Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Michelstadt } Roco SBB Cargo wagon.

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi Michel,

Ik kan me zo voorstellen, dat je afgelopen nacht lang met je ogen open hebt weg liggen dromen  O:-D
Als het frame eenmaal staat, kun je de rest er zo bij denken  :P

En ook met maar één "Lokkie" kun je veel plezier beleven  :D

Al is er op de foto's maar een beetje houtwerk te zien; het belooft heel wat !

Grtz Tony
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
-Michel,
Zoals het bekende spreekwoord luidt: "Een goed begin is het ........8) Na de trap wordt het nu al een ware belevenis als jij de treinkamer binnenkomt! Wat zal er nog veel getimmerd en gelijmd moeten gaan worden; maar met twee man gaat het prima! Volhouden mannen!  :-* Tot aan het einde en dan is er weer een nieuwe begin aangebroken!  :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hallo Michel,

Kijk daar hou ik dus van, de eerste balken en platen zijn gezaagd :). Dat gaat mooi worden bij jou op zolder en fijn om dat samen te doen. Een extra paar handen/ogen kan erg handig zijn. Blijf je uiteraard volgen want hoop ook hier weer van te leren. Veel succes met de verdere bouw en heb er alle vertrouwen in dat je/jullie er iets heel moois van gaan maken.

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Maarten, dank je en eigenlijk hebben we meer plannen gemaakt dan gewerkt. :)
Maar met zijn tweeën schiet het lekker op. :thumbup:

@Cees, jawel de kop is er zeker af en het pannenbier is nu al op. :D
Dank je gaat helemaal goed komen. :thumbup:

@Frank, dank je wel en ja ik ben nu al dik tevreden met wat er al staat. :)
Zo snel rijden de treinen nog niet hoor in Michelstadt maar ik mag van René op een doordeweekse avond langs komen met een aantal locs zodat ik daar even hun asjes kan laten strekken.  :) :) :thumbup: :thumbup:

@Marcel, René is zeker een goede hulp zeg maar een topper maar het belangrijkste is dat we elkaar goed aanvoelen met hoe we het gaan doen.
We moeten zeker nog veel werk verzetten voordat er ook maar iets automatisch gaat rijden maar ik/we hebben alle tijd eerst een mooie stabiele schaduwstation maken. :thumbup:
Dank je wel voor je succes wens. :thumbup:

@Wim, ja eindelijk is er begonnen aan Michelstadt 2.0. :)
René en ik hebben er alle vertrouwen in dat het gaat goed komen. :thumbup:

@Erik, het moet toch tenslotte jaren blijven staan dus maken we het meteen maar lekker stevig al die locs en wagons die erop komen te staan ja het komt helemaal vol te staan weegt ook wat. ;)
René is zeker ervaren handen waar ik de kunsten vanaf kijk en waar ik veel van ga leren van zijn stijl van bouwen. :thumbup:
En ja het is veel gezelliger als alleen werken en tijdens de pauze's die we nemen lekker kletsen over de module bak van René en over zijn baan en over mijn baan dus gesprekstof hebben we genoeg. :D

@Hans (Hanzi), ja nu gaat het zeker leuk worden wat ik in mijn hoofd had wordt nu werkelijkheid. :)
Ik/we zijn dik tevreden met wat we nu al gedaan hebben. :)
Ja het is zeker een hoop werk maar wel prachtig werk de geur van het hout als ik nu op zolder kom en in de kledingkamer ja want daar staat ook hout. :)
Mijn vrouw heeft haar bedenkingen erover omdat die paar locs en wagons nu overal staan ja de zolder moet vrij zijn voor de bouwwerkzaamheden. :P :P

@Jan (jan22), ja het wordt zeker een degelijk bouwwerk voor een schaduwstation.
Nee er wordt in Michelstadt niet met gips gewerkt al het rijdende materiaal blijft zichtbaar zodat ik er lekker van kan genieten als het rond rijd. :P

@Jørg, je hoefde niet te wanhopen hoor maar het vergt wat voorbereidingen zoals hout halen draadeind moeren ringen afdekdingen voor op de draadeind ja dit alles heb ik al gehaald een beetje voorbarig wat daar zijn we nog lang niet maar het is wel alvast in huis. :)
Dank je wel ja we maken een stevige constructie dat als ik er bij moet ik mij kan vast houden eraan als ik weer op moet staan in verband met nog steeds problemen aan de knie.
En natuurlijk ook voor het gewicht van die paar locs en wagons die ik in mijn bezit heb. :D
Bedankt voor de dikke  :thumbup::thumbup: :thumbup:

