Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Werk aan het spoor in Rundhausen

Gestart door addieleman zondag 07 september 2014, 17:53:21

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Citaat van: Tony op woensdag 08 oktober 2014, 19:24:20Benieuwd wat je er over een week van vindt, Ad!
Ik heb het extra spoor gisteravond alweer afgebroken. Het bood niet zoveel extra eigenlijk qua rijmogelijkheden, ik gebruikte het gewoon niet bij het rijden (wat ik nogal eens doe, daarvoor heb ik een baan!). Die helling van 4,2 % is ook eigenlijk teveel, vooral de V 80 had er hoorbaar en zichtbaar moeite mee, en de treinen oogden gewoon niet zo mooi op dat stuk. En dan kon ik ook nog met geen mogelijkheid bedenken wat ik daar voor landschap zou aanbrengen. De baan is duidelijk te klein voor dit soort fratsen.

Kortom: weg ermee! Ik ben nu aan het nadenken en uitzoeken wat ik wil gaan doen met de bediening van de baan. Wissels elektrisch of niet? Meteen CS2 met decoders kopen of de wissels met schakelaars bedienen? Secties aanbrengen met bedrading voor bezetmelders? Kortom, heel wat te bestuderen de komende tijd. En ik wil ook een begin maken met het landschap (mijn NL vertaling voor scenery), eerst op plekken waar ik weinig werk verwacht aan de rails.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
De afgelopen dagen liep ik rond met een dilemma: wat eerst doen, het landschap of de techniek van de baan? Ik zie er tegenop om het alreeds gemaakte landschap kapot te maken als ik later met de techniek aan de gang ga, zoals wisselaandrijvingen inbouwen, bedrading voor bezetmelders enzovoort. Van de andere kant is dat witte tempex natuurlijk geen gezicht. Ik ga toch maar eerst met de techniek aan de slag en ik koop misschien de volgende keer in Houten een stel groene matten zodat de baan wat beter oogt, dan kan ik daar best een station en een paar andere gebouwen op zetten om het een beetje sfeer te geven zonder dat ik dingen beschadig bij het loshalen van de rails.

Ik begin met de wisselbediening. Afgelopen keer in Houten heb ik een bochtwissel gekocht met 74490 aandrijving, de oude dus zonder varistor. Die bochtwissel was nodig voor het extra spoor dat ik inmiddels weer afgebroken heb, met de aandrijving wilde ik gaan bekijken of ik de eindschakelaars eruit zou kunnen wippen en daarna nog een werkende wissel over zou houden :). Solderen is voor mij geen probleem, maar enigszins gevoelige mechanica uit elkaar halen wil nog wel eens op een fiasco uitdraaien.


En het is gelukt! De klus viel me erg mee. Het openhalen van de behuizing betekende alleen maar 3 lipjes omhoog zetten, dat zijn de onderste 3 op de foto, je ziet dat er wat verf vanaf is. Het verwijderen van de 2 eindschakelaars en het aanbrengen van een draadbrugje was ook eenvoudig. Als testje heb ik daarna de spoelen ongeveer 1 s bekrachtigd en daar worden ze al behoorlijk warm van, maar een beveiliging met 1 s afschakeltijd lijkt mij wel OK als extra bovenop de pulssturing die ik van plan ben te maken. Die beveiliging ga ik maken volgens de tip van huub. En nu maar eens op zoek naar een stelletje wisselaandrijvingen met een leuk prijsje...
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Mooie vorderingen Ad. Zelf ben ik er nog niet aan toe, maar ik vraag mijzelf al enige tijd af hoe ik inderdaad de wissels zou willen gaan bedienen.

En mooi om te zien, maar treurig tegelijk dat het gebeuren moet, dat je al voorbereidingen treft met de wisselaandrijving. We blijven je volgen.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Knap gedaan met die wissel ! Doe ik je zeker niet na, ik heb helemaal niks met soldeerbouten, dat gaat bijna altijd mis hier.
Toch weer een tip voor je. In plaats van grasmatten....acrylverf (action is goedkoop) ; wit, zwart, bruin en lichtgroen.
Je kunt zo grijs voor wegen maken (veel wit weinig zwart) en het bruin en groen kun je er lichter of donkerder mee maken.
Het groen kun je weer mengen met water en houtlijm en licht (of meer) bestrooien met graspoeders. (met een klein theezeefje).
Zo blijft je ondergrond mooi (tamelijk) vlak en zit je niet met papieren grasmatranden. Zo krijg je een basis waar je eindeloos verder op kunt werken. Je kunt dan nog makkelijk veranderen, je kunt het strooispul zelfs weer weg schuren als het moet.

Met een beetje flinke (platte) kwast (kwasten sets voor een actionprijs :P) ziet je tafel er  in een avond heel anders uit.
Twijfel je met grijs (huizen.e.d.) of groen op plaatsen, eerst grijs maken, je kunt het altijd nog groen maken en bestrooien.

