Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

Michelstadt } kerstcadeautje.

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

Eifelman en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Michelstadt } aanwinsten uit Olten Zwitserland.

Big Boy 4014

Hoi Michel,

Weer prachtige exemplaren erbij zeg geniet ervan. :thumbup:
Groot gelijk dat je samen met je vrouw genoten hebt en wat niemand meer van je af neemt. ;)
Laat maar een keer een filmpje zien van het nieuw materieel is altijd leuk om te zien. :)
Mvgr,
Theo.

Als het maar Zwitsers is.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 22 april 2024, 14:14:28Dat moet wel een heel speciaal reisje zijn geweest dan met zoveel belevenissen. En het hoogtepunt natuurlijk dat ze speciaal voor jou die Ae 3/5 uit de loods hebben gehaald. Ben jij effe een gelukspikkie.

Alle reisjes die ik met mijn vrouw doe zijn speciaal Henk maar deze helemaal omdat mijn vrouw nog nooit in het mooie Zwitserland was geweest.
Ja dat was zeker een prachtig hoogtepunt het zien rijden van deze mooi onderhouden Ae 3/5. :favorite:

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 22 april 2024, 14:21:46:) Nou, de Intermodellbau was leuk, maar jouw uitstapje overtreft dat natuurlijk dik. :thumbup:
Ik heb lol gehad, maar jij en Karin zo te lezen ook en toch aardig van je dat ze ook eens mee mocht naar Zwitserland. :-)
En weer wat mooie aanwinsten heb je er bij, en die met schroot gevulde wagon vind ik B)

Sorry dat ik je overtreft Dirk-Jan maar ik had het mijn vrouw belooft tijdens het weekend van Intermodellbau.
Ja we hebben zeker lol gehad en je ziet het in ben de moeilijkste niet he dat zij mee mocht. :P
Die grijze met het schroot is zeker heel erg mooi. :thumbup:

Citaat van: Wico op maandag 22 april 2024, 15:03:14Michel,
De foto's hebben weer een glimlach op mijn gezicht gebracht, ondanks de regen hier (en daar). Mooie aanwinsten en verder genieten van al het lekkers en moois wat Zwitserland te bieden heeft!
Groeten,
Wico 

Graag gedaan Wico die glimlach op je gezicht. :)
Het was zeker genieten in het prachtige Zwitserland als de zon schijn was alles nog groener en mooier puur genieten deze 4 dagen.

Citaat van: wimpietje op maandag 22 april 2024, 16:31:11Nou nou, het wordt druk op jouw baan Miche  >:-D

Het kan nooit druk genoeg zijn Wim.
Vrees totdat de uitbreiding klaar is er nu toch weer wat niet Zwitsers materiaal van de baan afgehaald gaat worden.

Citaat van: Trainspotter op maandag 22 april 2024, 17:25:18Weer een prachtige trip Michel.😍
Leuk om te lezen en te zien.
Eens kijken of mijn vrouw en zoon daar ook eens zin in hebben.
Een hotel met uitzicht, shoppen in ZRH en de oude stad van Luzern.
Jaren geleden naar ZRH gevlogen en het verblijf in de buurt van het Hauptbahnhof beviel ons prima dus mijn vrouw zal er best voor te porren zijn.
Dat vliegen stelde niets voor hoor, werken bij de KLM heeft ook voordelen: reizen kost bijna niks.
Vrgr,
Wilko

Het was zeker een leuke trip Wilko en ik zeg gewoon doen als je vrouw er voor te porren is wat is nu leuker om met het hele gezin naar een prachtig land en steden te gaan tenslotte leef je maar 1 keer en daar wil ik zoveel mogelijk plezier uithalen. ;)
Zeker als je voordeel hebt met de heen en terug reis Wilko is het het overwegen waard.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 22 april 2024, 18:16:17Dag Michel.
Da's een prachtige trip die je samen met jouw vrouw hebt gemaakt  :thumbup:
Getuige de fraaie foto's heb je je goed vermaakt. :cool:
Mis echter wel die speciale selfie  :roll:
Gefeliciteerd met alle nieuwe aanwinsten!  :thumbup:  :thumbup:
Groeten,
Erik.

Het was zeker een prachtige trip Erik die we zeker over gaan doen. :)
Dank voor je felicitatie voor de aanwinsten. :thumbup:
En sorry selfie was een verkeerd woord maar ik heb wel een screenshot gemaakt van de plek van Zürich live die ik zal plaatsen met een pijltje erbij waar we stonden.

