Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Opnieuw begonnen

Gestart door NSWerkplaats zondag 03 mei 2020, 11:19:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Opnieuw begonnen
TOPIC START WORDT GEUPDATE.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Opnieuw begonnen
Ralph, veel proberen en spelen... maakt het juist oh zo leuk. MDF is zeker een mogelijkheid. (Zorg gewoon dat de ondergrond stevig genoeg is en indien je over lengte gaat, niet te zwaar wordt voor de onderbouw). Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn: het werken in blokken of modules. Dan kan je ze makkelijk verplaatsen indien nodig.

Wat het plan betreft: probeer zoveel mogelijk van de cirkel weg te denken. In het echt rijdt een trein ook niet in een cirkel. Wens je dit uit gemak wel te doen, zorg dan dat een deel van je cirkel (of kring) niet meer zichtbaar is door een niveau lager te werken (of achter een beschutting of dergelijke). Dit beslis je natuurlijk helemaal zelf. Bijkomend; wat zou je graag willen? Veel rangeren, doorrijdend verkeer, stations... Veel zal daar van afhangen.

Gouden tip: alvorens veel sporen te kopen, teken eerst iets uit. Als je je zin hebt, kan je dan kopen wat je wenst (zonder te veel geld uit te geven aan zaken die je misschien niet meer gebruikt).
Succes!
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Hi!

Dank voor je leuke reactie. Ik ben niet van plan om de komende tijd hetgeen te gaan verplaatsen. Dit kamertje speciaal leeg gemaakt hiervoor. Komende weken eens kijken voor MDF (mits het niet extreem druk is bij de bouwmarkt i.v.m. corona).

Wat betreft het cirkeltje ben ik het helemaal met je eens. Vandaar mijn opmerking ook dat ik het nu enorm saai vindt. Ik denk zelf het liefs zoveel mogelijk te rangeren. Ik heb meer met goederentreinen dan met passagierstreinen.

Ik zag inderdaad verschillende ontwerpsoftware voorbij komen op internet. Raad je er 1 specifiek aan?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Ralph
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen
hoi,

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 11:19:36
Het is Fleischmann Profi Rails H0.

Fleischmann Profi Rails gaat eruit bij Roco / Fleischmann. Dat wordt niet meer geproduceerd. Ik zou kijken naar een andere soort rails. Je kan eens kijken naar Piko A Gleis of Rocoline (met of zonder bedding).

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 11:19:36
Ik wil ook graag de baan ergens opleggen voor later eventuele scenery aan te brengen. Is MDF hiervoor een goede keuze?

Ik zou geen MDF nemen. Daar ga je ontzettend veel spijt van krijgen. Ik zou eerder gaan voor een triplex / multiplex plaat. Het is niet veel duurder dan mdf. MDF is zwaar, zakt door. Je hebt meer dikte nodig voor als je gewoon multiplex neemt.

Over je setje die je besteld hebt: Ik zie dat je een LokMaus II hebt. Wat je nu krijgt is een fullsound lok. Deze zal wel rijden op je Lokmaus II maar je hebt maar 4 functies. Wil je alle functies van je lok benutten dan kan je beter kijken naar een multimaus-setje of een z21start-setje. Daar kan je ook je LokMaus II bij gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 11:36:42
Ik zag inderdaad verschillende ontwerpsoftware voorbij komen op internet. Raad je er 1 specifiek aan?

Ik speel graag met 3D Train Studio. https://en.3d-modellbahn.de/
Maar Anyrail is juist iets beter voor zuivere planning (is mijn mening) https://www.anyrail.com/nl
SCARM is ook een mogelijkheid. https://www.scarm.info/layouts/track_plans.php

Ze hebben allemaal hun voor-en nadelen. Het is maar waar jij het liefst of het makkelijkst mee werkt.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen
hoi,

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 11:36:42
Ik zag inderdaad verschillende ontwerpsoftware voorbij komen op internet. Raad je er 1 specifiek aan?

Papier en potlood. Geen software. Dat beperkt je alleen maar. Jet moet eerst eens nadenken wat je precies wil. Begin daar eerst eens mee. Schrijf op wat je wil. Dus rangeren, enzovoort. Dan schets eens de ruimte die je hebt. Dan kan je je eens inschetsen wat je wil. Er zijn hele goede bouwers die alles via papier en potlood doen. Niet eens nadenken over "plansoftware".

Groet Ronald.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Opnieuw begonnen
Hoi Ralph,

Over de profirail zou ik me geen zorgen maken, is nog prima te krijgen; ook 2e hands  ;)
Heb het zelf - naast Märklin c-rail - ook en ben er zeer tevreden mee.
Ziet ook nog eens erg goed uit.

