Nieuws: Hou zondag 24 november 2019 vrij in je agenda! Dan is de jaarlijkse 3railforum gastendag! Lees er meer over in de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek  (gelezen 33949 keer)

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; eerste probeersel en nog wat gras
« Reactie #350 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 22:10:41 »

Met SketchUp iets tekenen is een peulenschilletje, maar omzetten in realiteit is weer wat anders. Ik ben maar begonnen met een kartonnen mock up versie van de voor- en zijgevel van de fabriek (zie foto's). En dat was nuttig. Ik wilde de zijgevel eerst veel langer maken, maar toen bleek dat ik de voorkant het gebouw niet meer kon zien vanuit de normale bedieningsplek. Dat levert geen fraai perspectief op en dus leek het mij beter het gebouw wat korter te houden. Dat geeft ook meer zicht op de in en uit rijdende treinen. Ook zal er meer plek zijn voor de opslag van schroot en dat is ook leuk.

Nu moet ik bedenken wat het basismateriaal wordt; karton of triplex. Ik neig naar hout omdat dat meer stijfheid heeft. Anderzijds kan hout ook wat kromtrekken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Maar met zorgvuldig meten, zagen en schuren moet het wel mogelijk zijn een voldoende stabiele constructie te maken. Met de hoogbunkers is het ook gelukt, al heb ik daar toch wat imperfecties weg moeten werken. Met dit fabrieksgebouw wordt dat wat lastiger. Het staat goed in het zicht en moet redelijk strak blijven.

Tot slot heb ik nog een stukje gras gezaaid in licht verdunde houtlijm. Dat ging prima. De gewone dunne voorstrijk is super om meer te ballasten, maar niet om de grasvezels in te planten. Dat weet ik dan ook weer.

Groet,

Peter

wimpietje

• Toffe Gast
  • Fantasietjes op de baan
Re: Staalfabriek in aanbouw; werk aan de Siemens-Martinfabriek
« Reactie #351 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 04:40:29 »

Wat een avontuur. Ik blijf volgen hoor. :thumbup:
No rules , great tracks

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; ruwbouw van de Siemens-Martinfabriek
« Reactie #352 Gepost op: zondag 01 september 2019, 19:04:02 »

Na wat gepuzzel en geprakkizeer heb ik een redelijk concreet beeld van de constructie van de fabriek waarin het ruwijzer moet worden omgezet wordt in staal. Er moeten sporen doorheen, de achterkant is open en ik had een idee om de raampartijen direct onder het dak te zetten. Daardoor is er niet echt heel veel houvast.
In het echt werden dit soort gebouwen als staalskelet neergezet en de ruimtes ertussen dichtgemetseld. Ergens een paar raampjes in plaats van baksteen, vormt dan geen probleem. Dat is bij mij iets anders met dit decorstuk, want dat is het vooral.
Ik heb eerst de zijgevel gezaagd uit 4 mm dik triplex, evenals de voorgevel. Aan de rechterkant van het gebouw komt nog een stuk van een hogere hal en de tussenwand daarvoor heb ik uit dikker multiplex gemaakt, 9 mm dik. Daartussen komen dan de spanten. Om die vast te krijgen heb ik strookjes multiplex gezaagd en op de wanden gelijmd. Zo kreeg ik redelijk gemakkelijk bevestigingspunten voor de spanten die verlijmd gaan worden. Een alternatief was geweest om uitsparingen te zagen of te frezen, maar ik durfde mij daar niet aan te wagen. Met de methode die ik nu bedacht en toegepast  heb, is het gemakkelijker om dingen te corrigeren. Tenminste dat hoop ik...
De volgende stap is om de lange zijwand de gaan beplakken met dunne styreen strips (de stalen constructie) en om daarna de tussenruimtes op te vullen met baksteen muurplaten. Dat wordt een volgend precisiewerkje waar ik mij eigenlijk wel op verheug. Pas dan wordt een beetje helder hoe het eruit gaat zien en of mijn plan werkt. De onderstaande foto's geven een indruk van de stand van zaken.