Citaat van: ernstcramer op maandag 22 april 2024, 20:28:43@citaat
druk geweest dus, Michel. Maar zo te zien een wereldse tijd gehad. En: altijd leuk om dat samen te doen  ;)
Mooie aanwinsten weer. ik denk dat je onderhand de zolder van de buren erbij moet kopen, zodt je voldoende opstelterrein kunt maken... >:-D  >:-D

Zeker druk geweest Ernst maar wel leuk druk. :P
Ja het was geweldig daar in het mooie Zwitserland en ja samen dingen doen is altijd leuk waar dan ook.
Ja de aanwinsten zijn mooi en nee het moet op mijn eigen zolder straks gaat de buurman er van door met mijn mijne Zwitserse materiaal. ;)

Citaat van: th op maandag 22 april 2024, 20:31:22Hoi Michel,
Weer prachtige exemplaren erbij zeg geniet ervan. :thumbup:
Groot gelijk dat je samen met je vrouw genoten hebt en wat niemand meer van je af neemt. ;)
Laat maar een keer een filmpje zien van het nieuw materieel is altijd leuk om te zien. :)
Mvgr,
Theo.

Dank je wel Theo. :thumbup:
Juist dit uitje zit in de pocket en in de herinneringen die kunnen ze niet meer afpakken.
Ga zo eerst een filmpje laten zien van de Ae 3/5 10217 dan even kijken wanneer mijn kleinzoon tijd maar vooral zin heeft om te helpen met een film(pje) maken hij is nu lekker aan het puberen. :D

Bijgaand 2 foto's 1 van de Rode Pijl die langs het hotel kwam rijden en 1 van de Zürich live plek waar de camera op staat gericht.

Groet Michel

Hele leuke foto's Michel, dat was een leuk reisje zo te zien!

Groeten,
Jelmer
Prachtige foto's Michel zo ook die video.

@citaat  @citaat

Leuk om te lezen dat jet het leuke foto's vind Jelmer. :thumbup:
Het was zo leuk dat we als het kon het vandaag zo weer over zouden doen. :)

@citaat

Graag gedaan Freek. :thumbup:
Ikzelf kan er ondanks dat ik de foto's en video's zelf gemaakt heb ook (weer) van genieten. :P

Groet Michel
Erg leuk Olten zo weer te zien, dat was toch een erg leuke reis vorig jaar. Gelukkig is dit keer het bezoek aan Lindt wel gelukt!

@citaat

Het was zeker weer leuk Frank om in Olten te zijn en om weer al het mooie Zwitserse materiaal te bewonderen.
Deze keer is het zeker gelukt om de winkel in Olten te bezoeken en een lekkere voorraad mee naar huis te nemen.
Maar ook de rondleiding met een gids door de Home of chocolate heen in Kilchberg net onder Zürich was erg leuk om te doen en veel te proeven en met een nog grotere winkel als in Olten. :P
Zeker voor jouw als culinaire fijnproever echt een aanrader. :thumbup:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Lekkerrrrr
Citaat van: h0_miessie op donderdag 25 april 2024, 07:51:22Maar ook de rondleiding met een gids door de Home of chocolate heen in Kilchberg net onder Zürich was erg leuk om te doen en veel te proeven en met een nog grotere winkel als in Olten. :P
Kijk, dat zijn nou tripjes waar ik van houd O:-D  O:-D

@citaat  @citaat

Heel Lekker Wim. :P
Gisteravond nog een heerlijk een doosje chocolate met sinasappel smaak leeggegeten samen met mijn vrouw. :favorite:

@citaat

Jij bent zo te lezen ook een levensgenieter Bas. ;)  :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Uiteraard Michel. Er moet ook genoten worden in het leven. En waarmee kan dat beter dan met eten?

De modelspoorhobby wordt niet gerekend tot een goed antwoord >:-D

@citaat

Helaas mee eens Bas. :thumbup:
Genieten doe ik steeds meer op mijn oudere leeftijd werk minder en doe meer dingen die ik leuk vindt zoals koken wandelen en zeker veel met de hobby bezig zijn.

Eten verbind geeft gezelligheid en heeft een hoog geniet gehalte samen met mijn vrouw maar ook op een beurs in het buitenland waar ik met vrienden heerlijk kan genieten van een bockworst met of zonder patat.

Groet Michel
Michelstadt } ballast voor tussen de sporen.

Michelstadt } ballast voor tussen de sporen.
Bij Wico zag ik bij de presentatie van de blauwe schuifwandwagons van de VTG de prachtige donkerbruine ballast leggen en dacht ja dat is beter en veel mooier als het grijze ballast wat ik nu heb leggen in een deel van het rangeerterrein.
Dus contact met Wico opgenomen en bleek het ballast van spurenwelten nummer 415 te zijn maar ook in Nederland te koop dus 3 zakjes van iedere een 1000 gr bestel en dat kwam vandaag binnen.

