Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

(Ekeren City ECOIL) De hobby ligt helemaal stil wegens mijn schouder

Gestart door peterke33 zondag 14 september 2014, 13:24:25

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Hallo spoorvrienden,

Even een vraagje, ik ga zaterdag mijn ringleiding onder de tafel monteren. zal ik een trafo nemen van 52va, of neem ik er twee van 52va en doe ik ze apart om meer lampjes te kunnen laten branden langs elke zijde een trafo.

Groeten
Peter
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Peter
Je kan je baan opsplitsen in twee delen en elk deel door een trafo voeden.
Of een trafo voor de baan gebruiken en de tweede reserveren voor aandrijving van de wissels
en de verlichting.
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Hallo Jorg,

Ik gebruik wissel decoders die worden aangestuurd door de baanvoeding zelf, via cs2 was aan het denken om links en rechts een draad te leggen dan heb ik twee trafo's. of is dat te veel van het goede ?

Groeten peter
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Peter,

ik weet niet of je al weet hoeveel scenery je gaat plaatsen en hoeveel verlichting en welke je gaat gebruiken
maar je kan haast nooit teveel vermogen voor verlichting hebben
ik heb diverse groepen mede doordat ik verschillende voltages verlichting heb
5 volt  10 of 5  Amp voor de chinese verlichting
12 4 amp volt voor led verlichting
en 19 volt 52va voor lampjes en aandrijvingen van de faller motoren ook zitten hier mijn wissel verlichting stootblokken wisselschakelingen en ontkoppelrails op

gr Ed
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
ed,

Welke chinese verlichting is dat, die op 5V werkt ?
Adressable Rgb ofzo ?

Groeten,
Kris
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
zie mijn topic....
het zijn de lampen op het station Schielo-hoog en de straat verlichting(modern)
officieel zijn het 6 volt lampjes


gr Ed
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Hallo Ed,

Ik had ook al gedacht aan de twee trafo's te gebruiken, je kan nooit genoeg stroom hebben onder je baan. zal gebruiken maken van led en de lampjes die iedereen wel gebruikt dus alles komt wel goed hier bij peter.

Groeten
Peter
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Peter,

als je werkelijk veel gebruik gaat maken van ledjes zou ik aanraden een trafo met het juiste voltage voor de leds te gebruiken
hoef je geen weerstandjes enzo te gebruiken
ik ben bezig al mijn huisjes van led te voorzien van de chinese rollen en die zinj per drie in te korten en die gebruiken 12 volt

gr Ed

Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Hey Ed,

Nou begrijp ik waar die Chinese verlichting op terugslaat :-)
Heb er hier ook nog enkele honderden van liggen. Ik zet ze per 2 in serie. 12V dus.

Verbruik kan hard gaan hoor, zelfs met LED.
Als straks mijn 10 huisjes klaar zijn, heb ik 20mA per kamer, 3 kamers per huisje.
Zit dan al aan 600mA voor 60 cm huisjes. En dan zijn de reclameborden en straatverlichting nog niet meegeteld. Ik heb straks een paar honderd ampere onder de baan hangen ...


Groeten,
Kris
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Ja ik weet het vooral omdat die lampjes en ledjes zo goedkoop zijn ga je er heel makkelijk mee om en kijk je niet op een lampje meer of minder..... op mijn station liep het wel aardig op

gr Ed
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Ed bedoeld het allemaal goed en daar is niets mis mee maar doch vraag mij altijd weer af waarom dit allemaal?
Bedoel even hiermee aan te geven waarom al deze uitgaven aan transformators, neem liever één trafo van voldoende vermogen in één keer.
Led verlichting is de beste oplossing die het minste stroom verbruiken.
Je kan diversen stabilisatievoedingen aftakken op één trafo en eventueel met meerdere aftakkingen op de secundaire wikkeling heb je nog meer mogelijkheden.
Simpele stabilisatie is te maken LM series of Lowdrop regelaars die maar 1 v Secundair hoger hoeft te liggen dan de uitgang.
Dit laatst genoemde werkt heel precies tot op 0,1 V nauwkeurig.
Zal morgen even zoeken naar dit soort schema en hier plaatsen.
Als je één trafo neemt is het kostbesparend, minder bedrading en overzichtelijker allemaal. Veel wordt hierdoor weggenomen door stabilisatie printen te maken die eigenlijk geen drol kosten.
Neem bij voorkeur een Ringkerntrafo die het minste strooiveld heeft en de beste resultaten.
Adres:  http://www.ringkerntrafo.nl/index.html van Amplimo die topkwaliteit materiaal leveren en zelfs trafo's wikkelen die u op verzoek aanvraagt.
Het is een vertrouwd adres daar er al veel heb gekocht en zijn zeer klantvriendelijk en helpen je zo goed mogelijk met je vragen.
Mvgr,
Theo.
Re: ringleiding een of twee trafo's gebruiken
Ik zie het nut van een grote voeding niet.
Al die kleine verbruikers doen het een stuk veiliger op meerdere kleine voedingen.
Voor de prijs van wat 12v DC voedingen op ebay oid ga je toch niet lopen rotzooien met (zware) trafo's.
Kun je zowel lampjes als leds aansluiten. Mijn 6A exemplaren werden voor 9 dollar bezorgt.

