Citaat van: Wico op zondag 29 september 2024, 19:34:33Michel,
Wat extra opstelsporen zijn altijd welkom
.
Groeten,
Wico
Zeker weten Wico zo kan ik nog wat extra prachtig Zwitsers materiaal opstellen.
Citaat van: erik01 op zondag 29 september 2024, 19:42:37Ja Michel,
Mooi om te zien de de uitbreidings droom dichterbij komt en met de hulp van Rene, rijden weldra ook hier treinen.
Eigenlijk ben ik jouw helemaal vergeten te noemen Erik want jij kwam op het geniale idee om de plaat van het 4de schaduwstation kleiner te maken zodat ik toch nog net onder de baan door kan kruipen dus bij deze
Bedankt Erik.
En ja de droom komt ietsjes dichterbij zodat er weer 9 meter en 82 cm materiaal bij kan komen en in de toekomst nog eens deze afstand.
Citaat van: Hanzi op zondag 29 september 2024, 20:04:03Mooi werk, niet te lang piekeren gewoon neerleggen, aansluiten programmeren en gaan. Tenminste zo makkelijk lijkt het bij jou/jullie te gaan! Prachtig
!
Wat ik me afvraag: wat voor wisselaandrijvingen gebruik jij? Volgens mij toch gewoon standaard Märklin? Ik lees daar altijd veel ellende over, of zijn dat de notoire Märklin-klagers? Bij jouw werkt 't volgens mij prima, en dat geldt ook voor Wico's baantje.
Het kan inderdaad heel simpel en snel gaan Hans.
Geen pc gewoon gezellig samen rails neerleggen past maar ook smoelt het zo ja niks meer aandoen en verder met de lijst afwerken.
Enig probleem is om onze agenda's gelijk te krijgen maar dat komt eerdaags goed en kunnen hopelijk voor het eind van het jaar de eerste slepen geparkeerd worden.
Ik gebruik de standaard Márklin wisseldecoders en aandrijvingen die ik wel doorsoldeer wat trouwens goed werkt in de 2,250,000 kilometers wat ik met koploper gereden heb is er maar 1 ja
1 wisselaandrijving stuk gegaan top merk dat
Märklin.
Ook het poetsen valt hiermee eigenlijk maakt ik de rails nooit schoon soms de puntstukken van de wissels die vol zitten met zwarte bagger wat lekker blijft plakken maar als dat het enigste is dan hoor je mij niet klagen hoor.
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 september 2024, 20:35:48
Enne niet te vergeten ook op mijn baantje werken de wisselaandrijvingen prima.
Mijn loks rijden trouwens ook zo weg, ook na een hele tijd stilstand.
Dus niks geen C-rail poetsen of zo.
Maar ik dwaal af, Michel, dat is best wel bijzonder om een 4e schaduwstation te hebben, dat het allemaal nog past op die zolder van je.
En dat ook nog weten waar welke trein staat, best druk dat treintjes parkeren en rijden bij jou.
Klopt bij jouw rijd het ook altijd naar behoren Dirk-Jan.
Het is passen en meten hier op zolder Dirk-Jan maar dat maakt de uitdaging des te leuk als je weer wat rails / opstelsporen kan maken eerst ga ik dit uitproberen bevalt het dan wordt het naar boven gekopieerd en gaan we weer overnieuw beginnen.
Ik heb de 3 bestaande schaduwstation op een whiteboard geschreven (zie foto)zodat ik weet wie waar altijd staat geparkeerd ipv met lengte van de blok(ken) en handig al ik na een uitbreiding wat slepen in andere blokken moet zetten whiteboard schoonvegen invullen en klaar is Miessie.
Citaat van: Trainhenk op zondag 29 september 2024, 22:12:13Een railtje hier , een railtje daar.
Mies is nog lang niet klaar.
Henk
Voorlopig wil ik nog wel even doorgaan met uitbreiden Henk dus je prachtige rijmpje klopt aardig.
Citaat van: Hanzi op zondag 29 september 2024, 22:36:02En bóven Michels baan is ook nog zat ruimte voor een paar uit-de-schaduw-stations, of worden dat dan zonne-stations
?
Haha dit gaat wel erg ver Hans daar gaat zelf mijn lieve vrouw niet mee akkoord.
Citaat van: Anne W op zondag 29 september 2024, 22:54:24Wisselaandrijvingen werken prima indien de schakelarmpjes van de eindschakelaars verwijderd zijn.