Het donkerbruine misstaat niet bij het grijze van de c-rail(s) en geeft een warme en sfeervolle sfeer aan de baan.
Morgen dus eerst het grijze ballast opzuigen want ik laat over het algemeen mijn ballast los leggen zeker in het rangeerterrein omdat ik nog wel eens wat rails / sporen wil omleggen ivm de Holcim betoncentrale waar ik dan andere sporen heen wil hebben.

In het stations gedeelte wordt de ballast uiteraard wel vastgelegd dus ja ik ga aan de scenery beginnen maar daarna is het weer gedaan met de scenery pret. ;)  :D

Kortom weer wat leuk aan de baan doen terwijl de treinen heerlijk hun rondjes rijden door en onder Michelstadt.

Groet Michel

Re: Michelstadt } ballast voor tussen de sporen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Nou Michel, ik ben zeer benieuwd hoe het verschil tussen de grijze en de bruine ballast er uit ziet!
Dus: succes met het om-ballasten en daarna dan heel graag de voor en na foto's!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Michel,

@citaat  @citaat
Doe je wel een beetje rustig aan met scenery?
Er moet wel gereden worden.  >:-D  >:-D

Henk
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 27 april 2024, 06:26:53Genieten doe ik steeds meer op mijn oudere leeftijd.....
:o) Hee snotneus, dat doe je goed, een mens kan niet vroeg genoeg beginnen met genieten. O:-D

En leuk idee om wat van dat "Wicostrooisel" te gebruiken, ook ik ben wel benieuwd hoe dat er gaat uitzien.
Dan zien we de foto's wel tegemoet.
(en daarna gaan we kijken wie de douze points krijgt, jij of Wico :P )
Afkijken bij Wico, dat doe ik nou nooit....

Swiss rail .. what else?

Michel,

Nou lekker dan, wil ik straks nieuwe ballast bestellen is het uitverkocht >:-D. Grapje, goede keuze en met drie kilo kun je wel even vooruit :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Hmm, Michel bedenk dat nieuw gestorte ballast er anders uit ziet als ballast wat er al een tijd ligt.
Enfin je hebt voorlopig genoeg.Maar eh je laat wel leuk die zakjes zien, maar ik denk dat de gemeenschap alhier het graag tussen de bielzen wil zien en dan uiteraard op foto.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 april 2024, 19:08:26Nou Michel, ik ben zeer benieuwd hoe het verschil tussen de grijze en de bruine ballast er uit ziet!
Dus: succes met het om-ballasten en daarna dan heel graag de voor en na foto's!  :thumbup:
Groeten,
Erik.

Ook ik ben benieuwd hoe het zal zijn met de nieuwe donkerbruine ballast.
Uiteraard zal ik voor de nodige foto's zorgen van voor en erna.
Morgen og overmorgen ga ik aan de klus beginnen gisteren onze nieuwe camera binnen gekregen een Sony Cybershot RX100 nog wat maar daar moet weer een speciale geheugenkaart is en die hebben wij toevallig weer niet in huis dus vanavond bestellen en is hij hopelijk morgen in huis. :?

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 30 april 2024, 19:17:32Michel,
 @citaat  @citaat
Doe je wel een beetje rustig aan met scenery?
Er moet wel gereden worden.  >:-D  >:-D
Henk

Ik doe scenery dingen waarbij de treinen gewoon door kunnen rijden Henk. ;)
Nee de kilometers komen niet in gevaar hoor daar hoef je je niet druk over te maken. :D

Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 30 april 2024, 19:40:26
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 27 april 2024, 06:26:53Genieten doe ik steeds meer op mijn oudere leeftijd.....
:o) Hee snotneus, dat doe je goed, een mens kan niet vroeg genoeg beginnen met genieten. O:-D

En leuk idee om wat van dat "Wicostrooisel" te gebruiken, ook ik ben wel benieuwd hoe dat er gaat uitzien.
Dan zien we de foto's wel tegemoet.
(en daarna gaan we kijken wie de douze points krijgt, jij of Wico :P )

Deze snotneus is er eigenlijk al veels te laat ermee begonnen Dirk-Jan met het genieten. :O
Ja Wico heeft een inspirerende factor voor mij maar je kan de douze points of te wel 12 punten nu al aan Wico geven hoor want dat ga ik ook doen want zo mooi als bij hem gaat het hier in Michelstadt nooit worden. ;)

Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 30 april 2024, 19:42:24Afkijken bij Wico, dat doe ik nou nooit....

