Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Werk aan het spoor in Rundhausen

Gestart door addieleman zondag 07 september 2014, 17:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
@Tony, klinkt als heel goed te doen, ga ik zeker proberen! Donkergroen strooigoed staat op het lijstje voor Houten. @Wim, wat doe jij dan met de hete soldeerbout en de boom? Ik had je draadje al gezien maar dat kon ik er niet uit opmaken.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
In plaats van takken wegknippen, schroei ik ze zodat ze krimpen. Krijg je een mooi onregelmatig resultaat.
Ook in de langsrichting (van top tot voet), zodat de spiraalvorm minder duidelijk wordt.
Rundhausen, een stukje landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen, een stukje landschap
Vandaag dan toch echt begonnen aan het landschap, en wel in een uithoek van de baan omdat ik daar een keer wat boompjes had neergezet en dat er eigenlijk heel leuk vond uitzien. Morgen nog een keer extra gras aanbrengen en de bruine akker rechts nog een keer belijmen en ook daar een extra laag eroverheen. En de oplopende weg moet natuurlijk aan de zijkant ook nog wat krijgen. Al met al niet ontevreden, al is dat schuurpapier voor de weg wel heel kwetsbaar, je ziet er alles op.

Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hoi Ad,

Ik vermoed dat dit ook gekochte boompjes zijn. Niets mis mee want ik heb er tenslotte ook staan. Maar bij mijn laatste bezoek aan de Märklin winkel zag ik enkele pakjes van die boompjes hangen maar bemerkte ook dat deze best wel prijzig zijn. Ik zag onder andere een pak waar er waarschijnlijk wel een 20 à 25 tal inzaten maar dat kostte dan ook 31?. Hier in België moet ik dat vermenigvuldigen met 40,3399 om te weten hoeveel Belgische franken dat zijn en eerlijk gezegd, veel teveel. Ik ben nu op zoek via Google en heb toch al enkele websites gevonden die tonen hoe je met simpele binddraad, wat uiteengerafeld touw en wat afgelengde houtlijm zoal zelf kan maken.
Ik heb ook bij Vreekens een pakje zeeschuim zaad gekocht maar eer ik dat heb zijn we weeral volgend jaar in de maand september, tenminste als het meevalt. Ik denk in afwachting toch maar eens die methode te gaan uitproberen met binddraad en touw. Het is wel wat werk maar ik heb geen haast en zo te zien zijn daar ook mooie resultaten mee te halen. Zoals ik reeds zei, proberen doet mee en valt het tegen, dit kost alleen maar wat tijd, houtlijm, stukjes binddraad en touw. En op het eind van de week moet de vuilnisbak ook vol geraken toch :-)

Grts,
Roland
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Dag Roland,

Inderdaad, gekochte boompjes. Ik had ze daar toevallig een keer neergezet en vond dat er leuk uitzien. Laten we zeggen dat de vier "loofbomen" een heel bijzondere soort vertegenwoordigen die je in de natuur alleen als nog niet ontdekte soort tegenkomt in de binnenste oerwouden van Sulawesi (voormalig Celebes). Het andere boompje is een gemuteerde dennenboom, ik heb die voorzien van Noch Sommerwiesengras (iets anders heb ik nu niet) en dat veroorzaakt de lichte kleur en de dichtheid.

Mooie bomen kosten inderdaad een schep geld als je ze kant-en-klaar koopt, en dan heb ik de neiging om te gaan zitten kijken of ze wel voldoende op het voorbeeld lijken. En toen was ik klaar met mijn perfectionisme, dus de baan op met die dingen! Het is mijn allereerste stukje landschap en perfect wordt het echt niet, zeker niet nu al.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Celebes is een tijdje geleden "renamed" naar Sulawesi... ;)
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Leuke boompjes Ad.
Weg wat je vertelde zaterdag van het schuurpapier ziet er naar mijn mening ook goed uit. :thumbup:
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Mooi begin van de scenery  :D
Suc6 verder! :thumbup:
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hoi Ad,

