Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

droogzwemmen II

Gestart door RuudH0 zondag 07 september 2014, 16:30:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
droogzwemmen II
hoi luitjes,

In het eerste topic was de BW op de vloer uitgelegd en nu is het station met het bijbehorend railplan uitgelegd.
Dit om te checken of het ontwerp ook in "eggie" is zoals het bedoeld is.
Ik heb gekozen voor een relatief klein station (waldbrunn)  maar met lange perrons.
Idee is ....dat ondanks het een onbelangrijk lokaal station is, ook intercity's het station soms aandoen.
Dit allemaal in 3e tijdperk, met op spoor 1 een railbus nevenlijn, op spoor 2 een gewone "stoptrein" en op spoor 3 die intercity en/of doorgaande lijn.
Op het moment dat het spul op de vloer lag, was al direct duidelijk dat het over spoor lopen van perron naar perron niet echt realistisch was.
Dus een voetgangersbrug van spoor 3 naar spoor 1/2.Hier liep ik qua overbrugging van de voetgangersbrug op een 2e issue, dat de brug te dicht aan de zijkant van de perrons staat.
Reizigers kunnen als ze pech dan niet niet de rijtuig uit......de machinist moet dus maar heel precies stoppen. B)
Insteek was maximaal een stam van 6 rijtuigen en nu blijkt dat perron 3 niet iets te kort is.
Wat zal ik doen, het zo laten of toch dit perron verlengen?

mvg,

Ruud

Re: droogzwemmen II
Wil Tweeendrie
gast

Re: droogzwemmen II
Hallo Ruud,

Het eilandperron en de voetgangersbrug verbreden en het perron ietsje langer maken zodat je je idee/droom werkelijkheid ziet worden. (Niets is mooier)
Anders zijn je treinen te kort en de sporen in het schaduwstation te lang :D :D

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
Hoi Wil,

ik ga met je mee mbt het verlengen van het perron..inderdaad beter een te lang perron dan een tekort perron.
Die voetgangersbrug  verbreden wil ik wel maar dat gaat niet lukken , of ik moet een ander bouwpakket kopen en dan is het nog maar de vraag of die ook past.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen II
Kun je de sporen in een lichte bocht leggen? Heb je ineens behoorlijk wat meer lengte. (Eigen ervaring :). )

Groeten Maarten

...die de perons ook breder zou maken. Als je dezelfde brug nog een keer bemachtigen kun je gaan 'kit bashing' .  Maakt de hobby meteen weer een stuk breder, en leuker. Vind ik.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
hoi Maarten,

Heb je soms een voorbeeld van stationsporen in zo'n lichte bocht.
In ieder geval nog een setje perrons van Faller besteld.
Wil had gelijk, ik ga voor zo'n lang mogelijk perron op spoor 3.
De voetgangersbrug hou ik voorlopig zo.
Re: droogzwemmen II
BR98-10
gast

Re: droogzwemmen II
Ruud

Perron verlengen prima
Maar waarom wil je die voetgangersbrug blijven gebruiken ?
Vele stations -ook in de modelbouw- hebben voetgangerstunnels en die zijn nimmer te kort of te lang: je ziet ze niet en passen dus altijd !

Cees
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
Cees,

Veel voetgangerstunnelsbouwpakketten ben ik nog niet tegen gekomen, dus uiteindelijk voor de brug variant gekozen.
daarnaast tijdperk 3 , dorpsstation hadden die tunnels?

Re: droogzwemmen II
BR98-10
gast

Re: droogzwemmen II
Ruud,

Dergelijke bouwpakketten bestaan ook niet.
Op het perron wordt de suggestie gewekt dat zo'n tunnel aanwezig is.
Zoals deze: http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/lid.223/bid.7996/index.html


Cees
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
Cees,

Jammer dat Faller naast de vele voetgangersbruggen , geen tunnel in het assortiment heeft.
Maar goed, heb al de nodige "waldbrunn" perrons aangeschaft, en ik troost me met het idee dat in tijdperk 3 er maar weinig kleine stations waren die een tunnel hadden.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2008

offline
Re: droogzwemmen II
Bij Conrad is er wel eentje te vinden.

