Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Defecte 6021 ?

Gestart door Neo dinsdag 02 september 2014, 15:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Defecte 6021 ?
Beste forumers,

Ik heb de indruk dat mijn 6021 stuk is. Alleen het rode controle lampje brandt nog, verder
is de centrale levenloos. Nou is het apparaat best wel wat gedateerd en al een keer gerepareerd door
Keuterman, maar toch zou ik er nog wel gebruik van willen maken.
Vraag is natuurlijk wat zou er aan de hand kunnen zijn ? Ik heb de wiki-draad gelezen en weet hoe ik
de centrale open kan krijgen en dat wellicht de eindtransistors  het hebben begeven. Maar hoe weet ik dat dit het euvel is en niet iets anders ? Ik begreep dat er ook sprake kan zijn van een defecte gelijkrichter, maar waar zit die ?
Heeft een foto plaatsen van het binnenwerk zin ?

Heb Google en het forum al doorgespit, maar kom er niet 1,2,3, uit...

Wellicht is er iemand met info-ervaring die mij kan helpen.

Mvg

Neo(Gijs)
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi Gijs,
misschien heb je hier iets aan?

http://schematics.homepage.t-online.de/

grt Piet.
Re: Defecte 6021 ?
loc6400
gast

Re: Defecte 6021 ?
Dat klinkt niet best mijn 6021 heeft 8 jaar probleemloos dienst gedaan en ben nu overgestapt naar de Ecos 2 GEWELDIG apperaat. Mijn 6021 ligt hier nog wel als back-up. Als je het geld hebt zou ik de Ecos 2 aanschaffen maar hij kost dik 600 euro maar is het geld dubbel en dwars waard.
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Defecte 6021 ?
ecos 2 = 565 euro
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Defecte 6021 ?
Heb je een sluiting of externe spanning aangelegd op de rode uitgang 6021, dan zijn de eindtorren gesneuveld.
2 van de drie vervangen maar handiger alle drie. paar euro kosten.
zie ook bv dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25978.0
Cees
Re: Defecte 6021 ?
Freak
gast

Re: Defecte 6021 ?
Hallo Gijs,

Citeerhet rode controle lampje brandt nog, verder
is de centrale levenloos.
Als het ledje inderdaad het enigste is wat nog werkt controleer dan de 5Volt eens.


Mvg,
Peter
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties, ik heb zelf ook nog even zitten snuffelen op het net en kwam dit Duitse forum
tegen met allerlei vragen en antwoorden over de 6020 en 6021.
Misschien wel handig voor mensen die dit topic lezen en een soortgelijk of ander probleem met de 6020 of 6021 hebben :

http://www.hpw-modellbahn.de/forum1/forum-maerklin-central-unit.htm

@Peter, wat bedoel je precies met "controleer dan de 5Volt eens "?
   en ja, dat is het enige, dat het nog doet, helaas.

@Piet. Nuttige site Piet, heb "em " in ieder geval even opgeslagen.

@Cees, Ik weet niet wat er precies gebeurd is, de 6021 hield er ineens mee op. Ik heb alle draadjes over   
   de centrale op het forum doorgelezen.

Als het sluiting in de eindtrap zou zijn, moet dan ook niet de trafo eruit vliegen ?
Dat doet hij niet trouwens, blijft vrolijk branden.

Hartelijk dank allemaal, ik ga de 6021 morgen maar eens voorzichtig openmaken....

Mvg

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Freak
gast

Re: Defecte 6021 ?
Hallo Gijs,

Met controleer de 5 Volt eens wordt bedoeld of deze wel aanwezig is. Maar daar heb je ook al op geantwoord.
Citeeren ja, dat is het enige, dat het nog doet

Volgens je bericht werkt alleen het controle ledje en niet het display. Als dit juist is beide wordt aangestuurd door de processor. Je probleem zal je dus eerst moeten zoeken rondom de processor en niet bij de eindtrap.
Ik weet niet wat je meetmogelijkheden zijn (apparatuur) maar kijk eens naar een slecht contact (soldeerverbinding) rondom de processor, +5V op pen 40 van de processor aanwezig, kristal.


Mvg,
Peter
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Ok Peter, dank je, ik ga dat morgen meteen even doen.
Ik heb niet anders, dan een vrij oude multimeter, die zowel weerstand, wisselstroom en gelijkstroom meten kan. Toen ik deze meter kocht was er nog geen sprake van digitale stroom, maar wellicht kan ik dat met wisselstroommetingen doen.