Tip 2 Poot je bomen denk aan bomenrijen, losse grote mooie bomen, Maak je groepjes; doe het met een oneven aantal 3,5 7

Zo'n boogwissel is trouwens altijd handig, je kunt er een aftakking naar verdere uitbreiding mee maken tzt.

Ik hoop dat je er wat mee kunt....grtz  Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dat geeft deze burger moed, Tony! Ik had als de beginnelingste aller beginnelingen op scenery gebied eigenlijk geen idee hoe ik dat moet aanpakken en met deze tips zie ik mezelf wel aan de slag gaan, ik kan dat uitproberen op kleine stukjes en kijken hoe het gaat. Het is prijstechnisch waarschijnlijk ook heel wat voordeliger dan zo'n 6 m2 fatsoenlijke grasmatten kopen. Die boogwissel komt nog wel een keer van pas, voorlopig ligt hij met aandrijving en al bij mijn werktafel voor verdere experimenten. Bedankt weer!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Als voorbereiding op het aanpassen en inbouwen van wisselaandrijvingen heb ik een testschakelingetje in elkaar gezet. Na enig nadenken ook maar in een kastje gebouwd want anders gaat er een keer wat mis. Ik heb mijn eigen snelheidsrecord "schakeling in kastje bouwen" verpletterd, het printje zat er in een half uurtje in. Met dit ding wordt de wissel gepulst aangestuurd met een pulsduur van ongeveer 70 ms. Mijn wissel werkte ook nog bij 20 ms of daaromtrent, dus er zit flink wat marge in. Een beveiliging tegen doorslaan van de schakeltransistor zit er niet in, later in het filmpje zie je twee extra gele LEDs die kort opflikkeren bij het omzetten van de wissel. Als die continu gaan branden moet je de zaak als de wiedeweerga uitschakelen!

De schakeling doet het op zich prima maar ik zie er mezelf toch niet zo'n stuk of 16 daarvan in elkaar zetten. Het kost wel het een en ander aan materiaal en het is vooral een heleboel werk, terwijl ik eigenlijk wel bijna zeker weet dat ik een keer een centrale als een CS2 ga kopen. Ik heb vandaag ook al eens uitgebreider naar een Digikeijs DR4018 decoder zitten kijken en met twee daarvan op mijn MS2 zou het ook moeten gaan en je kunt er zelfs rijwegen mee instellen, als ik alles goed begrepen heb. Alleen het bedieningsgemak lijkt me niet geweldig met een MS2, omschakelen van rijden naar wisselbediening kost nogal wat tijd denk ik zo. Enfin, eerst zijn de wisselaandrijvingen aan de beurt, ik heb nog wel wat werk om de eindschakelaars eruit te halen en de bedrading ervoor onder de tafel aan te leggen.



Klik op de foto hieronder om de video te kunnen starten.


Het schema voor de liefhebbers. De keuze van de componenten werd sterk bepaald door waar ik veel van had liggen :). Die Japanse 2SC734 kun je vervangen door bijna elke andere NPN klein-signaal transistor. Jeugdsentiment: in Elektuur noemden ze dat vroeger een TUN (Transistor NPN Universeel).
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Vanavond lagen er 12 wisselaandrijvingen klaar, dus vanavond bezig geweest met het eruit slopen van de eindschakelaars. Van een mede-forumlid heb ik er 7 overgenomen en die waren al aangepast en nog voorzien van adereindhulzen ook, dus dat schoot lekker op. De andere 5 heb ik aangepast. Verder heb ik een 16 V voeding gehaald voor de wissels, ontkoppelrails, verlichting en wat dies meer zij. Die voeding kostte ? 45 en dat vond ik niet te duur voor een 6 A voeding bij 16 V (instelbaar). Via Marktplaats heb ik ook nog wissellantaarns te pakken gekregen, dat vind ik wel heel erg sfeervol op een modelbaan.

Morgen aan de slag met het inbouwen van de wisselaandrijvingen en daarna de bedrading onder de tafel, daar gaan heel wat uurtjes in zitten denk ik.

