Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR 19 1001

Gestart door Der Rheingold zaterdag 02 augustus 2014, 21:54:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 19 1001
Der Rheingold
gast

BR 19 1001
Dag forummers,

Een korte tijd geleden heb ik een BR 19 1001 (Brawa) gekocht. ik moet zeggen dat de historische gegevens wel uitermate interessant zijn! Jammer dat het niet terug naar Duitsland is gegaan en in de VS is verschroot. Als met net als de nieuwe Tornado in GB hier een nieuw werkend model van zou maken met materialen naar de huidige eisen des tijds zou het m.i. een wel zeer veelbelovende machine opleveren!
Terug naar het model: geluiden heb ik nog niet kunnen ontdekken. Hij is wel ingesteld op DCC. Rijdt prima en de rookgenerator doet het prima. Nou weet ik uit de historische gegevens dat bij testritten hij toch minimaal 160 km/uur kon rijden. Zet ik hem voluit op mijn CS2 dat gaat hij volgens de tachowagen niet harder dan 140!
Nu heb ik totaal geen ervaring met het wijzigen van CV-waarden en ben dus daarom een beetje huiverig om hierin te "pielen". Als iemand mij hiermee op weg kan helpen heel graag!
Overigens is het een heel mooi antracietkleurig model en de rij-eigenschappen zijn prima.

Henk
Re: BR 19 1001
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR 19 1001
Hoi Henk,

Heb je dat model uit de winkel, of heb je hem tweedehands aangeschaft?

De reden waarom ik je dit vraag is simpel.

De lok zal vanaf fabriek al op maximaal staan, maak eigenlijk bij geen enkele lok mee dat ie harder kan dan dat.

Vaak is het zo dat je de decoder moet knijpen, en jij wil het tegenovergestelde ;)

Dat kan dus alleen als ie tweedehands is, en lager staat dan ie normaal zou staan.........en dat zou dus gebeurt kunnen zijn bij de vorige eigenaar.

Tenzij de winkelier er mee heeft lopen spelen, wat ik enigszins kan betwijfelen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR 19 1001
Der Rheingold
gast

Re: BR 19 1001
Dag Hans,

Bedankt voor je reactie. Nee, het is geen tweedehands, ik heb hem nieuw bij MTE gekocht.
Ik vind het echt een mooi apart model. Volgens mij is het ook de enige stoomloc ooit die zonder drijf- en koppelstangen is gebouwd.

mvg Henk
Re: BR 19 1001
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 19 1001
Dag Henk,

Mbt. Stoommotoren in locomotieven het volgende:
Für den Einsatz von Dampfmotoren in Schienenfahrzeugen bauten die Henschel-Werke 1941 eine Testlokomotive DR 19 1001. Zu einer Serienfertigung kam es hier jedoch nicht mehr. In England hatte die Midland Railway mit der Lok 2299 bereits zwischen 1908 und 1919 Versuche mit Dampfmotoren gemacht, wobei auf die erste und dritte Achse jeweils zwei Dampfmotoren wirkten, auf die mittlere vier. Die Schweizer SLM testete 1927 eine Hochdrucklokomotive mit 60 Bar Kesseldruck und Dampfmotoren. Hier lagen die Probleme aber vorwiegend beim Hochdruckkessel, auch bestand in der Schweiz durch die zunehmende Elektrifizierung kein Bedarf mehr an Dampflokomotiven. (Bron: Wikipedia)
Re: BR 19 1001
Der Rheingold
gast

Re: BR 19 1001
Bedankt Dick,

Wist niet dat Engeland en Zwitserland hier ook mee geëxperimenteerd hadden. Zo te lezen bleven het bij testexemplaren. Jammer dat het niet verder gekomen is. Heb uit historische bronnen begrepen dat de recordsnelheden van de BR 05 002 en de Mallard meteen bewezen dat i.v.m. de koppel- en drijfstangen dit de grenzen van deze systemen aan het licht brachten.
Bij verdere ontwikkeling van de stoommotoren had dit wellicht een hogere snelheid kunnen laten zien.

mvg Henk
Re: BR 19 1001
nobody
gast

Re: BR 19 1001
Bij (zeer) snelle oorlogsschepen was jarenlang de stoomturbine het favoriete aandrijvingsconcept.
Daar kon geen zuigermotor tegenop.
Nu kiest men voor zuinigheid. Het hoeft niet meer zo snel.
Want: Al is het schip nog zo snel; de raket achterhaalt hem wel... ;)
Re: BR 19 1001
Bart
gast

Re: BR 19 1001
Hoi

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen.

