Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Michelstadt } spontane line-up Märklin Store loc(s).

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Harald, Peter, Wico, Gerard, Eric-Paul, Tony, Tony, Tom, AlbertJan, Dirk-Jan, Hans, Tony, Ronald, Rob, Henk, Tim,

Gisterenavond laat thuis heden ochtend weer vroeg op om te gaan werken dus ontbreekt mij de tijd om jullie behoorlijk antwoord te geven vanmiddag als ik thuis ben zal ik antwoord geven op jullie reacties.

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Hallo Michel,

Bouwt al lekker je bovenleiding. Ga je er ook echt mee rijden ? Of is het alleen voor de show.

M.vr.gr. Erwin
Re: Michelstadt } eerst deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerst deel bovenleiding geplaatst.
Antwoorden Deel 1

Citaat van: Haradigi op zondag 20 januari 2019, 09:42:10
Hi Michel,
Dat begint al aardig wat te worden en ook leuk dat je al aan het genieten bent met zoveel rijdende treinen.
Kijk wel uit want met zoveel hulp is je baan opeens af.   >:-D
groet
Harald

Het bezint zeker wat te worden Harald en ja het is zeker genieten als de treinen door de schaduwstations en spiraal en op de boven baan rijden. :P
Ik vrees dat het nog wel even zal duren voor dat ik helemaal klaar ben met de baan ondanks de hulp van vele vrienden. :)

Citaat van: Degeluidsman op zondag 20 januari 2019, 09:42:18
Daar zijn weer vele meters werk verzet  :thumbup: :thumbup:
De autosnelweg staat erg leuk en de eerste scenery staat op de baan  :)
Mvg,
Peter Degeluidsman

Ja we waren een dagje zoet met wat er nu staat aan bovenleiding. :)
Ik zat te denken hoe ik dat moest opvullen gelukkig kreeg ik eens van een forumlid deze twee rollen snelweg en ja het staat zeker leuk en kleurrijk meteen. :P

Citaat van: Wico op zondag 20 januari 2019, 09:53:37
Michel,
Dat ziet er allemaal goed uit; er is stevig doorgewerkt! De bovenleiding is gelijk weer inspiratie voor mijn eigen (toekomstige) baan. De eerste masten en draden liggen ook bij mij al in de kast :). Leuk dat je nu ook voorzichtig met scenery bent begonnen. Dat ziet er gelijk een heel stuk anders uit zo met die huisjes! En twintig locs tegelijk vind ik wel heel imposant, maar ja ze hebben bij jou dan ook lekker de ruimte :thumbup:.
Groeten,
Wico

Het ziet er zeker goed en imposant uit Wico als ik nu over de baan heen kijk.
Bovenleiding is mooi op een baan maakt het meteen af vindt ik en zeker zoals ik met veel e-locs rij is het helemaal leuk als straks de loc met de pantograaf ertegen aan rijden.
Die huisjes stonden maar in een door dus hub de dremel erdoorheen en van 6 huisjes staan er meteen 12 halve huisjes langs het spoor later de groene plaat grijs schilderen en heel misschien nog een streep rood als fietspad wat preisertjes erop en dat stukje straat is klaar. :P
@0 locs heb ik maar eenmaal meegemaakt meestal rijden er rond de 16 rond wat ik ook mooi vindt hoor.
Ja de ruimte hebben ze wel gelukkig de locs bij jouw straks ook aan het eind van het jaar als je zo doorgaat met bouwen. ;)

Citaat van: GWS op zondag 20 januari 2019, 09:57:54
-Michel,
Kijk nou eens! Wat een resultaat! Jij bent stilletjes aan mooi verder gegaan en hebt daarom ook niet stilgezeten. Het mag 'gezien' worden. Niet alleen druk op de rails, maar ook op die autobaan! Met deze scenery en die huisjes wordt het al aardig in de richting van wat jij wilt! Of toch nog iets van heuvel en/of begin van een berg? He maakt het wel mooi af dan! Maat die beslissing moet jij helemaal zelf gaan nemen! Het is en blijft jouw "Michelstadt"! Ook fijn, dat jij weer de nodige foto's hebt genomen en ons laat meegenieten.
Ja, jij wilde vroeger en bovenleiding, maar daar bent je helemaal van teruggekomen. De realiteit wordt steeds mooier!
Sterkte met alles wat je nog te doen hebt en nu "sparen" en nog eens "sparen"!

Ook in Michelstadt gaat het economisch goed dus veel verkeer op de weg net als op het spoor daar waar veel goederentreinen rijden. :P
Nee een heuvel of berg gaat hier niet komen Gerard hoe graag jij het ook wil zien misschien op de volgende baan Michelstadt 3.0 maar op deze baan niet.
Nu eerst bereken wat ik weer ga bestellen aan bovenleiding dan sparen en ondertussen is mijn bestelde loc die ik vorig jaar besteld heb binnen gekomen die haal ik volgende maand in Houten op dan kan er weer een goederen trein extra door Michelstadt heen denderen. ;)

Citaat van: Eric-Paul op zondag 20 januari 2019, 10:30:29
Dat ziet er goed uit :thumbup:, ik kijk al uit naar de volgende keer dat ik weer met materieel langskom.
Ben benieuwd hoe alles er dan in het woud van bovenleiding(smasten) uit ziet.
Märklin en Viessmann passen goed bij elkaar zo, de verschillen zijn klein maar in het echt is ook niet alles gelijk.
Nu maar afwachten hoe snel je spaarpot weer is gevuld ... zodat je hem ook weer snel kunt legen ;)

Jammer Eric-Paul dat je die mooie SBB rijtuigen set niet wilde achterlaten hier toen je op visite was jammer heel jammer. :D
Viessmann en Märklin bovenleiding gaat zeker prima samen al vindt ik de rijdaden van Viessmann iets lichter als die van Märklin maar wat je zegt niet alles is gelijk ook in het echt niet.
Ja het leeg halen gaat sneller dan het vullen van de spaarpot Eric-Paul. ;)

Citaat van: Hitmaan op zondag 20 januari 2019, 10:53:56
Damm, ziet er goed uit weer. Ben je al een tijdje niet gevolgd, maar je maakt vorderingen. Heerlijk om te zien.

Bedankt voor je compliment dat je het er goed uit vindt zien Tony. :) :thumbup:
Dat vindt ik ook heerlijk om naar te kijken. ;) :)

Citaat van: Tony op zondag 20 januari 2019, 11:11:12
Dat zijn weer flinke stappen, Mies  :thumbup:
Eigenlijk zou je voorlopig alleen maar bovenleiding aan moeten schaffen, maar ja  :D
Dat verhaal over die 20 rijdende treinen schreeuwt om een fillempie, liefst met de hele baan erop  O:-D
Mijn digitale rij-ervaring is -helaas- hetzelfde; zonder superschone rails vallen de loc's nogal eens stil. Dan moet de railgum eraan te pas komen.
Grtz Tony

Dat gebeurt ook Tony ga pas locs kopen als de bovenleiding klaar is misschien soms een wagonnetje maar de bovenleiding hebben prioritijd nr 1.
Helaas maak ik ondanks het verzoek geen overuren te willen hebben toch lange dagen maar ik zal als ik er tijd voor heb een filmpje proberen te maken maar ik kan niks beloven want de tijd in het weekend is zo voorbij met allerlei dingen die ik moet doen.
Ook hier ligt het railgummetje paraat als ik rij is trouwens de railgum is het enigste wat ik van een ander merk ik huis heb. :D

Citaat van: iTom op zondag 20 januari 2019, 11:28:09
Dat ziet er weer goed uit. Mooi gezicht hoor die bovenleiding.
Ook zie ik al een beetje voorzichtig wat scenery, geeft gelijk al weer een ander gezicht op het geheel.
Ga je ook nog ballast strooien tussen de sporen, zal niet misstaan denk ik.