Weet er iemand trouwens een goede manier om een gat in tempex te maken? Gewoon boren geeft een ongelooflijke hoeveelheid troep. Ik heb met een hete soldeerbout een paar proefgaten gemaakt en dat gaat wel goed, maar ik heb nu nog een rare smaak in mijn mond :O.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad,
Ik maak gebruik van een ronde staaf van messing. Aan een zijde heb ik er een punt aan gemaakt en aan de andere zijde een gat. Draadje(s) door het gat en dan het messing staafje door de tempex heen duwen / trekken. Zelf werk ik met sturador dat gaat vrij gemakkelijk. Met piepschuim zou dat ook moeten lukken, anders misschien even verwarmen.
Suc6
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Dat ziet er indrukwekkend uit. Alleen niets voor mij op dat gebied kan ik niet volgen.
Ik houdt het dus simpel want ik ben geen techneut.  :(.
Ik denk wel deze pagina's eens verder te bestuderen om met led lampjes te kunnen werken, de wet van Ohm is mij bekend maar daarvoor heb ik dan weer een gelijkstroom trafo nodig want mijn witte32VA trafo levert natuurlijk wisselstroom. Er een gelijkrichter tussen plaatsen zou nog wel lukken maar ga ik niet doen. Dus tijd brengt raad zegt men.
Daarom ook dat ik mijn station dichtbij heb gehouden heb zodat ik mijn wissels met de hand kan bedienen. Mijn dokter raad mij aan om meer te bewegen dus loop ik van de ene naar de andere wissel ;)
Ik denk mij meer met landschap (Jou Nederlandstalige vertaling voor scenery :-) ) te gaan bezig houden maar dat zal wel heel langzaam gaan. Ja tegenwoordig moet je alles in het Engels kunnen noemen anders is het niet meer schoon..., ik noem een koe ook nog altijd een koe.
Zo'n groot open terrein bekleden neemt wel wat tijd en geld in beslag.
Ik zag dat je het over zo'n groene grasmatten had. Zoals je op mijn draadje kan zien ligt er een op de korte tafel. Ik heb er nog eentje waarvan ik dacht te gaan gebruiken op mijn lange tafel maar ik heb het terug verwijderd. Ik kan het nog altijd in stukken knippen om hier en daar wat aan te brengen maar inderdaad, die dingen kosten nogal wat. Hetgeen je op mijn korte tafel ziet liggen kostte 30? voor een stuk van 2,60  1,50 meter. Als ik daarmee  Acrylverf van Action is inderdaad goedkoper zoals Tony je verteld. En bevalt de kleur je niet kan je ze nog altijd opnieuw met een andere kleur overschilderen.

Groeten,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Als jou platen ook ongeveer uit de platen bestaan die in deze video zitten, dan kan je ook met een kruiskopschroevendraaier werken.

Zie hier de film:



M.v.g.

Hans V200.0
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Gewoon een ouderwetse priem, liefst een met een vierkante punt. Prikken en draaien, totdat je op/in het hout zit, daarna een boortje en een gaatje in het hout maken. Grotere gaten maak ik met een cuttermesje.

Succes...grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hallo Ad,

Ja die vraag heb ik mij ook al gesteld vooral om lichtjes in gebouwen te krijgen. Je haalt een stroomdraad door de plank én de perfex en zet er je gebouw er bovenop zo zie je de aansluiting niet maar hoe maak je nu een gaatje in die plank zodat je de perfex niet teveel schendt? Daar waar het kan neem ik die perfex even weg en boor een gat in de plank maar ik vrees dat mijn  systeem niet zal blijven werken eenmaal ik heen perfex plaat moet opheffen waar ook rails op liggen. Eens zien of dat systeem me de priem werkt. Je moet dan wel een boortje hebben dat lang genoeg is zodat de kop van je boormachine niet in de perfex gaat draaien.

@ Hans: ik heb van dit filmpje wel wat geleerd over ballasten. Ik had gedacht mijn ballast eerst met de lijm te mengen en daarna uit te strooien maar ik zie hier dat men eerst strooit en er dan pas afgelengde houtlijm over verdeeld. De vraag is "wat is nu best?" Deze zoals in het filmpje zeker???

Grts,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
@Allen, bedankt voor de tips over gaten maken in piepschuim. De koude methodes bevallen mij niet bijzonder goed tot nu toe. Ik heb vanmorgen een experimentje gedaan met een trafo om een lagere spanning op mijn oude soldeerbout te zetten. Nog een beetje minder spanning en ik heb de goede temperatuur denk ik. Wordt vervolgd.

@Roland, tja, ik kijk weer mijn ogen uit wat mensen hier allemaal kunnen en doen met landschap. En dan heb ik het nog niet eens over de echte kanjers die bijvoorbeeld wissels van servo-aansturingen voorzien, dat is mij echt te machtig.

Het is vandaag een dag van allemaal nieuwe spullen in huis. Vanmorgen kwamen de wissellantaarns binnen en, minstens zo opwindend, ik heb een CS2 gekocht! :D Mijn vrouw gaf gisteravond het laatste zetje: "Als je al weet dat je hem wilt hebben, dan koop je hem toch gewoon?! Geven we je die voor Sinterklaas." Ik wist al dat de winkel in mijn buurt er eentje uit een startset te koop had en die is het geworden. Ik durfde toch niet goed zo'n ding op Marktplaats te kopen i.v.m. de garantie, ook al worden ze daar goedkoper aangeboden. Meteen ook 2 Digikeijs DR4018 decoders erbij voor de wissels en de ontkoppelrails.

Dus de bouw van de baan stagneerde, ik heb natuurlijk een aantal uren met de CS2 zitten spelen. Ik weet nog geen 10 % van wat er allemaal mee kan, maar ik ben er zeer mee verguld. En nu weer verder met de baanbouw, eerst een piepschuimgatenmaker regelen en dan de wissels van aandrijvingen en lantaarns voorzien. Het is nog steeds mijn belofte aan mezelf om alleen maar draden onder de baan te hebben, alle bedrading mondt uit in connectoren en de elektronica (voeding, decoders, eigenbouw printjes etc.) komt op een plank die onder de tafel komt te liggen. De connectoren zorgen ervoor dat ik de elektronica eenvoudig onder de tafel uit kan halen om eraan te werken en testen. Ik weet uit ervaring hoe prettig het is om niet eerst van alles los te hoeven schroeven of solderen om ergens aan te kunnen werken en ook om geen loshangende draden te hebben.