Die foto was daarnet even weg maar lijkt er nu terug te zijn.  :? :?
Ja man "perfect" zeg je. Wat is perfect en hoeft het wel allemaal zo perfect te zijn?
Voornaamste is als je het zelf graag ziet, dan is het "perfect". Wat anderen ervan vinden dat trek ik mij eigenlijk niet meer aan, ik heb ondertussen mijn lesje wel geleerd. Ik heb ondertussen ook alweer wat veranderingen aangebracht maar foto's die komen er pas als ik eens veel tijd en nog meer goesting heb en dat is momenteel nu nog niet ;). Dus voor mij is het nu "perfect"  :thumbup:

Grts,
Roland
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap

Hoi Ad !

Stapje voor stapje en laag voor laag, wordt zo'n baan steeds mooier.
En gaandeweg leer je steeds meer materialen en toepassingen kennen.
Wanneer je wat donkerder groen op het gras strooit bij je bosje (met theezeefje of met duim en wijsvinger en laten dwarrelen), zul je zien hoe dat stukje opleeft. Neus eens rond bij het strooispul en probeer het gewoon eens uit.

Voel je vooral vrij om dingen uit te proberen. Mislukt iets echt in jouw ogen, je schraapt het er zo weer af en je kunt weer wat anders proberen. Succes ermee  :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Bedankt Tony en Roland voor de aanmoedigingen en de tips. Afgelopen week heb ik andere leuke dingen gedaan, deze week wil ik weer eens wat gaan knutselen. Ik heb al wat donkerder strooisel gekocht, dus is het maar weer eens een avondje of wat prutsen geblazen!
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Geen foto's dit keer, dat is erbij ingeschoten en zoveel is er trouwens ook niet aan de baan gebeurd. Vandaag heb ik zitten experimenteren met strooigoed want ik kreeg dat niet mooi aangebracht. Van de week heb ik een Noch strooidoosje en een theezeefje gekocht en wat donkerder gras aangebracht op een aantal plekken. Dat Noch strooidoosje begon me wel te bevallen, al moet ik de slag nog een beetje te pakken krijgen. Rijden kon ik toen niet meer want er lag teveel troep overal. Enfin, ik laat het maar lekker drogen en morgen zuig ik het losse spul op.

Ik heb ook nog 2 kleine opstelspoortjes verlengd zodat ik nu wat korte treinen kwijt kan i.p.v. alleen maar een loc. Zo langzamerhand begint het wel te kriebelen om iets van een schaduwstation te maken zodat ik een een bende treinen op de baan kan herbergen. Ik heb mijn zoon al voorbereid dat zijn werkplekje zal gaan verkassen naar een andere kamer :).
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hallo Ad, waarschijnlijk ten overvloede, het opzuigen met een pantykousje want dan kun jet gras weer hergebruiken.
en
we kijken weer uit naar de foto's natuurlijk. :P :P :P
Rundhausen, gebouwtje plakken
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen, gebouwtje plakken
Een primeur, gisteren ben ik voor het eerst in mijn leven begonnen met het in elkaar zetten van een gebouw, de Faller goederenloods uit de 29711 startset. Als ik het dan verpruts, heb ik tenminste niet een heel mooi ding naar de gallemiezen geholpen. En als je dan (weer :() moet wachten tot er iets uitgehard is, kun je er net zo goed een foto van maken. Hier heb ik net de dakgoot gelijmd.

Re: Rundhausen, begin met het landschap
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hallo Ad.
Bijzonder leuk om te zien dat na het landschap, nu ook de gebouwen aan de beurt zijn! :thumbup:
En nog mooier om de eerste bouwsels op je baan te plaatsen.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
 :) Leuk dat je ook met deze tak van modelspoor begint.
Als je onderstaande lijm gebruikt, hoef je eigenlijk niet met knijpers in de weer.
De lijm droogt heel snel, maar moet dan nog wel een tijdje uitharden natuurlijk.
De onderdelen plakken wel vlot aan elkaar, zonder het al te lang hoeven vast te houden.
Er is ook de gewone uitvoering, de Expert, die heeft langer nodig om te hechten Maar de super-Expert is dus aan te raden.

