Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 151 en slank wissel

Gestart door siko maandag 01 september 2014, 23:06:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 151 en slank wissel
Lid sinds: 2008

offline
BR 151 en slank wissel
Hallo allemaal,

Nu de dagen weer korter worden maar weer eens een start gemaakt met de baan en de jongens een rondje laten rijden.
Omdat de rails zo goed als definitief vast moeten liggen moet ik geen problemen meer hebben.
Maar er is nog 1 probleem en dat is een BR 151 (met van die grote 3 assige wielstellen) die niet lekker over de (slanke) wissels gaat (ook rechtuit).
Hij maakt vaak sluiting. Ik vermoed met de wielen van de middelste as van een draaistel. Hoewel ik het niet goed kan zien denk ik dat deze tegen de rails en de puko's komen. Van deze as is immers de afstand van de wielen iets kleiner dan van de andere assen om door de bocht te kunnen.

Vraag is wie heeft daar ook problemen mee (gehad) en hoe opgelost. Is de afstelling van de afstand van de wielen op een as bij deze loc zo kritisch? Moet er wel bij zeggen dat het een oud beestje is.

Gr., Siko
Re: BR 151 en slank wissel
Ik heb dit probleem bij meerdere loks op meerdere slanke wissels (maar niet allemaal). Er zijn twee mogelijke oorzaken. De eerste noem je zelf al, dus dat de wielen de puko?s raken. De tweede oorzaak zit in het niet geïsoleerd zijn van de spoorstaven die het vaste deel van de wisseltong vormen. Als die geraakt wordt door de sleper (en die kans is bij slanke wissels groot) dan heb je sluiting. Dit euvel komt voor bij sommige slanke wissels van het nieuwere type, dus met vast puntstuk. Om erachter te komen welke oorzaak bij jou van toepassing is, moet je even de sleper verwijderen en de lok met de hand over de wissel duwen. Maakt hij dan nog sluiting, dan zit het probleem inderdaad in de wielen die de puko?s raken. Je moet dan met een punttang de puko?s iets bij de spoorstaaf  proberen weg te buigen of de puko?s aan de zijkant isoleren met lak. Maakt de lok zonder sleper geen sluiting, dan zit het probleem waarschijnlijk in de niet geïsoleerde spoorstaven van het vaste deel van de wisseltong. Je kunt dit met een multimeter checken. De spoorstaaf raakt dan waarschijnlijk het plaatje waar het bewegende deel op scharniert. Zelf heb ik dat opgelost door er een minuscuul stukje isolatieband tussen te frotten. Bij mij heeft ongeveer de helft van de slanke wissels met vast puntstuk dit euvel. Bij M* beweren ze overigens dat ik de enige ben met dit probleem, want ze zeggen nog nooit van dit probleem gehoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: BR 151 en slank wissel
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR 151 en slank wissel
Bedankt Aldert,

Je hebt me een paar tips en workarounds gegevens waar ik wat aan heb.
Had ik al de oude wissels met beweegbaar puntstuk vervangen door de nieuwere krijg je dit.
Toch hoor je weinig klachten erover op dit forum...

Gr., Siko
Re: BR 151 en slank wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BR 151 en slank wissel
Citaat van: mozzi54 op maandag 01 september 2014, 23:59:42
De tweede oorzaak zit in het niet geïsoleerd zijn van de spoorstaven die het vaste deel van de wisseltong vormen. Als die geraakt wordt door de sleper (en die kans is bij slanke wissels groot) dan heb je sluiting. Dit euvel komt voor bij sommige slanke wissels van het nieuwere type, dus met vast puntstuk.
Dat is interessant. Weliswaar heb ik vooral oudere slanke wissels, die ik heb omgebouwd tot wissels met een vast puntstuk, maar ik heb ook enkele nieuwere. En dat ga ik dan toch eens doormeten. Eerder had ik het gevoel dat er geen peil op te trekken valt of die staven doorverbonden zijn of niet. Het lijkt bij ieder wissel anders.

Anderzijds doet het me denken aan het probleem bij bijna alle slanke kruiswissels die ik heb: het ziet ernaar uit dat je daar polarisatie moet toepassen (met een hulprelais) om met een sleper veilig over de kruising te komen.

Ik ben benieuwd of Siko met kruiswissels problemen ondervindt.
Re: BR 151 en slank wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR 151 en slank wissel
Hallo Siko en andere "slanke wissel rijders".

Zelf heb ik dit probleem met slanke wissels (nog) niet gehad maar wel hoor ik dit toch regelmatig van andere rijders.
In het bouwtopic van Koos (KdeB) geeft hij zelfs aan alle slanke wissels te gaan vervangen door gewone wissels omdat dit constant problemen geeft! 8o
Natuurlijk zijn hier diverse oplossingen voor maar geeft wel aan dat er wel degelijk een (stroom) probleem is.

Citaat van: mozzi54 op maandag 01 september 2014, 23:59:42
Bij M* beweren ze overigens dat ik de enige ben met dit probleem, want ze zeggen nog nooit van dit probleem gehoord te hebben.

Bij Märklin geven ze dit pas toe wanneer vele gebruikers dit kenbaar maken en dat gebeurt natuurlijk erg weinig, modelspoorders lossen meestal zelf hun problemen op maar een probleem is dit zeker! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: BR 151 en slank wissel
Wil Tweeendrie
gast

Re: BR 151 en slank wissel
Hallo Siko en anderen,

Ik heb veel slanke wissels met beweegbaar puntstuk en 5 engelse wissels.
Bij 1 wissel had ik soms last van sluiting en dat bleek een wiel te zijn dat langs een puko schuurde.
Dat heb ik opgelost door met de dremel iets van de puko weg te slijpen. Misschien een tiende mm.
Daarna geen problemen meer gehad.
Sluiting op het engelse wissel ken ik niet, wel een enkele keer een sleper kontaktprobleem.

Groetjes

Wil Tweeendrie