@Peter (peterke33), het ziet er zeker meteen heel mooi uit de hele zolder ziet er meteen anders uit als ik nu boven kom. :)
Ja met zijn tweeën werken is zeker zalig 2 personen hebben meer ideeën als een persoon. :)
Mooi dan volgen we elkaars topic. ;) :thumbup:

@Hans (Hans 2.0 TDI), dank je wel en veel over geschreven en is het begonnen. :)
We pakken het meteen goed aan. :D
dank je wel en leuk dat je mij blijft volgen. :thumbup:

@Jan,(i_m_johny), we hebben meer gereedschap hoor later wordt ook de decoupeerzaag erbij gebruikt. :D 
Denk dat ik/we wel bezig zijn tot de volgende winter voordat er iets automatisch gaat rondtuffen gelukkig hebben we alle tijd. ;)
Of ik een ander kan inspireren weet ik niet maar je weet het nooit.
Dank je wel voor je succes wens gaat helemaal goed komen. :thumbup:

@Peter (degeluidsman), ja eindelijk zijn we begonnen met Michelstadt 2.0 en ja onze leuke gesprekken hebben mij doen besluiten om ook die groene platen te gaan gebruiken vooral omdat je mooi de draden erin weg kan laten "verdwijnen" voor het geluid doe ik het niet want de buren hun hond zit ook niet ingewikkeld in groene platen want die hoor ik ook iedere dag. :D :D
Je hebt het bijna goed niet over een maand maar eerder over maaaanden gaat de treinen weer rijden maar niet te min de deur staat altijd open voor jouw en Saskia dus stap eens in je nieuwe bolide en tot gauw zou ik zeggen. ;) ;)

@Martijn, dank je wel. :thumbup:
Met zijn tweeën gaat zeker sneller en ja het is ook veel gezelliger dus werkt het altijd prettiger. :thumbup:

@René, het was zeker gezellig en misschien een bedrijfje oprichten dat we bij mensen treinentafels gaan bouwen. :D :D
De uren vlogen zeker om en ja mijn verwachtingen zijn overtroffen hoe ver we al zijn. :thumbup: :thumbup:

@Piwie, ja het is eindelijk zover lang over gekletst en geschreven en nu zijn we al begonnen.  :)
Hulp is altijd fijn maar een ervaren hulp is helemaal geweldig ik ben heel heel bij met René zijn hulp en ervaring. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het is lekker stevig maar het moet ook zolang wij hier wonen meegaan.
Voordat de treinen weer rijden duurt nog even maar het aftellen is begonnen. :P

@Tony, toen ik vannacht een plasje moest doen (zoals iedere nacht 2 a 3 keer) ben ik even naar zolder gegaan om er nog even van te genieten al staat er weinig nog het begin is toch het mooiste moment want hier begint het mee de basis. :thumbup: :thumbup:
Helaas moest ik snel weer naar beneden omdat mij vrouw zich af vroeg of ik wel goed bij mij hoofd was om om 4 uur naar zolder te gaan. :D :D
Voor de rest heb ik heerlijk geslapen mede door de zolder uiteraard. :)
Ik beleef aan één "Lokkie" (René) heel veel plezier. ;)
Het gaat zeker wat beloven dat beloof ik je. ;) :)

@Gerard, dat dat is een mooie spreekwoord.   :thumbup:
Toen ik vannacht halverwege te trap was zag ik door de spijlen al het eerste gedeelte frame al staan laat staan als het klaar is en ik kijk zo de zolder op en zie het lange schaduwstation vol met treinen staan prachtig mooi lijkt mij dat. :)
Er zal zeker nog veel geschroefd moeten worden en gezaagd en gemonteerd maar het begin is der. :thumbup:
We gaan het zeker volhouden want we zijn beiden benieuwd hoet het eindplaatje eruit komt te zien. :)

@Wico, ja de eerste balken zijn gezaagd geschroefd en zij klaar. :thumbup:
Zeker een paar ervaren handen zijn altijd handig want daar leer ik weer van heel veel zelf want ik denk zelf soms veels te moeilijk als het om bouwen gaat en René weet dan weer een simpelere oplossing dus dit is voor mij een goed leerproces. :thumbup:
Leuk dat je mij blijft volgen maar dat is wederzijds hoor en ik hoop dat onze bouwkunsten je kunnen inspireren zodat dat je daar wat aan hebt voor als jij aan je nieuwe baan gaat beginnen. :)
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hallo Michel,

Dat is een super start geweest. En leuk dat je een goede steun erbij heb. In ieder geval is een goed begin het halve werk. :thumbup: :thumbup:

Ben benieuwd naar de volgende update.