Dirk-Jan
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Leuk goederenloodje Ad vanaf nu ben jij ook verslaafd aan het bouwen van huisjes stations brandweerkazerne enz enz. :thumbup:

Dirk-Jan bedankt voor de tip ik kon deze lijm niet gebruik altijd die blauwe flesjes van Revell die trouwens ook snel drogen. :P
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Dirk-Jan, dit is wat ik in huis heb.



Ik heb nu de Revell lijm gebruikt. De Faller Super-Expert die Dirk-Jan noemt, is volgens Faller zelf voor gevorderden dus die had ik maar niet gekocht. Weet iemand hoe de droogtijd van de Revell lijm zich verhoudt tot de beide Faller lijmsoorten? Misschien dat ik voor sommige dingen de sneldrogende variant gebruik en voor dingen die lastiger zijn, de langzamer drogende soort. Vooral bij het plaatsen van de wanden wilde ik eigenlijk nog wel wat tijd hebben om ze goed neer te zetten.

Michel, de Faller lijm heb ik toevallig gekocht bij de Märklin store in A'dam dus het is niet zo moeilijk voor jou om eraan te komen :).
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hallo Ad,

Een tipje voor een volgend bouwpakket, probeer ze eerst eens alle onderdelen te schilderen en dan pas te gaan bouwen want daar wordt zo'n bouwpakket een heel stuk mooier van.

Voorbeeld:


Origineel.





En geef ze ook een interieur:


Grt, Ronald.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Inderdaad fraai, Ronald, maar ik denk niet dat ik voorlopig aan dit hogeschoolwerk toe kom. Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort precisie schilderwerk, daar zie ik toch wel tegenop. Ik doe de hobby stap voor stap anders gaat het me tegen staan en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hallo Ad,

Volgens mij zijn dit beelden van het internet gehaald en dan uit geprint en in de ruimtes geplakt.
Lijkt mij niet zo moeilijk en je model worden er wel wat mooier van.

Het eerste is altijd moeilijk.

Gr.
Piwie.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
De Revell droogt ook wat langzamer, net als de gewone Expert van Faller.
Als de bouwpakketten nog niet als te moeilijk zijn, werkt de Super Expert toch het prettigst, insmeren, tegen elkaar, nog wat schuiven eventueel en het zit vast.
Maar ja, je moet het ook maar eens proberen, het is natuurlijk ook mijn persoonlijke voorkeur. Het is toch een kwestie van ervaring opdoen, en al doende leert men. Ik heb al een modelbaan vol bouwpakketten staan, en ik gebruik niets anders meer.
In ieder geval leuk dat je er ook aan begonnen bent.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Mooi, dan ga ik de Super-Expert lijm ook eens proberen.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Ik ga het ook proberen. :thumbup:
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap


Hallo Ad !

Ik gebruik potjes lijm met kwastje. De Fallerlijm spuit ik in een leeg potje.
Ik vind kwastjes veel gemakkelijker werken, je kunt beter doseren.
De UHU-lijm komt van de intertoys volgens mij.
Om de lijm dikker te krijgen, laat ik het potje gewoon een tijd open staan. Wordt hij te dik, dan spuit ik er wat verse bij.
Dikke lijm trekt wel sneller draden, maar lijmt ook veel sneller.

Van houten wasknijpers kun je de voorste stukjes afzagen, tot aan het punt waar het hout elkaar raakt.
Werkt makkelijker. Soms is het beter om ze niet te gebruiken, omdat je dan "scheef"knijpt.
Wat langer vasthouden (evt. voor de ventilator) is vaak het beste voor het resultaat.

