Citaat van: Dirk-Jan op zondag 05 mei 2024, 08:32:05 Dat nieuwe ballast ziet er prima uit en als de olifant wat laat vallen valt het minder op, bruin op bruin camoufleert goed.
En heb je een printer thuis/tot je beschikking?
Dan kan je de wisseladressen eerst opmaken in Word of Excel, en dan in diverse groottes even proberen om te kijken wat nog leesbaar is op een afstandje.
Netjes uitsnijden met liniaal en afbreekmesje, eventueel er eerst dun karton onder, dan heb je keurige nummerbordjes.
Dus "Dat gaat weer denkwerk opleveren vrees ik" heb ik al voor je opgelost, graag gedaan.
Ja de poep van de olifant valt nu niet meer op met deze donkerbruine ballast.
Goede tip Dirk-Jan wat betreft het uitprinten uit Exel.
Ga ik zeker uitproberen.
Citaat van: frank-103 op zondag 05 mei 2024, 09:07:00Fraai hoor dat nieuwe ballast! Ik lees op het forum dat de ruimte tussen de sporen vaak eerst opgevuld wordt met iets, zodat je minder strooimateriaal kwijt bent. Ook ligt het ballast tussen de sporen vaak iets lager.
Nb de olifant kan je op jouw baan ook heel goed vervangen door een krokodil.
Daank je Frank.
Ik heb onder de ballast de boel wat opgevuld met broodzakklemmen waar ik eens bij een broodfabriek 5000 van gekregen heb die komen nu goed van pas lager zou kunnen maar dit vindt ik mooier om naar te kijken dat het zo op gelijke hoogte met de onderkant van de rails ligt.
Zeker een paarse krokodil ?
Citaat van: zofman op zondag 05 mei 2024, 09:11:54Slim idee om die olifant alles te laten aanstampen👍
Kun je niet beter een afdruk op de printer maken van een stukje van je layout en daar de wisselnummers opzetten? Ergens buiten de baan vastmaken.(als een soort plattegrond)
Dan kunnen die lelijke bordjes ook weg.
Is mooi aan het worden!
Groet,
Jan
Ja Jan soms heb ik nog wel eens goede ideeen zoals het aanlaten stampen door de olifant.
Jij ook bedankt voor de tip met de layout op een soort plattegrond maken ook deze nuttige tip ga ik uitproberen.
Ik probeer er wat van te maken Jan al blijft het rijden toch het belangrijkste hier op zolder.
Citaat van: Tony op zondag 05 mei 2024, 14:31:33Hoi Mies,
Ik ben weer bijgelezen en -gekeken !
Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik
Dat lucht pas op en het ziet er veel beterderder uit !
En die olifant moet er zolang bij, tot je helemaal uitgeballast bent. Dan kan die dat boekje sluiten en het verhaaltje uitblazen
Grtz Tony
De korte vakantie was heerlijk Tony in mijn geliefde Zwitserland.
Dan zijn leuke hebbedingetjes zoals wagonnetjes altijd een mooie herinnering natuurlijk.
Ikzelf vindt het er ook beter op zijn geworden en mitiveert mij om daar te gaan met het ballasten tussen de sporen.
Hoop dat het olifantje nog lang blijft want haast heb ik niet.
Citaat van: erik01 op zondag 05 mei 2024, 15:16:16Ha Michel,
Je rangeerterrein heeft met de nieuwe ballast een forse upgrade gehad.
Staat erg goed, leuk om de olifant te zien die in camouflage kleur zn best doet om niet op te vallen.
De kleinste verandering kan meteen een hele andere kijk geven aan een stuk van de baan Erik.
Staat zeker goed en zo te zien aan de ilofant heeft hij het ook naar zijn zin met het aanstampen van het ballast.
Citaat van: RoelMarklin op zondag 05 mei 2024, 17:03:03Michel,
Om het probleem van de nummers bij de wissels op te lossen, misschien is dit een idee:
Maak een paar foto's van recht naar beneden, alsof je een satelliet foto maakt.
Als je de foto's met een tekenprogramma bewerkt kun je de wisselnummers er in een wit vlak inzetten.
Dan de bewerkte foto's afdrukken en aan elkaar plakken dan heb je een strip met overzicht en nummers.
Als je vragen hebt of hulp nodig hebt stuur je maar een pb.
Groet,
Roel
Roel, ook jij bedankt voor de tip.
Die ik zeker ga uitproberen en ga uittesten net als de tips van Dirk-Jan en Jan zodat ik mooi kan kijken welke door de test heen komt.
Voor de tips van jouw en Jan moet ik wel wat dingen aan de muren veranderen maar dat zie ik wel als de sataliet foto´s en plaategrond klaar is maar dat mag op een uutje werk zijn om de vlaggen en posters te verhangen geen probleem zijn.
Uiteraar zal ik met vragen je een berichtje sturen Roel.
Citaat van: Trainhenk op zondag 05 mei 2024, 20:37:43Tony,
Citaat van: Tony op zondag 05 mei 2024, 14:31:33Mooie aanwinsten gescoord, fijne vakantie gehad en je raakt eindelijk ballast kwijt, zie ik
Dat lucht pas op en het ziet er veel beterderder uit !
Scherp hoor!
Henk
Henk, aan Tony zijn scherpe antwoord te zien zien we dat hij weer op de goede weg terug is en dat doet mij en vele andere forumleden goed heel veel goed zelfs.
Citaat van: wimpietje op maandag 06 mei 2024, 07:35:41Hi Mies, weer bij gelezen & gekeken. Mooi met die kleur ballast. De olifant kan wat leven in de brouwerij brengen
Wat de nr-ing van de wissels betreft: een schets maken vd baan en nrs erop...
Ja die kleur sprak mij meteen aan Wim toen ik die bij Wico zag leggen tussen zijn sporen.
Met inderdaad een olifant is je modelbaan leven noot saai zeker als hij ook nog eens helpt met aanstampen.
Ja zo een plattegrond van Jan bedoel die tip ga ik zeker meenemen want deze grote stickers waren leuk zonder ballast maar zijn nu dik overdreven aanwezig wat het aangebrachte ballast te niet maakt in mijn ogen.
Citaat van: Jelmer op maandag 06 mei 2024, 14:26:24Ik lees dat je de ballast los laat liggen tussen de rails.
En als je de rails aanpast, je het gewoon opzuigt met de stofzuiger.
Klein tipje; als je nu een panty van de vrouw "leent" en deze om de mond van de stofzuiger doet en ook vast houdt, dan vang je alles netjes op in die panty en kun je na aanpassing van de sporen het ballast weer hergebruiken.
Groeten,
Jelmer
Ik heb inderdaad de oude ballast opgezogen met een pantysokje van mijn vrouw om het mondstuk heen van de stofzuigen Jelmer uiteraard bedankt voor het meedenken.
Citaat van: PetervO op maandag 06 mei 2024, 15:03:58Hee Michel, Ik wil je even waarschuwen er loopt een Olifant los tussen je sporen! Die beesten zijn nog erger dan tanks, dus pas op alles gaat zo naar de filistijnen!
Peter, heel erg bedankt voor je waarschuwing.
Ja ik zie wel eens filmpjes op YouTube van wat zo een dier kan aanrichten als hij op "hol" slaat.
En ik ben zuinig op mijn materiaal en op de werkplaatsen dus ik ga het nauwlettend in de gaten houden welke kant hij op gaat stampen.
Groet Michel