Misschien verstandig, om bij baanplan ontwerpen een extra draadje te starten met een plattegrondje van de beschikbare ruimte en een lijstje met je wensen erbij.
Met wat geluk, word je overladen met suggesties  :P

Grtz Tony
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Opnieuw begonnen
Zeker het wensenlijstje is belangrijk. En denk vooral niet te groot. Dat wil zeggen, niet alles is te realiseren zelfs niet op een tentoonstellingsbaan.
Wat wil je?
Een stad of toch liever een dorp?
Wel of geen industrie?
Nadruk op rijden of op scenery? Of misschien beide?
Gewoon lekker rondneuzen op het forum, dan komen er vanzelf ideeën  :)
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Dank allemaal voor de informatieve en leuke reacties!

Ik heb zojuist toch even een licentie sleutel aangeschaft voor AnyRail (Leek mij persoonlijk het makkelijkste). Ik ben meteen begonnen met het uitleggen van de baan (dit is tevens de maximale ruimte die ik beschikbaar heb).



Ik ga nu kijken hoe ik in het midden nog een rangeerterrein kan toevoegen die wil ik het liefste van twee kanten kunnen inrijden.

@Ronald Ik zag dat ik een nog grotere LokMaus heb liggen met meer functie knoppen i.p.v. diegene op de foto.

@Tony Dat vind ik fijn om te horen. Ik ga voor de zekerheid toch nog snel wat extra rails nu bestellen.

@Wimdouwe Dank voor je reactie! Denk eigenlijk meer industriegebied (Denk aan bijv. Chemelot in Geleen) woon ik vlakbij die hebben een mooi rangeerterrein ook. Uiteindelijk wel rijden.

Nogmaals dank!
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen
hoi,

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 13:31:59
Ik ga nu kijken hoe ik in het midden nog een rangeerterrein kan toevoegen die wil ik het liefste van twee kanten kunnen inrijden.

Ga je daar dan nog wel goed bij komen? Je arm heeft meestal geen grotere reikwijdte van 60 tot 80 cm.

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 13:31:59
@Ronald Ik zag dat ik een nog grotere LokMaus heb liggen met meer functie knoppen i.p.v. diegene op de foto.

Is dat dan niet een Roco Multimaus?

Groet Ronald.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: ronaldk op zondag 03 mei 2020, 13:50:44
hoi,

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 13:31:59
Ik ga nu kijken hoe ik in het midden nog een rangeerterrein kan toevoegen die wil ik het liefste van twee kanten kunnen inrijden.

Ga je daar dan nog wel goed bij komen? Je arm heeft meestal geen grotere reikwijdte van 60 tot 80 cm.

Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 13:31:59
@Ronald Ik zag dat ik een nog grotere LokMaus heb liggen met meer functie knoppen i.p.v. diegene op de foto.

Is dat dan niet een Roco Multimaus?

Groet Ronald.

Ja dat gaat denk ik wel lukken!

Inderdaad, excuus. Dat is een MultiMaus.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Ik denk dat dit met de beschikbare ruimte die ik heb het maximaal haalbare is.

Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 14:17:36
Ik denk dat dit met de beschikbare ruimte die ik heb het maximaal haalbare is.
Ruimte oogt rechthoekig, kun je er wat maten bijgeven?
Zijn je muren recht of heb je te maken met een schuin dak?

Citaat van: ronaldk op zondag 03 mei 2020, 12:08:18
Ik zou geen MDF nemen. Daar ga je ontzettend veel spijt van krijgen. Ik zou eerder gaan voor een triplex / multiplex plaat. Het is niet veel duurder dan mdf. MDF is zwaar, zakt door. Je hebt meer dikte nodig voor dan als je gewoon multiplex neemt.
Ik heb zelf nogal wat geëxpeirmenteerd met diktes. Ik begon m'n eerste tafel op 2,5 cm dik hout met hardboard erop. Ik was toen 6 jaar, en het hout was gratis van een glaskistenhandel.
Later nam ik 18 mm multiplex. Dat is veel te dik (te zwaar) en toch trok het krom na 6 jaar, toen 15, daarna 12, daarna 9 mm. Tegen krom trekken moet je het vast zetten. Ook flink mee geëxperimenteerd. Allerlei trucs toegepast.

Inmiddels gebruik ik voor de onderste laag 9 mm, en voor het baantracee erboven 6 mm populierentriplex. Plaatdikte heeft iets te maken met je ondersteuning (tegen doorzakken en kromtrekken), en met het gewicht wat je erop wil zetten (gipsen muren, bergen, je eigen gewicht). Hoe dunner, hoe meer steunpunten nodig zijn. Maar geloof me, een HAG loc van 750 gram zakt niet door 6 mm populieren triplex mits een 122 cm lang tracee minimaal 3 ondersteuningen heeft.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: Jan22 op zondag 03 mei 2020, 14:20:59
Citaat van: NSWerkplaats op zondag 03 mei 2020, 14:17:36
Ik denk dat dit met de beschikbare ruimte die ik heb het maximaal haalbare is.
Ruimte oogt rechthoekig, kun je er wat maten bijgeven?
Zijn je muren recht of heb je te maken met een schuin dak?

