Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

(Ekeren City ECOIL) De hobby ligt helemaal stil wegens mijn schouder

Gestart door peterke33 zondag 14 september 2014, 13:24:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Zo spoorvrienden,

Vandaag weer wat verder gedaan met boekbinders en solderen, het lukt me al aardiger en heb er ook reuze plezier in. de draad langs de zijkant baan is veel beter vind ik, soldeert aangenamer dus weer wat geleerd  :D nu tijd voor enkele foto's van soldeerkunsten en boekbinders  >:-D

de boekbinders alles is nu mooier, heb nog plaats mocht het zijn voor twee boven elkaar.

nog een foto van boekbinders en draad  >:-D

het solderen aan de buiten zijde van de treintafel, gaat vele malen beter en makkelijker  :thumbup:
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Ziet er goed uit Peter. Gr henk
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hoi Henk

Dank je wel gaat veel vlotter nu, het solderen is ook prettig om te doen.


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Je gaat lekker Peter, ziet er goed uit (Y)

Groetjes, Ton
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Ton,

Dank je wel hoop deze week al de lampjes te hebben branden van de wissels, zodat we verder kunnen met de wissels zelf.
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hoi Peter.

En jij kon niet solderen. zo zie je maar een klein beetje hulp
en solderen maar.
Peter de boekbinders is inderdaad een uitkomst, lekker alle
draden bij elkaar.
Ik blijf je volgen

Mvg Evert.
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
In korte tijd flinke vorderingen gemaakt Peter :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hoi Evert,

Wel heb goede meesters gehad, nu ik weet hoe en wat soldeer ik zoveel mogelijk. aan twee draadjes en krimpkous, gedaan met die stekkertjes van M, maar soms heb je ze nodig die boekbinders zijn echt heel goed kan je alles mooi bij elkaar houden.

Marcel

dank je wel heb inderdaad veel gedaan geleerd, en gaat alleen maar beter gaan hier  :D
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Lekker bezig Peterke :thumbup:
Ik neem aan dat dit de aansluitingen van de wissel(lampjes) zijn; ga je je overige lampjes hier ook op aansluiten of maak je die nog schakelbaar? Let op dat je je voeding niet overbelast met te veel lampjes, misschien is het goed om nog een extra ringleiding hiervoor aan te leggen zodat je zonodig nog een exrra trafo kunt aansluiten (de nul hoef je niet dubbel uit te voeren  als je die bij de trafo's doorverbindt). :idea:
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hans,

Dank je wel, dit zijn de wissellampjes seinen komen ook op deze trafo. 52VA heb een 32VA liggen voor verlichting industrie, en dan heb ik nog een trafo 52VA liggen voor de stad verlichting. er komen nog 4 draden bij rood+ bruin is baanvoeding blauw+ grijs is verlichting stad, had die gedachten altijd gehad zodat ik zeker genoeg over heb op de drie trafo's.
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Peter,

mooie oplossing met die boekbinders, maar ik zou toch een andere kleur kiezen.  :-)

Wim
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Helemaal met je eens Wim, ik zou ze in houtkleur kopen (of aflakken). :P
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
En dat alleen voor de foto?

Het belangrijkste is, is dat die binders je draden netjes bij elkaar houden, de rest is voor de muggenzifters onder ons :-)

Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Dag Peter.

Strak en netjes gewerkt! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Wim,

Dank je wel die boekbinders zijn inderdaad een mooie uitkomst. zeker bij modeltreinen ga nog enkele kleintjes bij lijmen voor de draadjes die nog los hangen, helaas in deze maat enkel zwart bij kleinere maten wit zwart of paars. 

Ton2001,

Helaas het is plastiek dus aflakken daar begin ik niet aan.

Hans V200.0

Het is inderdaad om draden mooi bij elkaar te houden, verder kleur maakt me niet uit is toch onder de tafel.