Met lijm is het het net als met wasmiddelen, ieder heeft zijn mening en voorkeur  :P

Fijne dagen nog, grtz Tony

Foto van mijn werktuig....
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Dat zijn weer een aantal tips die ik zeker ga uitproberen, Tony, bedankt! En jou en alle anderen natuurlijk ook fijne feestdagen gewenst, het is tenslotte nog net geen Eerste Kerstdag :).
Bouwkoorts in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Bouwkoorts in Rundhausen
Ik geniet nu van een vakantie en het moest er maar eens van komen: Faller bouwpakketten in elkaar zetten. Ik ben begonnen met de goederenloods uit de 29711 startset. Die pallets voor het gebouwtje maken het af naar mijn smaak. Eerder had ik al de hele baan in groen en grijs geschilderd, een hele verbetering.


Verder met de Faller Goederenoverslagset die ik bij Aldi heb gekocht, samen met de Landbouwset maar die is nog niet aan de beurt. Allereerst het makkelijkste ding, het transformatorhuisje.


En de goederenoverslagplaats met laadperron, meteen ook maar verlichting ingebouwd. Niet alles ging perfect, maar ik ben wel blij dat ik de naad op het dak zo goed als onzichtbaar heb kunnen krijgen.


De gebouwen bij elkaar. Ze hebben zeker nog niet hun definitieve plek.


Het valt me nu op dat dat groen geverfde tempex er bijna water-achtig uitziet. Een andere kleur en het kan doorgaan voor water met golven :). Nu ik de huisjes zo zie, zit ik er toch al over te denken om dingen te gaan schilderen. Eens kijken of ik bij WillieS een soort startsetje kan krijgen. Ik kwam op dat idee omdat er bij de goederenloods losse spullen zaten zoals jute zakken, pallets en zo, maar die hebben allemaal dezelfde kleur en dat wil ik zo niet op de baan zetten. Dat lijkt me leuk om het opschilderen mee te beginnen.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Je bent lekker bezig Ad en je valt aardig van het ene idee in het andere. ;)
Mooi he met je hobby bezig zijn. :P
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Hallo Ad,

Het is toch mooi gelukt je huisjes, ik zelf schilder of met de airbruch ze eerst voor ik ze lijm. nu kan je ook schilderen hoor, geeft gelijk een knapper effect gebruik tamiya verf heb je veel kleuren in.

Groeten
Peter
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap

Hoi Ad !

Lekker aan het plakken geweest  :thumbup:

Je kunt zo'n wand van een gebouw met flink verdund zwart nat kwasten (evt de stenen droog wrijven) laten drogen en dan aan de volgende wand beginnen. Ziet er meteen heel anders uit. Vertrouw je het nog niet zo, dan zou je het met een wand die je toch niet ziet kunnen proberen. Ik leg/zet mijn huisje op zijn kant met een steuntje eronder. Met andere kleuren kan dat ook natuurlijk.
Met zwart lijkt alles meteen ouder.

Acrylverf is een prima (goedkope) verf ervoor. Met van die 24 voor ?1,50 kleine tubetjes kun je evt. heel wat deuren en zo een kleurtje geven. En de kwastensetjes kosten ook bijna nix.

Iedere wand/dak die een (verdund) laagje heeft gehad kun je makkelijk ook weer met een kwastje poederen met foundation of pastelkrijt. Dat krijt wordt met een mesje geschraapt en dan met de kwast opgedept. Er zullen nog wel meer poeders te krijgen zijn, maar die ken ik niet.

Het groen om de loodsen kun je ook grijs maken, als je zou willen.

Grtz Tony
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Een materieel intermezzo. Een tijd geleden had ik een sleep van 6 drie-assige Umbauwagen voorzien van binnenverlichting. Ik heb nu de sleper en de draadjes tussen de rijtuigen weggehaald, want het bleef maar ellende geven. Ik moest minstens eens per week wel een afgebroken draadje vervangen, af en toe ontspoorde er wat en het korte slepertje vonkt vervaarlijk op afbuigende wissels, zo erg zelfs dat ik de puntcontacten met een railgum moet behandelen. Geen succes dus en in eindeloze frustratie heb ik geen trek, dus nu rijdt het zonder licht.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Ik kon de verleiding niet weerstaan en veel sneller dan ik dacht ben ik aan de slag gegaan met verweren (weathering, alweer zo'n Engels woord dat ik niet wil gebruiken). Het eerder gebouwde transformatorhuisje was een goede kandidaat.

