Citaat van: Wico op zaterdag 04 maart 2023, 08:54:00Michel,
Gefeliciteerd met deze zeer fraaie aankopen. Die M113 pantserinfanterievoertuigen zien er zeer gedetailleerd uit
. Ik ben nu al heel nieuwgierig naar de aanstaande uitbreiding
.
En hou ons op de hoogte hoe je de kettingen aanbrengt, dat idee kan ik dan mooi gebruiken op mijn eigen panzertransport
.
In Donnerwetter rolt vandaag de tweede autotransporter binnen!
Groeten,
Wico
Dank je wel Wico voor je felicitatie.
De M113 ziet er zeker fraai gedetailleerd uit ook de kleuren vindt ik zeer geslaagd.
Uiteraard laat ik de vorderingen zien van de kettingen hopelijk heb je er wat aan van mijn gepruts.
Ik zag je wonderschone autotransporter in je filmpje ziet er prachtig uit deze aanwinst mooi kort sleepje zo.
Citaat van: Trainspotter op zaterdag 04 maart 2023, 09:15:12De ontwikkelingen van de laatste 2 weken gelezen Michel, mijn petje af.
Vrgr,
Wilko
Dank je wel Wilko voor je compliment en dat je je pet(je) afneemt voor mij.
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 04 maart 2023, 09:21:40
Dat is wel een hele mooie aankoop, mij kan zo'n sleep ook wel bekoren.
En op militair gebied is er erg veel te koop met allerlei scenery, dus je kan je compleet uitleven.
Effe een hoekje schoonvegen met een grote armzwaai en een militair kamp aanleggen met stormbaan en al, er is heel veel mogelijk.
Suc6 met de kettingen aanleg.
Dirk-Jan
Dan zitten we op de zelfde (slepen)lijn Dirk-Jan mij kan het zeker ook bekoren.
Bij de gedachten krijg ik meteen de kribbels doet mij meteen denken aan Panserstorm ? bij de commando's in Roosendaal in '83 nee alleen een militaire sleep is voldoende om door Michelstadt heen te rijden.
Dank je ik ga mijn best doen met de kettingen of het wat wordt is een tweede.
Citaat van: Maarten op zaterdag 04 maart 2023, 09:33:45Idd mooie m113's. Maar bedenk dat bij transport de antennes naar beneden getrokken worden en de bewapening ter bescherming vaak bedekt is met een hoes. De kettingen vind ik zelf niet mooi, zijn veel te grof voor de schaal. Ik zou voor kabels met spanijzers gaan.
Groeten Maarten
Ze zijn zeker mooi Maarten.
Ik weet de procedures voor het vervoer van militair materiaal maar deze antennes zo zo fragiel dat ik er niet aan kom dus blijven ze lekker recht op staan de hoes over de bewapening heb ik overwogen maar om iedere keer als ik ze in het schaduwstation "parkeer" de hoezen eraf te halen gaat mij te ver.
De kettingen ga ik eerst proberen misschien valt de grofheid mee als ze gemonteerd zijn en ja die met spanijzers kan ik eerst proberen wat ik in huis heb kopen kan altijd nog.
Citaat van: Dirk59 op zaterdag 04 maart 2023, 10:45:04Citaat van: h0_miessie op zaterdag 04 maart 2023, 08:46:56......De ketting die ik gekocht had voor de rongenwagons gaan nu gebruikt worden om de tanks vast te zetten dus nu een manier vinden om ze strak te houden en als dat gelukt is weatheren met de potloden die ik voor de scenery gekocht heb.......
Hallo Michel,
de kettingen bij mij heb ik gefixeerd door een druppeltje secondelijm er langs laten lopen waardoor ze mooi strak blijven staan.
Dank voor de mooie foto Dirk.
Ik probeer zo weinig mogelijk aan mijn wagons te lijmen / plakken dus de kettingen worden alleen aan de tanks vastgemaakt.
Voor de rongen wagons ben ik bezig met wat probeersels om de boel vast te zetten.
Citaat van: loc1200 op zaterdag 04 maart 2023, 11:15:43Ik vind de kettingen wel een beetje fors uitgevallen en niet zo geschikt voor deze wagens.
Bij de Snps worden spanbanden gebruikt.
Marklin leverde vroeger wel een antislipbandjes (of iets wat daar sterk op leek) om dit te imiteren bij de houtwagenset.
Maar Google eens naar praktijk voorbeelden.
Opmerkelijk is verder ook dat Marklin bij de eerste Zwitserse wagens de span-inrichting heeft weggesneden. Blijkbaar waren die bij originele ook niet aanwezig.
Ik moet nog ergens foto's hebben.
Mvg
Marcel
Persoonlijk vindt ik de kettingen niet verkeerd staan op de wagon van Dirk maar dat is mijn mening ook wat betreft forsheid vindt ik het meevallen maar smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Helaas heb ik geen kennis van wat Märklin vroeger gebruikte maar dat van die soort antislipband wat je schreef bevalt mij wel dus ga ik wat oude antislipbandjes proberen over de buizen heen te spannen zal zien of dat het ei van Columbus is wat betreft lading / buizen vastzetten.