....... schreef Sander met een staalhard gezicht. ;)  :D

Citaat van: Wico op dinsdag 30 april 2024, 20:33:43Michel,
Nou lekker dan, wil ik straks nieuwe ballast bestellen is het uitverkocht >:-D. Grapje, goede keuze en met drie kilo kun je wel even vooruit :thumbup:.
Groeten,
Wico 

Haha je brengt het leuk Wico. :thumbup:
Ja denk dat ik een aardig eind kom op de bovenbaan zeker als ik eerst de boel ga opvullen met vele honderden broodzakklemmen en dan pas ga ballasten.

Citaat van: Freek op dinsdag 30 april 2024, 20:56:00Hmm, Michel bedenk dat nieuw gestorte ballast er anders uit ziet als ballast wat er al een tijd ligt.
Enfin je hebt voorlopig genoeg.Maar eh je laat wel leuk die zakjes zien, maar ik denk dat de gemeenschap alhier het graag tussen de bielzen wil zien en dan uiteraard op foto.

Ja dat vermoeden had ik al Freek vandaar dat ik eerst de oude grijze ga weghalen dan is alles fris en fruitig als ik het ga neerleggen.
De gemeenschap komt wat betreft foto's straks niks te kort hoor als de nieuwe camera het doet tenminste want die moet wel uitgeprobeerd worden natuurlijk.
Tussen de beilzen komt niet te leggen op de c-rails Freek das mij nou net weer te veel (scenery) werk. :D

Groet Michel
Goed bezig Michel, en het is wat Freek al zegt, meeste ballast blijft nu veel schoner en dus grijzer dan vroeger, echt bruine ballast zie je volgens mij niet meer bij hoofdlijnen. Dat kwam door roest of remslijpsel of gewoon uit de lucht? Wat groen in je ballast plakken (ze mogen geen onkruidverdelgers meer gebruiken) en je hebt meteen een realistisch beeld. Nog een keer een middagje rond Olten lopen en je hebt een goed beeld.  ;)
@ Frank: Correct. De vraag is dus hoeveel blokkenberemd materieel Michel heeft. Dat is o.a. 1 van de reden van verkleuring. De rails zelf zijn ook niet roest vrij en aan slijtage onderhevig.

Toiletten hadden vroeger geen afgesloten systeem, inmiddels dus wel en ook dat zorgt indirect voor verkleuring.
Oudere locomotieven hadden ook nog wel eens olie lekkage met name kwam dat van de tandwielkasten. Dat zag je voornamelijk op stations waar Locs regelmatig halteerden.
Kortom je kunt er alle kanten mee op.

@citaat  @citaat

Frank, hebben we het nu met het schone ballast over modelspoor of over het echte spoor ? Want ik ben een beetje confust nu. :?  ik heb deze ballast genomen omdat ik het een hele mooie kleur vindt mede door de foto's van Wico waar het strak en mooi eruit ziet.
Olten ga ik zeker nog eens bezoeken maar of ik naar het gras/onkruid ga kijken bij de sporen dat denk ik eerlijk gezegd niet dan is het voorbij rijdende Zwitsers materiaal veel te mooi voor omdat te missen. ;)
Dus nee ik vrees dat er geen groen tussen het ballast wordt geplaatst mede omdat de plantsoenendienst van Michelstadt zeer snel is met het weghalen van het onkruid.

@citaat

Hoeveel blokkenberemd materiaal ik heb is een goede vraag Freek bij Esu locs zie ik wel eens lichtjes opflikkeren als er geremd wordt maar die heb ik niet op de baan staan dus ik denk geen 1.
Oudere locs heb ik niet rijden dus valt het gelukkig mee met het olie verlies bij de perrons hier in het stationsgebied.

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Michel, jij laat ballast los liggen op de rails, ben je niet bang dat dat tussen de tandwielen van de locs terecht komt?

Wim, nee daar ben ik niet bang voor dat de ballast tussen de tandwielen komen bij de locs omdat ik niet tussen de bielzen ga ballasten bij de c-rails.
Mij teveel werk en ik vind persoonlijk de bielzen van de c-rials niet verkeerd om naar te kijken.

Groet Michel

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Met andere woorden, bij Michel ligt de ballast niet op de rails maar er naast.  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

In het echt ook, zou een zooitje worden met al die keitjes op de rails.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja, als je met rails alleen de spoorstaven bedoelt heb je gelijk.
Geen paniek, hoor Michel.
De verkleuring van ballast wordt veroorzaakt door het weer, vuil dat van treinen afvalt en ook door het schraapsel van de bovenleiding door de pantografen. Vergelijk het maar met de stoeptegels buiten 😊.