Citaat van: ronaldk op zondag 03 mei 2020, 12:08:18
Ik zou geen MDF nemen. Daar ga je ontzettend veel spijt van krijgen. Ik zou eerder gaan voor een triplex / multiplex plaat. Het is niet veel duurder dan mdf. MDF is zwaar, zakt door. Je hebt meer dikte nodig voor dan als je gewoon multiplex neemt.

Ik heb zelf nogal wat geëxpeirmenteerd met diktes. Ik begon m'n eerste tafel op 2,5 cm dik hout met hardboard erop. Ik was toen 6 jaar, en het hout was gratis van een glaskistenhandel.
Later nam ik 18 mm multiplex. Dat is veel te dik (te zwaar) en toch trok het krom na 6 jaar, toen 15, daarna 12, daarna 9 mm. Tegen krom trekken moet je het vast zetten. Ook flink mee geëxperimenteerd. Allerlei trucs toegepast.

Inmiddels gebruik ik voor de onderste laag 9 mm, en voor het baantracee erboven 6 mm populierentriplex. Plaatdikte heeft iets te maken met je ondersteuning (tegen doorzakken en kromtrekken), en met het gewicht wat je erop wil zetten (gipsen muren, bergen, je eigen gewicht). Hoe dunner, hoe meer steunpunten nodig zijn. Maar geloof me, een HAG loc van 750 gram zakt niet door 6 mm populieren triplex mits een 122 cm lang tracee minimaal 3 ondersteuningen heeft.

3.20 bij 2.20 zo ongeveer. Inderdaad een schuin dak (zolder). Ik kan er wel een foto van maken als dat voor verduidelijking zorgt.

Dank voor de informatie m.b.t. MDF/triplex. Hoop wijzer geworden afgelopen uur.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Gisteravond nog een hele poos aan het baanontwerp gezeten en het is dit geworden. Ik heb dit zojuist uitgelegd zover ik de sporen had en het past. Ik ga nu extra rails bestellen.



Overigens vandaag wel iets heel leuks binnen gekomen :D

Hele mooie loc met super mooie sound!









Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Opnieuw begonnen
Om wat meer variatie te hebben in mogelijke routes zou je een paar keerlussen in de baan kunnen opnemen. Dan hoeven de treinen niet meer steeds hetzelfde rondje te rijden. Een keerdriehoek zou misschien ook nog kunnen. En ik weet niet er voor Fleissmann Profi Gleis ook ontkoppelrails bestaan, maar zo ja, dan zou je die kunnen gebruiken om wat rangeermogelijkheden te scheppen.
Re: Opnieuw begonnen
Basroc-1961
gast

Re: Opnieuw begonnen
Nadeel van deze baan, is dat het rangeren altijd van af een 'hoofdbaan' moet. Daardoor blijft alleen de buitenbaan over als rijbaan.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Opnieuw begonnen
Inderdaad, kan je geen aftakking op je buitenbaan maken en deze buiten je ovaal zetten?
Re: Opnieuw begonnen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Opnieuw begonnen
Let wel op dat als je Marklin besteld en er mee rijd dat de wielstellen anders zijn.  Mocht je dus een keer kortsluiting hebben, ga dan eens deze wagons na. Zo lang het werkt dan werkt het, maar aangezien ik niks van Fleismann af weet kan er een probleem mee ontstaan.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: Hitmaan op donderdag 07 mei 2020, 16:25:09
Let wel op dat als je Marklin besteld en er mee rijd dat de wielstellen anders zijn.  Mocht je dus een keer kortsluiting hebben, ga dan eens deze wagons na. Zo lang het werkt dan werkt het, maar aangezien ik niks van Fleismann af weet kan er een probleem mee ontstaan.
Klopt! Dank voor je reactie. De wielen zijn in de winkel omgewisseld :)
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Hallo!

Lang niks laten horen. Druk met werk, maar ook met de baan!

Ik was toch niet tevreden met de beperkte ruimte voor mijn treinbaan. Hierop actie ondernomen en een andere (grotere) kamer vrij gemaakt voor de modelbaan. Er zal ook nog wat extra hout en MDF in huis worden gehaald. Op dit moment had ik het alleen in huis voor de kleine baan die ik eerst had.

De baan zoals hieronder op de afbeelding te zien is ligt nu grotendeels. A.s. woensdag komen de laatste rails in huis. Er zal in de loop der tijd nog een aantal bochtwissels worden toegevoegd en een aantal rangeersporen met een stootjuk. Het is de bedoeling op dit moment dat er bij het deel waar de 6 sporen liggen een container terminal gebouwd wordt.

Aan de andere kant waar op dit moment twee sporen liggen komt een station en een bietenoverslag. Hier zal later ook nog een apart spoor voor aangelegd worden.

Het geld groeit hier helaas niet aan de boom. Even geduld nog met het aanschaffen van nog meer spoor :D



Tips zijn meer dan welkom!
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Dit is het definitieve baanplan geworden. Tips m.b.t. het rangeerstukje zijn meer dan welkom!



Heb de rails voor wat ik nu heb uitgelegd op de vloer zo lang voordat ik begin met de tafelbouw.