Dank je Tom en ja het is zeker een mooi gezicht zelfs als de locs er nu onderdoor rijden met de pantograaf omlaag laat staan als ze straks omhoog staan is het gezicht nog veel mooier. :)
Het kleine beetje scenery wat ik heb gedaan geeft zeker meteen een ander gezicht aan de baan en smaakt naar meer en ja er komt ballast tussen de rails en ook perrons dus voorlopig ben ik  nog niet klaar eerst maar eens de bovenleiding afmaken want ik kan niet als een vrouw twee dingen tegelijk doen. ;)

Citaat van: AlbertJan op zondag 20 januari 2019, 11:29:21
Ha die Michel.
Dat is al een prachtig gezicht en de baan is nog niet eens af! :D
Ziet er gelijk al wat echter uit en ook de snelweg laat zich goed zien.
Bijzonder fijn (en ook nog eens erg gezellig) dat je af en toe wat hulp krijgt en gelijk over nieuwe ideeën kunt praten.
Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Inderdaad AlbertJan ondanks dat er weinig staat aan masten is het zeker al een prachtig gezicht en het smaakt naar meer dus snel sparen en weer verder bouwen aan de bovenleiding. :)
Ja de snelweg is een leuke opvulling die het daar goed doet want ik zat er toch mee wat maakt je daar bij een schuine wand.
Als René en Jeffrey hier zijn komen de ideeën tijdens de gesprekken zo naar boven en is het altijd reuze gezellig boven op zolder. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Antwoorden deel 2

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 20 januari 2019, 11:49:49
B) Lekker bezig zijn jullie, het word net een echte modelspoorbaan. :D
Ook al wat scenery, dat is helemaal leuk. :thumbup:
Nog effe een gratis tip; test de bovenleiding goed met diverse loks met diverse pantografen.
Je hebt ook van die loks met de smalle pantografen, dan kan je goed zien of de bovenleiding in het midden zit, vooral in de bochten.
Suc6 met sparen en de verdere aanleg van al die bovenleiding.
Dirk-Jan

We zijn zeker lekker bezig en bedankt voor je compliment Dirk-Jan dat het een echte modelspoorbaan wordt. :) :thumbup:
Ja zelfs ik ga aan de scenery beginnen. ;)
We gaan als alles staat wat betreft bovenleiding eerst alles goed testen met zijn drieën en halen dan de knelpunten eruit daar is al over nagedacht maar bedankt voor de tip dat wordt door de burgemeester van Michelstadt altijd erg gewaardeerd. :) :) :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Hanzi op zondag 20 januari 2019, 13:26:31
Mooi Michel, die bovenleiding; maar ook die weg is slim verzonnen daar, het is daar toch te laag voor wat anders!
Als je je schuine dak nog een hemels kleurtje -blauw of zo- wil geven dan moet je dat wel nú doen voordat je er door je scenery niet meer bij komt!

Leuk dat je mooi vindt Hans. :) :thumbup:
De weg is inderdaad een van de weinige dingen die je daar makkelijk kan maken zonder veel moeite. ;)
Die tip kreeg ik ook van een vriend om het blauw te maken zelf zat ik te denken aan een scenery poster maar dat is veel werk misschien komt er nog inderdaad wat blauw tegen de schuine wand maar door te weinig tijd heb ik er soms geen zin in om het te doen het aankomend weekend is ook al weer volgeboekt maar ik ga je advies zeker in beraad nemen is wel een leuk klusje om samen met mijn vrouw te doen. :P

Citaat van: Tony op zondag 20 januari 2019, 13:32:37
Daar heeft Hans wel een punt, Mies  @citaat
Goeie kans anders, dat het er niet meer van komt. Zou jammer zijn.
Grtz Tony

Hans heeft zeker een goed punt Tony ik ga het met mijn mooie wederhelft overleggen. :)

Citaat van: Varekamp op zondag 20 januari 2019, 13:45:30
Hallo Michel,

Leuk om te zien dat je nu met bovenleiding bent begonnen. Je hebt er goed aan gedaan om het tangetje over te nemen. Kijk maar op mijn draadje. Neem de tip van Hanzi ter harte. Werk je baan af van achter naar voren, dan voorkom je dat je zaken stuk gaan of afbreken. Bovenleiding aanbrengen is een dure aangelegenheid.
Veel succes met de voltooiing ervan. Ik heb nog een map van Viesmann bovenleiding met daarin voorbeelden van hoe de masten moeten komen te staan. Als je daar gebruik van wil maken, dan mail je mij maar, dan stuur ik je de pagina toe via de mail.
Groet Ronald  :)

Ronald,het tangetje is zeker een uitkomst wat een prachtig ding is dat zeg die gaat nooit meer de deur uit hier want wie weet voor de volgende baan heb ik hem weer nodig. :)
Ik hou je draadje zeker in de gaten want daar haal ik veel inspiratie vandaag en zeker wat betreft de bovenleidingen.
Ja de tip van Hans krijgt nadere bestudering en ja we werken van achteren naar voren want het rangeerterrein komt later aan de beurt want daar kunnen we makkelijker bij althans vriend Jeffrey dat is mijn bovenleidings goeroe. :P
Het is inderdaad geen goedkope gelegenheid die bovenleidingen maar het kijkplezier wat je ervan hebt maakt het helemaal goed en dan ben ik het geld weer vergeten. :D
Ik zal je een PB sturen met mailadres voor de voorbeelden ik heb het Viessmann boek maar wordt weinig gebruikt omdat we steeds moeten bladeren en losse vellen kijkt toch makkelijker bedankt alvast voor je aanbod de PB komt er zo spoedig mogelijk aan.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 15:18:27
Mooie plaatjes van de bovenleiding, en een inspirerend verhaal erbij  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Dank je Rob. :) :thumbup:
En graag gedaan hoor soms kan een verhaal de foto's wat verduidelijken. ;) 

Citaat van: Trainhenk op zondag 20 januari 2019, 22:49:10
Michel,
Mooie start van je bovenleiding.  :thumbup:
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Heb je een reden om eerst met de wissels te beginnen?
Ik zou namelijk eerst met de rechte stukken vanaf de wissels beginnen en daarna de wissels aansluiten.

Dank je wel Henk. :)
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het verder zal gaan staan zeker als het station aan de beurt is met zijn vele masten met verlichting.

De reden is omdat Märklin dat advies geeft maar ook Jeffrey zei dat al in het begin.
Märklin schrijft in zijn boekje wat bij de bovenleidingsset zat,
Houd bij de planning en de bouw van de bovenleiding rekening met de volgende punten:
1. Begin altijd bij kritische plaatsen zoals bij dubbele kruis-,drieweg of enkelvoudige wissels.

Vandaar dat we daar zijn begonnen Henk dan is dat is strak neergezet en konden we uitbouwen naar de rest van de rails.

Citaat van: marklintim op zondag 20 januari 2019, 23:36:30
Daar staat aardig wat bovenleiding al michel. Ziet er fraai uit. Leuke toevoeging voor een modelbaan :thumbup: :thumbup:

Ja de nodige meters zitten erin Tim maar als je kijkt op de baan valt het nog mee wat er staat.
Bedankt voor je compliment dat je het er fraai uit vindt zien. :) :thumbup:
Het is zeker een meerwaarde aan mijn baan zeer sfeervol.

Citaat van: ikke650 op maandag 21 januari 2019, 14:47:41
Hallo Michel,
Bouwt al lekker je bovenleiding. Ga je er ook echt mee rijden ? Of is het alleen voor de show.
M.vr.gr. Erwin

Het begin is al lekker Erwin en smaakt naar meer veel meer. :)
Ik ga er geen stroom op doen op de bovenleidingen maar de pantografen komen er wel tegen aan te staan want het bewegen van de pantograaf is een mooi gezicht als de loc rijd dan er 2mm onder vastzetten
want dan zie je dat mooie gezicht niet.