Erik,

Dank je wel, ik doe het nu graag netjes dan later spijt te hebben.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hey buurman,

Héél goed bezig. Als je klaar bent, komt je dan nog even bij mij helpen ? :-)
Moet nog wel een paar kilometer draden kwijt onder m'n baan !
Alle gekheid op een stokje, keep up the good work :-)

groetjes,
Kris
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Peter,

bij Sascha kan je die boekbinders kopen in Blauwe Briesser blauw, dat gaat veel mooier zijn. (Zeker onder je tafel).
>:-D >:-D >:-D

Wim
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hey buurman,

Héél goed bezig. Als je klaar bent, komt je dan nog even bij mij helpen ? :-)
Moet nog wel een paar kilometer draden kwijt onder m'n baan !
Alle gekheid op een stokje, keep up the good work :-)

groetjes,
Kris

Hallo Buurman,

Dank je wel voor je lovende woorden, wel als ik klaar ben zal ik je met plezier wat komen helpen.
Kan ik nog beetje leren van jou,  :help: :D doen rustig verder de wissellantaarns zijn bijna klaar moet er nog 1 setje kopen.  ;)

Peter,

bij Sascha kan je die boekbinders kopen in Blauwe Briesser blauw, dat gaat veel mooier zijn. (Zeker onder je tafel).
>:-D >:-D >:-D

Wim

Wim,

Dat vertel je mij nu net ik een doos gekocht heb van 100, och mooi zwart is ook niet lelijk  :D :D :D maar blauw had ook zeker mooi geweest  :P :P :P
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Ziet er goed geordend uit zo met de boekbinders Peter. :thumbup: :thumbup:
Ach de kleur de draden hoor je niet klagen hoor. :D
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Hoi Peter,

Je bent goed bezig Peter. Ik heb in mijn vorige baan ook boekbinders gebruikt, met hete lijm moet je wel oppassen want je boekbinder kan ook weg smelten  8o
Ik heb nu in mijn nieuwe baan van die installatiegoten besteld. Dat werkt super 😄

Het is wel handig om aan de buitenzijde te solderen maar vindt je het ook mooi staan?

Het ziet er wel super strak uit  :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Citaat van: h0_miessie op donderdag 22 oktober 2015, 20:48:05
Ziet er goed geordend uit zo met de boekbinders Peter. :thumbup: :thumbup:
Ach de kleur de draden hoor je niet klagen hoor. :D

Michel,

Dank je wel, ik probeer zoveel mogelijk kleuren apart te houden. dus nog een rijtje boekbinders boven voor andere kleuren  :P
En klagen nee dat doen ze niet hier, ik ben zelfs blij  >:-D >:-D  :thumbup:

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) veel beter met de boekbinders onder de baan gaan weer verder
Citaat van: Varekamp op donderdag 22 oktober 2015, 23:37:36
Hoi Peter,

Je bent goed bezig Peter. Ik heb in mijn vorige baan ook boekbinders gebruikt, met hete lijm moet je wel oppassen want je boekbinder kan ook weg smelten  8o
Ik heb nu in mijn nieuwe baan van die installatiegoten besteld. Dat werkt super 😄

Het is wel handig om aan de buitenzijde te solderen maar vindt je het ook mooi staan?

Het ziet er wel super strak uit  :thumbup:

Groeten Ronald  :)

Hoi Ronald,

Ik weet dat je inderdaad moet oppassen, met hete lijm, wel makkelijker is het wel om langs de buitenkant te solderen.
Ga nog wel een soort gordijntje voorzien voorzijde, dat je die draden niet ziet.
Kabelgoten was en is inderdaad mooier, maar ik moest het budget beetje in het oog houden  :?

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Hoi Spoorvrienden,

Gisteren heb ik verder gedaan aan de wissellantaarns + de wissel aandrijving, moet nog een setje bijkopen dan is alles klaar voor de schakelkastjes. heb ook deze morgen een foto gemaakt, ook de loc loods is voorzien van verlichting.

Foto is dus deze morgen gemaakt met de deur open, anders was het te donker maar je kan toch al mooi de lichtjes zien.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving

Vind ik veel leuker dan boekbinders, Peter  :thumbup:
Met eerste zonnestralen, zo te zien  :P

Grtz Tony
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Mooi Peter, gazodoor :thumbup:
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Lekker bezig Peter. :thumbup:
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving

Vind ik veel leuker dan boekbinders, Peter  :thumbup:
Met eerste zonnestralen, zo te zien  :P

Grtz Tony

Tony,

Vanaf nu zal het zonder boekbinders zijn,  :D
Het zijn inderdaad de eerste zonnestralen, die kwamen al piepen toen ik deze foto maakte.  >:-D >:-D

Mooi Peter, gazodoor :thumbup:

Ton_V100

Dank je wel heb er veel plezier in nu, het gaat echt super fijn.  :P

Lekker bezig Peter. :thumbup:

Michel

Dank je wel, de volgende stap is de seinen aansluiten + afremmodules dus weer wat draden en werk.