De overige rails staat in bestelling, maar er is het e.e.a. niet in voorraad nog. Dat is inmiddels wel besteld, maar heeft een week levertijd.

Groet,
Ralph
Re: Opnieuw begonnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Opnieuw begonnen
Een week op rails wachten valt wel mee Ralph, voor je het weet kun je lekker verder met het uitleggen van je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Opnieuw begonnen
Och, wat is nu een week op een mensenleven.

Naar mijn idee is het baanplan wel wat eenvoudig. Flink wat rails, dat wel, maar de rijmogelijkheden lijken me enigszins beperkt. Misschien is dit precies wat je wilt, dan moet je het vooral zo laten. Nu de rails echter toch al op de vloer ligt, zou je ook een tijdje op de vloer kunnen gaan rijden om er achter te komen of de mogelijkheden naar je zin zijn. Op de vloer is het gemakkelijk aan te passen. Als je eenmaal een vaste opstelling hebt liggen en met scenery bent begonnen, is dat veel meer werk.

Zelf ben ik tweeëneenhalf jaar geleden opnieuw begonnen, eerst met niet veel meer dan een ovaaltje op de vloer. Al snel miste ik toch wat. Een paar weken later heb ik het uitgebreid, onder andere om de treinen te kunnen keren. Dat mis ik bij jouw baan ook. Sindsdien heb ik het met onregelmatige tussenpozen veranderd, soms maar weinig, soms ook door helemaal opnieuw te beginnen, maar nog steeds ligt alles op de grond. Ondertussen heb ik al veel geleerd over wat ik belangrijk vind aan rijmogelijkheden.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Opnieuw begonnen
Eens met Rob. Je krijgt nu vier parallelsporen waarop de treinen rondjes, of bijna rechthoekjes, kunnen rijden. Je kunt besluiten in het station van richting te veranderen, maar dat is het dan ook.
Ik ben bezorgd dat het snel verveelt.
Dat je niet ingewikkeld wilt doen met hoogtes en ongelijkvloerse kruisingen, kan ik snappen, maar het kan geen kwaad na te denken over wat je wilt qua thematiek. Kijk eens op Google maps (satelliet foto's) voor inspiratie. Of op sporenplan.nl voor emplacementstekeningen. Misschien helpt dat bij het maken van een goed doordacht station met (beperkt) rangeerterrein. De rest van de sporen moet daar dan op aansluiten, al dan niet verborgen achter de nog  te bouwen scenery.

Groeten,

Peter
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Opnieuw begonnen
Met bovenstaande berichten ben ik het eens. Verder nemen de wisselstraten in het station enorm veel ruimte in waardoor de treinlengtes erg kort worden. Misschien beter om die na de bocht te plaatsen?
Ik neem aan dat het een rondom-baan wordt met loopruimte in het midden?
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 14 juli 2020, 19:29:33
Een week op rails wachten valt wel mee Ralph, voor je het weet kun je lekker verder met het uitleggen van je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat is waar Peter! Hopelijk is het toch gauw volgende week ;)

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 14 juli 2020, 19:57:31
Och, wat is nu een week op een mensenleven.

Naar mijn idee is het baanplan wel wat eenvoudig. Flink wat rails, dat wel, maar de rijmogelijkheden lijken me enigszins beperkt. Misschien is dit precies wat je wilt, dan moet je het vooral zo laten. Nu de rails echter toch al op de vloer ligt, zou je ook een tijdje op de vloer kunnen gaan rijden om er achter te komen of de mogelijkheden naar je zin zijn. Op de vloer is het gemakkelijk aan te passen. Als je eenmaal een vaste opstelling hebt liggen en met scenery bent begonnen, is dat veel meer werk.

Zelf ben ik tweeëneenhalf jaar geleden opnieuw begonnen, eerst met niet veel meer dan een ovaaltje op de vloer. Al snel miste ik toch wat. Een paar weken later heb ik het uitgebreid, onder andere om de treinen te kunnen keren. Dat mis ik bij jouw baan ook. Sindsdien heb ik het met onregelmatige tussenpozen veranderd, soms maar weinig, soms ook door helemaal opnieuw te beginnen, maar nog steeds ligt alles op de grond. Ondertussen heb ik al veel geleerd over wat ik belangrijk vind aan rijmogelijkheden.

Dank voor je uitgebreide reactie! Misschien gaat het inderdaad vervelen na een tijdje en daarom inderdaad ligt het voor nu nog op de vloer. Ik zou alleen niet zo snel weten hoe ik het keren in mijn baan zou kunnen maken. Enig idee?

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 14 juli 2020, 20:17:05
Eens met Rob. Je krijgt nu vier parallelsporen waarop de treinen rondjes, of bijna rechthoekjes, kunnen rijden. Je kunt besluiten in het station van richting te veranderen, maar dat is het dan ook.
Ik ben bezorgd dat het snel verveelt.
Dat je niet ingewikkeld wilt doen met hoogtes en ongelijkvloerse kruisingen, kan ik snappen, maar het kan geen kwaad na te denken over wat je wilt qua thematiek. Kijk eens op Google maps (satelliet foto's) voor inspiratie. Of op sporenplan.nl voor emplacementstekeningen. Misschien helpt dat bij het maken van een goed doordacht station met (beperkt) rangeerterrein. De rest van de sporen moet daar dan op aansluiten, al dan niet verborgen achter de nog  te bouwen scenery.