Groet, Anne W
Zeker Anne W maar ik heb ook al jaren wissels op de bovenbaan leggen waar de schakelarmpjes er nog steeds inzitten.
Citaat van: Trainhenk op zondag 29 september 2024, 23:10:29Citaat van: Hanzi op zondag 29 september 2024, 22:36:02En bóven Michels baan is ook nog zat ruimte voor een paar uit-de-schaduw-stations, of worden dat dan zonne-stations
?
Ik heb mijn zonnebril al klaar liggen.
Ik ook Henk maar dan alleen voor de vakantie.
Citaat van: Jongslog op maandag 30 september 2024, 06:34:20En hoe lang zijn de lange treinen in het vierde(!) schaduwstation? Nou beginnen ze hier over wisselaandrijvingen maar ik vermoed dat je één kant niet bediend en open rijdt. Mijn wissels haperen nog weleens met de aandrijvingen ook al is de eindafschakeling er af. Dat ie niet of net niet helemaal goed om gaat omdat het niet brandschoon en nieuw is. Geef mij die ouderwetse spoelen maar die met veel te veel power omgelegd werden, beter dan die laffe digitale spanning 
De sporen zijn vanaf het spiraal gezien 209 cm 177 cm 186 cm 159 cm 128 en 122 cm die van 122 cm gaat denkelijk opgesplitst worden in kleine blokjes van 2 railsjes voor wat lossen locs op te stellen Henk.
Klopt de uitrijwissels rij ik open haalt het veertje eruit zodat ik niet steeds het geklak hoor als er uit gereden wordt.
Wat betreft de stroom de bovenbaan staat op de 6 ampere van de Ecos het bovenste en middelste schaduwstation hebben een eigen booster van 5 ampere en de onderste schaduwstation en spiraal hebben ook hun booster van 5 ampere dit 4de schaduwstation komt op de onderste en spiraal booster erbij.
Citaat van: basjuh1981 op maandag 30 september 2024, 07:41:57Citaat van: Anne W op zondag 29 september 2024, 22:54:24Wisselaandrijvingen werken prima indien de schakelarmpjes van de eindschakelaars verwijderd zijn.
Of een decoder die genoeg power heeft (heb ik mij laten vertellen).
Als jij het zegt geloof ik je meteen Bas.
Even afkloppen alles doet het naar behoren hier en langzaam gaan we naar de 2,3 miljoen kilometers met koploper.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 september 2024, 07:48:09Citaat van: Jongslog op maandag 30 september 2024, 06:34:20beter dan die laffe digitale spanning 
Goed gezouten is niet laf. Die digitale spanning dient ook alleen maar om commando's te geven. Schakelen doe je met die ouwerwetse 16V, 18V, 20V of desnoods 22Volt. zo hoog als nodig is om die krengen fatsoenlijk om te leggen. Uiteindelijk had ik er inderdaad twee op 22Volt staan, zeker weten dat die omgingen. Voordien problemen zat mee gehad en de meeste daarom omgebouwd naar servo aansturing. Dat was uiteindelijk ook niet de reden voor de overstap. Dat was simpelweg corrosie ofwel roest, dat treinen de helft van de tijd niet weg wilden rijden en aangeduwd moesten worden. En daar valt gewoon niks tegen te doen, goedkoop blik roest.
Dank voor je duidelijke uitleg Henk.
Zelf heb ik geen of weinig kaas van gegeten.
Citaat van: Anne W op maandag 30 september 2024, 10:45:19In mijn voormalige baan lagen heel veel Märklin K-wissels met Märklin aandrijvingen met gedemonteerde schakelarmpjes, ze werden aangedreven door of Edits decoders of Viessmann 5211 decoders, beiden gewoon op de digitale spanning die van een eigen LDT DB2 booster af kwam en dat ging nagenoeg altijd goed.
Wat wel belangrijk is is dat de wissels netjes, is mechanisch spanningsvrij, tussen de aansluitende rails liggen, Dus niet nog een extra "verwrongen" bochtje of een hoogteverschilletje.
Ik verwacht dat dit voor elke merk geldt, natuurlijk de oude wissels hadden veel grotere aandrijvingen, dus meer koper en ik ken een groep mensen die altijd alles te duur vinden, daarom zijn er kleinere aandrijvingen, dus minder koper, gekomen.
Groet, Anne W
Ook jij bedankt voor je duidelijke uitleg Anne W.
Groet Michel