Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Werk aan het spoor in Rundhausen

Gestart door addieleman zondag 07 september 2014, 17:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Wat extra opstelsporen is altijd handig.
Kun je daar wat goederenwagons parkeren.
Volgens mij is het juist wel een zinvolle uitbreiding ;)

Groeten,
Ton.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Ad altijd leuk weer wat raillengte erbij. :thumbup:
Ikzelf ben ook nog steeds aan het rommelen zodat ik er weer een paar centimeters erbij krijg. ;)

Heb zelf ook veel opstelsporen omdat ik eigenlijk ook al het materiaal op de baan wil zien en niet in de dozen maar ja ik weet ook dat dat een keer op houd. :(

Maar daar komt wel een oplossing voor. ;)

En omdat je topic steeds leuker en interessanter wordt is de notificatie aangegaan want hier wil ik niks meer van missen. :P   

Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
En dit is het resultaat na een kleine 5 uur werken. 5 uur?!!! Ja echt, en alles ging eigenlijk soepel. Maakt niet uit, het was wel weer eens leuk om met de techniek bezig te zijn en dit klusje was goed te overzien.



Het stekkerblok had ik gisteravond gemonteerd, het is permanent onder spanning zodat mijn iPad altijd opgeladen blijft. Een ander stekkerblok zit aangesloten op de hoofdschakelaar van de baan, dat was er al langer. Het nieuwe kwam meteen goed van pas voor de werklamp, de soldeerbout en de stofzuiger. Het is met stopcontacten als met gesloten goederenwagons: je kunt er niet genoeg van hebben. En de bedrading was dus vanmorgen aan de beurt, drie decoderuitgangen voorzien van de bedrading voor de wissels, de ontkoppelrails anders aangesloten en nog een te krap zittend draadje verlegd. Voor de wisselbedrading heb ik inderdaad ouderwets telefoonsnoer gebruikt en dat werkt een stuk makkelijker onder de tafel dan de dikke stugge draden die ik de vorige keer gebruikt heb. Dik tevreden.

Bij het testen had ik wel een schrikmoment: een van de wissels werd continu bekrachtigd, gelukkig te horen aan het voortdurende getik van zo'n wissel. Niet fijn als je geen eindschakelaars meer in je aandrijvingen hebt zitten. Ik had de tegenwoordigheid van geest om gelijk de voeding uit de CS2 te trekken en gelukkig is alles heel gebleven. Dat is dus gewoon een keiharde bug ofwel softwarefout. Met wat experimenteren bleek de Märklin app op de iPad de boosdoener: bij afsluiten en opnieuw opstarten van die app treedt het probleem niet meer op zodat ik vermoed dat de synchronisatie tussen iPad app en de CS2 niet onder alle omstandigheden correct plaatsvindt.

@Ton, bedankt voor je tip, ik ben ermee aan het puzzelen. Ik moet dan wel R5 bogen naar R3 terugbrengen, de sporen zien er in het plan beter uit en de lengtes zijn wat veranderd: 2 sporen wat korter en het langste wat langer. Ik ben er nog niet uit, de rails is nog niet besteld.

@Tony, ik heb eerlijk gezegd zelf ook mijn twijfels of dit niet teveel afbreuk doet aan het landschap. Eigenlijk geef ik op deze manier het rechter gedeelte van de baan op in dat opzicht. Nu kon ik er toch al niet zoveel mee omdat ik zicht wil houden op de sporen dus serieuze gebouwen wilde ik er al niet hebben. Ik zal het zien, het aanbrengen van bedrading is altijd mooi meegenomen dus daar zal ik sowieso geen spijt van krijgen en zoals je zegt, railmateriaal vindt vroeger of later wel weer een plekje. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een stuk van de baan weer afbreek omdat het me niet bevalt ;).

@Michel, jij hebt me eigenlijk een beetje aangestoken met je baan vol met materieel, al heb ik ook het idee om een keer een mooie ladenkast met lage laden te kopen zodat ik mijn spullen kan afwisselen zoals Tony doet. Het heeft allebei wel wat denk ik, ik heb alleen moeite om een loc ongebruikt in een kast te hebben staan. Maar dat schijnt te wennen, gelet op de enorme hoeveelheden locs die sommigen hier hebben :).
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Graag gedaan Ad. ;)
Met een nieuwe loc zo in de vitrine zetten zou ik ook moeite hebben. :(
Daarom lekker eerst mee rijden dan ondanks weer met moeite in de vitrine.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Hoi Ad !

Ik heb onder het staren naar je uitbreiding getwijfeld of ik wel zou reageren  :-)
Ook ik ken de verleidingen van leggen van extra rails maar al te goed en het uitzicht op je verzamelde materieel geeft ook een zeker welbehagen.

Het feit dat je het over opstelsporen had, deed me besluiten om in het toetsenbord te kruipen. Even wat tegengas maakt de keuze voor jou misschien wat lastiger, maar wel bewuster en dat was mijn bedoeling.