M.vr.gr. Erwin
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Michel

Leuk om te zien dat de eerste stapjes zijn gezet naar een nieuwe baan  :thumbup:


Gr Alex 0850
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi Michel.
Dat is alweer een hele mooie en veelbelovende start! :thumbup:
Ziet er prima uit en kan ik mooi volgen om straks, na voltooiing nieuwbouw woning en bedrijf, lekker als voorbeeld en inspiratie te volgen.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Erwin, het is zeker een leuke start vooral omdat ik er lang naar uitgekeken heb. :)
Met René erbij gaat het nog sneller als in mijn eentje vooral zijn ervaring daar kan ik mooi van leren. :thumbup:
En het klinkt lekker voor / tijdens / na het werk op zolder we kennen lekker kletsen over de hobby heerlijk. :)
En zaterdag gaan we weer op zolder verder ik zal proberen weer een foto update te plaatsen.

@Alex, dan vinden we het beiden leuk. :)
Ik slaap nu wel lekkerder droom alleen maar van de te bouwen baan. :D

@AlbertJan, het is zeker een veelbelovende start en ik / we zijn zeer tevreden met het tot nu toe behaalde bouw verrichtingen. :)
Ik hoop dat wij je kunnen motiveren / inspireren voor jouw nog te bouwen baan in jullie nieuwe huis.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 februari 2017, 08:54:00
Hoi Michel,

Leuk dat jou bouw eindelijk begonnen is, je hebt er lang over na kunnen denken en onze gesprekken hebben jou getriggerd om ook de groene platen te gaan gebruiken en de bedrading hierin weg te werken  :thumbup: :thumbup:


Hebben jullie daar een foto van (de groene platen dus)?

Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Jan,

klik hier voor info

Of deze (gratis verzenden) want er zijn er heel veel natuurlijk die het verkopen.

klikkie doen
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Pluist dat niet?
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Niet dat ik weet Jan.
Misschien kan iemand anders daar antwoord opgeven.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!

Hoi Michel,

Op een paar van mijn vroegere banen heb ik dat spul onder de rails gehad. Het is een soort zachtboard en dempt uitstekend  :thumbup:
Als je daar sleuven in maakt ( cuttermesje bijv. ), moet je wel met de stofzuiger aan de slag.
Daarna valt het wel mee en gebeurt er weinig. Je zou er - na bewerking - een keer met een kwast verdunde acrylverf over kunnen smeren.

Eigenlijk werkt het qua stof net als vloerbedekking; het houdt het vast. De laatste jaren is men erachter, dat je voor stofdeeltjes beter vloerbedekking kunt heb dan vinyl of laminaat. Dan blijft het stof maar op waaien.

Ik zou me geen zorgen maken en je zult toch altijd op zijn tijd met de stofzuiger in de weer moeten.

Grtz Tony
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Tony,
Dank je wel voor je antwoord. :thumbup: :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
-Michel:
Misschien overwegen om de blauwe ondervloer op rol te gebruiken is iets dunner en pluist niet, is van kunststof gemaakt.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Jørg,

Zou een optie kunnen zijn maar als het te dun is wordt het weer niet makkelijk om er gleuven in te snijden met een cuttermesje om de bedrading weg te werken.
Deze groene platen zijn 7 mm dik dus dik genoeg om er in te snijden.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi Michel,

Goed om te zien dat je begonnen bent.

Veel succes.

Op www.nproject.org staat een vergelijk van diverse soorten materiaal die (mogelijk) geschikt zijn als ondervloer voor de modelbaan.
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html
Voor de groene onderplaten wordt geadviseerd om er een stofzuiger bij te houden.
Als je nog de mogelijkheid heb zou ik kiezen voor XPU of Roofmate.

