeee
Hallo Wim,

Dank je wel voor je reactie, de wielen zijn nog nagelnieuw de loc heeft amper op de baan gestaan (gereden), ga eens grondig poetsen zodat alles mooi proper is.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) zelf railgum gemaakt van vilt
was op google bezig en kwam op een ander forum terecht  O:-D en ik las ook dat sommige vilt ook goed was om sporen te poetsen. dus ik had even een groot licht gezien  :idea: had nog een balkje liggen en nog viltjes die je onder je stoelen poten kleeft   :idea: even het uitneembaar stuk meegebracht en er over geweest en het werkt ook blijkbaar.  8) foto gemaakt



Groeten

Peter
Re: ekeren (city) zelf railgum gemaakt van vilt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: ekeren (city) zelf railgum gemaakt van vilt
Goed idee, Peter!

Binnenkort zelf ook aan de bak met rails poetsen, maar zo te zien is dit ook wel iets wat kan werken.
Re: ekeren (city) zelf railgum gemaakt van vilt
Frank,

op de foto is het niet zo goed te zien, maar het stukje spoor dat ik gedaan heb kwam wel wat af. ga dinsdag eerst dit doen, daarna wasbenzine gebruiken, stofzuiger wagon over de sporen en hopelijk klaar om te rijden.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) br23 doet raar op de baan, rangeerlokje geen probleem.
Hallo Peter,

Jij doet het nu met een vilt. Dat kan nog behoorlijk pluizen... Ik zou zelf een stofvrije doek gebruiken. Een oud wit T-shirt is ook geschikt voor het schoonmaken.

Citaat van: peterke33 op zondag 24 mei 2015, 08:39:19
heb hier SR24 staan of is dat de vettig voor de sporen, anders dinsdag naar de winkel voor een goed product wil het graag oplossen.

Volgens de overleveringen, Rails reinigen met benzine ipv wasbenzine? en/of SR24? zou dat ook moeten kunnen. In het draadje staan wel meer tips en mogelijkheden. Zelf doe ik het met wasbenzine en een oude doek (T-shirt). Dus een keer met de doek in de wasbenzine en daar nog een keer na "drogen" met het T-shirt.

Citaat van: peterke33 op zondag 24 mei 2015, 08:39:19
wat is ATF dat ken ik niet, welke winkel vind ik dat.

Zie ook dit draadje: 3Rail: verbeteren stroomafname en contactproblemen en Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?. Verschillende mensen gebruiken het nu en het blijkt goed te werken.

En vergeet niet de wielen van de lok en de contacten van de stroomafname mee schoon te maken.

Succes!

Groet Ronald.
Re: ekeren (city) zelf railgum gemaakt van vilt
Hallo Ronald,

Had een klein stukje gedaan, om te proberen ga dinsdag gewoon aan de slag met wasbenzine. en oud T-shirt dan lekker poetsen, denk wel dat er veel vuil gaat afkomen, en zal ook de locs goed kuisen eer ze op de baan gaan.

Groeten en alvast bedankt

Peter
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Mijn lieve vrouw heeft gisteren van haar werk doekjes meegebracht, en ik dacht heb hier nog thinner liggen, voor mijn airbruch te reinigen. en moet zeggen het resultaat,  8o en heel vuil vies doekje en dat is nog maar 60 cm heb er een foto van gemaakt.



Ik heb blijkbaar te hard op de pukos geduwd, met gevolg doekje stuk maar dit pluist niet.


Groeten
Peter

Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Hoi Peterke,

Volgens mij is thinner een bijtend goedje wat de kleur van je rails/kunststof kan aantasten?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Zoals Jørg jou al vertelde ATF is helemaal geweldig. Ga even bij jouw garage langs en vraag of zij een beetje ATF voor jou hebben. Een goede garage is bereid om jou iets te geven (helemaal voor niets / noppes). Je kan daar flink mee vooruit! Eenmaal ervaren en je wilt niets anders meer. Met andere woorden: Lyrisch wordt je ervan.
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Peter Degeluidsman,

Het is thinner van Tamiya, zal wel wachten tot morgen de winkels open zijn. zoals mij iedereen aanraad wasbenzine, of zoals Jørg en andere zeggen ATF dus morgen op de baan.

Groeten

Peter

ps. zijn die doekjes goed voor de rails deze pluizen niet, en kan er zoveel krijgen als ik wil gratis voor prive gebruik
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Peter,

Lees even dit draadje door. :important:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54231.msg945095#msg945095

Gebruik ATF niet als wasbenzine!!! :thumbdown:
Maar volg de aanwijzing in het draadje van Spoorman
Zeer spaarzaam opbrengen en de treinen het werk laten doen.

Het kan natuurlijk geen kwaad als je eerst met wasbenzine de rails schoonpoetst :thumbup: en daarna de ATF methode
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Lekker schoonmaken, hoort er ook bij.
Bij mij staan de schoonmaak wagons al klaar om tekunnen beginnen.
Verder mooie plannen.