Dus Peter maak gewoon een ringleiding.
En zorg dat je makkelijk kan opdelen als je teveel gebruikers krijgt.
Gok je op voorhand dat het teveel wordt gelijk verdelen.

Mvg, Robin
Re: ekeren (citty) naam van mijn treintafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: ekeren (citty) naam van mijn treintafel
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen argumenten heeft om Peter van het beste advies te voorzien. Laten we elkaar de maat niet nemen door kwalificaties toe te voegen aan de adviezen die worden gegeven. Argumenteren is natuurlijk prima, maar laat elkaar wel in zijn waarde.

vr.gr.
Jurrien
Re: ekeren (citty) naam van mijn treintafel
Hallo Iedereen,

Dank je wel voor jullie reacties, heb de twee trafo's liggen hier dus ik ga ze beide gebruiken. een links en een rechts, zal ook alles goed markeren welke waar vandaan komt. ik ben zelf geen elektro man dus ik weet niet hoeveel of wat er kan op een trafo van 52va, of wanneer ik hem ga overbelasten dus ik hou het mijzelf heel makkelijk.

Groeten aan iedereen;

Peter
Re: ekeren (citty) naam van mijn treintafel
Als je verlichting met leds is ga je geen wisselstroom trafo's of ringkernen toepassen. Voor een paar euro koop je 2 ampere DC stekkervoedingen van b.v. 9 of 12 V. En voor iets meer een versie in 5 ampere.

Gr, Ben.
Re: ekeren (citty) naam van mijn treintafel
Hallo Ben,

Alvast bedankt voor je reactie, ik heb nog lampjes liggen van mijn vorige baan. hoef er voorlopig geen bij te kopen, er komt hier en daar wel led verlichting bij.

Groeten

Peter
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Hallo Iedereen,

Vandaag even de kans gehad om beetje aan de baan te werken, heb een ringleiding aangelegd ik hoop dat ik goed bezig ben. anders het zeggen heren nu kan ik nog veranderen wijzigen.



is dit goed zo, of ben ik beter dat ik gat boor in de balken en daar de draad laat doorlopen. en het vast zet met luster klemmen .

Groeten
Peter
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Criterium is volgens mij of je er makkelijk bij kunt en of er later makkelijk iets aan te solderen of vast te knopen valt. En dat kun je alleen zelf bepalen.

vr.gr.
Jurrien
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
de foto's zijn dermate wazig ik niet kan zien hoe 1 en ander gemonteerd is. Zijn er twee afzonderlijke draden aangebracht en zitten zo voldoende ver uit elkaar zodat er geen kortsluiting kan ontstaan??

Groeten jan willem
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Peter zie ik het goed zijn beide draden bruin zowel de massa als de plus dus ?

is wat slecht te zien op de foto's namelijk
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Ik zou zelf de draden isoleren bij de metalen verbindingstukken. Dit om sluiting tegen te gaan.

Gr. Dennis.
Re: ekeren (citty) eerste ringleiding gelegd
Hallo iedereen,

Ik dank jullie allemaal voor jullie fijne berichten, ik gebruik bruin en geel voor verlichting. ga morgen eens op zoek naar goede kroon steentjes, dan ga ik gaten boren in de balken zodat daar de draad in en uit gaat. heb tevens nog rood en zwart liggen voor de sporen, dan tak ik elke 50 cm af naar de rails, er is nog niets gebeurd dus ik begin lekker opnieuw update komt alleen even geduld.