Foto's volgen nog wel een keer, nu even geen zin in.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dag Ad,

Jouw berichtjes heb ik met plezier gelezen. En die vrouw van jou is een kanjer! :thumbup:

Veel succes met je baan. Ik blijf je volgen.

Groet,


Marco
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Ad, nog even een toevoeging op mijn vorige berichtje
Citaat van: ceess op woensdag 15 oktober 2014, 12:41:36
Ik maak gebruik van een ronde staaf van messing. Aan een zijde heb ik er een punt aan gemaakt en aan de andere zijde een gat.
Die messingstaaf is eigenlijk een holle pijp.
Daarmee kom ik prima door het styrodur, dus ook door piepschuim. (zie mijn pijp als een soortpriem :) )
Uiteraard moet ook ik op die plaatsen waar hout onder de styrodur zit, daar doorheen boren.
Voordeel van mijn pijpje (met het oog aan de andere kant) is dat als je daar de draad doorheen doet je die erg gemakkelijk door het gat krijgt.
Suc6  ;)
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
De oplossing voor het maken van gaten in piepschuim: een appelboor. Ik heb er een bij Blokker gekocht, de kartels eraf gevijld en met een slijpsteentje op de Dremel en een halfronde vijl de rand scherp gemaakt (Dremel ging tijdens dat werk stuk). De gaten zijn natuurlijk behoorlijk groot, maar dat wilde ik ook. De gaten vallen onder de wissels en rails en door dat piepschuimgat kan ik dan makkelijk een 8 mm gat in het multiplex van de tafel boren. Grotere gaten zijn gewoon handiger om draden doorheen te steken.

Vervolgens aan de slag met een wissel. De aandrijving inbouwen is een fluitje van een cent, maar zo'n wissellantaarn is andere koek. Voordat ik in de gaten had hoe het moest, was het minieme lichtgeleidertje al weggesprongen en na een half uur vruchteloos zoeken moest ik de tweede gebruiken. Ik vond het resultaat ook een beetje tegenvallen: er komt vals licht onder uit de lantaarn en het oranje licht vind ik nou ook niet je dat. Ik vond de lantaarns op de M wissels veel mooier ook al waren ze dan misschien wat aan de grote kant.

Morgen ga ik toch eerst maar eens die ene geëlektrificeerde wissel aansluiten op de Digikeijs DR4018 decoder en proberen of ik alles aan de gang krijg. Stel je voor dat ik eerst 11 wissels met bedrading en al monteer om er dan achter te komen dat het anders moet!

Lessen geleerd? Jazeker!

  • Haal je prullenbak uit de buurt van je werktafel als je met klein spul bezig bent. Het is geen pretje om zo'n ding om te moeten kieperen op zoek naar iets kleins wat erin gevallen zou kunnen zijn.
  • Neem al je gereedschap in één keer mee als je onder de tafel kruipt.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Een appelboor Ad, die zal ik onthouden, goed  :idea:

Een tip ivm het wegspringen van kleine "dingen", als je iets (kleins) in of uit elkaar moet halen. Stop het in een plastic zak en werk door de opening heen.
Als het dan wegspringt of schiet dan .........

suc6  ;) blijf je volgen
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

He Ad !

Da's leuk, nou leer ik weer wat van jou  :thumbup:
Geen houtboor maar een appelboor....
Tja, tempex heeft voor- en nadelen.

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Ja heb dat ook al voor gehad tijdens de modelbouw. Sommige stukjes zijn zodanig klein dat je ze met je vingers niet kan beetnemen. Dus dan maar met een pincetje maar als ze dan per toeval wegspatten kan je ze gaan zoeken maar vinden doe je toch niet meer, dat spat meestal nogal ver weg. Ik probeer zoveel mogelijk over de werktafel te blijven maar toch gebeurt het wel eens. Meestal heb ik ze tot nu toe kunnen terugvinden. Misschien binnen in een rechtopstaande schoendoos werken, kunnen ze zo ver niet wegspringen. Proberen doet mee ;)

Grts,

Roland
Rundhausen EQU
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen EQU
... ofwel Extremely Quick Update. Plank bedraad met decoder en voeding en ... het werkt! Er gaat een LED eventjes aan op de uitgang, voor nu ben ik daar heel blij mee. :D
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hi Ad,

Volg je draadje en begrijp dat je platen gebruikt om het een en ander uit te proberen en te testen.
Maar wordt je definitieve baan op een plaat gemonteerd of ga je je baan als een open constructie maken ?

groet
Harald
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hey Harald, de familie ligt nog te slapen en dan zou het een beetje asociaal zijn om met boren, schroevendraaiders en zo in de weer te gaan, dus ik had wel even tijd om wat foto's te maken.


