Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Drieweg of niet?

Gestart door Laenderbahn027 maandag 08 september 2014, 20:35:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

offline
Drieweg of niet?
Hallo,

Ik heb een paar locs (allen geen M) die niet over een Engelse wissel heen willen. Mag ik er dan vanuit gaan dat ook een driewegwissel problemen geeft? Het gaat om de kleinste locjes, die blijven midden op de wissel staan...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Drieweg of niet?
William
Voor een klein lokje bijft ook, net zoals de Engelsman, een drieweg wissel een kritisch gebeuren.
Cees
Re: Drieweg of niet?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Drieweg of niet?
Hoi William,

Ik heb een ander probleem met deze wissel, sommige loc,s staan stil als ze naar het linker spoor moeten.
Rechtdoor en rechts af werkt wel goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Drieweg of niet?
Hallo Cees,

Dank voor je antwoord. Zou je zeggen meer, minder of even kritisch?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Drieweg of niet?
Hoi Peter,

Ook dank voor jouw reactie. Dat lijkt me meer een probleem met de wissel dan dat het aan de loc ligt?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Drieweg of niet?
Drieweg M* style is zowiezo niet realistisch, engelsman gaat voor jouw tijdperk wel, maar maar heel beperkt (duur!). Als het ff kan gewoon niet gebruiken.

Walter
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Drieweg of niet?
Walter,
Het drieweg wissel bestaat in werkelijkheid niet, wel 2 wissels in elkaar geschoven.
De Engelsman functioneerd in werkelijkheid ook iets anders als het model. Benoem je de sporen rond het wissel 1 t/m 4 dan lopen 1 & 2 naar 3 of 4 ( 1 loopt met een boog naar 4 en 2 recht naar 4)
A & B zijde worden apart bediend.

William,
Voor mij even kritisch, iets beter een gebogen wissel, deze komt in werkelijkheid ook niet voor.

Cees
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: Drieweg of niet?
Citaat van: Cees B op maandag 08 september 2014, 22:52:01
Het drieweg wissel bestaat in werkelijkheid niet, wel 2 wissels in elkaar geschoven.
Cees

Driewegwissels komen niet veel voor, maar bestaan wel degelijk. Deze is van het station Goschenen (Matterhorn Gotthardbahn)



Meine
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drieweg of niet?
Van meegebogen wissels in het echt zijn ook genoeg foto's getoond en te vinden op dit forum. Met name in Zwitserland en Duitsland zijn er nogal wat voorbeelden te vinden op trajecten die nog volop in gebruik zijn. In Nederland zijn ze waarschijnlijk zeldzamer.

Dit voorbeeld van een meegebogen wissel staat in de rubriek Grootspoor:


Driewegwissels die ik ben tegen gekomen bij de BLS bestaan inderdaad meestal uit twee in elkaar geschoven wissels. Zoals ook bij dit voorbeeld uit Delemont:


Of neem in elkaar geschoven wissels in Brig (in de Rubriek Grootspoor)


Maar, inderdaad, bij Gösschenen bij het smalspoor ligt een echte symmetrische driewegwissel.
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Drieweg of niet?
  :offtopic: Ze bestaan idd echt wel.


©: link

On topic: maar als je ze op je baan niet echt nodig hebt, kan je ze beter niet gebruiken vind ik. Blijven toch vaak problemen opleveren.


Gr.  Charlie
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Drieweg of niet?
Allen,

Bedankt voor de feedback en de voorbeelden. Het gaat er mij niet om of het al dan niet realistisch is, maar of het bruikbaar is. Het antwoord op die vraag neigt zeer sterk naar "nee". Ook hier zijn problemen te verwachten evenals bij de Engelsman. Ik zie e dus vanaf.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Drieweg of niet?
 :offtopic:
Charlie en Meine,
Het getoonde 3-weg wissel heeft geen strijkrail voor rechtdoor rijden en bij het tongeinde zijn de drie railstaaf onderdelen erg dun. bij afbuigend liggen zijn 3 railstaaf onderdelen gezamenlijk niet dikker dan 1 railstaaf.
De foto van Charlie lijkt een veer of klapwissel, omzet nok ontbreekt.

Algemeen blijft, een normaal enkel wissel gaat prima, zeker als je in het gebogen deel met de boog doorgaat. bij het aanzetten tot een tegenboog een kortstukje recht. Geen S maken. Bij een slankwissel worden ook problemen ervaren met 3 rail systeem.
Cees
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drieweg of niet?
Citeerzie er dus van af
Snap ik, maar er zijn redenen en dus oplossingen (lapmiddelen).
Een deel van de reden van het probleem met korte treintjes kan worden opgelost door een korte lok een spookwagon mee te geven (voor extra sleper en extra massa). Een ander deel kan deels worden opgelost door het gaatje in de sleper te dichten, en een derde aanpak kan zijn om zo'n wissel zelf wat te verbeteren.

Het gaat er dus gewoon om hoeveel geld je kwijt wilt, en of je een probleem liever bij voorbaat ontloopt, of juist de puzzel wil aangaan om ermee te leren leven.
Loterij gewonnen? Ik zou gewoon denken hoppetee weg ermee. Schakel over op 2-rail met Tillig of Peco (met polariseerbare hartstukken). Heb je schoonheid, degelijkheid en betrouwbaarheid in een deal.
>:-D 
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Drieweg of niet?
Jan
Ik zou gewoon denken hoppetee weg ermee. Schakel over op 2-rail met Tillig of Peco (met polariseerbare hartstukken). Heb je schoonheid, degelijkheid en betrouwbaarheid in een deal.
Gaat dan ook de tong in 2 fasen over, niet "tak" wissel is om. O:-D
Cees
Re: Drieweg of niet?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Drieweg of niet?
Citaat van: Cees B op dinsdag 09 september 2014, 00:13:39
Jan
Gaat dan ook de tong in 2 fasen over, niet "tak" wissel is om. O:-D
Cees
Re: Drieweg of niet?
Dit voorbeeld van een gebogen wissel wilde ik je ook niet onthouden: vlakbij centraal station Nairobi...