Groet
Roel

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: h0_miessie op donderdag 02 mei 2024, 00:56:54@citaat
Hoeveel blokkenberemd materiaal ik heb is een goede vraag Freek bij Esu locs zie ik wel eens lichtjes opflikkeren als er geremd wordt maar die heb ik niet op de baan staan dus ik denk geen 1.

Ik denk niet dat de locs bedoeldt worden, maar alle goederenwagons. Want die hebben allemaal blokkenremmen. en je rijdt wel veel met goederen... >:-D
Michelstadt } begonnen met ballasten tussen de sporen.

Michelstadt } begonnen met ballasten tussen de sporen.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 03 mei 2024, 07:24:25Met andere woorden, bij Michel ligt de ballast niet op de rails maar er naast.  :D

Jij snapt het Henk. ;)

Citaat van: Hanzi op vrijdag 03 mei 2024, 07:27:39In het echt ook, zou een zooitje worden met al die keitjes op de rails.

Inderdaad Hans. :P

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 03 mei 2024, 10:30:41Ja, als je met rails alleen de spoorstaven bedoelt heb je gelijk.

Hans heeft vaak gelijk Henk. ;)

Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 03 mei 2024, 19:51:42Geen paniek, hoor Michel.
De verkleuring van ballast wordt veroorzaakt door het weer, vuil dat van treinen afvalt en ook door het schraapsel van de bovenleiding door de pantografen. Vergelijk het maar met de stoeptegels buiten 😊.
Groet
Roel

Bedankt voor je antwoord Roel dat ik mij niet druk hoeft te maken. :)  :P
Ik zal het zolderraam dicht houden dan kan ik het weer uitsluiten en gelukkig dat ik mijn materiaal niet geweatherd heb anders viel dat ook van het materiaal af op het ballast. :)
Alleen het schraapsel van de bovenleiding kan voor wat verkleuring geven omdat ik met de pantografen tegen het draad aan rij. :|

Citaat van: ernstcramer op zaterdag 04 mei 2024, 18:42:33
Citaat van: h0_miessie op donderdag 02 mei 2024, 00:56:54@citaat

Ik denk niet dat de locs bedoeldt worden, maar alle goederenwagons. Want die hebben allemaal blokkenremmen. en je rijdt wel veel met goederen... >:-D

Ernst, ik heb bij het wisselen van de asjes bij wagons van sommige andere merken geen remblokken gezien dus dat kan ik ook uitsluiten. ;)  :P

Verder ben ik gisteren begonnen met het wegzuigen van het oude ballast tussen de sporen en daarna met broodklemmen de boel wat opgevuld en daarna de nieuwe ballast neergelegd.
Leuk werkje alles bij elkaar en ik ben zeer maar dan ook zeer tevreden met het resultaat.
En omdat ik die blauwe Liliput wagons had gekocht moest er een nieuw opstelspoortje gemaakt worden om de autotransport wagons met de taxi's gelost te kunnen worden dat is gelukt en nu heb ik 3 sporen om auto transport wagons en rollende landestrasse wagons te laten  lossen met daar tussen in 2 doorgaande sporen in het rangeerterrein.

Bijgaand wat foto's van het ballasten met de gereedschappen een blokje hout om de boel lichtjes aan te stampen en een klein snoepschepje om het ballast gecontroleerd aan te brengen.

Groet Michel
Re: Michelstadt } begonnen met ballasten tussen de sporen.

Swiss rail .. what else?

Michel,

Alsof ik naar mijn eigen opstelsporen zit te kijken :). Ziet er goed en strak uit die ballast, een hele verbetering ten opzichte van de oude ballast :thumbup:.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja het is wel mooier maar de olifant was 't er niet mee eens en heeft de benen genomen :O !
Niet zo vreemd, dat grijs was zijn schutkleur, met dat bruin valt hij veel te veel op!
Geweldig natuurgetrouw! Petje af, hoor Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Michel.

Dat ziet er prima uit! Zeker voor het emplacement een hele verbetering  :thumbup:
Het is nu meer één geheel, waardoor het allemaal wat rustiger overkomt. :cool:

Zo, en nu ervan genieten en rustig gaan bekijken wat je nog meer aan de scenery kunt doen ... :roll:  :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Wico op zaterdag 04 mei 2024, 19:30:02Michel,
Alsof ik naar mijn eigen opstelsporen zit te kijken :). Ziet er goed en strak uit die ballast, een hele verbetering ten opzichte van de oude ballast :thumbup:.
Groeten,
Wico

Sorry voor het "kopiëren" van je scenery kunsten Wico. ;)
Ik vindt de kleur heel erg mooi en geeft een warm uiterlijk.
En ja zeker een hele verbetering wat het kijken leuk maakt maar ook inspiratie geeft om verder te gaan met dit tussen alle sporen op de bovenbaan. :)

Citaat van: Hanzi op zaterdag 04 mei 2024, 19:36:21Tja het is wel mooier maar de olifant was 't er niet mee eens en heeft de benen genomen :O !
Niet zo vreemd, dat grijs was zijn schutkleur, met dat bruin valt hij veel te veel op!