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Michel

Je bent lekker bezig, mooi die bovenleiding. mss een gouden tip, kijk uit met deze bovenleiding die zijn brozer dan die ik heb.
als je gaat balasten en zo dan even de draden wegdoen, dan kan je lekker ballasten.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Hoi Michel,

Jullie zijn goed bezig geweest, het resultaat mag er dan ook wel al zijn.

Goed bezig mannen  :thumbup:

Gr.
Piwie.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Ik weet trouwens niet of je de bovenleiding echt gaat gebruiken, zo niet dan advies om de pantos er niet tegen aan te laten rijden. Dit gaat slijtage opleveren in een dus danige manier dat het je weer geld gaat kasten. Met wat visdraad zou ik de panto's even naar beneden doen, dat het wel wat lijkt, maar dat ze er niet tegen aan komen.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
 @citaat Hier heb je het antwoord ;)
Citaat van: h0_miessie op maandag 21 januari 2019, 17:57:32
Ik ga er geen stroom op doen op de bovenleidingen maar de pantografen komen er wel tegen aan te staan want het bewegen van de pantograaf is een mooi gezicht als de loc rijd dan er 2mm onder vastzetten
want dan zie je dat mooie gezicht niet.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Hoi Mies,

Ik weet niet, of die huizenrij langs de muur een blijvertje moet worden, maar ik ga er even van uit.
Heb in je foto gepaint met een mogelijke manier o dat te realiseren.

Als je alles op een lat/plank/strook multiplex maakt, kan je er gemakkelijk aan werken en het ook in één keer plaatsen en/of weghalen.
Het idee is zoiets als de arcademuur die René in zijn 3-rail module heeft.
Alleen laat je nu het wegdek voor de huizen wat over steken. ( om ruimte te winnen )

Eigenlijk zou je op -achteraf- lastig bereikbare plekken vóór het aanbrengen van de bovenleiding alvast de scenery in orde moeten maken ( of uitneembaar in dit geval )
Stuk makkelijker  :P

Hoop dat het duidelijk is, wat ik bedoel. Het in de foto getekende stuk hoort tegen de muur te staan, trouwens. Staat nu even op de rails, maar hoort erachter.

Grtz Tony ( en ook namens Carl, die me porde om dit te schrijven en te tekenen  :D )
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Hoi Michel

ben even wat later met reactie omdat Marceltal mijn beschikbare tijd opslorpt.
De bovenleiding zal je baan realistischer maken als je met elektrische loks rijdt.
Het zal ooit ook aan mij zijn om dat te realiseren en ik heb daar geen ervaring mee (dus veel vragen over hoe en wat), vandaar het respect voor jullie werk.
Geniet van het geleverde werk en laat de e-locs nu maar rijden.

mvrgr

Luc
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Peter, Piwie, Tony, Bas, Tony, Luc,

Gisteravond laat thuis door de stamtafelbijeenkomst hedenochtend vroeger beginnen ivm de verwachte weersomstandigheden en ook omdat mijn tijdelijke werkgever mij twee grote ritten heb toebedeeld vandaag zal ik vanmiddag of misschien wel vanavond als ik laat thuis ben pas kunnen reageren op jullie berichtjes.

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Sorry hoor, maar dat is geen excuus Mies.

dat kan echt niet,  hahaha
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Bedankt voor het delen  :thumbup:
Ik was al vrolijk begonnen met het strooien van ballast op mijn baan, daar moet ik dus mee stoppen zie ik  :o)
Anders kan ik strakjes mijn bovenleiding portalen niet plaatsen  :P :D :D

Maar ziet er heel mooi uit, geeft echt een toevoeging aan je baan  :thumbup: :thumbup:
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Citaat van: peterke33 op maandag 21 januari 2019, 18:56:17
Michel
Je bent lekker bezig, mooi die bovenleiding. mss een gouden tip, kijk uit met deze bovenleiding die zijn brozer dan die ik heb.
als je gaat balasten en zo dan even de draden wegdoen, dan kan je lekker ballasten.

Bedankt voor deze gouden tips Peter. :) :thumbup:
Ik zal ze onthouden mocht ik zover zijn met het ballasten.

Citaat van: Piwie op maandag 21 januari 2019, 19:33:36
Hoi Michel,
Jullie zijn goed bezig geweest, het resultaat mag er dan ook wel al zijn.
Goed bezig mannen  :thumbup:
Gr.
Piwie.

Dank je wel Piwie. :) :thumbup:
We rommelen maar wat aan met zijn drieën. :P :D

Citaat van: Hitmaan op maandag 21 januari 2019, 19:37:18
Ik weet trouwens niet of je de bovenleiding echt gaat gebruiken, zo niet dan advies om de pantos er niet tegen aan te laten rijden. Dit gaat slijtage opleveren in een dus danige manier dat het je weer geld gaat kasten. Met wat visdraad zou ik de panto's even naar beneden doen, dat het wel wat lijkt, maar dat ze er niet tegen aan komen.

Tony, ik ga met de pantografen tegen de bovenleiding aanrijden vindt ik mooier zeker als ik de pantografen heen en weer zie veren.
Of het sneller slijt als ik er tegenaan rij weet ik niet de één zegt van wel de ander zegt weer van niet ik ga het wel zien of het snel slijt mocht het zo wel zijn dat binnen een jaar de eerste pantograaf het begeeft dan kan ik altijd nog met visdraad werken.

Citaat van: basjuh1981 op maandag 21 januari 2019, 20:17:56
@citaat Hier heb je het antwoord ;)
Citaat van: h0_miessie op maandag 21 januari 2019, 17:57:32
Ik ga er geen stroom op doen op de bovenleidingen maar de pantografen komen er wel tegen aan te staan want het bewegen van de pantograaf is een mooi gezicht als de loc rijd dan er 2mm onder vastzetten
want dan zie je dat mooie gezicht niet.

Scherp Bas heel scherp. ;)

Citaat van: Tony op maandag 21 januari 2019, 21:45:32
Hoi Mies,

Ik weet niet, of die huizenrij langs de muur een blijvertje moet worden, maar ik ga er even van uit.
Heb in je foto gepaint met een mogelijke manier o dat te realiseren.
Als je alles op een lat/plank/strook multiplex maakt, kan je er gemakkelijk aan werken en het ook in één keer plaatsen en/of weghalen.
Het idee is zoiets als de arcademuur die René in zijn 3-rail module heeft.
Alleen laat je nu het wegdek voor de huizen wat over steken. ( om ruimte te winnen )
Eigenlijk zou je op -achteraf- lastig bereikbare plekken vóór het aanbrengen van de bovenleiding alvast de scenery in orde moeten maken ( of uitneembaar in dit geval )
Stuk makkelijker  :P
Hoop dat het duidelijk is, wat ik bedoel. Het in de foto getekende stuk hoort tegen de muur te staan, trouwens. Staat nu even op de rails, maar hoort erachter.
Grtz Tony ( en ook namens Carl, die me porde om dit te schrijven en te tekenen  :D )

Bedankt voor de duidelijke paint foto's Tony. :P :thumbup:
Ik ga het zeker overwegen om het zo te doen geeft meer diepte en sfeer.
Ik moet nog ergens zo een deel van Noch hebben leggen zal hem eens opzoeken en iets met hout fabriceren kijken of het mij lukt.
Ook Jeffrey en René vonden het een leuk idee dus als mijn "achterban" het een goed idee vindt wie ben ik dan om het niet te doen. ;)
Bedankt petekind Carl maar voor zijn inbreng in deze wordt zoals altijd zeer gewaardeerd als die kleine doerak iets aanbrengt. :)