Groeten,

Peter

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
« Reactie #353 Gepost op: zondag 01 september 2019, 20:27:56 »

Je bent een mooi stuk opgeschoten Peter, alleen het denk al heeft je de nodige uren bezig gehouden lijkt me.
Het wordt een imposant gebouw en de basis staat  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

• Toffe Gast
« Reactie #354 Gepost op: maandag 02 september 2019, 14:09:06 »

Peter, je maakt er wel je werk van zeg, geweldig hoor!
No rules , great tracks

wimpietje

• Toffe Gast
« Reactie #355 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 13:26:36 »

Hi Peter, heb een link gevonden op FB waar je inspírate kan halen: Steel Mill Modeling
Misschien helpt het 🤗🤗
No rules , great tracks

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #356 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 19:07:54 »

Dank Wim,
De site ken ik wel. Het is nogal Amerikaans georiënteerd en dat wijkt op sommige  punten af van wat wij op het Europese vasteland gewoon zijn. Vergelijk maar eens de hoogoven zoals Walthers die aanbiedt met die van Joswood. De laatste is wel heel groot en mede daarom heb ik geprobeerd de Walthers hoogoven wat te verbouwen.
En zo pruts ik gezellig door!

Groet,

Peter

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #357 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 20:43:49 »

Peter

Ik vind het heel erg mooi wat jij allemaal maakt, ik koop mijn gebouwen en maak er mijn eigen draai aan zoals weatheren (verweren)

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #358 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 22:40:27 »

Even snel een tussenstandje: de strips op de lange zijmuur zijn aangebracht. Ze krijgen eerst een likje verf en dan kunnen later lege ruimtes opgevuld worden met baksteen. Dat wordt weer secuur snijden. Zodra dat er allemaal op zit, moet ik gaan bedenken hoe de strook met ramen uitgevoerd moet worden. Ik heb wel wat ideeën. Misschien komt de 3D printer weer in actie, maar het kan ook zijn dat ik probeer spijlen uit Evergreen profielen te maken, al baart het plakken mij wat zorgen vanwege het risico op vlekken op het 'glas'.
Eerst die wand maar eens rustig afmaken...

Groet,

Peter

wimpietje

• Toffe Gast
« Reactie #359 Gepost op: vrijdag 06 september 2019, 07:32:04 »

Dank Wim,
De site ken ik wel. Het is nogal Amerikaans georiënteerd en dat wijkt op sommige  punten af van wat wij op het Europese vasteland gewoon zijn. Vergelijk maar eens de hoogoven zoals Walthers die aanbiedt met die van Joswood. De laatste is wel heel groot en mede daarom heb ik geprobeerd de Walthers hoogoven wat te verbouwen.
En zo pruts ik gezellig door!
Peter
Groet,

Dag Peter, ben dezelfde weg op gegaan, ook omdezelfde reden: ruimte, en het is inderdaad gepruts : de doos was niet helemaal volledig, maar we geraken er wel. In enkele weken zal ik eens wat fotos beginnen posten. Blijf genieten.
Wim
No rules , great tracks

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #360 Gepost op: maandag 09 september 2019, 19:33:27 »

@citaat @citaat

Dat wordt nog een flinke metselklus Peter.
Ben nu al benieuwd naar het resultaat.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinfabriek zijmuur gemetseld
« Reactie #361 Gepost op: zondag 06 oktober 2019, 18:15:54 »

Na heel veel stukjes 'baksteen'van JTT in keurige plaatjes van ongeveer (Och ja, het wijkt hier en daar toch een hele of halve millimeter af!) 7,8 x 3,8 cm gesneden te hebben, begint de zijmuur er een beetje op te lijken. Intussen heeft de 3D-printer raampjes staan maken. Het lukt heel aardig om dit voor elkaar te krijgen. Daar ziet het tenminste naar uit. Ik hoop de raampartijen goed te kunnen verlijmen met het triplex en ze vervolgens nog extra schoor te zetten met de spanten.
Daarna moet er nog een dak overheen komen en hopelijk wordt de constructie dan solide genoeg; het moet af en toe opgepakt kunnen worden bij het verleggen van de rails en het verdere bouwen. Tot slot moet de zaak uiteraard ook bij storingen zonder gevaar op schade opgetild kunnen worden.

Nog even een paar plaatjes van de stand van zaken.

Groet,

Peter

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinfabriek contouren
« Reactie #362 Gepost op: zondag 13 oktober 2019, 21:12:45 »

Het begint er een beetje op te lijken. De lange zijgevel staat gelijmd aan de ruwbouw van de voorgevel.
De voorgevel moet nog aangekleed en ook de hogere hal erachter verdient de nodige aandacht, maar het was even genoeg voor een update.

Groet,

Peter

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
Re: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
« Reactie #363 Gepost op: dinsdag 15 oktober 2019, 20:19:01 »

Peter

Ja wat kan ik daar op zeggen, enkele dingen mss heel erg mooi wat jij allemaal maakt en dit zonder plannen en dingen gewoon leuk bouwen en knutselen