Hans, de olifant moest even in zijn wagon staan omdat sommige Preisertjes het toch wel eng vonden om hem tijdens de werkzaamheden los te laten lopen. ;)
Met dit nieuwe ballast tussen de sporen komen zijn kleuren wel beter toch zijn recht. (zie foto)

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 04 mei 2024, 19:40:34Geweldig natuurgetrouw! Petje af, hoor Michel

Dank voor je compliment Roel. :oops:

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 04 mei 2024, 20:15:34Dag Michel.
Dat ziet er prima uit! Zeker voor het emplacement een hele verbetering  :thumbup:
Het is nu meer één geheel, waardoor het allemaal wat rustiger overkomt. :cool:
Zo, en nu ervan genieten en rustig gaan bekijken wat je nog meer aan de scenery kunt doen ... :roll:  :wink:
Groeten,
Erik.

Ik ben het helemaal met je eens Erik dat het een verbetering is.
Ja de warme kleur geeft zeker een rustiger beeld wat naar meer smaakt op de bovenbaan.
Genieten ga ik er zeker van doen maar ook verder met het ballasten tussen de sporen op de bovenbaan misschien wel in het stationsgedeelte wie weet.

Ik moet alleen nog wat verzinnen om de adressen van de wissels klein te maken en bij de wissels te maken want de stickers zijn nu te groot en te lomp. :(
Dat gaat weer denkwerk opleveren vrees ik.

Groet Michel
 :) Dat nieuwe ballast ziet er prima uit en als de olifant wat laat vallen valt het minder op, bruin op bruin camoufleert goed. >:-D
En heb je een printer thuis/tot je beschikking?
Dan kan je de wisseladressen eerst opmaken in Word of Excel, en dan in diverse groottes even proberen om te kijken wat nog leesbaar is op een afstandje. 8)
Netjes uitsnijden met liniaal en afbreekmesje, eventueel er eerst dun karton onder, dan heb je keurige nummerbordjes.

:o) Dus "Dat gaat weer denkwerk opleveren vrees ik" heb ik al voor je opgelost, graag gedaan. O:-D
Fraai hoor dat nieuwe ballast! Ik lees op het forum dat de ruimte tussen de sporen vaak eerst opgevuld wordt met iets, zodat je minder strooimateriaal kwijt bent. Ook ligt het ballast tussen de sporen vaak iets lager.
Nb de olifant kan je op jouw baan ook heel goed vervangen door een krokodil.  ;)

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Slim idee om die olifant alles te laten aanstampen👍
Kun je niet beter een afdruk op de printer maken van een stukje van je layout en daar de wisselnummers opzetten? Ergens buiten de baan vastmaken.(als een soort plattegrond)
Dan kunnen die lelijke bordjes ook weg.
Is mooi aan het worden!
Groet,
Jan

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Mies,

Ik ben weer bijgelezen en -gekeken !
Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad  en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik  :thumbup:
Dat lucht pas op en het ziet er veel beterderder uit !
En die olifant moet er zolang bij, tot je helemaal uitgeballast bent. Dan kan die dat boekje sluiten en het verhaaltje uitblazen  O:-D

Grtz Tony
Ha Michel,

Je rangeerterrein heeft met de nieuwe ballast een forse upgrade gehad.
Staat erg goed, leuk om de olifant te zien die in camouflage kleur zn best doet om niet op te vallen.
Michel,

Om het probleem van de nummers bij de wissels op te lossen, misschien is dit een idee:

Maak een paar foto's van recht naar beneden, alsof je een satelliet foto maakt.
Als je de foto's met een tekenprogramma bewerkt kun je de wisselnummers er in een wit vlak inzetten.
Dan de bewerkte foto's afdrukken en aan elkaar plakken dan heb je een strip met overzicht en nummers.

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt stuur je maar een pb.

Groet,
Roel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tony,

Citaat van: Tony op zondag 05 mei 2024, 14:31:33Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad  en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik  :thumbup:

Scherp hoor!  >:-D  >:-D  >:-D

Henk
Hi Mies, weer bij gelezen & gekeken. Mooi met die kleur ballast. De olifant kan wat leven in de brouwerij brengen
Wat de nr-ing van de wissels betreft: een schets maken vd baan en nrs erop...
Ik lees dat je de ballast los laat liggen tussen de rails.
En als je de rails aanpast, je het gewoon opzuigt met de stofzuiger.