Citaat van: lucdiels op maandag 21 januari 2019, 22:15:49
Hoi Michel
ben even wat later met reactie omdat Marceltal mijn beschikbare tijd opslorpt.
De bovenleiding zal je baan realistischer maken als je met elektrische loks rijdt.
Het zal ooit ook aan mij zijn om dat te realiseren en ik heb daar geen ervaring mee (dus veel vragen over hoe en wat), vandaar het respect voor jullie werk.
Geniet van het geleverde werk en laat de e-locs nu maar rijden.
mvrgr
Luc

Ja er gaat wat tijd in zitten he in een modelbaan maken maar de tijd die jij stopt in Marceltal zie je ook in het resultaat wat er zeker mag wezen en waar ik graag een update van mag zien.
Dat is zeker de bedoeling om het te gebruiken zeker omdat ik veel e-locs bezit vindt ik het een must om met bovenleiding te rijden maakt de baan net wat mooier en zeker af.
Ik krijg veel informatie van Jeffrey want die heeft vaker met bovenleiding gewerkt en gemaakt dus alle lof voor hem ook namens mij.
Maar ik weet zeker dat het jouw later ook gaat lukken om bovenleiding aan te leggen daar heb ik alle vertrouwen in.
Genieten doe ik zeker Luc en heel veel zelf ook. :P

Citaat van: Pjedro2 op dinsdag 22 januari 2019, 14:13:46
Sorry hoor, maar dat is geen excuus Mies.
dat kan echt niet,  hahaha

Dat kan en mag jij zeggen Peter want jij hebt een streepje voor bij mij. :P :D

Citaat van: i_m_johny op dinsdag 22 januari 2019, 15:05:06
Één woord: SNEEUW....

Jij snapt het Jan. :P
Gelukkig had ik van de sneeuw niet echt veel last had meer last van de vele klanten die ik vandaag mee kreeg in twee ritten. :(

Citaat van: Barry1972 op dinsdag 22 januari 2019, 16:22:28
Bedankt voor het delen  :thumbup:
Ik was al vrolijk begonnen met het strooien van ballast op mijn baan, daar moet ik dus mee stoppen zie ik  :o)
Anders kan ik strakjes mijn bovenleiding portalen niet plaatsen  :P :D :D
Maar ziet er heel mooi uit, geeft echt een toevoeging aan je baan  :thumbup: :thumbup:

Graag gedaan Barry hoor het delen. :)
Ik zat ook te twijfelen eerst ballasten en dan de masten of eerst de masten en dan belasten belasten kan altijd nog er omheen gedaan worden later de masten bevestigen wordt wat moeilijker als de ballast er legt vandaar dat we zo zijn begonnen.
Het geeft zeker een extra toevoeging en daar gaat het om dat de baan wordt zoals je het voor ogen hebt. :)

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Goedemorgen Mies,

Kijk ik even niet en dan heb jij al een behoorlijk bos met masten geplant! Mooi hoor! Toch zou ik de masten en bovenleiding als je alles hebt geplaatst weer verwijderen van de baan maar uiteraard de mastvoeten laten zitten. Het ballasten gaat dan veel eenvoudiger. De plaats van de masten is toch al bepaald dus heel snel terug te plaatsen en deze staan bij alle andere werkzaamheden alleen maar in de weg. Dat gaat je anders gegarandeerd brokken opleveren en dat wil je ook niet. :-(

Succes met de rest van het "bos"!

Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Hey Mies,

Bovenleidingen, 't zal altijd wel een beetje een haat-liefde verhouding blijven op een modelbaan, maar het geeft toch wel extra uitstraling.  :thumbup:
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Citaat van: Tony op maandag 21 januari 2019, 21:45:32
Ik weet niet, of die huizenrij langs de muur een blijvertje moet worden, maar ik ga er even van uit.
Heb in je foto gepaint met een mogelijke manier o dat te realiseren.

Tony, dit idee van jou ga ik straks denk ik ook toepassen.
Eerst maar eens zorgen dat ik kan rijden.

Mies,

Je gaat lekker zo!

Henk
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Citaat van: narwal op zondag 27 januari 2019, 11:12:14
Goedemorgen Mies,
Kijk ik even niet en dan heb jij al een behoorlijk bos met masten geplant! Mooi hoor! Toch zou ik de masten en bovenleiding als je alles hebt geplaatst weer verwijderen van de baan maar uiteraard de mastvoeten laten zitten. Het ballasten gaat dan veel eenvoudiger. De plaats van de masten is toch al bepaald dus heel snel terug te plaatsen en deze staan bij alle andere werkzaamheden alleen maar in de weg. Dat gaat je anders gegarandeerd brokken opleveren en dat wil je ook niet. :-(
Succes met de rest van het "bos"!

Dat heb je mooi geformuleerd een bos van masten en zo dat is het inderdaad ook Marcel als ik er naar kijk op de kruising bij de wissels. :)
Ik ga je tip van het loshalen als ik in de toekomst ga ballasten onthouden zodat ik geen brokken met ballast krijg tussen de rails en nee dat wil ik zeker niet want dat wordt toch dan een irritatie punt(en).
Dank je wel ga deze week een uitrekenen wat er weer gekocht kan worden eind volgende maand.

Citaat van: iVanDL op zondag 27 januari 2019, 11:14:06
Hey Mies,
Bovenleidingen, 't zal altijd wel een beetje een haat-liefde verhouding blijven op een modelbaan, maar het geeft toch wel extra uitstraling.  :thumbup:

Ivan, bij mij is het toch meer een liefde verhouding want ik kan er zeer van genieten als de treinen helaas nog met de pantografen omlaag er onder door rijden.
En ja je hebt gelijk het heeft zeker uitstraling. :P

Citaat van: Trainhenk op zondag 27 januari 2019, 12:49:41
Citaat van: Tony op maandag 21 januari 2019, 21:45:32
Ik weet niet, of die huizenrij langs de muur een blijvertje moet worden, maar ik ga er even van uit.
Heb in je foto gepaint met een mogelijke manier o dat te realiseren.
Tony, dit idee van jou ga ik straks denk ik ook toepassen.
Eerst maar eens zorgen dat ik kan rijden.

Mies,
Je gaat lekker zo!
Henk

Het is zeker een mooi idee van Tony alleen denk ik toch dat ik met de daken van de huisjes onder de beeldschermen kom maar ik ga het eerst proberen dan weet ik het zeker of dat zo is.
Maar komt het rijden al steeds dichterbij Henk op je baan ?

We doen ons best Henk dus gaan we op deze weg door denk ik. :D

Groet Michel
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Citaat van: h0_miessie op maandag 28 januari 2019, 06:04:47

Citaat van: Trainhenk op zondag 27 januari 2019, 12:49:41
Citaat van: Tony op maandag 21 januari 2019, 21:45:32
Ik weet niet, of die huizenrij langs de muur een blijvertje moet worden, maar ik ga er even van uit.
Heb in je foto gepaint met een mogelijke manier o dat te realiseren.
Tony, dit idee van jou ga ik straks denk ik ook toepassen.
Eerst maar eens zorgen dat ik kan rijden.

Mies,
Je gaat lekker zo!
Henk

Het is zeker een mooi idee van Tony alleen denk ik toch dat ik met de daken van de huisjes onder de beeldschermen kom maar ik ga het eerst proberen dan weet ik het zeker of dat zo is.
Maar komt het rijden al steeds dichterbij Henk op je baan ?