Groeten en dank je iedereen;

Peter
Re: ekeren (citty) heb betere oplossing voor ringleiding gevonden
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: ekeren (citty) heb betere oplossing voor ringleiding gevonden
Peter,

let wel op dat je niet alles rechtstreeks aan je ringleiding knoopt
mocht je een storing hebben dan weet je niet zo snel hoe je het moet opsporen

ik maak een aftakking welke ik naar een 7209 laat lopen mocht er kortsluiting zijn kan ik stuk voor stuk losmaken tot ik bij de plek des onheils ben


gr Ed
Re: ekeren (city) betere ringleiding aangelegd
Hallo Ed,

Ik ga zeker ook jou voorbeeld volgen hoor, heb hier nog veel van liggen 7209. dus vandaag even beetje gedaan met de zoon erbij gaat het langzamer dan je denkt, maar heb toch al twee draden kunnen doen geel en bruin. zal ik bv nog meer kroon steentjes gebruiken op de langere stukken of is dat niet nodig, want de draden moeten nog worden aangespannen had mijn schroeven draaiers niet beneden liggen.



straks doe ik verder als mijn vrouw thuis is.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) betere ringleiding aangelegd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ekeren (city) betere ringleiding aangelegd
Je gaat lekker Peter ziet er goed en verzorgd uit. :thumbup:
Re: ekeren (city) betere ringleiding aangelegd
Hallo michel,

Dank je wel voor de reactie, heb even goed gekeken op forum hoe andere een ringleiding leggen.

Groeten
Peter

Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hallo iedereen,

Vandaag beetje verder gedaan aan mijn ringleiding, helaas mijn kroonsteentjes zijn op  :( . dus morgen even langs de brico na het werk voor enkele pakjes, dan kan ik lekker verder doen, heb gelijk ook wat foto's gemaakt is veel beter nu al zeg ik het zelf  :D



Heb ook gelijk even mijn platen er even op gelegd, het geeft een totaal ander beeld.


die schroef dient om even het midden aan te duiden,

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Heb je de draden wel getript in de kroonsteentjes? En hoe ga je nu alle draden dadelijk verbinden met je ringleiding? Volgens mij is het raadzaam om juist diverse aansluitmogelijkheden te maken op de ringleiding zodat er later makkelijk bedrading op kan sluiten.
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hallo Janvis,

ik heb de draden door mijn kroonsteentjes gedaan, dan zachtjes vast geschroefd nu is het de bedoeling om met mijn soldeerstation en beetje draad vrij te maken. dan langs de balken bruin en geel ook tevens met kroonsteentjes vast te maken, dan kan ik van daar draad aansluiten die onder de baan komen.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Wil je met je soldeerstation de isolatie van de draden gaan smelten????????
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hallo Janvis,

Ik hoopte dat toch te doen ja, ik zal het anders niet weten hoe ik er een draadje kan aan solderen zonder de ontmanteling weg te halen. of is er een betere oplossing? dan hoor ik het heel graag.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Een andere optie zou zijn met een afbreekmes waar nodig stukje wegsnijden.
Is beter voor je soldeerbout en voor jezelf, zit je niet in de stank.

Voor de rest ga je lekker voort Peter
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hallo Cees,

Dank je wel dat kan ik ook doen met een mesje beetje weghalen, de stank och ik ben een schoenmaker. en als ik bv nagels uit hielen moet branden van schoenen komt er ook stank vrij, die je liever niet wil ruiken maar inderdaad beter een mesje te nemen.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Dat wegsmelten van je isolatie moet je in ieder geval absoluut NIET gaan doen..... Je soldeerpunt gaat er van kapot en je gaat er zelf aan kapot.. Dus das geen goed idee.

Je kan beter stugge installatie draad nemen (1.5 of 2.5 mm2) Dat ga je over een lang eind strippen en dat span je als een ringleiding langs je geraamte. Als jou om de 20 a 25 cm een kroonsteentje neem waar je de draden doorheen rijgt en de draden netjes strak trekt zulle ze elkaar niet kunnen raken. Zo kan je op ieder punt waar je maar wil een draadje er aan vast solderen.

Is beter voor mens, dier en milieu  :D
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hallo Peter,

Hier heb ik een stukje staan hoe je een ringleiding kunt maken, zo zit het onder mijn baan.


Succ6 er mee  :)

Gr Einte
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Hey Einte,

Das idd precies zoals ik het bedoelde. En door de kroonsteentjes als een soort van afstand houder te gebruiken zullen de draden elkaar niet gaan raken.

Groeten Jan Willem
Re: ekeren (city) ringleiding bijna klaar
Vandaag even een test gedaan na het werk, heb een nieuwe strip tang gekocht nee geen schoonmoeder  :D links en rechts knipje dan met een breekmesje de mantel weggedaan en resultaat en mooi stukje draad.  O:-D



Groeten
Peter
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hallo Iedereen,

Vandaag kwam de post bode op het werk met een pakje, en ja hoor een zware Amerikaanse loc joehoe. die gaat ook weer een leuk plekje krijgen op de baan. nu nog leuke wagons vinden ergens  :P


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Kijk eens aan Peter, van dit materiaal wil ik er wel een paar op de baan hebben :) Mooie aanwinst voor je baan hoor.
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city

Mooi Peter !

