Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?  (gelezen 1157 keer)

addieleman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Gek op treinen, radio, fotografie en muziek
    • Mijn baangerommel
C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Gepost op: zaterdag 13 september 2014, 11:46:20 »

Ik lees hier nogal wat over problemen met eindschakelaars in C-rail wisselaandrijvingen, ook met met de nieuwe 74491. Als het inderdaad gaat om ingebrande eindschakelaars, is het dan een idee om de wisselaandrijvingen met gelijkstroom te voeden en een terugslagdiode over de wisselspoelen te zetten? Heeft iemand dat al eens geprobeerd en zo ja, helpt dat?

« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 september 2014, 12:14:11 door addieleman »
Gelogd
Groet, Ad.

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 13 september 2014, 12:11:00 »

In de nieuwe aandrijvingen zit ook een blusdiode gemonteerd.
Gelogd

addieleman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Gek op treinen, radio, fotografie en muziek
    • Mijn baangerommel
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 13 september 2014, 12:16:31 »

Ik heb wel gelezen dat er een varistor in zit die de overspanning moet afvangen, een gewone diode lijkt me niet kunnen met wisselspanningsvoeding. Zo'n varistor is misschien minder effectief dan een blusdiode, vandaar mijn vraag.
Gelogd
Groet, Ad.

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 13 september 2014, 20:52:43 »

Tsja, ik vraag me of het aanpassen de moeite waard is? Overbrug de schakelaar en je bent van je probleem af. Zolang je er maar geen puls van seconden op zet, gebeurt er niks.
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 september 2014, 10:10:31 »

Wijbe heeft gelijk, het verwijderen van de schakelaars (en vervolgens doorverbinden) geeft het beste resultaat.
Bij het verwijderen van de schakelaars haal je ook nog eens mechanische belasting weg, niet veel, maar de hele opzet van de wisselaandrijvingen is al marginaal......

Nu kan er wel een probleem ontstaan van uitbranden van de spoelen, maar dat kon voorheen ook al, als de eindstand niet bereikt werd:
Als er een schakelaar hangen blijft of als de wisselelektronica kapot gaat (transistor door geslagen).
Ook hier hebben we wat tegen:
1. de ontlading van een flinke elco (die met een kleine stroom weer opgeladen wordt)
http://wiki.3rail.nl/index.php/Schakelen_van_wissels_met_een_CDU *
2. een eenvoudig detectieschakeling die de voeding van de wissels gewoon uit gooit bij te lange bekrachtiging

*: een elco van 440 uF is een zeer vreemde waarde en volgens mij ontoereikend; denk eerder aan 2200 uF
Gelogd

Wil Tweeendrie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Treintjesgek? Welnee
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 september 2014, 11:44:05 »

Dat klopt Huub,

Mijn K-rail-wissels stuur ik ook met DC en ik heb zelfs 2 x 2200 uF parallel staan en dan opladen via een weerstand en een diode.

groetjes

Wil Tweeendrie
Gelogd

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 14 september 2014, 11:58:55 »

Inderdaad Wil, alleen als je de spanning hoog genoeg maakt werkt het ook betrouwbaar met 2200 uF.
Gelogd

Wil Tweeendrie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Treintjesgek? Welnee
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 14 september 2014, 12:01:24 »

Bij mij 18 volt, Huub.

Wil Tweeendrie
« Laatst bewerkt op: zondag 14 september 2014, 12:03:18 door Wil Tweeendrie »
Gelogd

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

addieleman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Gek op treinen, radio, fotografie en muziek
    • Mijn baangerommel
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 14 september 2014, 15:02:17 »

Dat wijst dan in de richting van eindschakelaars doorverbinden en een schakeling maken die wissels met een puls stuurt. Ik heb alleen geen zin om per wissel een elco van 2200 F (of zelfs 2) in te zetten, dus daar ga ik nog wat op verzinnen.
Gelogd
Groet, Ad.

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: C-rail wisselaandrijving met beschermingsdiode?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 14 september 2014, 15:37:38 »

Dat hoeft ook helemaal niet, mijn tweede manier van detecteren is een stuk eleganter.
Je hangt aan elke spoel een diode (de kathode) en laat alle anodes bij elkaar komen.
Hieraan hang je een schakelingetje die detecteert of de spanning langer dan 1 seconde of zo laag blijft.
Is dat zo dan schakel je de voeding naar de spoelen gewoon uit.

Je moet dan wel gelijkspanning gebruiken, maar dat moet je ook al bij de elco-methode  :)
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.529 seconden met 30 queries.