Hier zit de elektronica-plank onder de tafel. Ik heb een vaste, platte tafel bekleed met tempex dus die is al af :) en waarschijnlijk heel wat eenvoudiger dan de jouwe. Geen niveauverschillen, geen bergen (tenminste nog niet). De plaat kan dus gewoon tussen het frame liggen en ik zet hem simpelweg met een schroef vast om te zorgen dat de zaak niet naar beneden kukelt.


De plank uit het frame naar voren geschoven. Je moet hem een beetje optillen bij het schuiven omdat er onderop wat tie-wraps lopen om de voeding vast te zetten. De voeding is vrij laag dus het past allemaal net, ik kan zelfs nog kroonsteentjes monteren onder aan de tafel.


Alles is nu nog provisorisch bedraad om te testen. Links vooraan zit de baanconnector, straks loopt die draad naar een kroonsteen onder de tafel van waaruit de ringleiding wordt gemaakt. Daar zit natuurlijk de rijspanning en ook de accessoire-voeding voor licht en zo. Achterin zie je die accessoire-voeding. Midvoor zit de connector voor de CS2 aansluiting. Straks komt rechtsvoor een connector, of misschien wel twee, waarop de decoder-uitgangen worden aangesloten. Connectoren loshalen en ik kan de plank meenemen naar mijn werktafel en ik kan er aan de voorkant met mijn universeelmeter of scoop bij om te kunnen foutzoeken. Misschien moet ik nog trekontlasting maken voor de CS2 connector, zie ik wel.

Pfoe, gelukkig heb ik zitten nadenken en testen voordat ik alle wissels ging bedraden. Ik was van plan om alle gele draden van de wisselaandrijvingen aan elkaar te hangen en die aan de +16 V (accessoire-voeding) te hangen maar dat gaat dus niet: de decoder heeft per wissel aansluitingen voor de gele draad en die zijn niet rechtstreeks gekoppeld aan de voeding. Logisch natuurlijk want er zit een gelijkrichter in de decoder tussen voeding en uitgangen; er zitten volgens mij twee decoders in de DR4018 want de twee blokken van vier uitgangen hebben elk een galvanische koppeling tussen de C (Common) aansluitingen maar niet tussen de twee blokken.

Ik moet dus de wissels anders gaan bedraden, ook de gele draden worden per wissel apart bedraad. Je krijgt zo natuurlijk veel meer bedrading dan wanneer je de decoder onder de tafel schroeft vlak bij de wissels, maar dat gaat dus niet gebeuren. Ik vertik het domweg om onder de tafel te moeten gaan liggen om te gaan meten aan een decoder of zoiets. En solderen vind ik prima, maar wel aan een werktafel, niet in rare houdingen. Het enige wat ik onder tafel wil doen is draden trekken en ze in kroonstenen schroeven. Ik kan dan aan de voorkant van de plank meten of er contact is met de wisselspoelen en alle problemen verder op de plank meten en oplossen. O ja, en Märklin-bruin voor de 0? Dacht het niet, de halve wereld gebruikt daarvoor zwart dus ik ook.

Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik nog meer van die planken op andere plaatsen onder de tafel aanbrengen. Ik ben nu wel blij dat ik een relatief kleine baan heb, dat bedraden is nu al een hele klus. In mijn elektronica zelfbouwprojecten was ik niet gewend om zo vaak hetzelfde te moeten doen zoals bijvoorbeeld voor 11 wissels. Er gaat sowieso veel materiaal in zitten wat ik meestal niet heb liggen in die hoeveelheden. Gelukkig heb ik nog wel een enorme voorraad blauw, geel en rood draad dus dat scheelt al behoorlijk in de kosten.




Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Zo'n CS2 bij je baan ziet er toch weer machtig mooi uit naast je baan :D
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Dacht het wel  :D
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
In een ander draadje stelde ik de vraag of het een goed idee is om het programmeerspoor in de baan op te nemen. Een paar mensen vinden van wel en hun tips heb ik opgevolgd bij het ontwerp van de elektronica. Die is inmiddels af, de beide decoders schakelen de wissels zoals ik bedoel. Het programmeren van de decoders was inderdaad zo simpel als iedereen het voorstelt, het ging van een leien dakje. Het viel me op dat de CS2 een minimale impulstijd van 200 ms hanteert, terwijl ik die liever korter zou instellen, 100 ms of zo. Enfin, de wissel blijft het doen, het zal wel goed zijn.

Het is wel kicken om te zien hoe dat gaat met een CS2, schakelen met het keyboard of in de lay-out of de actie opnemen in een rijweg. Ik vind het programmeren van de CS2 bijna kinderlijk eenvoudig, klasse.