Groeten,

Peter

Peter, dank voor je reactie. Sporenplan heb ik inderdaad al vaker op gekeken, maar ik vind het toch moeilijk om het vervolgens in een baan ontwerp te stoppen.

Citaat van: Wimdouwe op dinsdag 14 juli 2020, 20:28:41
Met bovenstaande berichten ben ik het eens. Verder nemen de wisselstraten in het station enorm veel ruimte in waardoor de treinlengtes erg kort worden. Misschien beter om die na de bocht te plaatsen?
Ik neem aan dat het een rondom-baan wordt met loopruimte in het midden?
Correct Wim. De wisselstraten zou ik ook op de korte stukken kunnen doen. Dan heb ik inderdaad een stuk langere banen.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Opnieuw begonnen
Om te keren heb je drie mogelijkheden:
  • Een keerlus
  • Een keerdriehoek
  • Een draaischijf
Een draaischijf is bedoeld voor locomotieven, niet voor complete treinen. Een keerdriehoek die groot genoeg is voor complete treinen vraagt veel ruimte en bovendien zal de trein een stukje achteruit moeten rijden om te keren. Voor een losse locomotief is dat prima, voor een korte trein gaat het soms ook nog wel maar duwtreinen langer dan een meter vind ik eerlijk gezegd niet zo geslaagd, en bovendien gevoelig voor ontsporingen. Voor extra variatie in rijmogelijkheden vind ik een keerdriehoek best leuk, maar meer ook niet. Een keerlus is de beste optie. Zelfs een kleine keerlus is al snel groot genoeg om treinen van een meter of drie te laten keren zonder dat ze achteruit hoeven. Met slechts één keerlus zou een eenmaal gekeerde trein niet terug kunnen keren zonder achteruit te rijden, daarom probeer ik er bij het ontwerpen van een baan minstens twee in op te nemen.

Fleischmann Profi-Gleis kende ik nog niet, daarom heb ik eens gekeken wat voor rails er zoal bestaat. Het lijkt me niet ideaal voor een baan op de vloer die je geregeld wilt aanpassen. Alleen al doordat er maar een beperkte keuze is uit rechte rails van verschillende lengtes, zul je vaak korte passtukjes moeten gebruiken (vooral heel veel van 10 mm) of flexrails moeten inkorten. Het eerste is wat prijzig en misschien lukt het je niet eens om veel korte passtukjes te vinden. Inkorten van flexrail kan natuurlijk, maar elke keer dat je wat verandert moet je dan weer wat rails inkorten. Lijkt me niet erg handig, maar ik denk dat je er haast niet aan ontkomt om toch wat rails op maat te maken. En dan heb ik het nog niet eens over de beperkte keuze bij gebogen rails en bij wissels. Dat gezeg hebbende, heb ik een paar voorbeelden gemaakt zonder flexrail, om je wat ideeën te geven.

Uitgangspunt bij het eerste plaatje is een dubbelspoors traject waarbij beide sporen in beide richtingen gebruikt worden. Een trein die van links komt op één van de sporen, kan na het keren kiezen op welk spoor hij de andere kant op zal gaan. Om de trein weer terug te laten keren, is er ergens anders nog een tweede keerlus nodig. Er zitten twee passtukjes in, één van 10 mm en één van 100 mm.

Een andere aanpak is dat je geen ovaal als basis neemt maar een hondebot. Het tweede en derde plaatje tonen keerlussen waarbij de treinen na het keren kunnen kiezen op welk spoor ze verder gaan. Twee van dit soort keerlussen met simpelweg rechte sporen ertussen maakt het meteen duidelijk waarom zoiets een hondebot heet, maar je kunt er veel meer mee maken. Als je de ene keerlus boven de andere legt, kun je zelfs de hele kamer rondom gebruiken.

Je kunt zelf aan de slag met deze voorbeelden, dan kun je het maken zoals je het zelf mooi vindt. Met passtukjes dan wel door flexrail in te korten. Als je de benodigde rails al hebt, leg dan gewoon eens iets op de vloer en ga maar eens rijden.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Opnieuw begonnen
Een keerlus is iets wat ik nu ook heb toegepast op mijn baan, iets wat een leuke aanvulling is op het rangeren in het station.