We doen ons best Henk dus gaan we op deze weg door denk ik. :D

Groet Michel

Hoi Mies,
afgelopen weekend voor het eerst sinds weken, eigenlijk maanden weer tijd gehad om naar de zolder te gaan.
Ben nu begonnen met het plaatsen van servo's maar ik vindt het wel spannend of het allemaal gaat werken.
Mij topic zal ik een dezer dagen wel updaten met een verhaal en wat foto's.
Vanavond gaat dat niet meer lukken.
Rijden? Tja, een jaar geleden zei ik dat ik in december een rondje wil kunnen rijden.
Dat zeggen we nu dan ook maar weer.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Het ziet er allemaal mooi strak uit zo. Bovenleiding is een hele klus maar zeker de moeite waard. Het idee van Tony met de arcademuur lijkt mij een goed plan, maakt het net wat spannender maar ook realistischer denk ik.
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } eerste deel bovenleiding geplaatst.
 @citaat @citaat

Henk (trainhenk),
Goed om te lezen dat je weer eens tijd had om op zolder wat aan je baan te doen. :thumbup:
Jouw kennende zal het met de servo's wel goed komen en zal alles naar behoren werken.
Ik zeg kom maar op met de update. ;)
Jammer dat je al lang niet met je treinen kan rijden hopelijk lukt het deze streefdatum wel gelukkig is deze maand ook weer bijna voorbij dus komt december weer een stapje dichterbij. :P

@citaat

Henk (jongslog),
Bedankt voor je compliment dat je het er strak uit vindt zien. :) :thumbup:
Het is zeker niet één twee drie neergezet maar het kijkplezier maakt een hoop goed als het staat.
Het idee van Tony ga ik zeker uitproberen als vrees ik dat mijn beeldschermen in de weg gaan zitten maar dat weet ik pas zeker als ik het geprobeerd heb en het geeft als het lukt zeker een meer realistischer beeld aan de baan.

Groet Michel 
Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Gisterenochtend reed alles heerlijk rond in Michelstadt en ikzelf was aan het rangeren met een paar locs door het rangeerterrein toen ik het idee kreeg om er een echt rangeerterrein van te maken dus niet alleen met de losse locs heen en weer rijden nee er moest materiaal op komen te staan.
Maar dan moest het materiaal wat ik nog in de kast had staan ook verplaatst worden en los gekoppeld via de telexkoppelingen van sommige locs maar ook via de ontkoppelrails dus de 5 ontkoppelrailsjes die nog niet op de baan lagen er in gelegd en meteen aangesloten.
Wel moest ik lang zoeken naar de lantaarns die bij de ontkoppelrails horen had ze wel erg goed opgeborgen deze keer. :D

Voor het aansluiten kon ik een Märklin schakelkastje gebruiken waar ik er nog één van had leggen maar ik had ook nog vele drukknopjes leggen zodat ik zelf een schakelpaneeltje kon maken dus dat had ik maar gedaan staat wat mooier en strakker zo bij mijn commandocentrum in de buurt.
Na een paar uurtjes was het klusje geklaard en kon het laatste materiaal wat nog niet op de baan stond er op gezet worden. :P

Nu is het een echt rangeerterrein een aantal losse locs die gaan rangeren zoals een Köffje een Br 260 het 3rail locje en een V200 zullen in het rangeerterrein blijven de rest van de locs rijd over de baan heen.
Verder heeft een andere V200 die met de witte Märklin stookolie wagons reed zijn lading omgeruild na een tip van René die gisterenmiddag gezellig langskwam voor 3 mooie groene rijtuigen.
Verder heeft René wat aanpassingen in koploper gedaan zoals dat de passagierstreinen niet langs het spoor waar de containers staan opgesteld mogen komen.

Verder zal ik als de tijd het toe laat de treinen wasstraat in elkaar zetten zodat deze ook op de baan kan geplaatst worden zodat de treinen en locs altijd schoon door Michelstadt kunnen blijven rijden.
Ook zal ik even naar het budget kijken of ik weer wat bovenleidingspullen kan bestellen zodat we het stations gedeelte kunnen neerzetten en de laatste bocht op de boven baan.
Ook heb ik besloten om de bovenleiding wat verder in het spiraal zo een drie meter te laten beginnen zodat de laatste twee bochten in het spiraal voorzien zijn van bovenleiding kost iets meer maar het staat wel mooier denk ik.

En ja hoor na lang wachten heb ik eindelijk bericht gekregen dat mijn Xrail loc is gearriveerd bij de gene waar ik hem lang geleden had besteld als het goed is haal ik hem op 9 maart in Houten op en kan deze krachtpatser mee rijden in het schema in Michelstadt waar ik trouwens iedere dag toch wel een uur of 2 a 3 wil rijden en waar de locs steeds mooier gaan afremmen en er bijna geen stilstaande locs meer zijn door vuil op de baan. :P 

Hierbij wat foto's van de aanpassingen in het rangeerterrein.

Groet Michel
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hallo Michel,

Je hebt de zaterdag weer goed besteed.
Met je extra ontkoppelrailsen heb je nog meer speel mogelijkheden.
Met de bijbehorende verlichting moet dat op afstand goed komen.

Goed te lezen dat je ze weer hebt gevonden.

Groet,
Erik
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hey Michel,

weer mooi knutselwerk gedaan van het weekend,
ik wist niet dat er lantaars waren bij een ontkoppelrail, ziet er wel mooi uit

goed bezig man, :thumbup:

grts Freddy


Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
 @citaat
Sinds jaar en dag al bij Marklin, zijn denk ik wel verbeterd. Eerder waren het van die felle rotdingen. Ik neem aan dat de ontkoppelings rail ook is verbeterd. Eerder hoorde je die van een afstand al.

Ziet er weer goed uit Michel.
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Michel,

Dat ziet er allemaal weer leuk uit en je hebt je zaterdag goed besteed zie ik. Goede keuze om wat meer rollend materieel te plaatsen. Losse locs zijn leuk natuurlijk, maar dit geeft meer kijk en speel plezier! De X rail loc is echt een beauty en een lekker zwaar en sterk model. Die gaat zeker zijn kilometers maken in Michelstadt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hoi Michel,

mooie vorderingen heb je gemaakt.
Het rangeren zal voor veel speelplezier zorgen en voor afwisselingen in het treinverloop op de rest van de baan.
Succes verder met de verdere bouw.

groetjes

Luc
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
-Michel,
Het gaat weer in de eerste versnelling aan het begin van dit jaar. Even rust en dan komt er ineens een rangeerterrein te voorschijn. Jij bent weer een stuk verder gekomen. Net wat jij zegt: "Budget"! Ja, ja, daar draait alles om. Maar jij weet de oplossing al, en wij gaan het zeker weer zien.
Wij "hebben de foto's nog"!
Suk6! 8o
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Rangeren is weer een fijn extraatje, Mies  :thumbup:

Kun je een mooie puzzel van maken, als je zin hebt.
De WOSA is vol lof over het schakelpaneel  ;)
Hoort eigenlijk nog wel een rangeerfluit bij  :D

Grtz Tony
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
En het gaat maar door ... :thumbup:

Ben benieuwd waar uiteindelijk de drie overgebleven drukknoppen voor gebruikt gaan worden.
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hallo Mies,

Mooi man! Kun je lekker handmatig spelen terwijl de rest automatisch over de baan raast. Weer een extra dimensie en zo wordt het steeds leuker en completer! :thumbup:

Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Volautomatisch rangeren is ook een leuke uitdaging!
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Ha die Michel.
Rangeren is 1 van de leukste dingen om op de baan te doen! :thumbup:
Daarbij zijn er nog heel wat mogelijkheden om dit uit te breiden met allerlei extra mogelijkheden.
Laden, lossen en ook nog prachtig te combineren met het al of niet automatisch rijden.