Zelf heb ik gekoze nvvoor de blauwe ondervloerplaten van de Gamma.
https://www.gamma.nl/assortiment/firstfloor-blueline-ondervloerplaat-blauw-7-m/p/B456654?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dodervloer%2ffh_item_type%3E%7bproduct%7d%26fh_view_size%3d20%26fh_refview%3dsearch%26fh_lister_pos%3d7%26fh_start_index%3d0%26date_time%3d20170227T000000%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-%2524search_ranking%26fh_secondid%3db_product_b021456654

Excuses voor de lange linkjes, normaliter maak ik een snelkoppeling  maar ik zit nu niet thuis en heb deze niet bij me.

Henk
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
-Michel:
Dat heeft natuurlijk ook zijn voordeel, hetgeen voor jou het gemakkelijkste is om te werken,  >:-D
Alhoewel "hobby" is niet werken, das plezier.  >:-D
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Ik zou die groene platen absoluut niet nemen, pluist en stoft enorm. Ik heb hier de blauwe platen onder de rails en dat verwerkt prachtig, is makkelijk te snijden en geeft geen enkele rommel. Wil je er draadjes in gaan verwerken dan lijm je gewoon 2 lagen, dempt veel beter.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Henk, bedankt voor de link van nproject ik heb hem meteen opgeslagen. :)
De blauwe ondervloerplaten die Jørg ook al beschreef zijn het overwegen waard nu ik ze gezien heb wat betreft de prijs met groen en blauw is er geen verschil.
Ik ga mij daar ik in mijn avonddiensten week deze week dus een rustig over na denken.
En excuses hoeft niet hoor het gaat om de link maakt mij niks uit of hij lang of kort is. ;)

@Jørg, er zijn meerdere forumleden die ook de blauwe ondervloerplaten hebben en verkiezen dus ik ga het door mijn hoofd laten gaan zodat ik er rustig over na kan denken.
Bedankt voor de tip.

@Jan, het is natuurlijk niet makkelijk stofzuigen straks in het schaduwstation dus ga ik daar rustig over na denken en wat voor een lijm kan ik het beste gebruiken mocht ik eventueel 2 platen op elkaar willen lijmen ?
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Ik had er een emmer behanglijm bij. Heb gewoon zo'n doosje van Pattex aangemaakt en die emmer dekte ik af met folie als ik hem niet gebruikte, zo kan je er wel een half jaar (of nog wel langer) mee blijven werken. Lekker met een grote kwast alles inlijmen en plakken maar, als de lijm droog is snijd je met een scherp mes alles netjes langs de randen van het hout af en je hebt het super strak en netjes.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Jan,

Dank je wel voor je antwoord. :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
-Michel:
Ja idd, denk er eens rustig over na, tijd brengt raad,  >:-D
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Jørg,

Ik heb tijd zat om na te denken want voorlopig zijn we nog niet zo ver.
Maar voorbereidend werk is het halve werk. ;)
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
-Michel:
Zeer juist, goede planning is essentieel,  :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Michel,

Ik heb nog wel een half pak van die blauwe ondergrond voor je liggen als je het eens wilt uitproberen. Kan je meenemen als je in de buurt bent.

Ik heb het zelf naar volle tevredenheid gebruikt op mijn huidige baan. Kan alleen de geluiddempende kwaliteit niet vergelijken want heb nooit iets anders gebruikt.

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hallo Wico,

Bedankt voor je aanbod. :thumbup:
Denk dat ik volgende week weer in de buurt van je woonplaats ben met de vrachtwagen dan haal ik ze bij je op samen met een lekker bakkie thee. ;)
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Prima, laat maar even weten :).
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Citaat van: Janvis op maandag 27 februari 2017, 11:17:09
Ik had er een emmer behanglijm bij.
Is natuurlijk ook een supergoede oplossing.  :thumbup:
Zelf gebruik ik houtlijm van Pattex wat ik bij de Action koop.
Ik beplak de houtplaten volledig met de blauwe platen en schilder deze daarna bruin.
Onde mijn K-rails leg ik dan schuimrubber (2x2 cm vanwege de bochten) en 3 mm hoog.
Daar de rails op en zijkanten schuin afkitten met siliconenkit.
Daarna de ballast over heen en vastlijmen.
Deze tip kreeg ik van Harald (Haradigi) en ik zal donderdag of vrijdag, als ik weer thuis ben, de link in dit topic plaatsen.
Doordat ik de houtplaten volledig bedek met blauwe platen kan de ballast geen geluidscontact maken met het hout er onder.
Zie de eerder door mij genoemde link op Nproject.org.