Groet,

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Defecte 6021 ?
Gijs,
Zelf heb ik gehad dat er een externe spanning op de rode uitgang kwam te staan, in de baan een verbindingsfoutje gemaakt, resultaat rode led bleef branden, geen cijfers ook de trafo was niet in sluiting gevallen. Het komt doordat er "achter " de kortsluit beveiliging het e.e.a. is gebeurt waarbij de eind-torren sneuvelden.
Cees
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Aha Cees, dat kan bij mij dus ook gebeurd zijn...ik gebruikte de 6021 voor de rollerbank en ik denk dat stekkerverbindingen de oorzaak van een sluiting zijn geweest. Zeker weten doe ik het niet maar, het is heel waarschijnlijk. Stekkerverbindingen zijn voortaan bij mij uit de boze, alleen nog maar solderen met krimpkous...

Het vervangen van de transistors moet te doen zijn, dus ik ga de kap maar eens lichten vandaag. Ik heb begrepen dat ze (of een soortgelijke) vrij goedkoop bij de Firma Reichelt te koop zijn.

In ieder geval bedankt voor jouw bijdrage Cees, ook daar kan ik wat mee.

Groet,

Gijs

Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Dag allemaal,

Ik heb vanmorgen de 6021 opengemaakt, dat ging inderdaad zonder problemen.
De eindtrap was redelijk eenvoudig te verwijderen. Ik heb voor de zekerheid de derde rechts (als je vanboven op de printplaat kijkt, waar de twee elco's zitten )ook maar verwijderd en ga proberen die ergens te bestellen. Ik heb begrepen, dat de drie transistors niet exact dezelfde hoeven te zijn, als ze maar gelijke waarde hebben, is het ook goed.

@Peter : Ik heb niet kunnen meten, omdat ik gewoon niet weet, waar ik dat moet doen... >:-D Stom he...
   Nu kan dat toch niet, omdat de complete eindtrap weg is, of kan het dan wel ?

Ik houd jullie op de hoogte, verhaal gaat verder als ik de onderdelen in huis heb.

Groet en bedankt allemaal,

Gijs

Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi,

Even Googlen op de waarden die erop staan.
Equivalent mag natuurlijk ook, maar vermogen ed moet gelijk, of ietsje hoger zijn.

Ik heb er inmiddels 3 gerepareerd...
Handiger is het om ze alle 3 te vervangen. Je weet dan zeker dat deze weer ok zijn.
Kosten voor de 3 transistoren zijn ca ? 10,=.

BDW93C (is een NPN transistor) voor in 6021     (1 st.)
BDW94C (is een PNP transistor) voor in 6021     (2 st.)

RS402L is een bruggelijkrichter met een If = 4A en een UR = 100V voor in 6021     (1 st.)

Gr. Marcel
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi Marcel,

Dank voor jouw info. Heb je ook nog een tip waar ik deze het beste kan bestellen ?
Graag een PBtje als je dat wilt doen. Waar op de printplaat zit de gelijkrichter ?
Ik ben een leek op het gebied van elektronica, vandaar ....

Met vriendelijke groet,

Gijs 
 
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Defecte 6021 ?
Ik heb ze bij mij in de buurt besteld, bij een RTV bedrijfje, welke ook in elektronische onderdelen zit; deze besteld ze volgens mij ook weer.

Ik kan ze wel voor je bestellen. Duurde bij mij een week voor ik ze had.
maar het lijkt mij sterk, als Conrad ze niet heeft.

Gr. Marcel
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi Marcel,

Conrad dus ff proberen. Nou heb ik een foto bijgevoegd met daarop wat letters en pijlen.
Kun jij me zeggen welke nu de bruggelijkrichter is ?
Op de linkse ( A ) transistor staat : T525 en daaronder BDX33C
Op de middelste ( B )en de rechtse ( C ) staat T521 en daaronder BDX34C
Of zit de bruggelijkrichter ergens anders op de print ?

Alvast bedankt !

Groet,

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Alexandre
gast

Re: Defecte 6021 ?
Het zwarte rechthoekige blokje rechts van het goudkleurige busje aangesneden door de C-lijn is de bruggelijkrichter.
Denk ik, door het wisselstroom symbool. Foto enigszins onduidelijk.

Lex
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Defecte 6021 ?
Gijs
A & C zijn waarschijnlijk gesneuveld, B mee vernieuwen.
het blokje is de brug gelijkrichter.

Je hebt wel een geschikte soldeerbout voor dit werk, geen kachel en galvanisch gescheiden? :warning:
Cees
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Defecte 6021 ?
Alle 3 vervangen is het advies. Dit bedrijf heeft de benodigde transistoren, of equivalenten Goedkoper dan Conrad en je hebt ze binnen 2 a 3 dagen in huis met brievenbuspost.

Tin verwijderen met een tinzuiger. Vaak gaat dit makkelijker door de oude pootjes even opnieuw te vertinnen, en dan de tinzuiger erop, dan vloeit tenminste al het soldeersel om het pootje. Anders moet je het te warm stoken naar mijn mening.