Je bent in ieder geval lekker bezig en daar is een hobby voor.

Grtz Tony

Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
De kogel is door de kerk. Dat wil zeggen, ik heb de rails besteld voor de opstelsporen en wel volgens mijn oorspronkelijke plan want dat heeft ruimere bogen dan het tweede plan. Hopelijk kan ik er komend weekeinde mee aan de slag. Mijn zevende loc is ook in aantocht dus die sporen gaan snel vollopen! Vandaag heb ik 5 treinen op de baan gehad en dat gaat nog wel, maar daarna houdt het snel op met het spoor wat er nu ligt, dan staan er teveel treinen op de stationssporen.

De wisselaandrijvingen waren gisteren al binnen, de eindschakelaars zijn er meteen uit verwijderd en de draden zijn voorzien van adereindhulzen. Ik zat trouwens wel even vreemd te kijken want een van die aandrijvingen had maar 1 eindschakelaar die op de print drie aansluitingen had dus blijkbaar diende die voor beide wisselstanden. Na het doorverbinden van alle drie die aansluitpunten werkte de aandrijving normaal. Bij het testen vóór het slopen was er al eentje die niet erg gedecideerd omklapte. Dat moet voor die Märklin ontwerpers een nachtmerrie zijn: stromen van 1 A door een spoel jagen en zo'n kleine schakelaar heel houden is niet eenvoudig en ze kunnen de eindschakelaars niet weglaten want dan krijgen ze een stortvloed aan kritiek en een stroom aan garantieclaims wegens uitgebrande wisselspoelen, omdat Jantje van 6 maar op die knoppen bleef drukken; en dan heb ik het nog niet eens over het brandgevaar van die uitfikkende spoelen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Veel plezier met het leggen van de nieuwe rails, Ad !
En nog meer rij- en opstelplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Gisteren kwamen de bestelde rails binnen, en ook nog een mooie loc en een set goederenwagons, maar daarover later meer :). Mooi op tijd in elk geval voor mijn vrije woensdag :thumbup:. Gisteravond had ik de wissels afgemonteerd met aandrijvingen en lantaarns, dus vanmorgen konden de spullen de baan op en ik eronder om de wissels aan te sluiten. Een uurtje of wat werk en het was gepiept, daarna de CS2 programmeren met de nieuwe rijwegen en voilà, er kon weer gereden worden!







En het valt me niet tegen. Dat open stuk in het midden is mooi op te vullen met een goederenloods en de wat onregelmatige opbouw vind ik er in het echt niet storend uitzien, terwijl dat in AnyRail rommelig oogt. Ik houd ook niet zo van overal kaarsrechte sporen en bochten die precies parallel lopen. Nou ja, ik heb er pas een uur tegenaan gekeken dus even afwachten of het me blijft bevallen.

Er is wel één groot probleem: een van de sporen is leeg! 8o Daar moet ik nog wat op vinden, maar een oplossing lijkt in zicht voor het tweede kwartaal van dit jaar want dan komt de nieuwe BR 18.5 en dat lijkt me een hele mooie om dat gat op te vullen. Als ik in de tussentijd niet al aan wat anders ben blijven hangen...
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Hoi Ad !

Ziet er idd beter uit dan in anyrail !
Als je het zicht op de treinen wilt verminderen, zou je op de plek van de rechter loods ( met de gele deuren ) ook een stuk bos kunnen maken. Dat geeft ook een rustiger beeld als er een trein voorbij rijdt. Om te kijken hoe dat er uitziet , zou je een groene handdoek op die plek kunnen leggen.

Ik kan me ook heel goed voorstellen, dat je maar wat graag naar al je opgestelde materieel kijkt  :P
Wie weet, staat er over een jaar ook nog een mooi gevulde vitrinekast op je kamer..........

Geniet ze  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Leuke uitbreiding Ad. :thumbup:
Mooi hoor al die volle sporen. :P
Ikzelf zie het liefst alles op mijn baan staan prachtig vind ik dat. :thumbup:
Wat Tony zegt lijkt wel mooi staan dat stukje vol met bomen breekt wel dat hoekje een leuke uitkijktorentje er tussen voor de treinspotters en voila iedereen blij. ;)
Ben benieuwd naar je Br 18.5 met de goederenwagon's  :thumbup:
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Belofte maakt schuld, dus hier dan de resultaten van een uurtje treinen spotten in Rundhausen. Er wordt aan het spoor gewerkt, dus er moet langzaam gereden worden en dat is voor het spotten natuurlijk ideaal.

De BR 38 kwam gisteren binnen en kon vandaag meteen aan het werk met de stam prachtige (vind ik) sneltreinrijtuigen. En dezelfde dag kwam ook een setje goederenwagons binnen (Märklin 46080) en daarvan zie je er een aantal in de goederentreinen. Één wagon uit die set rijdt niet mee want die heeft een computernummer, Märklin vond het leuk om een soort tijdperkovergang te maken in één set. Je ziet ook een wagon met kolencontainers langskomen, die is uit een set van twee die ik een paar weken terug bij William (Laenderbahn) ben gaan ophalen. Vooral het kolenstof erop doet het hem wel.