Twee platen op elkaar plakken kan met behanglijm of houtlijm.

Henk
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!

Nou Michel, aan ideeën en tips zal het je in ieder geval niet ontbreken  ;)

Mooi, zo'n forum  :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Henk,
De houtlijm van te a-c-tion heb ik al in huis. :thumbup:
Alleen ga ik mijn schaduwstations niet bellasten zie je toch niks van boven wel denk ik mooi grijs/zwart tussen de c-rails moet kunnen. :)
Ik zie je link wel verschijnen bedankt alvast. :thumbup:

@Tony, ja mooie he de tips en andere adviezen. :thumbup:
Leve het forum. :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
K-rails direkt op melamineplaat...heerlijk !  >:-D :thumbup: :D
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Wim,

Als jij het schrijft geloof ik je direct. :) :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Citaat van: h0_miessie op maandag 27 februari 2017, 13:38:56
@Henk,
Alleen ga ik mijn schaduwstations niet bellasten zie je toch niks van boven wel denk ik mooi grijs/zwart tussen de c-rails moet kunnen. :)
Doe ik ook niet. Alleen de zichtbare gedeeltes want daar hetb ik straks K-rails liggen.
In mijn schaduwstations heb ik ook C-rail liggen.

Henk
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Henk,

Hier ook alleen het zichtbare gedeelte maar dat komt met de tijd wel.
Als de baan klaar is eerst veel rijden heel veel rijden want dat blijft ik het mooiste vinden van de hobby scenery komt later wel. :)
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Dag Michel,

Bijgaand de KLIK: link

Henk
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Michel, ik sluit me aan bij de minder positieve reactie's van de groene platen, die groene vezeltjes gaan overal tussen zitten.
Vorig jaar ging onze oude laminaatvloer er uit, daar onder lagen die groene platen, binnen een week lag het hele huis vol met kleine groene vezeltjes. Afwerken met behangerslijm of verf is een optie maar geeft meer werk.

Als je tochtstrip gebruikt dan leg je onder iedere kant van de rails een strook tochtband en hou je in het midden een mooie ruimte over voor de bedrading. Geen gedoe verder om een gootje te maken met een cuttermesje of eventueel met een freesje.
Ik gebruik het momenteel ook en werkt perfect. Geluidisolatie blijft gelijk als met andere middelen als je het gaat schroeven.
Je kan op de tochtstrippen ook dubbelzijdig tape plakken maar ik vind dat zelf geen optie.
Je mag een trein horen rijden want ik schrik altijd als ik treinen niet meer hoor rijden terwijl dat wel de bedoeling was.

Succes met de bouw en je zoektocht naar een dempende ondergrond.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Henk, bedankt voor de link. :thumbup:
Ik ga het na mijn avonddiensten een lekker doorlezen.

@Tom, bedankt voor je uitgebreide antwoord. :thumbup:
Ik ga alle optie bekijken wat het beste en het makkelijkste is om neer te leggen geschroefd gaat er zeker niet worden in het/de schaduwstation(s).
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi Michel, ben je al weer wat opgeschoten met de baan? Hoe is de stand nu?
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi Michel,
Leuk om te lezen dat je zoveel plezier hebt in de start van je nieuwe baan. Ik herken dat  :D
Wat er nu staat ziet er goed uit, ik vraag me alleen af of er genoeg ruimte in de hoogte tussen de 2 lagen zit.

Qua isolatie heb ik ervaring me de blauwe platen van de gamma, de grijze van de kwantum (iets dikker dan de blauwe van de gamma) en 2 mm dik kurk. De grijze liggen in het schaduwstation en zijn misschien ook nog wel dik genoeg om kabels in weg te werken. De blauwe gebruikte ik op mij vorige baan maar daar ben ik van afgestapt. De blauwe en grijze ondervloerplaten hebben als nadeel dat ze snel deukjes vertonen als je er even op drukt.

In het zichtbare deel heb ik kurk. De demping is uitstekend, je koopt het op de rol en het laat zich éénvoudig bewerken. Je kunt er alleen geen kabels in wegwerken. Daar gebruik ik zelf de boekbinders voor.

