Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  BR 151 en slank wissel
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: BR 151 en slank wissel  (gelezen 1260 keer)

siko

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Mijn youtubekanaal
BR 151 en slank wissel
« Gepost op: maandag 01 september 2014, 23:06:14 »

Hallo allemaal,

Nu de dagen weer korter worden maar weer eens een start gemaakt met de baan en de jongens een rondje laten rijden.
Omdat de rails zo goed als definitief vast moeten liggen moet ik geen problemen meer hebben.
Maar er is nog 1 probleem en dat is een BR 151 (met van die grote 3 assige wielstellen) die niet lekker over de (slanke) wissels gaat (ook rechtuit).
Hij maakt vaak sluiting. Ik vermoed met de wielen van de middelste as van een draaistel. Hoewel ik het niet goed kan zien denk ik dat deze tegen de rails en de puko's komen. Van deze as is immers de afstand van de wielen iets kleiner dan van de andere assen om door de bocht te kunnen.

Vraag is wie heeft daar ook problemen mee (gehad) en hoe opgelost. Is de afstelling van de afstand van de wielen op een as bij deze loc zo kritisch? Moet er wel bij zeggen dat het een oud beestje is.

Gr., Siko
Gelogd
Soms zit ik uren te denken en schiet me helemaal niets te binnen, en soms bereik ik het zelfde in 5 minuten...

Kijk ook eens op http://www.youtube.com/user/siko1965
http://www.shapeways.com/shops/Siko

mozzi54

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
    • foto's zolderbaantje
Re: BR 151 en slank wissel
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 september 2014, 23:59:42 »

Ik heb dit probleem bij meerdere loks op meerdere slanke wissels (maar niet allemaal). Er zijn twee mogelijke oorzaken. De eerste noem je zelf al, dus dat de wielen de puko’s raken. De tweede oorzaak zit in het niet geïsoleerd zijn van de spoorstaven die het vaste deel van de wisseltong vormen. Als die geraakt wordt door de sleper (en die kans is bij slanke wissels groot) dan heb je sluiting. Dit euvel komt voor bij sommige slanke wissels van het nieuwere type, dus met vast puntstuk. Om erachter te komen welke oorzaak bij jou van toepassing is, moet je even de sleper verwijderen en de lok met de hand over de wissel duwen. Maakt hij dan nog sluiting, dan zit het probleem inderdaad in de wielen die de puko’s raken. Je moet dan met een punttang de puko’s iets bij de spoorstaaf  proberen weg te buigen of de puko’s aan de zijkant isoleren met lak. Maakt de lok zonder sleper geen sluiting, dan zit het probleem waarschijnlijk in de niet geïsoleerde spoorstaven van het vaste deel van de wisseltong. Je kunt dit met een multimeter checken. De spoorstaaf raakt dan waarschijnlijk het plaatje waar het bewegende deel op scharniert. Zelf heb ik dat opgelost door er een minuscuul stukje isolatieband tussen te frotten. Bij mij heeft ongeveer de helft van de slanke wissels met vast puntstuk dit euvel. Bij M* beweren ze overigens dat ik de enige ben met dit probleem, want ze zeggen nog nooit van dit probleem gehoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Gelogd
K-rail,Duits, tijdperk IV/V, Tams MC i.c.m. Koploper

siko

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Mijn youtubekanaal
Re: BR 151 en slank wissel
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 september 2014, 00:12:05 »

Bedankt Aldert,

Je hebt me een paar tips en workarounds gegevens waar ik wat aan heb.
Had ik al de oude wissels met beweegbaar puntstuk vervangen door de nieuwere krijg je dit.
Toch hoor je weinig klachten erover op dit forum...

Gr., Siko
Gelogd
Soms zit ik uren te denken en schiet me helemaal niets te binnen, en soms bereik ik het zelfde in 5 minuten...

Kijk ook eens op http://www.youtube.com/user/siko1965
http://www.shapeways.com/shops/Siko

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: BR 151 en slank wissel
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 september 2014, 02:09:43 »

De tweede oorzaak zit in het niet geïsoleerd zijn van de spoorstaven die het vaste deel van de wisseltong vormen. Als die geraakt wordt door de sleper (en die kans is bij slanke wissels groot) dan heb je sluiting. Dit euvel komt voor bij sommige slanke wissels van het nieuwere type, dus met vast puntstuk.
Dat is interessant. Weliswaar heb ik vooral oudere slanke wissels, die ik heb omgebouwd tot wissels met een vast puntstuk, maar ik heb ook enkele nieuwere. En dat ga ik dan toch eens doormeten. Eerder had ik het gevoel dat er geen peil op te trekken valt of die staven doorverbonden zijn of niet. Het lijkt bij ieder wissel anders.

Anderzijds doet het me denken aan het probleem bij bijna alle slanke kruiswissels die ik heb: het ziet ernaar uit dat je daar polarisatie moet toepassen (met een hulprelais) om met een sleper veilig over de kruising te komen.

Ik ben benieuwd of Siko met kruiswissels problemen ondervindt.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: BR 151 en slank wissel
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 september 2014, 09:54:15 »

Hallo Siko en andere "slanke wissel rijders".

Zelf heb ik dit probleem met slanke wissels (nog) niet gehad maar wel hoor ik dit toch regelmatig van andere rijders.
In het bouwtopic van Koos (KdeB) geeft hij zelfs aan alle slanke wissels te gaan vervangen door gewone wissels omdat dit constant problemen geeft! 8o
Natuurlijk zijn hier diverse oplossingen voor maar geeft wel aan dat er wel degelijk een (stroom) probleem is.

Bij M* beweren ze overigens dat ik de enige ben met dit probleem, want ze zeggen nog nooit van dit probleem gehoord te hebben.

Bij Märklin geven ze dit pas toe wanneer vele gebruikers dit kenbaar maken en dat gebeurt natuurlijk erg weinig, modelspoorders lossen meestal zelf hun problemen op maar een probleem is dit zeker! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

 
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Wil Tweeendrie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Treintjesgek? Welnee
Re: BR 151 en slank wissel
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 september 2014, 17:40:55 »

Hallo Siko en anderen,

Ik heb veel slanke wissels met beweegbaar puntstuk en 5 engelse wissels.
Bij 1 wissel had ik soms last van sluiting en dat bleek een wiel te zijn dat langs een puko schuurde.
Dat heb ik opgelost door met de dremel iets van de puko weg te slijpen. Misschien een tiende mm.
Daarna geen problemen meer gehad.
Sluiting op het engelse wissel ken ik niet, wel een enkele keer een sleper kontaktprobleem.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Gelogd

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.224 seconden met 23 queries.