Groeten
Peter
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Hoi Peter,

Ziet er goed uit. :thumbup:

Gr.
René
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Hoi Rene,

Dank je wel, dit is nog maar het begin. na kunnen we verder met de seinen eyss  :P



Groeten

Peter
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Dit wordt mooi😄😄 ik heb ook al enkele tientallen meters boekbinders onder de baan zitten, samen met installatiegoot voor de grote verbindingen.  Werkt mooi.  Je verlichting komt meer dan in orde. :thumbup:
Re: ekeren (city) wisselantaarns aangesloten + wissel aandrijving
Paul,

Dank je wel, de boekbinders heb ze gelijk per doos gekocht 100 stuks. zijn de grotere maten, heb al goed nog plek om er twee boven elkaar te lijmen, zo kan ik meerdere kleuren uit elkaar houden de verlichting gaat de goede kant op. denk soms aan de stootblokken ook te veranderen door die met licht nog mooier.
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Hallo Iedereen,

De tijd is er bijna om de seinen te gaan plaatsen, wel heb een vraag die me beetje parten speelt. heb hier armseinen liggen analoog, en ook de hobby seinen ook de dwergseinen heb ik. dat is voor het rangeergedeelte wil niet digitaal schakelen, nu twijfel ik welke ik ga gebruiken vind ze beide wel mooi de armseinen kan voor elk type land en tijd, en inderdaad de nieuwere enkel voor nieuw tijdperk of maakt dat niet zoveel uit.


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Hoi Peter,

Die seinen die je hebt kunnen gewoon op je baan, tenminste die van de 70xx serie, en gaarne de nummers even bij de andere seinen vermelden want als je Hobbyseinen hebt, kun je die maar beter helemaal analoog voeden en schakelen.

Want de hobbyseinen beschikken niet over de nodige elektronica, en hebben zeker geen decoder aan boord.
Dat was ook je opzet denk ik dan, aangezien je niet met een decoder wilt schakelen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Je stelt wel iets lastigs Peter.

Alle seinen die Märklin heeft uitgebracht zijn toegesneden op de DB (ik ga er vanuit dat je M* seinen hebt). Ze zijn dus niet geschikt voor NS, NMBS, SNCF enz: Daarvoor kun je o.a. bij Schneider, Conrad, Viessmann. Ook kun je de tijdperken wel toerekenen aan de seinen van M*.

Armseinen doen het leuk op een museumspoortje met rangeersporen (en idem seinen). De moderne seinen voor de hoofdbaan.

Is maar een idee Peter: het is jouw gevoel wat je erbij moet krijgen wat jij leuk vindt of niet en hoever je er in wilt gaan.

Succes!

Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
HansV200.0 &  Henk

Ik heb enkel maar seinen van M heb de analoge armseinen, en nieuwe seinen kopen voor deze baan helaas zit er niet echt in. dit omwille ik eigenlijk alles heb liggen van vroeger, de hobby seinen hebben de volgende nummers blocksein 74391 en dwergsein 74371. dus twijfel eigenlijk welke ik ga gebruiken, digitaal word er niet geschakeld doe het graag zelf met de schakelkastjes.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Tja, als je t correct wil doen moet je rekening houden met welk tijdperk je wilt uitbeelden met je baan.
Maar dan moet je daar dus ook rekening mee houden voor je materieel, je huisjes etc.
Bij een draaischijf horen wat mij betreft armseinen, maar jij hebt ook moderner materieel...
Je moet gewoon doen wat jij mooi vind, denk ik in jouw geval.
En je kunt ook je baan een beetje opdelen, bv je rangeerdeel met lichtseinen en je hoofdbaan met armseinen -of omgekeerd-.
Met seinen erbij heb je nóg meer lichtjes, ik verheug me nu al op de volgende foto's >:-D
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Citaat van: peterke33 op zondag 25 oktober 2015, 19:29:26
.............. digitaal word er niet geschakeld doe het graag zelf met de schakelkastjes.

