Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?

Gestart door addieleman zaterdag 13 september 2014, 11:46:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Ik lees hier nogal wat over problemen met eindschakelaars in C-rail wisselaandrijvingen, ook met met de nieuwe 74491. Als het inderdaad gaat om ingebrande eindschakelaars, is het dan een idee om de wisselaandrijvingen met gelijkstroom te voeden en een terugslagdiode over de wisselspoelen te zetten? Heeft iemand dat al eens geprobeerd en zo ja, helpt dat?

Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
In de nieuwe aandrijvingen zit ook een blusdiode gemonteerd.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Ik heb wel gelezen dat er een varistor in zit die de overspanning moet afvangen, een gewone diode lijkt me niet kunnen met wisselspanningsvoeding. Zo'n varistor is misschien minder effectief dan een blusdiode, vandaar mijn vraag.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Tsja, ik vraag me of het aanpassen de moeite waard is? Overbrug de schakelaar en je bent van je probleem af. Zolang je er maar geen puls van seconden op zet, gebeurt er niks.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Wijbe heeft gelijk, het verwijderen van de schakelaars (en vervolgens doorverbinden) geeft het beste resultaat.
Bij het verwijderen van de schakelaars haal je ook nog eens mechanische belasting weg, niet veel, maar de hele opzet van de wisselaandrijvingen is al marginaal......

Nu kan er wel een probleem ontstaan van uitbranden van de spoelen, maar dat kon voorheen ook al, als de eindstand niet bereikt werd:
Als er een schakelaar hangen blijft of als de wisselelektronica kapot gaat (transistor door geslagen).
Ook hier hebben we wat tegen:
1. de ontlading van een flinke elco (die met een kleine stroom weer opgeladen wordt)
http://wiki.3rail.nl/index.php/Schakelen_van_wissels_met_een_CDU *
2. een eenvoudig detectieschakeling die de voeding van de wissels gewoon uit gooit bij te lange bekrachtiging

*: een elco van 440 uF is een zeer vreemde waarde en volgens mij ontoereikend; denk eerder aan 2200 uF
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Dat klopt Huub,

Mijn K-rail-wissels stuur ik ook met DC en ik heb zelfs 2 x 2200 uF parallel staan en dan opladen via een weerstand en een diode.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Inderdaad Wil, alleen als je de spanning hoog genoeg maakt werkt het ook betrouwbaar met 2200 uF.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Bij mij 18 volt, Huub.

Wil Tweeendrie
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Dat wijst dan in de richting van eindschakelaars doorverbinden en een schakeling maken die wissels met een puls stuurt. Ik heb alleen geen zin om per wissel een elco van 2200 µF (of zelfs 2) in te zetten, dus daar ga ik nog wat op verzinnen.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
Dat hoeft ook helemaal niet, mijn tweede manier van detecteren is een stuk eleganter.
Je hangt aan elke spoel een diode (de kathode) en laat alle anodes bij elkaar komen.
Hieraan hang je een schakelingetje die detecteert of de spanning langer dan 1 seconde of zo laag blijft.
Is dat zo dan schakel je de voeding naar de spoelen gewoon uit.

Je moet dan wel gelijkspanning gebruiken, maar dat moet je ook al bij de elco-methode  :)