Veel plezier met dit prachtige speelplekje! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hi Michel,

Je was wel erg vroeg op, bij mij was het gisteren erg laat omdat er een elektronica probleempje was met wat ik aan het bouwen ben.
Het is prima gelukt dus ik kwam vanochtend een stuk later uit bed.
Leuk wat je hebt bedacht om te doen op je baan, geniet ervan.

groet
Harald
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Citaat van: Tony op zondag 03 februari 2019, 09:48:01
Hoort eigenlijk nog wel een rangeerfluit bij  :D

Die heeft hij wel, maar mag hij niet laten zien van Karin. O:-D

Gr.
René
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
 @citaat  :-)
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Citaat van: erik01 op zondag 03 februari 2019, 08:12:24
Hallo Michel,
Je hebt de zaterdag weer goed besteed.
Met je extra ontkoppelrailsen heb je nog meer speel mogelijkheden.
Met de bijbehorende verlichting moet dat op afstand goed komen.
Goed te lezen dat je ze weer hebt gevonden.
Groet,
Erik

Ik probeer zoveel mogelijk op zolder te zijn Erik het liefst iedere dag maar ja dat werken he dat staat een hoop hobby tijd in de weg.  :D
Dat is ook de bedoeling want sommige wagons blijven in het rangeerterrein maar kan ik steeds lekker verplaatsen en daar ben je toch een uurtje of wat mee bezig. :)
Ja soms ruim ik iets te goed op en ben ik weer een paar uur aan het zoeken zoals in dit geval met de lantaarns. ;)

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 03 februari 2019, 09:10:36
Hey Michel,
weer mooi knutselwerk gedaan van het weekend,
ik wist niet dat er lantaars waren bij een ontkoppelrail, ziet er wel mooi uit
goed bezig man, :thumbup:
grts Freddy

Ja het was weer een nuttig weekendje op zolder Freddy. :)
De lantaarns kocht ik eens op een beursje staan er leuk bij maakt de ontkoppelrails mooi af en je je ziet het jij het weer wat geleerd dat ze nu bestaan. ;)
Dank je voor je compliment dat ik goed bezig ben ik blijf mijn best doen om goed bezig te zijn. :P

Citaat van: Hitmaan op zondag 03 februari 2019, 09:16:12
@citaat
Sinds jaar en dag al bij Marklin, zijn denk ik wel verbeterd. Eerder waren het van die felle rotdingen. Ik neem aan dat de ontkoppelings rail ook is verbeterd. Eerder hoorde je die van een afstand al.
Ziet er weer goed uit Michel.

Dit zijn nog wat oudere ontkoppelrails Tony die hoor je nog wel als je ze gebruik maar dat duurt maar een paar seconden dus heb ik er niet veel last van hoor.
De felheid van deze lantaarns vallen trouwens erg mee. :thumbup:
Ook jij bedankt voor je compliment dat ik goed bezig ben ja ik zit vol met ideeën nu moet het er nog aardig uitkomen. ;)

Citaat van: Wico op zondag 03 februari 2019, 09:34:13
Michel,

Dat ziet er allemaal weer leuk uit en je hebt je zaterdag goed besteed zie ik. Goede keuze om wat meer rollend materieel te plaatsen. Losse locs zijn leuk natuurlijk, maar dit geeft meer kijk en speel plezier! De X rail loc is echt een beauty en een lekker zwaar en sterk model. Die gaat zeker zijn kilometers maken in Michelstadt :thumbup:.
Groeten,
Wico

Als ik nier bij vrienden aan hun huis aan het klussen ben zit ik graag op zolder te rommelen heerlijk en de uurtjes vliegen helaas altijd om.
Een lekker vol rangeerterrein is altijd leuk om te zien zeker als er mensen langs komen en die dan op zolder komen om te kijken.
Omdat bijna alle locs op de baan staan blijven er maar vier in het rangeergedeelte staan / rijden dus was het een beetje leeg boven op de baan in het rangeergedeelte de wagons en rijtuigen vullen het nu aardig op. :D
Soms zet ik de alle treinen op niet rijden en rij ik alleen met de losse locs over de baan heen het is een blijft een prachtig gezicht al zeg ik het zelf. ;)
Ja Xrail loc is van harte welkom hier kan er weer een mooie Zwitser mee rijden in het schema ik kijk er nu al naar uit en ja die gaat zeker kilometers maken. :P

Citaat van: lucdiels op zondag 03 februari 2019, 09:36:00
Hoi Michel,
mooie vorderingen heb je gemaakt.
Het rangeren zal voor veel speelplezier zorgen en voor afwisselingen in het treinverloop op de rest van de baan.
Succes verder met de verdere bouw.
groetjes
Luc

Ik ben zeer tevreden met de vorderingen Luc en ja dit zal het speelplezier zeker toe laten nemen. :) :thumbup:
Wat je schrijft de treinen rijden rustig om het rangeerterrein heen en ik zit heerlijk te rangeren met een rijtuig die naar aan ander spoor gesleept wordt door de kleine Köff. :P
Dank je wel Luc gaat helemaal goed komen met de verdere bouwwerkzaamheden. :)

Citaat van: GWS op zondag 03 februari 2019, 09:36:55
-Michel,
Het gaat weer in de eerste versnelling aan het begin van dit jaar. Even rust en dan komt er ineens een rangeerterrein te voorschijn. Jij bent weer een stuk verder gekomen. Net wat jij zegt: "Budget"! Ja, ja, daar draait alles om. Maar jij weet de oplossing al, en wij gaan het zeker weer zien.
Wij "hebben de foto's nog"!
Suk6! 8o

We gaan in het zelfde tempo door hoor Gerard. :)
Ach er is weer wat rails bijgekomen en dat is altijd leuk rails neerleggen ik heb nog wat kleine stukjes rails leggen daar moet ik nog een plaatsje voor vinden maar dat gaat wel lukken denk ik. :D
Ja budget is er altijd te weinig althans in mijn ogen dan voor de hobby er komt zoveel mooi Zwitsers materiaal uit en dan de bovenleiding nog maar dat is bijna klaar als het station er in zit maar ja we moeten roeien met de riemen die we hebben he. ;)
Inderdaad mijn foto's zijn alweer verplaatst naar de externe harde schijf zodat ik er later nog eens naar kan kijken als ik niet op zolder aan het rijden ben. ;)

Citaat van: Tony op zondag 03 februari 2019, 09:48:01
Rangeren is weer een fijn extraatje, Mies  :thumbup:
Kun je een mooie puzzel van maken, als je zin hebt.
De WOSA is vol lof over het schakelpaneel  ;)
Hoort eigenlijk nog wel een rangeerfluit bij  :D
Grtz Tony
Het is zeker een fijn extraatje Tony maar wel een hele leuke extraatje. :P
Als ik sommige sporen leeg wil maken en naar de andere kant van het rangeerterrein wil doen ben ik zo een uurtje of wat bezig maar dat geeft niks ben lekker bezig terwijl koploper de treinen hun kilometers laat maken.
Mijn dank is groot dat de WOSA het schakelpaneeltje leuk genoeg vindt om er hopelijk punten aan te geven. :P
Nee de rangeerfluit komt er niet ik heb nu al de naam bij sommige vrienden van mijn vrienden mij als opa flodder zien omdat ze denken dat ik met een pet en spiegelei op zolder aan het rijden ben. ;)

Citaat van: Eric-Paul op zondag 03 februari 2019, 10:33:23
En het gaat maar door ... :thumbup:
Ben benieuwd waar uiteindelijk de drie overgebleven drukknoppen voor gebruikt gaan worden.

Ja het gaat maar door de baan moet doorgroeien voor als jij weer eens gezellig langskomt kan jij en ik er nog meer van genieten. ;)
Die andere drie drukknopjes gaan op voor nog wat ontkoppelrails gebruikt worden heb namelijk nog een aantal opstelspoortjes leggen bij de locloods.
Ook zal er nog een schakelpaneel komen om de dwergseinen aan de sturen die ik het rangeergedeelte komen namelijk bij iedere spoortje één dus een stuk of 25 zullen het er wel worden denk ik.