Succes met bouwen en ik blijf je volgen.

Albert.
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
@Maarten, nee er zijn hebben zich geen veranderingen voor gedaan vandaag gaan we weer verder met bouwen kijken hoe ver we vandaag komen. :)

@Albert, het is zeker plezierig om te bouwen vooral nu met zijn tweeën reuze gezellig en toch ook wat sneller als alleen bouwen.
De hoogte zal denkelijk rond de 24 a 25 cm bedragen ruimte genoeg om iets te pakken mochten er calamiteiten zijn in 1 van de schaduwstations.
Dat van het indrukken van de blauwe platen had ik al gelezen en gehoord jammer dat die grijze het ook hebben.
Ik ga volgende week bij Wico een paar blauwe platen ophalen en ook haal ik bij de buren die gelukkig een laminaat vloer gaan leggen een groene plaat op zal alleen ergens een stuk kurk moeten regelen zodat ik met deze 3 ondergronden kan gaan experimenteren.
Dank je wel voor je bouw wens en leuk dat je mij blijft volgen. :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn begonnen met bouwen !!!!
Hoi michel,

Ziet er netjes uit. ben benieuwd naar de vorderingen. Blijf dit zeker volgen :thumbup:.

Gr. Dirk
Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Dirk, dank je wel voor je compliment voor het netjes bouwen. :)
Leuk dat je mij blijft volgen. :thumbup:


Vandaag kwam René weer gezellig langs zodat we weer aan de baan konden beginnen.
Na de koffie gingen we naar zolder waar we meteen lekker aan de slag gingen met de frames die we de vorige keer gemaakt hadden.

Nadat we de steunbalken aan de muur bevestigd hadden gingen we als een sneltrein alles waterpas gemaakt dus de poten erop en de gemaakte frames stonden/hingen op hun plek. :)

We waren zo lekker bezig dat we ons half 12 bakkie koffie en thee vergeten waren omdat de tijd werkelijk omvloog vandaag niet te geloven zo snel ging de tijd.

Na de lunch hebben we ook de achterste frames gemaakt en opgehangen zodat de lange wand nu klaar is met de schaduwstations. :thumbup: :thumbup:
Verder hebben we vast een gedeelte van de balken aan de muur aan de korte kant bevestigd zodat de volgende keer aan de beurt komt.

Het is een prachtig gezicht geworden en een deel van Michelstadt is nu klaar alleen nog MDF platen neerleggen hier en daar wat afzagen maar dan staat de basis voor de schaduwstations. :)

De volgende bouwsessie zal pas volgende maand plaats vinden want volgende week naar België voor de altijd gezellige gastendag en daarna weer helpen bij vrienden hun huis en dan heb ik nog wat en uiteraard heeft René ook een agenda dus soms kan het niet anders nou ja niks aan te doen kan ik mooi weer wat sparen nee niet voor een loc maar voor hout en andere dingen die we gaan gebruiken.

Bijgaand weer wat foto's van de vorderingen en ja René en ikzelf zijn dik tevreden over de bouw tot nu toe. :)
De bovenste laag het derde schaduwstation is 10 cm korter als de onderste 2 dit komt omdat er een uitsparing zit voor de verwarming.
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. Dirk
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Hoi Michel,

Ziet er goed en stevig uit!

Zie en spreek je volgende week zaterdag in België.

Henk
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Mooi solide frame.

Heb je ook een volledig overzicht van je nieuwe sporenplan?

MvG,

Timaximus
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Ziet er goed uit! Ik kan me nog goed herinneren dat ik mn eerste frames aan de muur had zitten.

Voor je het door hebt rijd alles weer  ;)

Gr Richard
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Hoi Michel,

Jullie hebben hard gewerkt vandaag  :thumbup: :thumbup:
Het geraamte ziet er netjes uit, jammer dat het een maand duurt voordat er weer verder gebouwd kan worden  :?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
hoi michel,
dat ziet er al goed uit. een stevig frame.
succes met de verdere bouw volgende maand. :thumbup: :thumbup:
Re: Michelstadt } we zijn aan het bouwen !!!!
B) Dat ziet er erg strak uit, netjes gewerkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En even een tijdje een bouwstop geeft inderdaad de gelegenheid om weer wat te sparen,
hout is nou ook niet bepaald gratis. O:-D

Dirk-Jan