Klein tipje; als je nu een panty van de vrouw "leent" en deze om de mond van de stofzuiger doet en ook vast houdt, dan vang je alles netjes op in die panty en kun je na aanpassing van de sporen het ballast weer hergebruiken.

Groeten,
Jelmer
Hee Michel, Ik wil je even waarschuwen er loopt een Olifant los tussen je sporen! Die beesten zijn nog erger dan tanks, dus pas op alles gaat zo naar de filistijnen! ;)

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 05 mei 2024, 08:32:05:) Dat nieuwe ballast ziet er prima uit en als de olifant wat laat vallen valt het minder op, bruin op bruin camoufleert goed. >:-D
En heb je een printer thuis/tot je beschikking?
Dan kan je de wisseladressen eerst opmaken in Word of Excel, en dan in diverse groottes even proberen om te kijken wat nog leesbaar is op een afstandje. 8)
Netjes uitsnijden met liniaal en afbreekmesje, eventueel er eerst dun karton onder, dan heb je keurige nummerbordjes.
 :o) Dus "Dat gaat weer denkwerk opleveren vrees ik" heb ik al voor je opgelost, graag gedaan. O:-D

Ja de poep van de olifant valt nu niet meer op met deze donkerbruine ballast. :D
Goede tip Dirk-Jan wat betreft het uitprinten uit Exel. :thumbup:
Ga ik zeker uitproberen.

Citaat van: frank-103 op zondag 05 mei 2024, 09:07:00Fraai hoor dat nieuwe ballast! Ik lees op het forum dat de ruimte tussen de sporen vaak eerst opgevuld wordt met iets, zodat je minder strooimateriaal kwijt bent. Ook ligt het ballast tussen de sporen vaak iets lager.
Nb de olifant kan je op jouw baan ook heel goed vervangen door een krokodil.  ;)

Daank je Frank. :thumbup:
Ik heb onder de ballast de boel wat opgevuld met broodzakklemmen waar ik eens bij een broodfabriek 5000 van gekregen heb die komen nu goed van pas lager zou kunnen maar dit vindt ik mooier om naar te kijken dat het zo op gelijke hoogte met de onderkant van de rails ligt.
Zeker een paarse krokodil ? :mrgreen:

Citaat van: zofman op zondag 05 mei 2024, 09:11:54Slim idee om die olifant alles te laten aanstampen👍
Kun je niet beter een afdruk op de printer maken van een stukje van je layout en daar de wisselnummers opzetten? Ergens buiten de baan vastmaken.(als een soort plattegrond)
Dan kunnen die lelijke bordjes ook weg.
Is mooi aan het worden!
Groet,
Jan

Ja Jan soms heb ik nog wel eens goede ideeen zoals het aanlaten stampen door de olifant. ;)
Jij ook bedankt voor de tip met de layout op een soort plattegrond maken ook deze nuttige tip ga ik uitproberen. :thumbup:
Ik probeer er wat van te maken Jan al blijft het rijden toch het belangrijkste hier op zolder.

Citaat van: Tony op zondag 05 mei 2024, 14:31:33Hoi Mies,
 Ik ben weer bijgelezen en -gekeken !
Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad  en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik  :thumbup:
En die olifant moet er zolang bij, tot je helemaal uitgeballast bent. Dan kan die dat boekje sluiten en het verhaaltje uitblazen  O:-D
Grtz Tony

De korte vakantie was heerlijk Tony in mijn geliefde Zwitserland. :P
Dan zijn leuke hebbedingetjes zoals wagonnetjes altijd een mooie herinnering natuurlijk.
Ikzelf vindt het er ook beter op zijn geworden en mitiveert mij om daar te gaan met het ballasten tussen de sporen.
Hoop dat het olifantje nog lang blijft want haast heb ik niet. ;)

Citaat van: erik01 op zondag 05 mei 2024, 15:16:16Ha Michel,
Je rangeerterrein heeft met de nieuwe ballast een forse upgrade gehad.
Staat erg goed, leuk om de olifant te zien die in camouflage kleur zn best doet om niet op te vallen.

