Citaat van: JoBe op zondag 11 augustus 2019, 08:53:21
Zo bovenleiding geeft toch direct een meer realistisch uiterlijk aan een baan al zal dit wel een beduidend centje kosten vermoed ik ?
Het geeft zeker een realistischer uiterlijk aan de baan Johan.
Het is een aardige investering maar als je goed met de bovenleidingsspullen omgaat kan het jaren mee ook eventueel op andere nog te bouwen banen dus dan valt de prijs uiteindelijk wel weer mee.
Citaat van: erik01 op zondag 11 augustus 2019, 08:57:14
Hallo Michel,
Wat een verschil maakt de bovenleiding.
Jullie kunnen trots zijn op resultaat. Het eind van hoofdstuk bovenleiding komt in zicht.
De lampjes op de masten leuk extra detail.
Is het geen idee on de draden van die verlichting langs se binnenkant van de mast te frotten ?
Groet
Erik
De maakt zeker een verschil Erik het stations gedeelte met of zonder bovenleiding.
Wij zijn zeker trots en hebben een hoop plezier als we aan het monteren zijn en ja de lampjes zijn zeker een leuk detail en maken de masten helemaal af.
Mede door de weerstand die is het moeilijk om vanaf boven de draden er door heen te krijgen zal het nog eens proberen anders gaat het deze manier en wordt de draad via de buitenkant van de masten vastgezet met een druppeltje seconden lijm.
Citaat van: lucdiels op zondag 11 augustus 2019, 09:12:42
Hallo Michel
mooi stukje werk hebben jullie daar neergezet. Die bovenleidingen zijn onmisbaar als je met elektrische locs gaat rijden.
Ik kan me voorstellen dat er heel wat meetwerk aan te pas komt. Het is waarschijnlijk een enorm precisiewerk.
Ik heb wel een vraag: gaat die bovenleiding niet teveel hinderen als je bvb moet gaat schotteren? Hoe zie jij dat?
Veel plezier ermee.
Groetjes
Luc
Bovenleiding vond ik altijd al mooi op een baan staan Luc en mede door het kijken bij een forumlid zijn baan die ook bovenleiding had gemaakt ben ik over de streep getrokken helaas zie ik geen update's meer van dit forumlid ondanks een paar keer vragen hoe de stand van zaken nu is.
En ja zeker als je zoals ik met veel e-locs rijd geeft het zeker een extra iets op je baan en het meetwerk valt wel mee als de eerste overbrugging maar goed staat dan kan je de rest daarop afstemmen maar het moet uiteraard wel goed gemonteerd worden vooral de strakheid van de rijdraad het afstellen lees verschuiven van de rijdraad komt pas als we met locs gaan proefrijden.
Ik neem aan dat je met "schotteren" schoonmaken bedoelt op zich kan ik met mijn zakdoek om de juslepel heen gewikkeld makkelijk bij de rails al moet je het wel goed oppassen gelukkig hoef ik de rails niet vaak schoon te maken.
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 11 augustus 2019, 10:06:08
Staat bij foto 'bovenleiding-7' de mast niet wat erg dicht langs het spoor? Zou jammer zijn als de langere wagons daar niet goed langs willen.
Johan, mede door de slanke wissels maken de (lange) wagons niet een knik maar rijden ze mooi bijna rechtuit het station uit ik heb twee foto's voor je genomen met mijn langste goederenwagon zodat je de ruimte die ik heb met passeren groot genoeg is.
Citaat van: Tony op zondag 11 augustus 2019, 10:07:50
Dat is een hele operatie, Mies !
Fijn, dat je professionele hulp hebt van Jeffrey
Die heeft ook vast ook nog ideeën voor de verdere invulling/aankleding van je baan
Beetje brainstormen, rustig overdenken en eens wat uitproberen/neerzetten.
Grtz Tony
Het was zeker een hele operatie Tony maar als je samen lol hebt en je klets lekker over de hobby dan vliegen de uurtjes voorbij.
Ja Jeffrey is zeker een professioneel in het aanleggen van de bovenleiding op al zijn banen heeft het ook gemaakt dus ervaring zat heeft hij met het monteren.
Ook dat is inderdaad aan de orde gekomen de indeling over de baan daar gaan we de volgende ronde wat meer op door eerst wilde dit goed hebben/doen.
Citaat van: Haradigi op zondag 11 augustus 2019, 10:31:32
Hi Michel,
Dat is allemaal mooi en strak gemonteerd, moet het ook functioneel worden of alleen maar voor het visuele ?
Je rijdt digitaal dus dat zou niet hoeven.
Goed idee met die lampen.
groet
Harald
Dank voor je compliment Harald dat je het strak en goed gemonteerd vindt.
Het is zuiver alleen voor het oog en die wilt ook wat he dat oog/ogen.
De lampen geven de masten en straks het schijnen op de perrons het stations gedeelte netter af.
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 11 augustus 2019, 10:42:38
Michel,
Ziet er weer fantastisch mooi uit die foto's en weer een mooi verslag erbij
het is altijd leuk weer om jou verslagen te lezen van de werkzaamheden die er gebeuren aan die mooie baan van jou
al zeggen foto's soms meer dan woorden
dus blijven posten die foto's
binnenkort kom ik eens langs om die werkzaamheden eens goed te komen inspecteren, zodat ik weet hoe ik het moet aanpakken als ik zover ben,
want zo bovenleiding die wil ik zeker op mijn baan hebben
grts Freddy
Graag gedaan Freddy en ik vind het leuk ook om het zo te doen voor de kijkers en ik vindt het zeker leuk om te lezen dat jij er plezier uithaalt van mijn verslagen en foto's want daar is de hobby voor vindt ik voor plezier beleven op welke manier dan ook.
