Hoi Peter !
Ik denk even met Cees mee; allereerst is het goed om na te gaan wat je nou precies wilt, ook de vraag hoe realistisch je het treinbedrijf wilt maken is van belang. Als jij tevreden bent met een schijf met een 3-delige locloods en een paar opstelspoortjes is dat prima, wil je echter zoveel mogelijk de realiteit nabootsen en een grote loods erbij zetten met alles erop en eraan, dan ben je je halve tafel in het midden kwijt aan ruimte. Dan kun je je afvragen, wil je dat wel ?
Ik heb aardig wat banen gezien en mijn ervaring is, dat draaischijven amper gebruikt worden op een modelbaan.
Ik heb der mijne om die reden én vanwege de plaats die het innam, weggedaan.
Treinbaan-dromen zijn vaak (veel) groter dan de beschikbare ruimte, zodra je de rails hebt liggen en er wat gebouwen bij zet, kan je pas goed zien hoe het oogt. Dan komt de tip van Ronald goed van pas, neem royaal de tijd om te schuiven en te kijken hoe en wat en speel in de tussentijd met je baan, zodat je ontdekt wat de (on)mogelijkheden van je baan zijn. Dat kun je dan nog zonder veel problemen aan jouw wensen aanpassen.
Ook zou ik -in gedachten- rondrijden op de banen die je hier op het forum en in tijdschriften ziet, zo krijg je ook een beter beeld van wat je zelf wel of juist niet zou willen. Ik wil bijvoorbeeld vooral treinen door een landschap zien rijden en wat rangeren en daar heb ik mijn banen ook voor gemaakt. Iemand anders vindt dat misschien dodelijk saai, die wil graag van alles tegelijk zien rijden of wat dan ook. Zoveel mensen, zoveel wensen, ken der jouwe

Grtz Tony