Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.

Gestart door Treinengek Junior zondag 31 augustus 2014, 18:54:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Dag forumleden,

Een tijdje geleden heb ik onze oude V100 3072 omgebouwd met een ESU 4.0 loksounddecoder M4. Het was m'n eerste ombouw en ik heb aan de handelaar gevraagd om de juiste motorombouwset van Marklin mee te geven. Ondertussen kan ik niet meer vinden welke nummer deze set juist had. Toen ik de loc ombouwde merkte ik dat het geheel niet mooi paste in de loc. Er is een klein beetje van het chassis weggedremeld zodat een kop van een schroefje naar beneden kon zakken en het motorblok perfect op z'n plaats lag.

Tijdens het rijden begon de loc te stotteren. Dit werd steeds erger tot wanneer de loc nauwelijks vooruit geraakte. Tijdens het rijden maakt de loc soms een piepend geluid.

Ondertussen zit ik echt met de handen in het haar. Het anker is het juiste, dat met 8 tanden op het tandwiel. Alles is al meerdere keren schoongemaakt, nieuwe koolborstels geplaatst. Ook wat TRIX vet toegevoegd. Het wil maar niet lukken.

Heb ik een verkeerde set ? Onderstaand een filmpje:

:important: Zet het geluid van je pc niet te hard, het is nogal een gekrijs.  :important:

Voor deze film heb ik de wielen weggelaten en niet aangekoppeld, ook maak ik even kortsluiting met een puko, even de andere kant op kijken dus.  >:-D



Edit:

Foto van de oude motor:
Re: Marklin 3072 stottert na ombouw.
draai de 2 schroeven van de motor even wat los.
laat dan de motor even draaien met het "losse"motorschild, en draai dan de schroeven tijdens het draaien weer rustig vast.
lijkt erop dat de rotor niet goed gecentreerd staat tov de lagers
heb dat zelf ook eens eerder gehad met een loc na het schoonmaken.

groet Winno
Re: Marklin 3072 stottert na ombouw.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Marklin 3072 stottert na ombouw.
Zojuist even geprobeerd. Soms gaat het wat beter, maar dan is het een kwestie van seconden vooraleer het gepiep weer begint.
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Dat lijkt toch sterk op het bekende gekrijs van een lok met te droge assen.
Heb je al geprobeerd een klein druppeltje olie aan te brengen op de ankeras, waar je de as door het plastic ziet steken EN ook aan de andere zijde ?
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
zoals ik al zei....
ik heb hetzelfde ook gehad, en het is even puzzelen om het goed te krijgen.
maar even als voorbeeld, hier mijn filmpje zoals ik begon....


en hier zoals het na verloop van tijd is geworden.



en alleen maar het motorschild goed uitgelijnd met de rotor..

groet Winno
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
en misschien is het tandwieltje wat nu onbelast loopt degene die lawaai maakt,
zet het wielstel er ook maar eerst in, zodat alles belast draait.
dan kan het zich ook beter zetten.
en net zoals ik het motorschild heb afgesteld, met een lopende motor...
het wil niet altijd in 1 keer lukken...

groet Winno
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Ik ga het straks nog eens proberen. Het 'belast aanpassen' zal niet lukken, aangezien daarvoor de motor volledig vastgemonteerd moet worden. Als ik dat doe wordt 1 vijsje onbereikbaar (zie 'wegdremelen').

@Huub Ik heb beide kanten van het asje van olie voorzien, helpt niks.

Ik zag op de Wiki dat hiervoor een ESU magneet werd gebruikt. Begrijp ik het goed dat je dan het oude rotor kan behouden en dat je enkel de veldspoel vervangt ? Heb daar nog nooit mee gewerkt. Ik zie dit momenteel als de enige oplossing.
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
en de orginele vijsjes/schroeven gebruiken?
zit er geen lengte verschil in?
soms is 1 schroef net iets langer dan de andere, en dan gaat het ook niet goed.
dan drukt de schroef tegen een tandwiel aan, meestal loopt de motor dan helemaal niet.

groet Winno
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Dat heb je goed gezien.
Ik heb voor de grote schijfcollectormotor wel mijn bedenkingen over de ESU-magneet en heb de loks achteraf toch nog omgebouwd met een Märklinsetje 60944.
De andere motoren werken wel prima met de ESU-magneet.