Als het niet persé marklin moet zijn, kun je op beurzen voor relatief weinig geld, Amerikaanse wagens krijgen.
Heb ik ook gedaan, een koppeling aangepast en de rest er zo achter gehangen...

Veel plezier ermee !

Grtz Tony
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hoi Peter,
Prachtige locomotief heb je daar, die wagons komen vanzelf. met wat geduld kom je ze vanzelf tegen.
Ik zag dat je al voort deed met je ringleiding, hoe ga je de draden van elkaaraf houden?
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hoi Peter,

Leuk je vorderingen te zien. Je tafel ziet er goed uit, net als je ringleidingen. Ik gebruik ook een striptang om de isolatie te verwijderen. In mijn nieuwe baan wil ik gebruik gaan maken van goten om daar de draden in te verwerken.
Ga je helemaal op de Amerikaanse toer?  :P Zie graag de volgende up-date weer.

Groeten Ronald  :)
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hallo Jorg,

Dank je wel voor je reactie, ben er blij mee.
Hans,
Ook bedankt voor je reactie, ik zag hem dacht ja dat word hem vind het wel iets hebben op mijn baan(tje).
Tonny,
Dank je ook voor je berichtje, ik zal eens kijken op beurzen anders zal het met kerst worden mijn vrouw eens lief aankijken.
Cees,
Ook bedankt voor de fijne reactie, de wagons och die lopen niet weg allee rijden he. heb er al gezien via M even geduld hebben.
Wel ik zal telkens op andere plaatsen een stukje ringleiding bloot maken zodat de draden elkaar niet raken,of met een nietje de draden vast maken in de balk ik ben er nog niet uit zaterdag doe ik verder kan ik nog even denken.
Ronald
Dank je wel zelf ben ik heel tevreden deze keer over mijn tafel, vind kabelgoten ook fijn op deze manier heb ik een mooi overzicht.
Ik helemaal de Amerikaanse toer op ga nee, had deze loc graag ook op de baan eens iets anders heb nu alle landen bij elkaar denk ik. O:-D
Zal eens foto maken van alle locs die ik nu heb, maar zoals gezegd eerst de baan nu de rest komt.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hoi Peter, vwb de ringleiding zou ik geen nieten gebruiken maar klemmetjes.
Op deze link zie je welke klemmetjes ik bedoel, die hebben ze gewoon bij de Brico of zo.
Nog een tip, als je deze gebruikt, haal dan de spijker eruit en zet het met een schroefje vast.
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hallo Cees,

Die klemmetjes heb ik liggen hier, eens kijken of zo niet te groot zijn. anders koop ik een doosje bij, dat ze prijs ook niet drukken zaterdag ga ik mijn ringleiding verder afwerken, dan kunnen eindelijk de platen er op  :) .

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hoi Peter,

Mooie diesel GM EMD f7 Texas & Pacific gescoord hoor en veel rijplezier :thumbup: :P
Mvgr,
Theo.
Re: ekeren (city) nieuwe loc gezien in ekeren city
Hallo Theo,

Dank je voor je berichtje, zag hem ik dacht ja die wil ik wel  >:-D

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) eerste draad aan ringleiding gesoldeerd
Hallo iedereen,

Vandaag het eerste draadje aan mijn ringleiding gesoldeerd, moet nog wat oefenen maar het gaat me lukken heb er ook gelijk foto's van gemaakt kan je meteen zien of ik het goed of fout doe. is de eerste keer dat ik soldeer  O:-D


zo heb ik het gedaan bruin en geel goed uit elkaar, langs de andere kant komt dit ook. omdat ik twee trafo's gebruik zo heb ik een mooi overzicht, ga er ook een schema van maken op pc.

op hoeveel moet mijn soldeer station staan


Groeten
Peter
Re: ekeren (city) eerste draad aan ringleiding gesoldeerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ekeren (city) eerste draad aan ringleiding gesoldeerd
Hoi Peterke,

De temperatuur zou ik rond de 350 graden zetten, als je soldeerd is het belangrijk dat de tin volledig vloeit en dat tijdens het afkoelen je de draad stilhoud.
Dan heb je een mooie verbinding.
Als de tin niet meer glinstert is hij voldoende afgekoeld om los te laten.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ekeren (city) eerste draad aan ringleiding gesoldeerd
Hallo Peterdegeluidsman,

Dank je voor je reactie, dan moet hij toch op 350 staan wist het niet. is mijn eerste keer dat ik dit doe, het is geen duur station mss dat ik ooit een beter aankoop. ben wel blij dat je beetje uitleg geeft hoe en wat ik moet doen, ga straks weer lekker verder als mijn vrouwtje wakker is  :D .

Groeten
Peter