Situatie voorheen,


Nieuwe situatie,


Je kan het allemaal lezen in mijn draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65473.2000
reactie 2036

Grts Freddy
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opnieuw begonnen
Misschien heb ik iets gemist, maar werk je maar op 1 niveau?
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 16 juli 2020, 15:10:24
Om te keren heb je drie mogelijkheden:
  • Een keerlus
  • Een keerdriehoek
  • Een draaischijf
Een draaischijf is bedoeld voor locomotieven, niet voor complete treinen. Een keerdriehoek die groot genoeg is voor complete treinen vraagt veel ruimte en bovendien zal de trein een stukje achteruit moeten rijden om te keren. Voor een losse locomotief is dat prima, voor een korte trein gaat het soms ook nog wel maar duwtreinen langer dan een meter vind ik eerlijk gezegd niet zo geslaagd, en bovendien gevoelig voor ontsporingen. Voor extra variatie in rijmogelijkheden vind ik een keerdriehoek best leuk, maar meer ook niet. Een keerlus is de beste optie. Zelfs een kleine keerlus is al snel groot genoeg om treinen van een meter of drie te laten keren zonder dat ze achteruit hoeven. Met slechts één keerlus zou een eenmaal gekeerde trein niet terug kunnen keren zonder achteruit te rijden, daarom probeer ik er bij het ontwerpen van een baan minstens twee in op te nemen.

Fleischmann Profi-Gleis kende ik nog niet, daarom heb ik eens gekeken wat voor rails er zoal bestaat. Het lijkt me niet ideaal voor een baan op de vloer die je geregeld wilt aanpassen. Alleen al doordat er maar een beperkte keuze is uit rechte rails van verschillende lengtes, zul je vaak korte passtukjes moeten gebruiken (vooral heel veel van 10 mm) of flexrails moeten inkorten. Het eerste is wat prijzig en misschien lukt het je niet eens om veel korte passtukjes te vinden. Inkorten van flexrail kan natuurlijk, maar elke keer dat je wat verandert moet je dan weer wat rails inkorten. Lijkt me niet erg handig, maar ik denk dat je er haast niet aan ontkomt om toch wat rails op maat te maken. En dan heb ik het nog niet eens over de beperkte keuze bij gebogen rails en bij wissels. Dat gezeg hebbende, heb ik een paar voorbeelden gemaakt zonder flexrail, om je wat ideeën te geven.

Uitgangspunt bij het eerste plaatje is een dubbelspoors traject waarbij beide sporen in beide richtingen gebruikt worden. Een trein die van links komt op één van de sporen, kan na het keren kiezen op welk spoor hij de andere kant op zal gaan. Om de trein weer terug te laten keren, is er ergens anders nog een tweede keerlus nodig. Er zitten twee passtukjes in, één van 10 mm en één van 100 mm.

Een andere aanpak is dat je geen ovaal als basis neemt maar een hondebot. Het tweede en derde plaatje tonen keerlussen waarbij de treinen na het keren kunnen kiezen op welk spoor ze verder gaan. Twee van dit soort keerlussen met simpelweg rechte sporen ertussen maakt het meteen duidelijk waarom zoiets een hondebot heet, maar je kunt er veel meer mee maken. Als je de ene keerlus boven de andere legt, kun je zelfs de hele kamer rondom gebruiken.

Je kunt zelf aan de slag met deze voorbeelden, dan kun je het maken zoals je het zelf mooi vindt. Met passtukjes dan wel door flexrail in te korten. Als je de benodigde rails al hebt, leg dan gewoon eens iets op de vloer en ga maar eens rijden.
Dank voor de super reactie en het uitproberen met Fleischmann Profi Rails. Dit heeft mij een heel ander zicht gegeven op het rijden van rondjes. Ik ben momenteel al aan het experimenteren in AnyRail met het hondenbot concept. Komende week verwacht ik de rails en dan kan ik het ook proberen uit te leggen op de vloer. Nogmaals grote dank.

Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 16 juli 2020, 17:07:41
Een keerlus is iets wat ik nu ook heb toegepast op mijn baan, iets wat een leuke aanvulling is op het rangeren in het station.


Situatie voorheen,


Nieuwe situatie,


Je kan het allemaal lezen in mijn draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65473.2000
reactie 2036

Grts Freddy
Ook een heel goed idee en neemt minder ruimte in beslag dan een keerlus. Dankjewel :)

Citaat van: wimpietje op donderdag 16 juli 2020, 17:46:39
Misschien heb ik iets gemist, maar werk je maar op 1 niveau?
Klopt! Het wordt mijn éérste modelbaan dus om met 1 niveau te beginnen lijkt mij een goede start.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Opnieuw begonnen
Hi Ralph,

Ondanks dat het je eerste baan is zou ik je toch aanraden om eens goed na te denken over een schaduwstation.

groet
Harald
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Opnieuw begonnen
Een schaduwstation heeft voor een nadelen. (opgelet: een schaduwstation kan ook op hetzelfde verdiep zijn, afgeschermd van de rest... een misvatting die door velen gemaakt wordt). Als je met een verdiep werkt, dus een niveau eronder moet je wel rekening houden met de nodige ruimte (je hebt afstand nodig om je trein op het andere niveau te krijgen) en je moet denken aan bereikbaarheid. Om je niveau te overbruggen, kan je een klimspiraal gebruiken. Dit is leuk, maar neemt plaat in beslag. Ik heb al veel voor en tegenstanders gehoord (gelezen). Of je kan een zacht stijgend spoor leggen over de volledig lengte van je baan en de trein ergens uit een tunnel of achter een industrie laten bovenkomen.