Morgen wordt er niet aan de baan gewerkt, we gaan naar 175 jaar spoor in Amersfoort. Ik ga de bedrading van de baan in een paar fasen doen zodat de baan tussendoor bruikbaar blijft, terwijl steeds meer wissels elektrisch bedienbaar worden. Ik heb nu behoorlijk last van een goed humeur :).
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

De bekrachtingstijd van een wissel is standaard 250ms.
Dat werkt hier al jaren probleemloos, ook ik heb de eindschakelaars uit mijn aandrijvingen gesoldeerd.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Kleine update weer. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de bedrading voor de wissels. Ik zag een beetje op tegen het monteren van de wissellantaarns na mijn vorige ervaring maar dat viel erg mee. Ik had toen een lichtgeleidertje kwijt gemaakt maar gelukkig heb je die niet nodig voor een engelse wissel dus uiteindelijk blijf ik niet met een onbruikbaar setje zitten. Wel een afknapper, ook letterlijk: bij twee wissels braken de bevestigingspaaltjes af bij het aanbrengen van de aandrijving. Die twee kwamen uit een C2 uitbreidingsset die ik via Marktplaats gekocht had. Tja, pech. Morgen een nieuwe wissel halen dan kan ik weer verder.

Gaat lekker, ergens de komende week denk ik dat mijn wissels vrolijk klikken bij het aantippen van een rijweg op de CS2. En de baan is steeds berijdbaar gebleven, dat vind ik wel heel prettig. Ik zou het nooit maanden kunnen uithouden zonder te rijden, zoals sommigen dat doen, erg knap vind ik dat.
Rundhausen: draad, draad en nog eens draad
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen: draad, draad en nog eens draad
Woensdag is mijn vrije dag en die heb ik besteed aan het verder bedraden van de elektrische wissels, ontkoppelrails, ringleiding (groot woord voor een paar te maken aftakkingen) en het programmeerspoor. Hieronder een impressie van toen alles nog los hing, sinds een uur of wat zijn de draden op de centrale plek (elektronica) aan de tafel gemaakt en de baan is weer in bedrijf. Een wissel is al aangesloten, en ook een ontkoppelrail. Die ontkoppelrail doet wel apart op de CS2, nog eens verder naar kijken. De komende dagen ga ik de zaak verder afmonteren, ik kan nu wissel voor wissel doen zonder dat ik bij de elektronica-plank hoef te zijn. Als ik tenminste geen fouten gemaakt heb...

Ik moet ongeveer 100 keer mijn hoofd gestoten hebben, gelukkig allemaal zachtjes omdat ik voorzichtig doe, maar prettig is anders. Ik kan wel goed in kleermakerszit eronder als er niets onder het tafelblad zit, maar de balken zitten onhandig laag. Als ik nog eens een keer veel onder de tafel moet zijn, ga ik misschien Ikea poten van 90 cm eronder zetten, dan heb ik wat meer hoofdruimte.





Rundhausen tegenvaller
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen tegenvaller
Vanavond 6 wissels aangesloten, werkte allemaal prima, programmeerspoor aangesloten, werkt ook goed. Ik heb het zelfs gewaagd 2 mfx decoders te updaten en dat ging nog ook.

Afknapper: bij het rijden kreeg ik ineens een dijk van een ontsporing. Bleek een van de 4 wisseltongen van de engelse wissel niet helemaal goed rechtuit te komen. Bah.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

De Engelse wissels zijn altijd lastig.
Je moet ervoor zorgen dat ze goed recht liggen en geen draadjes zitten aan de onderzijde die het mechaniek in de weg kunnen zitten.
Het hendeltje eraf halen helpt ook nog eens.
Ik heb ook dat sommige (kleine) locs stil blijven staan op de wissel bij langzaam rijden, maar dat doen ze alleen in de rechtuit stand, bij afbuigen rijden ze wel door.

Groeten,
Ton.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Bedankt, dat was het. Ik had de bruine draad van de wissellantaarn aan een massa-lip gesoldeerd en die lip daarbij naar binnen verbogen waardoor hij het mechaniek hinderde. Ik kan weer rijden! :thumbup:
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Na het fiksen van de engelse wissel heb ik maar eens rondgereden met wat ik nu heb. De oostkant (rechts) van de baan is nu op afstand bedienbaar en het kiezen van een rijweg is wel heel erg makkelijk, ik kan nu gewoon blijven zitten als ik dat wil. En dat je individuele wissels met de MS2 kunt bedienen, is heel handig bij het rangeren want met de MS2 kun je naar de plek toe lopen. De MS2 doe ik zeker niet weg, dat vind ik een hele mooie aanvulling op de CS2!

Hieronder een screenshot van de CS2, de wissels 7 t/m 10 moeten nog aangesloten worden maar ik had vanavond geen zin om weer een uur of wat onder de tafel door te brengen. Zondag ga ik verder met de rest, morgen naar Eurospoor, ijs en weder dienende.

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad

Je bent goed bezig :thumbup:
Paar tips
Bij het verlengen van de wisseldraden nam ik voor het afbuigende blauw gelijk een groene draad. (of welke kleur dan ook)
Ipv de draden twisten geleide ik ze door limonade rietjes.
Bij de kruiswissels spuit ik eerst wat grafiet tussen de stangetjes en het ijzeren plaatje, minder geluid en minder weerstand.

Vraagje, heb je ooit servo's overwogen voor je wissels?