Als eerste stap gebruikte ik sterk verdunde Revell emailverf en dat was al beter. Toen ik die verf in de winkel haalde, zag ik een advertentie van Humbrol met de aansporing om eens op hun Youtube kanaal te kijken. Nou, dat kan geen kwaad en vandaag heb ik de spullen gehaald zoals die in deze video gebruikt worden, want dat zag ik wel zitten, vooral omdat het ook geschikt zou zijn voor beginners :). En roestsporen aangebracht en vervolgens het hele ding in de matte vernis gezet. Als eerste begin ben ik niet ontevreden, zeker niet vergeleken met het onbehandelde origineel. En nee, ik heb geen aandelen Humbrol :).

Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Knap gedaan Ad. :thumbup: :thumbup:
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Dank voor de duimpjes, ik beschouw dat als aanmoediging dat ik op de goede weg ben :).
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Zo te zien een goed geslaagd eerste "verweringsklusje" Ad! :thumbup:
Hoop dat de eerste regel in grammaticaal opzicht enigszins klopt. ;)
Vergeleken met het onbehandelde trafohuisje is het idd een heel fraai resultaat! :thumbup:

Met vr. gr. Henk
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Je zal zien dat hoe meer je het doet hoe makkelijker het je af gaat.
Niet verkeerd, ga zo door.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Bedankt mensen, goed om te horen!
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Hoi Ad !

Na 4 maanden in de modelbaanwereld mag je trots op jezelf zijn hoor  :thumbup:
En er komen nog heel wat maanden om er verder van te genieten  :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Hoi Ad,

Toevallig heb ik vandaag ook een paar video's bekeken van Humbrol.
Je eerste poging ziet er al goed uit.

Groeten,
Ton.
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, begin met het landschap
Op de beurs in Rijswijk liep ik tegen 2 Langenschwalbach rijtuigen aan en ik viel er als een blok voor. Intussen heb ik nog een derde rijtuig via eBay binnen gekregen, de bagagewagon heb ik op Marktplaats gevonden en is onderweg en het vijfde nog ontbrekende tweede klas rijtuig heb ik op de site van een winkelier gevonden, ik wacht nog op de bevestiging dat hij hem inderdaad op voorraad heeft.

In het filmpje zie je de drie Langenschwalbacher die ik nu heb, getrokken door een BR 64 en gevolgd door een postrijtuig. Ik ben dol op dit soort oude rijtuigen in DB uitvoering, vooral als geen enkele in een stam hetzelfde is, en als de eerder genoemde winkelier ook nog de 42750 set kan leveren, word ik nog blijer dan ik nu al ben.



Citaat van: Ronald69 op woensdag 24 december 2014, 11:36:41
Een tipje voor een volgend bouwpakket, probeer ze eerst eens alle onderdelen te schilderen en dan pas te gaan bouwen want daar wordt zo'n bouwpakket een heel stuk mooier van.
Je hebt helemaal gelijk, Ronald. Ik vind het nu wel jammer dat ik de eerste gebouwtjes in elkaar geplakt heb zonder ze te schilderen. Koudwatervrees eigenlijk, en nu heb ik het kapelletje geschilderd dat je in de video ziet. Nog wel wat fouten gemaakt door gedeeltes niet te schilderen die later toch in het zicht kwamen, maar dat heb ik heel aardig kunnen corrigeren.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Ik heb die sets van de Aldi ook, ga misschien morgen wel even in Bocholt in de treinenwinkel kijken wat ze daar allemaal hebben.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Prachtige set zo Ad.
Ik houd ook enorm van dit soort rijtuigen.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren

Hoi Ad !