Inmiddels zelf al 5 geslaagde reparaties uitgevoerd.
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hi allen,

Dank voor jullie reacties. Ik heb een soldeerstation, een 12w boutje en redelijk wat soldeerervaring, dus gelukkig daar geen problemen mee. Het soldeerpompje is een ander verhaal. Dat is overigens een hele goede tip.
Ik ga in ieder geval niet aan het klusje beginnen voordat ik er een heb, dat is zeker.

@ Wijbe : Dank voor je info, ben bij het bedrijf gaan zoeken en vond de BDX33C maar de BDX34C (welke ik 2x moet hebben) niet.
Of mogen ze alle drie BDX33C zijn ?

Mvg

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi Gijs,

Zoals Peter al aangaf, ligt de oorzaak van probleem hoogst waarschijnlijk niet in de eindtrap.
De eindtrap verzorgt de baanspanning en niet de 5volt voor de processor.
En aangezien het display dood is, lijkt het hier eerder een probleem rondom de processor.
Dit kan de voeding zelf zijn, maar deze is in orde, zoals je eerder al aangaf.
Grote kans dat de osscilator defect is.
Deze verzorgt het klok signaal voor de processor.
Het is alleen wat moeilijker om deze kontroleren.
Je kunt een probe maken van wat shottky diodes, een condensator en een analoge spanningsmeter.
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Dag Ad,

Vriendelijk dank voor jouw bijdrage, helaas constateerde ik vanmorgen dat ook de laatste rode led het heeft begeven en dus ook niet meer brandt. Kun je me vertellen waar de processor  en de oscillator zitten op de printplaat ( zie foto vorig bericht ) ?
En zijn deze te vervangen of wordt gezien het kostenplaatje dan tijd voor een andere 6021 ?

Mvg

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Defecte 6021 ?
Een andere 6021 hoeft niet meer dan ? 50 te kosten. (gebruikt dan..)
Controleer je led even of deze niet los zit ipv dat deze defect is.
Bij het demonteren kan de soldeerverbinding zijn losgekomen. Heb ik ook al eens ondervonden.
ik hoop voor jou dat dit het is.

BDW93C (is een NPN transistor) voor in 6021     (1 st.)  (vervanger voor  BDX33C) 
BDW94C (is een PNP transistor) voor in 6021     (2 st.)  (vervanger voor  BDX34C)
BDW93C en BDW94C kan iets meer hebben..

let erop dat je de isolatie weer correct terug plaatst.

Gr. Marcel
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Yep Marcel, isolatie moet vanwege de metalen koelribben. bedankt voor je info.


Groet,

Gijs
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Goede avond alle lezers,

Het repareren van de 6021 is helaas tot op heden niet gelukt.
Bij nadere controle bleek er behalve wellicht doorgeslagen eindtrappen, ook nog kabels van de printplaten te zijn losgekomen. Ook de flatkabel tussen de printplaten lagen gedeeltelijk los...(wet van Murphy)
Ik zal zeker later deze week nog een poging wagen, want je leert hier wel van.

Nou wil ik een MB station II kopen i.p.v. weer een oude 6021. Ik weet dat ik vragen hierover niet hier moet stellen, ik zal dat dus gaan doen in een andere rubriek van dit forum.

Ben reeds in bezit van een 60215 en kan, wanneer ik mijn nieuwe MB2 op de rollerbank gebruik,
deze dan altijd nog combineren met deze CS II op de baan.

Dank allemaal voor de reacties, ik heb dit erg gewaardeerd en deze feedback was ik jullie in ieder geval schuldig :)
@ Kappa, vergat helemaal nog op jouw verhaal te reageren, sorry  :?
    De laatste zin uit jouw stuk is voor mij (nog) hogeschool terminologie, wellicht in de toekomst....
    Ik snap daar als beginneling echt geen jota van :) maar in ieder geval voor als nog bedankt voor de reactie !

Mvg

Gijs

Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Defecte 6021 ?
Ja, de door Märklin gebruikte bandkabels kunnen niet zo veel hebben.
Maar ze zijn goed opnieuw vast te solderen. Misschien enkele mm inkorten.
In het slechtste geval vervangen door losse bedrading.
Succes!

Gr. Marcel
Re: Defecte 6021 ?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Defecte 6021 ?
Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad de flatkabel verwijderd en vervangen voor losse meer soepele
bedrading en de gele en rode draden die los waren vanaf de stekkerpunten weer vast gesoldeerd, maar de hele
zaak blijft zo dood als een pier... Waarschijnlijk toch voor eeuwig de geest gegeven..
We gaan voor een nieuwe MBs II, lijkt me wel zo handig, als ik deze tenminste voor een aardig prijsje kan verschalken.

Groet,

Gijs