Indien je op het zelfde niveau wenst te werken, kan je ook aan de slag met een "Fiddle Yard" https://youtu.be/dxRJ9rdyX4c (extreem meesterwerk in dit geval), maar het kan ook veel eenvoudiger.
Het voordeel is dat je je trein dat je wenst te laten zien, "achter de schermen" kan klaarmaken en dan uit het niets kan laten verschijnen.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Opnieuw begonnen
Impressionant zeg!
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Opnieuw begonnen
Zeker een indrukwekkende installatie die Sven daar toont! Het kan zeker simpeler, de klapbruggen lijken mij ten eerste niet noodzakelijk, een rolbrug hoeft alleen maar te schuiven. Het verschuiven kan ook handmatig.

Strikt genomen zou ik dit geen fiddle yard noemen, maar een geautomatiseerde traverser. Er hoeft namelijk niet veel gefiddeld te worden met treinen. Ze rijden erop en weer af. Elk schaduwstation, of het nu wissels heeft, rolbruggen (traverser) of draaiplateaus (sector plate) waar met de treinsamenstelling 'gerommeld' wordt en vooral handmatig wordt ingegrepen, zou ik een fiddle yard noemen. Maar dat maakt voor de vraag of je verborgen opstelsporen wilt of niet, niet uit. Er zijn vele mogelijkheden.

Nog een alternatief kan ik noemen als je geen schimmenrijk wilt. Bouw een rechthoekige tafel met groot ovaal erop waar je
helemaal omheen kunt lopen. Aan beide lange zijden bouw je min of meer gelijke stations. Die staan met de achterkant min of meer tegenover elkaar en dat is natuurlijk geen gezicht. Maar: plaats een scheidingswand in het midden en je hebt twee modelspoorbanen, althans twee 'theaters'. Ziet er aan beide lange zijden goed uit, treinverkeer is super simpel en je kunt overal bij.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groet,

Peter
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Vandaag na heel lang wachten mijn Vectron Offroad mogen ophalen. Bij thuiskomst blijkt het een Märklin model te zijn en geen DCC model die ik nodig heb :(
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
UPDATE: Vandaag terug bij mijn lokale treinwinkel geweest. De Offroad is verkeerd gepickt door Roco. De DCC variant is nu onderweg :)

Ook deze twee nieuwe aanwinsten zijn vanaf nu bij mijn baan in opbouw te bewonderen :D

De LINEAS 1571 en een TRANSPED wagon die goed aansluit bij mijn sleep LKW-Walter wagons.

De rails die in bestelling staat is vertraagd... Daar nog even wat meer geduld voor hebben.

Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Zou iemand mij advies kunnen geven over onderstaande ontwerp? Al een paar uur aan het proberen, maar ik kom niet uit :(

Heb een nieuwe ruimte gekregen waarin ik veel meer spoor kan leggen dan voorheen.

Bij voorbaat dank.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Opnieuw begonnen
Dat het niet helemaal uitkomt, ligt aan de railgeometrie van Fleischmann Profi Gleis. Die is er duidelijk op gericht dat je flexrail gebruikt, anders waren er veel meer verschillende lengtes rechte rails geweest. Om het een en ander uit te proberen zonder rails in te korten, kan het ook wel. In jouw geval is de afwijking al klein genoeg om het gewoon sluitend te krijgen, ook al vind Anyrail van niet. Als je het toch wat nauwkeuriger wilt maar toch met alleen standaard rails, kun je in de rechte sporen tussen de wisselstraten een extra 6102 leggen, zie het onderstaande voorbeeld (de blauwe rails). In de tegenoverliggende rechte sporen past het dan met alleen maar standaard rails 6101 vrijwel exact.

Ik heb nog wel een paar opmerkingen.
  • De parallelafstand bij Profi Gleis is 63,5 mm. Prima bij rechte sporen en ruime bochten, maar als je wat minder ruime bochten zo dicht bij elkaar legt, moet je oppassen: als er een bijvoorbeeld lang rijtuig door de binnenbocht gaat en een ander lang rijtuig door de bocht ernaast, krijg je een botsing. De gevaarlijkste bochten heb ik rood gemarkeerd. Eerlijk gezegd verbaast het me wel een beetje dat Fleischmann desondanks voor alle boogstralen dezelfde kleine parallelafstand heeft gekozen. Märklin heeft niet voor niets een parallelafstand van 77,5 mm tussen de twee krapste bochten bij C- en M-rails! Pas vanaf bochten R3 (boogstraal 515 mm) is het bij C-rails 64,3 mm. Gek genoeg is het bij Märklin K-rail ook slechts 64,6 mm tussen de twee krapste bochten, dat verbaast me ook wel. Misschien is het simpelweg niet de bedoeling om lange rijtuigen door krappe bochten te laten rijden?