Mvg
Koos
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Koos, ik had de draad voor rechtdoor met zwarte viltstift gemarkeerd. Ik doe het met een paar grote rollen draad die ik een jaar of 30 geleden in mijn Philips-tijd gekocht heb. Smeren met grafiet ben ik voorzichtig mee geworden dus dat zal ik alleen doen als het echt nodig is.

Servo's? Ik denk dat me dat uiteindelijk wel zal lukken, maar dat zal heel slecht zijn voor mijn humeur. Ik ben wel tevreden zo, als het blijft werken is het voor mij goed.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Zo'n limonade-rietje is wel een idee voor de draden van de aandrijving, maar alleen voor die die nog niet afgemonteerd zijn :).
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Vandaag ben ik op mijn gemak aan de slag gegaan met het afmaken van de bedrading. Eerst de rijstroom en de accessoirevoeding aangesloten, ik heb voor 3 aansluitpunten gekozen. Dat moet ruim genoeg zijn want ik had al geen probleem met 1 voedingspunt. Vervolgens de 4 overblijvende wissels aangesloten en alles werkte meteen zonder fouten. Niet zo vanzelfsprekend want bij de vorige ronde had ik hier en daar links en rechts verwisseld bij het programmeren van de CS2 en ook wat blauwe draden verkeerd-om aangesloten. Links en rechts is voor mij, en soms nog meer voor anderen, een groot probleem: als je tegen mij "rechtsaf" zegt heb je grote kans dat ik vrolijk linksaf sla. Daarom heb ik ook een CS2 met rijwegen, dat beperkt het aantal vergissingen behoorlijk. Nèt op tijd alles klaar en opgeruimd voordat onze kinderen op onverwacht bezoek langskomen :).

Ik moet de rijwegen nog instellen op de CS2 maar daar hoef ik geen moeilijke dingen meer voor te doen. Blij dat deze klus achter de rug is, ik vond het een heel karwei daar onder die tafel. Ik heb gemerkt dat de CS2 de wissels netjes na elkaar omzet als je een rijweg aantikt, dus de belasting op de voeding is steeds hooguit 1 wisselspoel. Dat wetende zal ik eventuele volgende wissels misschien wel met een ingebouwde decoder gaan uitrusten. Enfin, alles rijdt en klikt dat het een lieve lust is dus ik ben een tevreden man. Op naar het landschap! Sorry, ik krijg het woord scenery nauwelijks uit mijn toetsenbord.

Waar ik veel gemak van heb gehad: een hoofdlamp voor de moeilijke hoekjes, een bouwlamp met 4 PL-lampen voor een plas licht onder de tafel en zelfklevende kabelclips die ik gisteren op Eurospoor gekocht heb. Ik had de draden eerst vastgezet met isolatietape, maar dat was een kansloze missie, sommige lieten al na 1 dag los.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Mijn ervaring is ook dat isolatietape gemakkelijk los laat. Maar ik ga het niet zo ver zoeken en gebruik gewoon doorschijnende tape om draden vast te plakken, zelfs onderaan mijn tafel en wees gerust...het plakt ;). Je moet alleen even zien om de plakkende kant van de tape niet teveel met je vingers vast te grijpen. En dat is ook wel een van de redenen waarom isolatietape slecht begint te plakken, de lijm hangt al aan je vingers alvorens je het ergens wil gaan aanbrengen. Ik gebruik hiervoor mijn pincet.

Grts,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Even een proefstukje gemaakt zoals ik het doe, stukje foamtape en dat vastnieten


mvg
koos
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
@Koos, zo'n nietapparaat lijkt me een makkelijke en mooie oplossing, zo gauw ik weer serieus met bedrading onder tafel aan de slag moet ga ik zo'n ding halen. @Roland, ik heb ook zitten denken aan die plakband waarmee ik pakketjes dichtplak, maar na een probleem met een engelse wissel leek het me wel handig om draden weer makkelijk los te kunnen maken zodat de wissel een stukje omhoog kan. Die fragiele draadjes met stevige plakband, daar heb ik het niet zo op.
Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Na het afmaken van de elektrische wisselsturing heb ik een bouwpauze genomen waarin ik vooral veel gereden heb. En dat bevalt me prima. Het kunnen aantippen van rijwegen op de CS2 met rijregelaars voor 3 locs (incl. MS2) zorgt ervoor dat ik handmatig 2 locs kan laten rijden. Ik heb nu 4 treinen op de baan en dat is denkelijk wel het maximum, anders kun je geen kant meer op.

Vandaag ben ik aan het prutsen geslagen. Eerst een stukje tempex geverfd met acrylverf van de Action. Daar moet flink wat op anders zie je de poriën van de tempex. Als ik zie wat ik al nodig heb voor een klein proefstukje, gaat dat toch nog in de papieren lopen en mooi vind ik het ook niet. Ik las ergens dat je beter eerst structuurverf van de bouwmarkt kunt gebruiken, dat ga ik eens proberen. Lichtgrijs om er daarna iets anders van te maken?