Citaat van: narwal op zondag 03 februari 2019, 10:45:35
Hallo Mies,
Mooi man! Kun je lekker handmatig spelen terwijl de rest automatisch over de baan raast. Weer een extra dimensie en zo wordt het steeds leuker en completer! :thumbup:
Leuk dat je het mooi vindt Marcel. :) :thumbup:
Ja het speelplezier groeit en het groeit maar het kan mij niet genoeg groeien. :P
Dit is in mijn ogen een leuke combinatie een groot gedeelte automatisch en een deel handmatig en heb ik geen zin in handmatig wat te doen dan ga ik lekker rondkijken wat er op de baan rond rijd en ik heb een nieuwe spot gevonden waar ik kan gaan zitten namelijk in het achterste gedeelte van het spiraal kan ik de treinen vanuit de schaduwstations aankomen en in het spiraal maar ook aan de muurzijnde zie ik de trein op mijn af komen. :P :thumbup:

Citaat van: Robert op zondag 03 februari 2019, 11:13:14
Volautomatisch rangeren is ook een leuke uitdaging!

Dat is zeker een uitdaging maar dan moet ik weer bezetmelders maken en omdat het hele kleine blokjes zijn ben ik weer een tijd bezig nee we laten het maar hierbij. ;)
En ik doe het ook dat handmatig rijden in het rangeergedeelte voor mijn kleinzoon nu kan hij lekker rijden met de hand met de Ecos.
Ik heb bij iedere wissel een bordje staan met het wisselnummer zodat hij kan zien welke hij kan indrukken in de Ecos als hij naar een ander spoor wilt met de Br 260 of een andere loc die in het rangeerterrein staat ook de rolbrug is zijn favoriet daarom heb ik nog een spoortje aangesloten op de rolbrug zodat hij hem niet steeds heen en weer hoeft te halen.
Al weet hij wel als er glasgerinkel klinkt uit de pc dat er een trein stil staat op de baan of in het schaduwstation en zegt hij opa de V200 staat stil in het middelste schaduwstation zo probeer ik hem aan te moedigen om ook later aan de hobby te beginnen maar de spelcomputer wint het voorlopig toch nog steeds. :(

Citaat van: AlbertJan op zondag 03 februari 2019, 12:27:28
Ha die Michel.
Rangeren is 1 van de leukste dingen om op de baan te doen! :thumbup:
Daarbij zijn er nog heel wat mogelijkheden om dit uit te breiden met allerlei extra mogelijkheden.
Laden, lossen en ook nog prachtig te combineren met het al of niet automatisch rijden.
Veel plezier met dit prachtige speelplekje! :D
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Het is zeker één van de leukste dingen AlbertJan waar je lekker het kind in je boven kan halen. :P :thumbup:
Inderdaad de mogelijkheden zijn erg groot en makkelijk na te maken.
Als straks de wasstraat op de baan staat en hij bevalt goed misschien komt er dan nog wel een wasstraat in het rangeerterrein geeft ook weer meer speelmogelijkheden en een leuke scenery schouwspel in het rangeergedeelte.
Ook zal ik eens kijken of ik ergens een mooie goederenloods kan plaatsen want dat laden en lossen houven de preisertjes in Michelstadt niet in de regen te doen natuurlijk. ;)
Dank je wel AlbertJan met het plezier gaat het helemaal goedkomen.

Citaat van: Haradigi op zondag 03 februari 2019, 13:58:57
Hi Michel,
Je was wel erg vroeg op, bij mij was het gisteren erg laat omdat er een elektronica probleempje was met wat ik aan het bouwen ben.
Het is prima gelukt dus ik kwam vanochtend een stuk later uit bed.
Leuk wat je hebt bedacht om te doen op je baan, geniet ervan.
groet
Harald
Ik was vrij laat voor mijn doen meestal gaat de wekker tussen half 5 en 5 uur dus ik heb wat uitgeslapen. ;)
Jammer om te lezen dat je elektronica probleempje had zo te lezen heb je het ook weer opgelost. :) :thumbup:
Ach een keertje later uit je bed is ook wel eens lekker. :P
Ja de ideeën die ik in mijn hoofd heb komen langzaam tot uitvoering mede daardoor geniet ik steeds meer en meer en meer. :P

Citaat van: Lokkie op zondag 03 februari 2019, 18:25:07
Citaat van: Tony op zondag 03 februari 2019, 09:48:01
Hoort eigenlijk nog wel een rangeerfluit bij  :D
Die heeft hij wel, maar mag hij niet laten zien van Karin. O:-D
Gr.
René

Klopt helemaal René want die mag ik alleen aan haar laten zien. :D

Groet Michel
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Dat ziet er gelikt uit.
Misschien een heuveltje maken, kun je lekker ouderwets heuvelen. Denk dan wel aan het afremmen.  >:-D
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.

Je kunt de rangeerfluit natuurlijk wel een keer laten horen als je een fillempie maakt  O:-D
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Citaat van: Schienenbus2012 op maandag 04 februari 2019, 11:35:32
Dat ziet er gelikt uit.
Misschien een heuveltje maken, kun je lekker ouderwets heuvelen. Denk dan wel aan het afremmen.  >:-D

Dank je wel Kees leuk dat je het er gelikt uitvind zien. :) :thumbup:
Helaas heb ik niet echt de ruimte om een heuveltje te maken maar zou ik het wel hebben dan zou zeker dat afremmen een probleempje opleveren denk ik. ;)

Citaat van: Tony op maandag 04 februari 2019, 14:34:39
Je kunt de rangeerfluit natuurlijk wel een keer laten horen als je een fillempie maakt  O:-D

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn maar nee laten we dat maar niet doen Tony. :D

Groet Michel
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
Hoi Michel,

Leuke update van je rangeerterrein en ontkoppelrails. Gaat er goed uitzien. Ik ben benieuwd om straks te kijken als je een filmpje maakt hoe de ontkoppelrails hun werk doen. Succes.

groet Ronald  :)
Re: Michelstadt } ontkoppelingsrails geplaatst zodat ik meer kan rangeren.
 @citaat

Ronald,

Mijn kleinzoon vond het er ook goed uitzien en helemaal de knopjes om de ontkoppelrails te activeren. :P
Het geeft weer een extra speelelement aan het rangeergedeelte.
Mocht ik een filmpje gaan maken van de baan en het rangeerterrein dan komt zeker in beeld de ontkoppelrails.

Groet Michel
Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Omdat de oude foto op de gekregen dio van Wico wat bleekjes was geworden moest ik mijn dio inleveren bij de maker want dit kon zo niet zei hij. ;)
Dus ging hij een nieuwe maken voor mij en wat voor één wouw wat een prachtige dio heeft hij weer gemaakt voor mij met dit keer echte stenen er in verwerkt uit Zwitserland die hij daar had gevonden langs een spoorlijn. :) :thumbup: :thumbup:

Zoals jullie zien is de dio nog leeg maar aankomende week komt er een loc op te staan die ik elf maanden geleden besteld had en die eindelijk binnen is gekomen en door een vriend is opgehaald bij de handelaar. :P
Aankomende week wordt hij hier afgeleverd en kan het genieten beginnen en heb ik weer een sleep compleet door Michelstadt rijden.
Ik verheug mij erg op de loc maar ook om mijn twee vrienden weer te zien. :P :thumbup:
Zodra de loc gearriveerd is zal ik uiteraard wat foto's plaatsen van deze schitterende loc. :)

Verder ben ik veel aan het rijden met de treinen iedere dag probeer ik wel een uurtje of twee te rijden dus de kilometers die ik met koploper rij lopen aardig op. :P
Vaak laat ik de slepen staan en rij ik alleen met de 17 losse locs door Michelstadt heen want dat blijf ik een prachtig gezicht vinden als ik die zie rijden. :P