Groeten,
Ton.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: droogzwemmen II
Misschien een overbodige vraag, maar heb je ook overwogen om de perrons te verlengen en dan een gelijksvloerse oversteek te maken. In het verleden was dat nog heel gewoon, dat het spoor gelijkvloers werd overgestoken. Tegenwoordig is dat allemaal aan banden gelegd in verband met veiligheid..

Vaak worden perrons ook geleverd met een verlaging vanwaar uit de oversteek kan worden gemaakt. Ook voor de kruier, die met een kar de koffers overzette was dit handig..

Het is maar een idee.

Groeten,
Robert
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen II
Citaat van: RuudH0 op zondag 07 september 2014, 16:30:32
Op het moment dat het spul op de vloer lag, was al direct duidelijk dat het over spoor lopen van perron naar perron niet echt realistisch was.
Dus een voetgangersbrug van spoor 3 naar spoor 1/2.Hier liep ik qua overbrugging van de voetgangersbrug op een 2e issue, dat de brug te dicht aan de zijkant van de perrons staat.



Citaat van: Weatherman 69 op donderdag 11 september 2014, 10:50:20
Misschien een overbodige vraag, maar heb je ook overwogen om de perrons te verlengen en dan een gelijksvloerse oversteek te maken. In het verleden was dat nog heel gewoon, dat het spoor gelijkvloers werd overgestoken. Tegenwoordig is dat allemaal aan banden gelegd in verband met veiligheid..

Vaak worden perrons ook geleverd met een verlaging vanwaar uit de oversteek kan worden gemaakt. Ook voor de kruier, die met een kar de koffers overzette was dit handig..


Voor wat jij (Robert) zegt, zou zover ik kan zien, Ruud andere Perrons moeten kopen. Of kitbashing, maar dan krijg je het denk ik niet helemaal netjes.
Wel vraag ik me af, waarom het geen optie is voor Ruud -> er komt toch nog bedding tussen? dan is het hoogteverschil niet veel meer...


Gr Simon
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
hoi luitjes,

de "waldbrunn" perrons hebben idd aan de kopse kant een helling om zo het spoor te kunnen oversteken, dus het is mogelijk.
Maar in dit geval lopen de perrons aan de rechterkant tegen wissel en kruisingen aan en is er geen ruimte om over het spoor over te steken.
Daarnaast ligt perron 3 niet recht tegenover perron 2 maar van elkaar verschoven.maw om van de linkerkant perron 3 het spoor over te steken naar perron 2 is wel een hele omweg en dat lijkt mij niet realistisch.
Ik moet het dus zoeken naar een meer centrale plek voor een voetgangersbrug op het perron en ......nu neig ik toch wel voor de MBZ perrontunnel.
Het ballastbed van de C rail in onnatuurlijk hoog en deze rail wordt daarom "verzonken" aangebracht maw naast de rail wordt het maaiveld zo'n 5 mm opgehoogd.
hoe dan ook, thx voor het meedenken en advies
die perrontunnel  lijkt me wel wat. :-)


   
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2008

offline
Re: droogzwemmen II
Hoi Ruud,

De perrontunnel is inderdaad een leuke toevoeging.
Ik heb er ooit eens een keer ook eentje gezien als gipsmodel.
Ik weet alleen niet meer op welke website :(

Zal nog eens een poging wagen om die te zoeken...

Groeten,
Ton.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2008

offline
Re: droogzwemmen II
Niet gevonden...
Wel eentje van Noch een lasercut model.
Leverbaar vanaf september 2014, deze maand dus.

Groeten,
Ton.
Re: droogzwemmen II
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen II
Ton,

Dank je wel, precies wat ik zoek!  :)