En kom maar op met de foto's altijd leukom naar te kijken en wat van te leren.
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 04 maart 2023, 11:51:01Hoi Michel,
Leuke aanwinst! Komt er ook nog een begeleidingsrijtuig bij voor de manschappen? Dat zie je vaak direct achter de loc.
Groet,
Roel
Dank je Roel.
Weet ik nog niet of er een begeleidingsrijtuig komt dan moet ik eerst zoeken voor één van het Zwitserse leger dus wie weet komt dat nog erbij.
In mijn tijd jaren 80 ging de bemanning van de YPR al met de bus naar Duitsland toe als we daar op oefening gingen dus of er een begeleleidingsrijtuig erbij komt is nog de vraag Roel.
Citaat van: Tony op zaterdag 04 maart 2023, 12:26:26Hoi Mies,
Militair transport ziet er altijd indrukwekkend uit en het is maar goed, dat dit kleine spul niet echt kan schieten
Als je foto's googelt, zal je zien dat die kettingen en zelfs de blokken tegenwoordig lang niet altijd gebruikt worden.
Als het met de blokken vast genoeg staat, zou ik het daarbij laten.
Dan blijven de tanks ook nog eens mobiel en kun je ook met "lege" wagens rijden.
Grtz Tony
Het is zeker altijd indrukwekkend Tony gelukkig is het speelgoed wat hier op de baan rondrijd.
Ik heb de blokken goed vastgedrukt die vallen er niet vanaf en nee vastlijmen die ik niet op deze fraaie wagons want het idee van je om er soms wat vanaf te halen zodat er wat lege meerijden of helemaal zonder lading bevalt mij wel.
Citaat van: doevie op zaterdag 04 maart 2023, 14:32:08Mooie fijne kettinkjes heb je gevonden!
Ze zijn ook te koop bij Artitec: 387.350 en 387.349. Die zijn nóg fijner, kijk hier eens: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1365252
De kettinkjes zag ik bij Dirk(59) in zijn topic Doevie en ik vindt ze ook mooi fijn.
Die van Artitec zag ik ook passeren in mijn vrienden app voorlopig ga ik eerst rommelen met deze fraaie ketting.
Bedankt voor de link.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 04 maart 2023, 14:33:14Michel, alweer een fantastische uitbreiding van je wagenpark. Het houdt maar niet op bij jou, met al dat moois.
Maar even ter lering ende vermaek. Dit zijn geen tanks, tanks zijn herkenbaar aan een groot kanon dat aan een koepel is bevestigd. Dit is de M113 Armoured Personnel Carrier (APC) Bradley. Een gepanzerd voertuig om infantrie eenheden naar (of van) hun inzetgebied te transporteren. Deze kun je natuurlijk wel combineren met tanks (Leopard2) op een transport, of met een bergingstank (een Leo2 waar geen kanon op zit maar een kraan). Forumlid Techlite kan je daar heel veel meer over vertellen.
Verder zijn de eerdere opmerkingen betreffende de antennes en machinegeweer niet te veronachtzamen.
Wat betreft de kettingen, deze zijn niet samen op één foto afgebeeld en dat kan dus nogal een verkeerd beeld geven. Maak eens een foto van een Bradley met een ketting eroverheen gedrapeerd (of er naast). Dan kunnen we de juiste verhouding zien.
Dank je Henk ja wat moet ik anders doen met mijn hardwerkende geld doen.
En mijn welgemeende excuses dat ik de M113 een tank heb genoemd voor mijn horen rupsbanden bij tanks en in '83 keer ik van de kapitein te horen dat ik als de sodemieter de tank in moest anders kreeg ik dagen achter de wacht en die tank van een YPR-765 dus had hij het ook fout toen.
Dat met de antennes en wapenhoezen ga ik niet doen zie reden bij Maarten want mijn mijn kolenschoppen als handen breekt de boel zo af dit fijne spul.
Mocht ik in de gelegenheid zijn om een foto van de M113 en de kettingen te maken zal ik het doen.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 04 maart 2023, 14:36:23Hier een filmpje waarop Abrams en Bradleys per trein vervoerd worden.
Bas, bedankt voor je filmpje zeker het gele van de spankettingen ? valt erg op dat bevalt mij wel ook hoe ze gemonteerd zijn aan de tanks zo lang naar achteren ipv dicht eronder vastgemaakt.
Citaat van: Maarten op zaterdag 04 maart 2023, 19:32:47Nog een kleine opmerking van een mierenneuker, de Bradley was de opvolger vd M113. Dus niet hetzelfde voertuig. En is inderdaad geen tank. 
Jij een mierenneuker ? dat was mij nog niet opgevallen.
Ik heb mijn excuses al aangeboden aan Henk dat ik dit soort voertuigen een tank heb genoemd zal het noooit meer doen.
Groet Michel