Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet

Gestart door HdW zaterdag 13 september 2014, 21:28:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Geacht forum,

Ik heb een Marklin 3681. Analoog schakelt die prima in beide rijrichtingen (daarbij brandt de verlichting overigens niet) en digitaal reageert de loc dus niet op het schakelcommando. De verlichting laat zich wel aan- en uitzetten, maar reageert ook niet op de schakelpuls. Als de schakelpuls tijdens het rijden ingegeven wordt, stopt de loc wél abrupt, maar de rijrichting keert niet om. Er zit een C80 decoder in, die zich volgens mij niet laat programmeren...

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Heb je de bruine en de rode draad aan resp de rails en de middenrail zitten? En, welk adres heeft de lok? (Ff dipswitch op de decoder bekijken)

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Hans
De C 80 is alleen instelbaar met dip switchen.
Er is ook een versie bij ingestelde dip switch niet analoog rijden, bij analoog rijden niet digitaal.
Voor deze decoder is het normaal geen licht bij analoog. Op de decoder soldeer brug wijzigen lukt dat wel.
Cees
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Daarom vroeg ik ook naar het adres, want als dat op 00000000 staat zou dat het 'probleem' kunnen zijn.

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
De C80 decoders in de 36xx locs hebben automatische analoog/digitaal herkenning.
Het "0000" adres voor analoog te rijden is alleen van toepassing bij sommige oudere delta decoders.

Hans wat gebeurt er als je de loc analoog schakelt en dan weer digitaal aanstuurt?
Veranderd de rijrichting dan wel?
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Ad,

Er is een tijd geweest dat M een dispuut had met Lenz over het patent over automatische A/D herkenning, en er is een 6080 geweest met een IC waar dat dus niet werkte, als ik weer thuis ben kan ik wel opzoeken welke dat is.

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Zelf heb ik ook een probleem gehad met een 2e hands loc (3672) met daarin dus een c80 decoder. Hier was ook een draad omgelegd omdat dit in het analoge bedrijf bij de vorige eigenaar een beter resultaat gaf (daar ging het over de lampen die dus met de rijrichting mee moesten schakelen). Een grote kans dat jij ook een gemodificeerde loc hebt. Het kan zijn dat je met het terug solderen van een draad er al bent, afhankelijk hoe het er onder de kap uit ziet.

Zou je een foto of twee kunnen maken van de ingewanden van de loc en deze hier plaatsen? Zo kunnen wij meer zeggen over het verleden van de loc en of er misschien iets verkeerd aangesloten zou zijn.
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Hans,

De decoder in deze loc is Moterola I.
Je hebt de rode draad van je besturingssysteem aan de rails, i.p.v aan de middenpuntcontacten, en de bruine moet aan de spoorstaven, i.p.v. middenpuntcontacten. Daarna moet het naar behoren werken.

(Moterola II, fx en mfx is niet polariteitsgevoelig, maar de C80 en oude C90 wel)

Gr. Marcel
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Walter, het zou best kunnen dat één van de eerste C80 decoders uit de jaren 80 geen A/D herkenning hadden.
Maar de 3681 is van 1990-1995 en ik denk dat dit toen allang niet meer speelde.

Ik zou overigens de decoder er gewoon uit schoppen en er een Lokpilot of mLd i.c.m. motorset 60941.
Dat verdient zo'n mooie Br220 toch minimaal. ;)

Marcel, naar wat ik begreep rijd de loc één kant op, maar schakelt de decoder niet in digitaal bedijf.
Dan zouden de draden toch goed moeten zitten?
Heb je dit al gecontroleerd Hans?
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Geacht forum,

Ik heb drie foto's bijgevoegd. Het interieur ziet er vlgs mij nog fabrikesorigineel uit... Het adres was en is nog steeds 22. Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie.

Vr. gr.

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Hans,

Inderdaad een mooie ouwe C80 waar zo op het eerste gezicht niks mis mee is. Weet je zeker dat je rood aan de middenrail en bruin aan de spoorstaven hebt hangen? Misschien toch eens overwegen om er een ander decoder in te hangen, evt met 5 polige motor, gaat 'ie nog veel mooier door rijden!

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
M.i. is de bedrading van het sleepcontact naar de 6080 decoder zwart en niet rood.
Hans, ik zou je aanraden de 6080 decoder te vervangen want de rijeigenschappen van deze decoder zijn niet bepaald schitterend (ik heb deze locomotief een aantal jaren terug omgebouwd met een ESU decoder maar dan moet wel de Allstrom motor omgebouwd worden naar een gelijkstroommotor).

Je kan natuurlijk ook altijd proberen of de locomotief wel goed functioneert op een ander adres.


Willy
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Het is dus duidelijk Moterola I, waarvan de 4e uitvoering.
Aan de diode (nr 6, linker zijde) hoort het sleepcontact mee te zijn verbonden.
Als je aan diode nr 6 of 7 aan de rechter zijde, een oranje draad soldeert, EN deze aan de lampfitting soldeert in plaats van de bruine draad, heb je flikker-vrije verlichting.