Ik zal de foto's en filmpjes blijven posten en ja je mag altijd langskomen om de boel hier in Michelstadt te controleren hoor we gaan een afspraak maken.
Het is niet goedkoop bovenleiding maar het maakt je baan helemaal af zeker als je zoals ik met veel e-locs rijd.
Citaat van: Schienenbus2012 op zondag 11 augustus 2019, 11:34:25
Ziet mooi en strak uit.
Dank voor je compliment Kees.
Citaat van: Württembergse K op zondag 11 augustus 2019, 12:20:00
Dat is toch net echt Michel?
Prachtig zeg, ik blijf ernaar kijken joh.
En een mooi verslag, dan is het net of we er allemaal een beetje bij waren.
Het geeft zeker een zeer realistische kijk aan de baan DirkJan.
Dan doen we het zelfde want ik kijk er ook steeds naar hoe mooi ik het vindt staan in de dozen was het al mooi maar nu het staat is het nog mooier.
Dank ik doe mijn best altijd om er een leuk verslag van te maken.
Citaat van: Wico op zondag 11 augustus 2019, 15:44:39
Michel,
Fraai gezicht die bovenleiding! Fijn dat je hier goede hulp van Jeffrey bij hebt, want het lijkt me toch best een lastige en tijdrovende klus. Als ik zover ben, kan ik je advies denk ik goed gebruiken. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de oplossing die je vind voor de tunnel ingang. Ik heb straks een stuk of twaalf tunnels, dus kan wel een goed voorbeeld gebruiken om de bovenleiding netjes weg te werken.
Ik kijk vol spanning uit naar je nieuwe Zwitserse materieel. Dat is weer een mooie verrijking van je verzameling wagons en rijtuigen. Hopelijk komt er een mooie krokodil voor de rijtuigen, dat maakt het helemaal af .
Groeten,
Wico
Het is zeker een fraai gezicht Wico wat zeker niet verveeld en ja zo mooi als Jeffrey het monteert zal het mijn echt niet gelukt hoor alles uitmeten en dat op het oog kan makkelijk met zijn ervaring natuurlijk.
Tegen de tijd dat jij aan de bovenleiding gaat beginnen dan komen we zeker graag bij je langs zodat Jeffrey je wat handige tips kan geven.
Naar de tunnel ingang ben ik ook zeer benieuwd ik weet wel dat het een betonen ingang gaat worden maar voor de rest zie ik het ook pas als hij aan de ruwbouw gaat beginnen zal veel foto's voor je maken zodat je er wat aan hebt als je ook dit soort tunnels wil maken.
De nieuwe aanwinsten zal ik eerdaags plaatsen ik ben nog niet tevreden over de foto's en filmpje dus nog eventjes geduld aub.
Ja er komt een mooie oude krokodil voor te rijden.
Citaat van: Chris1200 op zondag 11 augustus 2019, 17:47:44
Beste Michel,
Het ziet er weer gelikt uit! Maar het wordt nu wel tijd dat je gat boort in de zoldermuur naar je buurman toe want je moet extra ruimte creëren want anders gaat het mis............
Groet,
Chris
Het ziet er zeker gelikt uit Chris dank voor je compliment.
Nee dat gat gaat er zeker niet komen hoor naar de zolder van de buren mocht de baan te klein worden in de toekomst dan probeer ik hier op zolder nog wat uit te breiden of we verhuizen naar een grotere woning lees zolder.
Citaat van: feniks op zondag 11 augustus 2019, 17:51:23
m.n. volgende baan krijgt ook bovenleiding nu ik dit allemaal zo zie
Zo ben ik ook over de streep getrokken door het zien van foto's bij een forumlid Ruud.
Leuk dat ik jouw ook heb kunnen inspireren door op je volgende baan ook bovenleiding te nemen.
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 11 augustus 2019, 18:14:11
Keurig gewerkt.
Maar komen er nog perrons tussen de sporen?
Lijkt me wel logisch eigenlijk, maar dan hadden die er eerst in gemoeten denk ik.
Dan kan je op de perrons de masten neerzetten.
Dirk-Jan
Dank je Dirk-Jan ik zal je compliment doorgeven aan Jeffrey want die heeft het meeste gedaan.
Er komen zeker perrons tussen de sporen die worden van Auhagen en maak ik zo dat je om de palen heen komen te leggen.
Voor voorbeelden zie berichtje van Eric-Paul.
Citaat van: Eric-Paul op zondag 11 augustus 2019, 20:52:42
Perron kan er later omheen worden gebouwd, zo'n mast staat op betonnen voet en die verdwijnt meestal dan "onder de tegels".
Mijn dank voor de duidelijke foto's van de masten op het perron Eric-Paul.
Zo had ik het ook voor ogen om het zo te doen masten met betonnen voet buiten de perrons en op het perrons alleen de ijzeren gedeelte zichtbaar.
De perrons zal de volgende fase worden als de bovenleiding klaar is net als de seinen deze prachtige Nederlandse seinen gaan naar een ander forumlid en zelf schaf ik Zwitserse seinen aan vast als optie voor als ik ooit een echte Zwitserse baan ga maken inclusief bergen.
Groet Michel