Michel, die BR 18.5 ben ik ook wel benieuwd naar! Het is een sneltreinloc dus goederenwagons zal hij weinig getrokken hebben. Märklin heeft hem aangekondigd voor het tweede kwartaal 2015 als nr. 39030 dus we moeten nog even geduld hebben. Het wordt een Insider model dus ik wacht totdat ik hem in Houten of op een andere beurs voor een redelijke prijs kan krijgen. Dat zou dan mijn derde Insider loc worden, want in het filmpje zie je de 56 352 en de 38 3812, ook Insider locs. Het leuke voor mij is dat Märklin nogal wat TP III materiaal uitbrengt in de Insider reeks, ik heb er ook al een aantal jaarwagens van. Effe rondkijken en je hoeft voor zo'n jaarwagen maar iets van ? 20 te betalen, op een beurs, Marktplaats of eBay.

De stam sneltreinrijtuigen uit het filmpje is de Märklin set 42750 en die heb ik na naarstig zoeken gevonden voor een nog redelijke prijs. Bij de Miniatur Wunderland shop! Ik heb wel eens een filmpje gezien waar hele pallets vol Märklin spul naar binnen werden gereden en blijkbaar wordt niet alles op de baan ingezet.

Ik ben de laatste tijd nogal tekeer gegaan met de aanschaf van materieel. Ik heb mijn tijdperk IV spullen (zo goed als) verkocht en nu rijdt er alleen nog maar tijdperk III materieel rond; dat ging overigens niet helemaal budget-neutraal :D. Het centrale jaartal is zo rond 1960, met DB logo dus en zonder computernummer. Langenschwalbacher rijtuigen hebben in de zestiger jaren niet meer voor het personenvervoer dienst gedaan bijvoorbeeld, dus die laat ik geen trein met computernummers tegenkomen. Als je het tenminste een beetje historisch verantwoord wilt houden en ik vind dat leuk, alhoewel ik er niet al te streng mee om wil gaan.

Tony, wat die vitrinekast betreft, ik heb nog een mooie van 30 jaar geleden en die is nog intact ook! Ik had hem toen in de huiskamer hangen met een aantal mooie treinen erin. Het wordt zo langzamerhand tijd om die kast weer eens een goede plek te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nauwelijks een idee heb van de vorm die het landschap moet gaan krijgen. Ik heb nu weer zin om huisjes te schilderen en te plakken en ze op de baan rond te strooien, al schuivend met de huisjes wil ik dan ideeën opdoen. Het verrast me geregeld wat een gebouwtje voor verschil kan maken, ik moet dat echt zien, van tevoren plannen kan ik dat niet. Dat vind ik het leuke van deze hobby, alles mag en niks hoeft.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Ad
Mooi filmpje.
Knappe stammetjes.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Dank je :)
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mooi materiaal komt er voor bij rijden Ad in je filmpje. :thumbup:
Moet ook maar eens uitdokteren hoe ik filmpjes kan plaatsen geeft toch wat extra's aan de topic. ;)
V 80 heb ik ook in mijn collectie rond rijden (2x zelf ) geweldig loc met goede rij eigenschappen. :thumbup: :thumbup:
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Ja Michel, ik heb die V 80's al bij jou zien staan laatst. Ik heb een tijdje gedacht om de mijne te verkopen, maar toch maar niet. Hij rijdt inderdaad heel mooi, behalve dan dat de eenvoudige decoder in de mijne (uit de startset) maar 14 of 27 (?) snelheidsstappen heeft en dat merk je wel. Geluid mis ik niet bij een diesel.

Ik zet mijn filmpjes tegenwoordig op youtube en dan kun je de link naar het filmpje simpelweg in je bericht plakken, de forumsoftware zorgt er blijkbaar voor dat je dan het filmpje in het bericht kun afspelen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

B) filmpje :thumbup:

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mijn V 80 loc's zijn ook uit een startset 26578 (2x).
Ook ik mis het geluid niet echt net als jij.
MFX loc's koop ik voor al omdat mijn kleinzoon de toeters prachtig vind ik eigenlijk in begin ook maar soms rij ik ermee vergeet ik gewoon het geluid aan te doen.
Zag laatste je vraag over het ombouwen van de V 80 erg interessant moet ik bekennen en ja wordt moeilijk in de V 80 weinig ruimte.
Wel zag ik daarin de link van Johan (treinsmurf) met ombouwen met decoder 60948/60949 dat wil ik wel eens proberen bij de 36611 loc die ik heb gewoon kijken of het mij ook lukt ik blij voor mijn ego kleinzoon blij voor de toeters. :thumbup:
Verder leuke baan heb je blijf ik gezellig volgen.
Ik heb ook nog ideeën zat voor mijn baan eerst uit de lappenmand dan verder aan de baan. ;)