Tijdens het wachten op het droog worden heb ik eerst mijn sleep van 3-assige Umbauwagen gerepareerd: een connectortje voor de binnenverlichting was lam geworden en dat heb ik vervangen. Vervolgens een stukje LED strip in mijn station gestoken om te kijken of het papier binnenin voldoende licht doorlaat. En dat deed het. Twee LED strips op maat gemaakt en bedraad. En toen? Ja, de tafel onder want ik wil geen draden meer op het oppervlak zien! Simpelweg een gat geboord door het tempex van 4 mm, de (stugge) draden erdoor gestoken en onder de tafel verbonden met de accessoire-voeding. En er was licht. Er kwam ook behoorlijk wat vals licht onder de grondplaat uit, dus heb ik een plaatje zwart papier in de grondplaat geplakt met alleen een gat voor de bedrading. En dat helpt perfect.

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
En hier nog een impressie van de chaos toen ik nog bezig was met de bedrading voor de wissels.

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Poriën dichtsmeren met voegenwit werkt ook ( evt 2x) en het hoeft in principe alleen waar je het echt vlak en strak wilt hebben.
Ben benieuwd hoe een foto vanuit dezelfde hoek er over een jaar uitziet  :P

Grtz Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Bedankt voor de tip Tony, ga ik de komende dagen eens proberen.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Veel werk, kleine update: op de hele baan heb ik de naden en in het oog lopende strepen in het tempex opgevuld met voegenwit en daarna het linkergedeelte egaal groen geverfd. Ik had al snel in de gaten dat ik er met een tube niet zou komen dus ik heb meteen een pot groene acrylverf gehaald bij de schilderswinkel die gelukkigerwijze tegenover de modelbouwwinkel zit :). Ik wilde de rails vrijwaren van verf dus die heb ik opgetild om er een beetje onder te kunnen verven en daarna heb ik onder elke railscheiding een afgekort luciferhoutje gelegd om de rails vrij te houden. Ik zou er in principe zelfs nog treinen op kunnen laten rijden maar dat durf ik toch niet. Stel je voor dat er een ontspoort en in de verf valt!
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Hoi Ad,

Ja, het zou natuurlijk moeten lukken dat de trein net nu en op deze plaats ontspoort maar goed Murphy is nooit veraf. Ik heb daar bij mijn opslag bedrijf ook de sporen wat opgetild om eronder te kunnen schilderen. Zo beplak je jou rails niet helemaal met verf hoewel als je die rails ooit zou gaan ballasten zitten die verfvlekken daar natuurlijk onder en bemerk je het niet meer. Maar toch maar liever niet, ze zullen al vol hangen met lijm vrees ik als ik die van mij terug ga uitbreken.

Grts,

Roland
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Nou, ik help Murphy wel eens een handje. Gisteravond was de verf droog en ik reed op een gegeven moment met twee treinen tegelijk. En je moet een wissel niet omzetten als er nog een trein op rijdt. Dijk van een ontsporing en blij dus dat de verf al droog was :). Ik dacht ook al, verf op de rails komt straks toch onder de ballast, maar dat gaat bij mij nog een tijd duren en dan erger ik me al die tijd aan die strepen verf op de rails dus ik ben blij dat ik het zo gedaan heb.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Afgelopen weekeinde kocht ik een assortiment Noch boompjes, naaldbomen en loofbomen. Bij het beter bekijken zag ik wat Tony bedoelt met "borstelbomen": de naaldbomen zijn bijna zuiver kegelvormig en zien er niet helemaal natuurlijk uit, of liever helemaal niet. Ik heb met een kniptangetje de takken van 2 naaldbomen op ongelijke lengtes afgeknipt in de hoop dat dat er wat beter uit gaat zien en dat doet het ook wel, ook al vind ik het nog niet geweldig. De loofbomen ben ik maar afgebleven want als je zo'n ding gaat knippen blijft er waarschijnlijk niets van over. Dit soort vormen zie je volgens mij alleen maar in een Engelse tuin maar zeker niet in de natuur.  Dat moet dus anders, komende zaterdag in Houten maar eens goed rondkijken. Er is heel wat te vinden over bomen maken, tot hogeschoolwerk toe met prachtige resultaten, daar ga ik een middenweg in proberen te vinden. Tips welkom natuurlijk :).

Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Kijk eens bij de buren bij Martin Welberg: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45140.0.html

Gr, Ben.
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III

Hoi Ad !

Ik neem aan,dat de middelste boom, de bijgewerkte is. Wanneer je daar de kale sprieten nog uitknipt, kun je hem nog mooier krijgen
door hem in de verdunde houtlijm te dopen en dan heel licht met extra groen (zelfde kleur ongeveer) te bestrooien.
Dan nog een likje verf op de stam en met wat geluk, ziet het er nog beter uit.

Succes, Tony
Re: Rundhausen, een Duitse baan in tijdperk III
Ik behandel de fabrieksbomen met een schaar én een hete soldeerbout. Daarna wat bijkleuren, indien nodig.
Voet eraf en er zodoende een "steek" boompje van maken.
Zie b.v. ===> klik