:idea: :idea: Schakelen zou je ook kunnen bewerkstelligen met schakelcontacten in de rails of REED-contacten. Dat kun je dat ook analoog en automatisch schakelen.
Re: ekeren (city) welke seinen de armseinen of hobby seinen gebruiken.
Hans,

Dank je wel voor je reactie, het mooiste is en zijn de arm seinen zal ze alle twee eens op tafel zetten.

Henk,

ik weet dat er veel wegen naar Rome gaan, en dat je schakelcontacten hebt. maar ik ben maar een gewone simpele jongen, die niet te veel van electronica afweet dus houd ik het graag basic hier.
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Zo vandaag de draadjes aangesloten die nog over bleven van de wissel aandrijving, nu kunnen we verder gaan met de wissels zelf. was aan het kijken bij Conrad voor zelf een schakel bordje te maken, oei zijn er zoveel verschillende knopjes en .... van goedkoop naar heel duur. wie o wie weet welke ik best gebruik is voor wissels dus mag met hendeltje zijn, tevens ook een foto's gemaakt wegwerken draden onder mijn baantje ik ben tevreden zo.


Zeg nu zelf toch mooi gedaan he zo  :help:

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving

Carl vindt het overdreven netjes, Peter  B)

Goe bezig, manneke  :thumbup:

Grtz Tony
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Mooi gedaan Peter. :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Tony,

Die Carl is andere soort baan en netheid gewoon  >:-D
Dank je wel Tony, doe het graag mooi deze keer anders weer  :(
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Michel,

Dank je wel, vind het ook mooi zo  >:-D kleur bij kleur houden.  :P
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving

Tja Peter, ik moet het bij mij thuis zó maken, dat men hier op het forum ook het verschil tussen netjes en niet netjes kan zien  O:-D

Had het zelf ook liever anders gezien  :o)

Grtz Tony
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Tony,

Kan je helemaal volgen hoor, zet anders die Carl maar eens goed aan het werk. dan zal het wel vlug netjes zijn, maar zoals je al zij verschil netjes en niet netjes  >:-D maar ik zie toch steeds een nette baan bij jou.  :P :P
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Hee Peter, mooi bezig!
Schakelaartjes: Conrad KNX-1 (enkelpolig) of KNX-2 (dubbelpolig als je er bv ook een simpel (zonder spoel en contacten) lichtsein mee wil schakelen. Met jouw soldeerkunsten moet het lukken met deze miniatuur schakelaartjes, let wel op dat je ze zo kort mogelijk verwarmd want anders smelt het plastic van de behuizing.
SCI R13-2-05 Tuimelschakelaar 250 V/AC 1.5 A 1x uit/aan vergrendelend, is een maatje groter en degelijker.
Er bestaan ook met schroefaansluiting maar die zijn een stuk duurder.

Maaruh, je hebt toch nog een hele berg M-seinen?!? En die hebben toch een bedieningsspoel met schakelcontacten? Die schakelcontacten schakelen het spoor in/uit. Deze seinen bedien je met de bekende drukknopkastjes die je ook voor je wissels gebruikt.
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Hoi Hans,

Dank je wel voor je berichtje, heb inderdaad veel mooie seinen liggen van Tante M en ook schakelkastjes heb ik voldoende.
Dacht zo van als ik die vervang door Viessmann, die schakelen (bewegen mooier) maar das ook weer muggenzift, zal eens foto plaatsen welke ik allemaal heb maar das pas morgen avond opleiding begint (vooropleiding) duurt weekje.
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Peter,

het wordt elke dag mooier en mooier.

Wim
Re: ekeren (city) zo wissellantaarns zijn aangesloten + wissel aandrijving
Wim,

Dank je wel dat je het ook mooi vind, persoonlijk vind ik het ook mooier zo. dus gaan we op deze lijn verder gaan, morgen even de eerste lantaarns plaatsen loods draaischijf.