Het kan zijn dat de lok "geknepen" is. Hetzij door CV5, of door de "regelinvloed" (meestal CV53).

CV5 zou in principe op maximaal kunnen staan, waarna je met CV53 de maximum snelheid instelt.

Het voorbeeld kon met gemak 175 km/u halen, maar had de nodige trekkrachtproblemen.
Het is net als het differentieel van een auto. Als een wiel (of as bij de lok) doorslipt verbruikt deze alle energie (c.q. stoom). Het wiel met grip zal gewoon stilstaan. Bij een auto heb je hiervoor een sperdifferentieel. Bij de 19 1001 hadden ze zoiets niet. De oorlog maakte een eind aan de verdere ontwikkeling.

Bart
Re: BR 19 1001
Der Rheingold
gast

Re: BR 19 1001
Bart,

Bedankt voor het bericht. Ik merk echter wel op dat dit haaks staat op wat Hans V200.0 vertelt.
Hoe kom ik er nu achter of de decoder geknepen of al voluit staat? Nogmaals ik heb geen ervaring in het programmeren van decoders, behoudens het wijzigen van simpele dingetjes als iconen en snelheden op het primaire programmeerscherm van de CS2. Ik bedoel dus het wijzigen van CV-waarden. Juist omdat ik hierin geen ervaring heb vind ik het nogal tricky  >:-D >:-D om hiermee te experimenteren. Voordat je het weet is misschien de hele (dure) decoder naar de barrebiesjes  :-( :-(.
Kan iemand mij hierin adviseren?

Het klopt inderdaad dat deze loc snelheden kon bereiken vergelijkbaar met de BR 05 serie. En volgens was hij dan nog niet eens voluit getest. Juist omdat er geen koppel- en drijfstangen aanwezig waren, moet hij m.i. theoretische een snelheid van ruim 200km/uur hebben kunnen halen.
ik vond het wel een interessante wetenswaardigheid van die trekkrachtproblemen. Dat zou dan beteken als er een sperdifferentieel op zat deze loc dus zelfs beter zou presteren qua trekkracht en snelheid dan de BR 05 serie?

Henk
Re: BR 19 1001
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: BR 19 1001
Henk,
Er zaten wel zuigerstangen drijfstangen en kruishoofden in.
Zie ook bv deze lijst over buitenbeentjes zoal de T18 1001, door turbine aangedreven.
http://www.worldrailfans.info/Articles/Europe/GSteamExperimental.shtml

Cees
Re: BR 19 1001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 19 1001
Citaat van: Bart op dinsdag 19 augustus 2014, 21:28:40
Het kan zijn dat de lok "geknepen" is. Hetzij door CV5, of door de "regelinvloed" (meestal CV53).

CV5 zou in principe op maximaal kunnen staan, waarna je met CV53 de maximum snelheid instelt.
Dat je met CV53 de max snelheid instelt, klopt ten dele.
Met CV53 stel je de decoder in op de maximale EMK spanning die de motor kan generen.
Stel je CV53 te hoog in, dan krijg je een "dood" regelgebied aan het eind van de snelheidsregeling.
Als je CV53 verhoogt, maar de loc gaat niet sneller, dan staat CV53 al maximaal ingesteld.
Re: BR 19 1001
Der Rheingold
gast

Re: BR 19 1001
Dag Edward,

CiteerDe uitvoering in het grijs heb ik ook nog. >:-D >:-D

Mooie foto's, maar als ik goed zie zijn die van de grijze 19 1001  :? :? :???!! Wat is dan de kleur van de andere 19 1001? En is die ook van Brawa?


mvg Henk