  • Tegengestelde bochten direct tegen elkaar is niet ideaal (de gele rails). Bij ruime bochten maakt het niet zoveel uit maar bij krappe levert dat een licht vergrote kans op ontsporingen op. Als je er een recht stukje tussen legt, zit je goed.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 25 juli 2020, 16:26:33
Dat het niet helemaal uitkomt, ligt aan de railgeometrie van Fleischmann Profi Gleis. Die is er duidelijk op gericht dat je flexrail gebruikt, anders waren er veel meer verschillende lengtes rechte rails geweest. Om het een en ander uit te proberen zonder rails in te korten, kan het ook wel. In jouw geval is de afwijking al klein genoeg om het gewoon sluitend te krijgen, ook al vind Anyrail van niet. Als je het toch wat nauwkeuriger wilt maar toch met alleen standaard rails, kun je in de rechte sporen tussen de wisselstraten een extra 6102 leggen, zie het onderstaande voorbeeld (de blauwe rails). In de tegenoverliggende rechte sporen past het dan met alleen maar standaard rails 6101 vrijwel exact.

Ik heb nog wel een paar opmerkingen.
  • De parallelafstand bij Profi Gleis is 63,5 mm. Prima bij rechte sporen en ruime bochten, maar als je wat minder ruime bochten zo dicht bij elkaar legt, moet je oppassen: als er een bijvoorbeeld lang rijtuig door de binnenbocht gaat en een ander lang rijtuig door de bocht ernaast, krijg je een botsing. De gevaarlijkste bochten heb ik rood gemarkeerd. Eerlijk gezegd verbaast het me wel een beetje dat Fleischmann desondanks voor alle boogstralen dezelfde kleine parallelafstand heeft gekozen. Märklin heeft niet voor niets een parallelafstand van 77,5 mm tussen de twee krapste bochten bij C- en M-rails! Pas vanaf bochten R3 (boogstraal 515 mm) is het bij C-rails 64,3 mm. Gek genoeg is het bij Märklin K-rail ook slechts 64,6 mm tussen de twee krapste bochten, dat verbaast me ook wel. Misschien is het simpelweg niet de bedoeling om lange rijtuigen door krappe bochten te laten rijden?

  • Tegengestelde bochten direct tegen elkaar is niet ideaal (de gele rails). Bij ruime bochten maakt het niet zoveel uit maar bij krappe levert dat een licht vergrote kans op ontsporingen op. Als je er een recht stukje tussen legt, zit je goed.

Hoi Rob!

Enorm bedankt voor je reactie wederom. Gezien je opmerkingen ben ik aan de slag gegaan met je keerlussen die je mij al eerder hebt laten zien. Ik denk dat dit een leuke toevoeging is aan mijn baan en het rijgenot zal laten toenemen. Dank hiervoor. Ik hoop komende week eindelijk mijn bestelde rails binnen te krijgen zodat ik hiermee aan de slag kan.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Het voorbeeld van Rob eerder geeft mij denk ik toch het meeste rijplezier en hier alsnog mee aan de haal gegaan.

Wat vinden jullie ervan? Ik zit nog even klem met de drie rangeersporen bij het bietenoverslag station. De elektrische treinen kunnen niet op de rangeersporen komen, daar kunnen alleen diesels komen. Het probleem is dat er dan altijd op het hoofdspoor ook gerangeerd moet worden. Dat is iets wat ik liever niet wil.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen
Hoi,

Houd wel rekening met ruimte voor keerlus schakeling.
Je hebt nu 4x kortsluiting zonder passende maatregelen.
Maar wel 4 mooie lussen om het op te lossen.
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Ik heb de .any file als bijlage toegevoegd. Het wissel toevoegen is inderdaad een goed idee. Dank daarvoor.

Ik wist niet dat een keerlus schakeling nodig was. Wat gebeurt er als je dat niet toepast in deze baan?

Ben een beetje gaan Googlen, maar nog niet veel wijzer geworden. Ik zag dit voorbij komen: https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-6199-Keerlus-garnituur maar dat is voor analoog. Ik rij digitaal.

Hoe kan ik dit oplossen?

Gr,
Ralph

Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen
Een keerlus is een kortsluiting door de lus van je spoorstaven.
De truc is , als de trein in de lus is de + en - kant van de rails om te draaien. Zodat dat klopt met de uitgang van de lus.

Kijk eens bij de laatste link hierboven.
Die Rosoft lijkt me wel betrouwbaar.
Re: Opnieuw begonnen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Opnieuw begonnen
Ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan met die overslag dwars voor je station. Goed bezig! Toch nog een klein vraagje. Aan de linker zijde heb je twee maal twee overloopwissels. De onderste twee kan ik me iets bij voorstellen wat daar de bedoeling van is. Maar die bovenste twee echt niet. Wat is daarvan het doel of nut?
Re: Opnieuw begonnen
NSWerkplaats
gast

Re: Opnieuw begonnen
Cool! Dankjewel. Ik ga er zeker mee aan de slag ;)

Ik heb vandaag twee keerlus modules opgehaald bij mijn lokale treinwinkel. Nu is het wachten op alle bestelde rails (nog steeds)...