Niks zo leuk als een historisch verantwoord allegaartje bij elkaar zoeken voor achter een loc  :thumbup:
Nog leuker is geduld hebben en het voor een leuke prijs ergens scoren  :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Geduld, tja... Hoe ziet dat eruit eigenlijk? >:-D Maar ik zal het toch nodig hebben, want het winkeltje waar ik spullen gevonden dacht te hebben, had zijn website niet actueel gehouden, dus het spul was er niet meer. Nou ja, ik heb nu al een heel mooie stam rijtuigen en verder zoeken is ook geen straf.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Mooie spullen heb je aangeschaft Ad. :thumbup:

Veel rijplezier toegewenst. :P
Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Werk aan het spoor in Rundhausen
Bij het huisjes plakken en schilderen en en ook nog knoeien met wagons (nog geen succes trouwens) ben ik blijven nadenken over uitbreiding van de baan. Ik wil vooral meer opstelsporen hebben want ik vind het maar niks dat ik mooi materieel in de kast moet laten liggen. Intussen ben ik er ook achter dat een treinlengte rond de 130 cm wel zo'n beetje het maximum is wat nog mooi oogt op deze baan. En zo kwam ik tot de volgende oplossing, in afwachting van extra vierkante meters voor de baan die er ook nog wel een keer gaan komen. Klik op de foto voor een groter beeld.



Het oranje gedeelte is de geplande uitbreiding. Het spoor waarin wissel W017 is opgenomen, is nu wel 18 cm korter geworden qua bruikbare lengte maar 141 cm is nog lang genoeg en zo heb ik er 3 sporen bij met redelijk bruikbare lengtes (92 cm, 97 cm en 114 cm) zodat ik in totaal 7 treinen kan opstellen. Overigens heb ik voor de opstelruimte steeds 10 cm afgetrokken van wat Anyrail als lengte opgeeft omdat bijvoorbeeld een stootblok maar een paar cm opstelruimte oplevert en een heel krap bemeten spoor het rangeren ook wel lastiger maakt.

Ik heb gisteravond al 3 wisselaandrijvingen besteld, de oude versie 74490 want ik sloop er de eindschakelaars toch uit. Er zijn nog precies 3 uitgangen over op de decoders dus dat komt mooi uit en dan kan ik meteen de ontkoppelrails anders aansluiten zodat de indeling op de CS2 er logischer uitziet.



De oostelijke ontkoppelrails staan in het keyboard op positie 14 links van de westelijke en dat is verwarrend dus de oostelijke gaan verhuizen naar positie 16 en dan passen er dus nog precies 3 wissels in van 12 t/m 14. Zo dadelijk maar eens kijken of ik nog ergens van dat ouderwetse 4-aderige telefoonsnoer heb liggen dan bedraad ik daar de wissels mee vanaf de decoder.

Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Je bent lekker bezig Ad.
Ik blijf je volgen
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Hoi Ad,

Leuke uitbreiding van je baanplan.
Probeer eens wissel 019 op het rechtdoorgaande spoor van wissel 018 aan te sluiten.
En er dan ook een rechterwissel van maken.
Dan kun je de drie sporen mooier parallel laten lopen.

Groeten,
Ton.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen

Hoi Ad !

Ik heb lang naar je extra sporen zitten staren.
Wanneer het je alleen maar om opstelsporen gaat, kan je weinig anders dan dit.
Echt mooier zal het er niet van worden, vrees ik. Je scenery op dat stuk bestaat alleen nog maar uit wat rommelig ogend spoor straks. Het blijven altijd afwegingen die je voor jezelf maakt.

Het overgrote deel van mijn materieel zit makkelijk grijpbaar in lades en vitrines en wisselt steeds naar en van de baan.
Dan staat er steeds war "nieuws" op de baan, waar je met andere ogen naar kijkt, dan naar spul dat er de hele tijd staat.

Het is maar een overweging, voegt dit echt wat toe ?
Proberen kan nooit kwaad en de rails zijn bij uitbreiding van de baan altijd te gebruiken.

Grtz Tony