De kleinste verandering kan meteen een hele andere kijk geven aan een stuk van de baan Erik. :)
Staat zeker goed en zo te zien aan de ilofant heeft hij het ook naar zijn zin met het aanstampen van het ballast. :D

Citaat van: RoelMarklin op zondag 05 mei 2024, 17:03:03Michel,
Om het probleem van de nummers bij de wissels op te lossen, misschien is dit een idee:
Maak een paar foto's van recht naar beneden, alsof je een satelliet foto maakt.
Als je de foto's met een tekenprogramma bewerkt kun je de wisselnummers er in een wit vlak inzetten.
Dan de bewerkte foto's afdrukken en aan elkaar plakken dan heb je een strip met overzicht en nummers.
Als je vragen hebt of hulp nodig hebt stuur je maar een pb.
Groet,
Roel

Roel, ook jij bedankt voor de tip. :thumbup:
Die ik zeker ga uitproberen en ga uittesten net als de tips van Dirk-Jan en Jan zodat ik mooi kan kijken welke door de test heen komt.
Voor de tips van jouw en Jan moet ik wel wat dingen aan de muren veranderen maar dat zie ik wel als de sataliet foto´s en plaategrond klaar is maar dat mag op een uutje werk zijn om de vlaggen en posters te verhangen geen probleem zijn.
Uiteraar zal ik met vragen je een berichtje sturen Roel.

Citaat van: Trainhenk op zondag 05 mei 2024, 20:37:43Tony,

Citaat van: Tony op zondag 05 mei 2024, 14:31:33Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad  en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik  :thumbup:

Scherp hoor!  >:-D  >:-D  >:-D

Henk

Henk, aan Tony zijn scherpe antwoord te zien zien we dat hij weer op de goede weg terug is en dat doet mij en vele andere forumleden goed heel veel goed zelfs. :favorite:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: wimpietje op maandag 06 mei 2024, 07:35:41Hi Mies, weer bij gelezen & gekeken. Mooi met die kleur ballast. De olifant kan wat leven in de brouwerij brengen
Wat de nr-ing van de wissels betreft: een schets maken vd baan en nrs erop...

Ja die kleur sprak mij meteen aan Wim toen ik die bij Wico zag leggen tussen zijn sporen. :)
Met inderdaad een olifant is je modelbaan leven noot saai zeker als hij ook nog eens helpt met aanstampen. :P
Ja zo een plattegrond van Jan bedoel die tip ga ik zeker meenemen want deze grote stickers waren leuk zonder ballast maar zijn nu dik overdreven aanwezig wat het aangebrachte ballast te niet maakt in mijn ogen.

Citaat van: Jelmer op maandag 06 mei 2024, 14:26:24Ik lees dat je de ballast los laat liggen tussen de rails.
En als je de rails aanpast, je het gewoon opzuigt met de stofzuiger.

Klein tipje; als je nu een panty van de vrouw "leent" en deze om de mond van de stofzuiger doet en ook vast houdt, dan vang je alles netjes op in die panty en kun je na aanpassing van de sporen het ballast weer hergebruiken.
Groeten,
Jelmer

Ik heb inderdaad de oude ballast opgezogen met een pantysokje van mijn vrouw om het mondstuk heen van de stofzuigen Jelmer uiteraard bedankt voor het meedenken. :thumbup:

Citaat van: PetervO op maandag 06 mei 2024, 15:03:58Hee Michel, Ik wil je even waarschuwen er loopt een Olifant los tussen je sporen! Die beesten zijn nog erger dan tanks, dus pas op alles gaat zo naar de filistijnen! ;)

Peter, heel erg bedankt voor je waarschuwing. :P  :thumbup:
Ja ik zie wel eens filmpjes op YouTube van wat zo een dier kan aanrichten als hij op "hol" slaat.
En ik ben zuinig op mijn materiaal en op de werkplaatsen dus ik ga het nauwlettend in de gaten houden welke kant hij op gaat stampen. :)

Groet Michel
Ja,ja .............. Frau Michel: "Zeg Michel ik ben een paar pantysokjes kwijt heb jij die gezien"?
Michel: "Eh, ja daar heb ik mijn overtollige ballast mee opgezogen ......................". "Dit op advies van Jelmer". >:-D  >:-D

Marklinrijder sinds 1967

Zeer fraai. Toch mooi om elke keer weer te zien dat forumleden ook met C rails weer met fraaie oplossingen komen om te ballasten.

Ik blijf dit volgen. :D

@citaat  @citaat

Dankzij Jelmer ik heb ik nu een goed excuus Freek om steeds wat "spullen" die ik nodig heb voor de scenery op zolder van mijn vrouw te "lenen". :P
Als ze erachter komt zeg ik gewoon moest van Jelmer. :D

@citaat

Er zijn zeker hele fraaie oplossing wat je kan doen met het ballasten met c-rails Guus maar deze sprak oplossing van Wico sprak mij het meest aan.

Groet Michel