Je moet voor het probleem eigenlijk zien vast te stellen welk van de draaiende delen dit geluid nou eigenlijk maakt.
Ik ken het geluid al sinds de jaren 60 en tot nu toe was het smeren afdoende.
Wat ik ook de laatste tijd doe, is het schildje opboren en er een echt kogellager in zetten.
Maar dan moet het geluid natuurlijk daar vandaan komen.

succes ermee !
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Niet erg duidelijk,
Ik wil hiermee zeggen dat het vervangen van de veldspoel door een permanente magneet niks zal veranderen aan het geluid.
Er zal toch een of ander tandwiel ¨oscilleren¨, ik bedoel niet mooi rond lopen maar ook nog slingeren.

grv Huub
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Hallo Maxim. Huub zit het dichts bij de oorzaak.
Ik heb je filmpje bekeken en beluisterd. Het is oscillatie van het snelst draaiende tussentandwiel en wordt bijna altijd veroorzaakt door een oliefilm tussen de tandwielflanken (te rijk gesmeerd).
Die oliefilm kleeft hier als het ware tussen de verschillende tandwielen en veroorzaakt oscillatie boven een bepaalde snelheid.
Je kunt proberen van binnen uit de olie met een kwastje gedrenkt in wasbenzine te verwijderen en als dat onvoldoende lukt dan rest niet anders dan het geheel in een bakje wasbenzine te dompelen en uit te wassen. Daarna alleen de motorassen smeren.
Succes Giel

 
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Ondertussen is het probleem voorlopig opgelost. Hoogstwaarschijnlijk komt het geluid toch van de rotor. Door het spelen met de vijsjes werd dit iets verbeterd. Ondertussen maakt hij nogsteeds lawaai, maar het hoge gepiep is weg. En het volume dat hij nu produceert is normaal denk ik voor ombouwloc. Natuurlijk heb ik m'n locsound nog die het geheel wat camoufleert.  O:-D

Uit ervaring weet ik dat dit niet lang zal duren. In het verleden heb ik dit ook al eens gehad, maar vroeg of laat begint het opnieuw.

Een nieuw probleem dat zich voordoet (en hij vroeger nooit gehad heeft) is het niet mooi optrekken. Afremmen gaat heel wat zachter dan optrekken. Hij versnelt zachtjes, versneld dan heel snel (schok) en dan trekt hij weer traag op om daarna met een schok op de gewenste snelheid te komen. Dit is los van het 'stotteren' dat hij vroeger had. Misschien kan ik dit dmv CV's verbeteren ?

Iedereen bedankt voor het meedenken, maar ik zeg wel, tot de volgende keer !
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Beste Treinengek,

Vandaag heb ik zo'n zelfde probleem opgelost. Ik heb mijn Br24 al een tijdje geleden omgebouwd met een magneet en een esu lopi 4.
Na het ombouwen heb ik hem gelijk op de rails gezet en begon hij ook te krijsen. Hier heb ik meerder malen mee lopen klooien en uiteindelijk vandaag heb ik het probleem opgelost. Voordat ik hem omgebouwd heb, heb ik hem uit elkaar gehaald en in wasbenzine gelegd. Hierdoor verdwijnt al het oude en overige smeer. Hierdoor was ik vergeten dat ik de lok natuurlijk van een klein beetje olie moest voorzien, want messing op messing is niet goed en veroorzaakt dit geluid. Dus om het verhaal hierboven af te ronden en tot een conclusie te komen is het voorzichtig en  met kleine hoeveelheden je lok te smeren. Doe dit wel met kleine beetjes tegelijk en niet met een scheut en hopen dat het dan goed komt.

En het nieuwe probleem is indd wellicht te verhelpen met de cv's. Bij esu wordt een boekje bijgeleverd met alle verschillende motor combinaties en de esu decoder. Mocht je hem niet kunnen vinden, bij een vorige post van mij staat hij ook omdat ik een zelfde probleem heb ervaren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

D1bbes
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Marklin 3072 stottert en piept na ombouw.
Beste Maxim,

Alhoewel er al vel is geschreven kan ik toch nog iets toevoegen.
Het probleem is mijn bekend en dus ook overkomen.
Het is vooral een mechanisch probleem. Het tandwielkastje is vaak oud (bij mijn 45 jaar). Alles is vanaf nieuwstaat op elkaar ingesleten. Met met monteren van een nieuwe collector komt er ook een nieuw tandwiel. En daarmee ontstaan het probleem. De druk in die verschillende asjes veranderd en alles moet op elkaar inslijten. En met te weinig smering ontstaat er gepiep.
Eigenlijk zou je alle tandwielen en asjes moeten vervangen. Dan is alles nieuw en loopt het gegarandeerd met veel minder weerstand.
Vandaar dat ik wat terughoudend ben met ombouwen en vaker kies voor een nieuwe loc en de oude "Ausmuster" en in mijn "museum" zet.

Veel succes!!

met treinengroet
Harry