Ook heb ik de methode van Anne W met de krokodillen bekjes toegepast via de MS2 om de wielen schoon te maken wat een troep kwam er van af zeg het wattenstaafje was helemaal zwart en de locs rijden weer wat beter want de melding van koploper dat er een loc stil staat komt op de 300 (schaal)kilometers maar 1 of 2 keer voor hopelijk wordt dit nog iets minder omdat ik nog niet alle locs gedaan heb die komen vandaag en morgen aan de beurt. :)   

Groet Michel
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
-Michel,
Het is een pracht van een "dio"! Nu nog wat foto's van dit exemplaar met een loc erop en dan is het allemaal voor elkaar! Eerlijk gezegd kunnen we natuurlijk niet wachten op die "nieuwe" lok (de hoeveelste is dit nu?), zodat wij de verzameling kunnen 'updaten'. Jij maakt er weer een mooie 'happening' van om 'vrienden' thuis uit te nodigen! Dat zal een 'weerzien' gaan worden!!
Wat een vuil is er op jouw wielen gekomen! Dat had jij niet kunnen denken zeker. Ach, nu wordt het vuil er tenminste eens afgehaald en zullen de wielen nog sneller rondgaan  8o :-). Al met al, er is werk aan de trein(kamer) te doen. Dat zal best een heel weekend in beslag gaan nemen.
Suk6 ermee en natuurlijk ook veel plezier! Immers elk karweitje aan alles wat met treinen te maken heeft, wordt met groot plezier verricht!
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Weer een mooi en fris diorama Michel. We zijn benieuwd welke loc er als eerst op mag paraderen.

De methode van Anne W om wielen te cleanen. Heb ff gezocht op het forum maar vind zo gauw geen bericht met uitleg/voorbeeld. Heb je een linkje naar dat bericht?
Fijn spoors weekend!
Grtz, Arjan
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Mooie achtergrond en leuk met die stenen ervoor!

Ben zeer benieuwd naar je nieuwe lok...

Voor vandaag, veel rijplezier weer👍🏼
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 02 maart 2019, 08:31:32
Weer een mooi en fris diorama Michel. We zijn benieuwd welke loc er als eerst op mag paraderen.

De methode van Anne W om wielen te cleanen. Heb ff gezocht op het forum maar vind zo gauw geen bericht met uitleg/voorbeeld. Heb je een linkje naar dat bericht?
Fijn spoors weekend!
Grtz, Arjan

Even snel voor Arjan de link opgezocht de rest van de forumleden/vrienden geef ik morgen antwoord.

Arjan het stond in de topic van Peter (peterke33)
klikkie doen voor schoonmaken wielen

Groet Michel
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.

Hoi Mies,

Jij bent een bofkont; én een nieuw dio én een nieuwe loc  :thumbup:
Nou weten we ook meteen, dat Wico's baan vol met echte Zwitserse stenen komt te leggen  :D

Wat dat poetsen betreft; haal af en toe een sleep wagens van de baan en poets daar ook de wielen van en vergeet ook de rails niet. Dan worden de wielen van je loc's ook niet zo snel vuil.

Grtz Tony
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Hoi Michel,
Het is een mooie dio geworden. Ik ben benieuwd met welke prachtige foto's je ons weer gaat verrassen.

Albert.
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } nieuwe dio gekregen.
Citaat van: GWS op zaterdag 02 maart 2019, 07:58:54
-Michel,
Het is een pracht van een "dio"! Nu nog wat foto's van dit exemplaar met een loc erop en dan is het allemaal voor elkaar! Eerlijk gezegd kunnen we natuurlijk niet wachten op die "nieuwe" lok (de hoeveelste is dit nu?), zodat wij de verzameling kunnen 'updaten'. Jij maakt er weer een mooie 'happening' van om 'vrienden' thuis uit te nodigen! Dat zal een 'weerzien' gaan worden!!
Wat een vuil is er op jouw wielen gekomen! Dat had jij niet kunnen denken zeker. Ach, nu wordt het vuil er tenminste eens afgehaald en zullen de wielen nog sneller rondgaan  8o :-). Al met al, er is werk aan de trein(kamer) te doen. Dat zal best een heel weekend in beslag gaan nemen.
Suk6 ermee en natuurlijk ook veel plezier! Immers elk karweitje aan alles wat met treinen te maken heeft, wordt met groot plezier verricht!

Gerard, als het goed is komt morgenavond de nieuwe loc binnen rijden hier in Almere dus dinsdag zal ik een foto plaatsen van deze krachtpatser. :)
Ja er kwam aardig wat vuil van de wielen af die ik gedaan had vandaag weer een aantal doen.
Zeker ieder kwartier op zolder is een kwartier met veel plezier. :P

Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 02 maart 2019, 08:31:32
Weer een mooi en fris diorama Michel. We zijn benieuwd welke loc er als eerst op mag paraderen.

De methode van Anne W om wielen te cleanen. Heb ff gezocht op het forum maar vind zo gauw geen bericht met uitleg/voorbeeld. Heb je een linkje naar dat bericht?
Fijn spoors weekend!
Grtz, Arjan

Ja Arjan Wico heeft weer zijn best gedaan waarvoor ik hem uiteraard erg dankbaar ben. :) :thumbup:
Ja ik weet het al jij en de andere zullen nog eventjes moeten wachten. ;)
Hopelijk heb je wat aan de link die ik geplaatst heb voor je ik heb er zeker wat aan gezien het vuil wat er af komt en ik doe het met alcohol dat schoonmaken.

Citaat van: edward op zaterdag 02 maart 2019, 08:38:15
Mooie achtergrond en leuk met die stenen ervoor!

Ben zeer benieuwd naar je nieuwe lok...

Voor vandaag, veel rijplezier weer👍🏼

Het is zeker een prachtige foto die Wico heeft uitgezocht en ja de echte stenen erop maken het helemaal af. :thumbup:
Nog eventje geduld dan zie je welke mooie loc er hier momt te rijden voor de drie speciale lange wagons.
Gisteren zeker weer lekker gereden dik 2000 schaalkilometers gereden daarna even bij de rijdag in Almere gekeken erg leuk om te zien als dat rails en die prachtige lange treinen. :) :thumbup:
Straks weer naar boven lekker de treinen laten rijden en ondertussen wat wielen reinigen.

Citaat van: Tony op zaterdag 02 maart 2019, 09:32:50
Hoi Mies,
Jij bent een bofkont; én een nieuw dio én een nieuwe loc  :thumbup:
Nou weten we ook meteen, dat Wico's baan vol met echte Zwitserse stenen komt te leggen  :D
Wat dat poetsen betreft; haal af en toe een sleep wagens van de baan en poets daar ook de wielen van en vergeet ook de rails niet. Dan worden de wielen van je loc's ook niet zo snel vuil.
Grtz Tony

Ja ik ben zeker een bofkont zeker nu de loc er na 11 maanden er bijna is. :P
Ik weet niet of Wico ook de stenen gaat gebruiken en als hij het wel gaat doen dan zal het scenery zijn van de bovenste plank want hij heeft het scenery maken echt in zijn vingers. :) :thumbup:
Ik ga zeker ook de wagons doen Tony maar eerst de losse locs daarna komen de loc en de daarachter hangende sleep aan de beurt.
De rails maak ik pas schoon als er een loc op blijft stil staan waar het goed rijd laat ik het zo pas bij haperingen komt de schoonmaakploeg lees pollepel met zakdoek er overheen en mijn schoonmaak blokje.

Citaat van: AlbertG op zondag 03 maart 2019, 08:44:55
Hoi Michel,
Het is een mooie dio geworden. Ik ben benieuwd met welke prachtige foto's je ons weer gaat verrassen.
Albert.

Hallo Albert het is zeker een mooie dio geworden waar mijn nieuwe locs goed op tot hun recht zullen komen. :P
Ik kan alleen verklappen dat de eerste loc een .... nee ik zeg niks wacht maar lekker af. :D

Groet Michel