Foto / schema met dank aan X-train.




Gr. Marcel
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Even in reactie op het bericht van Marcel:

Heb je al geconstateerd dat de verbinding verkeerd zit (aan de hand van mijn foto's) of dien ik dit nog te bekijken? Ik ga in ieder geval eerst het adres veranderen en kijken of dat soelaas biedt. De volgende stap is de bedrading checken (de nr. 6). Als die goed zit dan ga ik de decoder vervangen....

Wordt vervolgd...

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Ho.... stop....

De 6080 die Marcel laat zien is een andere versie dan die in jouw lok zit. Die Marcel laat zien heeft de 701.13 chip, in jouw lok zit de LME03 chip. De aansluitingen van die decoders zijn niet identiek.  Dat schema heb ik ook wel ergens maar kost even wat zoekwerk. Overigens is het plaatje geleend van een duitse site (x-train.de) waarvan de eigenaar enkele jaren geleden is overleden, en waarna die plaatjes helaas niet meer beschikbaar zijn.
Jouw lok ziet er inderdaad erg fabrieksorigineel uit, ik zou er nog ff niet aan knoeien.

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Het schema van de 6080 met LME03 is ook op de site van HgH te vinden. ==> Klik. En ==>Klik.
Maar of je hier nu mee verder komt betwijfel ik.
Als de loc wel rijdt en de verlichting werkt, dan is het niet een verkeerde aansluiting.
Zeker niet bij een loc waar de decoder er nog zo origineel als net uit de fabriek ingebouwd zit.
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Zoek de verschillen in aansluiting.




Mvg,
Peter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Had het inmiddels aangepast...

Maar, kijk nou even of de bruine en de rode draad op de rails niet verkeerd-om zitten. Bij een MS 1 of 2 is dit al aangesloten, maar als je zelf de kabelschoentjes moet plaatsen, kan je een foutje gemaakt hebben.
Dit is een foutje welke er wel eens ongemerkt in sluipt, en pas bij een lok met een Moterola-I protocol decoder problemen gaat geven.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Is dat nou SMD-technologie of zit het op de grens?
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Jan willem,

Vanaf de 3e uitvoering pastte Märklin de smd-technologie toe.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Geacht forum,

Bedankt voor jullie (zeer) technische bijdragen. Ik heb de loc nog even geprobeerd met een ander adres, maar ook dat hielp niet (de loc rijdt slechts in één richting). Ik ga nog kijken naar de suggestie van de rode en bruine draad, maar ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo, want dan zou het van fabriekswege al fout gegaan zijn... Als die goed zitten, dan hak ik de knoop door: dan volgt er een decodertransplantatie. Ook de motor zal er dan aan moeten geloven: dat wordt een hoogvermogensmotor met een permanent-magneet.

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Als lok slechts in één richting rijd, kan het alleen de blauwe draad, of de groene draad zijn.
Deze is dan:
1) los van de decoder,
2) diode van decoder stuk/los van print. (3/4)
3) aansluiting los van de veldmagneet,
4) wikkeling / draadje veldmagneet gebroken.

Succes.
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Nee dat kan niet, want het ding rijd wel achteruit, maar stopt plotseling in een remsectie ipv netjes af te remmen............

W
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Dat is vreemd: het leek net even of ik een ander draadje zat te lezen. Dat van de Roco blokkendoos van Gotische Boog, met het zelfde probleem met een rem-sectie ....
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52235.0
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Meen me te herinneren dat oud type decoders niet goed reageren op de afremmodules.

Groeten,
Ton.
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Geldt dat voor alle soorten remmodules en voor alle soorten oudere decoders?

Want dan is het interessant om in beide draadjes te achterhalen of zij dezelfde soort remmodules met dezelfde soort decoders gebruiken. In het andere draadje is sprake van een Motorola/DCC MEERSYSTEEM decoder in de motorwagen, ingesteld op DCC, uit 2005 of eerder.
De decoders zijn dus niet gelijk (wel Motorola), en mogelijk wel even oud.
Hoe zit dat met de remmodules?
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
De 6080 die in deze lok zit is op z'n jongst begin jaren '90, stokoud dus voor elektronica. Die andere is tig generaties nieuwer. Ben het wel met je eens dat wat meer achtergrond interessant is!

Walter
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3681 loopt analoog wel in beide richtingen en digitaal niet
Hola,

C80 decoder reageert ook niet als een C90 decoder in een afremsectie..... Rijdt niet rustig uit, maar stopt vrij abrupt.
Dat is misschien voor jou niet leuk, maar is heel normaal.

Als je nou eerder had vermeld, dat het probleem in een afremsectie ontstaat....
Volgens mij moet je deze informatie ook in de gebruiksaanwijzing van je afremsectie vinden.

Wordt dus ombouwen, als je dat graag wilt.

Gr. Marcel