Gr.ton
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Je hebt SR24 staan. Daar zou het ook mee moeten kunnen. Zie de link in het laatste bericht van mij. De rookvloeistof zou ook een reinigingsvloeistof zijn. Het is wel wat duurder dan wasbenzine :) Thinner is inderdaad niet zo heel goed voor het plastic van je rails. Als je het met mate gebruikt en goed schoonmaakt, dus na aanbrengen nog een keer met een droge doek erover heen, zal het voor één keertje niet zo heelveel uitmaken.

Met ATF moet je eerst goed de draadjes, die staan ook in het laatste bericht, doorlezen. Niet zo maar lukraak op de rails smeren.

Groet Ronald.
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Voor het reinigen neem je Isopropanol of Alcohol, verkrijgbaar bij de Kruidvat of DA.


Mvg,
Peter
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Citaat van: peterke33 op maandag 25 mei 2015, 08:45:56
Het is thinner van Tamiya
X-20A van Tamiya is verdunner voor Acryl verf van dat merk.
Bevat Isopropanol en tast kunststof niet aan.
Veel goedkoper: Ruitenwisservloeistof van Texaco, daar zit óók Isopropanol in.

Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Even kort: Thinner NIET GEBRUIKEN !
Dit lost plastic op, wordt zacht en gaat dan uit vorm.
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Zo spoorvrienden,

Dank je wel voor alle reacties omtrent het reinigen van de rails, heb een test gedaan met Tamiya X-20A en het tast zeker mijn rails niet aan. heb hier nog een vol busje van staan, dus enkele sporen gedaan en het resultaat vies en vuil, man dat nog maar 2.5 meter spoor heb er foto's van gemaakt dan zien jullie zelf het resultaat van helaas nog nooit gepoeste rails  :|

doekje hoe na het poetsen is

korte spoor gedaan

Hier zit Isopropanol in dus kan geen kwaad voor spoor en bedding  ;)

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) even proef stukje gedaan gisteren rail gekuist
Citaat van: huub op maandag 25 mei 2015, 12:07:31
Even kort: Thinner NIET GEBRUIKEN !
Beetje kort door de bocht. 8o
Thinner is Engels voor verdunner.
Plakkaatverf kun je verdunnen met water. Water is dus, in dit geval,  de thinner... ;)
Re: ekeren (city) stukje rail gekuist, ok was duidelijk eens nodig blijkbaar
Wim

oei zal dan morgen maar langs de winkel gaan voor wasbenzine, er kwam toch hoop vuil af hoor van de rails die ik al gedaan had.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) stukje rail gekuist, ok was duidelijk eens nodig blijkbaar
Wasbenzine is in ieder geval veel minder duur dan de thinner van Tamiya.
Re: ekeren (city) stukje rail gekuist, ok was duidelijk eens nodig blijkbaar
Wim,

Dank je wel heb hier staan voor de airbruch, maar het stukje dat ik deed was ongelooflijk.
Re: ekeren (city) stukje rail gekuist, ok was duidelijk eens nodig blijkbaar
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) stukje rail gekuist, ok was duidelijk eens nodig blijkbaar
Peter,
We zijn allemaal weer op de hoogte gebracht! Keuze maken is en blijft een moeilijk geval. Sterkte met jouw 'schoonmaakbedrijf'. :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Gerard,

Dank je wel het is en blijft moeilijk, maar ben er uit nu hoor.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Zo even mijn zinnen gezet op de dieseltresse die ik heb gekocht, en heb gelijk de boel beetje opgefrist met de airbruch. zelf vind ik het wel ok, er moet nog wel wat olie en vuil bij komen zeker op de tanks, heb enkele foto's gemaakt hoe het nu is zijn de kleuren ok zo of te donker.





Groeten
Peter
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Kunnen we bij jou komen tanken?
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
je mag altijd langs komen, maar het zal rode diesel worden. mag helaas niet voor voertuigen (auto's)  :error:
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Peter
De kleur vind ik persoonlijk goed, en als je er nog was aflopen van gemorste diesel op maakt zal het helemaal top zijn.
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Jørg,

Heb hier genoeg liggen om het lekker vies en vuil te maken, dus het komt goed.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Je basis is alvast goed Peter.
Nu nog smaakvol smerig maken maar dat gaat jou zeker lukken.
Ben benieuwd naar het resultaat
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag

Het administratieve stuk (dat met die toetsen) van de dieseltresse is wel erg donker, Peter  :P
Daar zou ik nog eens overheen spuiten   O:-D

Grtz Tony
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Lekker bezig Peter. :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Hallo Gino,

Dank je wel hoor ik doe mijn best, doe het rustig aan en dan komt alles goed.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Tony,

Welke kleur zal je het dan geven, zelf weet ik het nog niet goed wat te kiezen.


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) dieseltresse beetje gelijmd en met de airbruch aan de slag
Michel,

Dank je wel voor je compliment, doe mijn best.

Groeten

Peter