Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Omgebouwde 3055 loopt niet lekker

Gestart door G68 zaterdag 06 september 2014, 21:14:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Best allen,

Ik heb hier een 3055 met een nieuwe hoogvermogen ombouwmotor van Marklin. Na een paar rondjes begon hij ineens veel minder goed te lopen.
Redelijk rumoerig (ik omschrijf het maar als een heel licht geratel, hij komt ook langzaam op gang (hij houdt dus in) en stinkt wat. Geen rook of iets dergelijks. Ik heb nog wat olie op de smeerpuntjes gedaan maar dat hielp niks.

Kan iemand mij helpen?
groeten,
Gertjan
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Met iets meer gegevens en evt. foto's is helpen veel makkelijker. Welke decoder zit erin?
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Het is een naar digitaal omgebouwde lok met ESU decoder. Ik heb even geen foto's.
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Heb je de koolborstels ook vervangen?

Roy
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Die zijn nieuw, zaten bij de ombouwset.
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Controleer eerst eens of er geen boutje van het motorschild door het frame heen steekt(meestal de onderste) en tegen de tandwielen komt.
Heb ik ook met mijn 3055 gehad.
Het schild van de hoogvermogen set is nl. dunner dan het originele schild.
Ik heb de mijne korter gevijld maar je kunt er ook een ringetje onder leggen.

grt Piet.
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
OK bedankt voor de tip, ik ga (morgen) eens kijken.
Gertjan
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Citaat van: PietB op zaterdag 06 september 2014, 21:51:46
Controleer eerst eens of er geen boutje van het motorschild door het frame heen steekt(meestal de onderste) en tegen de tandwielen komt.

Dat kan het niet zijn, de lok heeft al gereden!
Als dat het geval is, dan rijdt de lok sowieso niet!
Heb je het motorblok wel een hoogfrequent wasbenzine bad gegeven? De tandwielen zijn waarschijnlijk vuil van vet etc. Eerst grondig schoonmaken.
Heb je de SPOELEN wel op de motor gezet tussen de koolborstels en de esu decoder?

teunis
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Citaat van: teunistreinen op zondag 07 september 2014, 11:18:26
Dat kan het niet zijn, de lok heeft al gereden!
Als dat het geval is, dan rijdt de lok sowieso niet!
Ik zou niet weten waarom niet Teunis.
Mijn 3055 begon ook pas na een paar rondjes zwaar te lopen, dus niet is onmogelijk.
Citaat van: teunistreinen op zondag 07 september 2014, 11:18:26
Heb je het motorblok wel een hoogfrequent wasbenzine bad gegeven? De tandwielen zijn waarschijnlijk vuil van vet etc. Eerst grondig schoonmaken.
Daar lees ik niets over, ik denk dat de hoogvermogen set zo in een vuile loc is gezet.
Helemaal fout, maar toch blijven volkstammen het doen.
Citaat van: teunistreinen op zondag 07 september 2014, 11:18:26
Heb je de SPOELEN wel op de motor gezet tussen de koolborstels en de esu decoder?
Zijn de meningen over verdeeld, dt weet je.

grt Piet.
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
En nog maar een keer: de condensatoren (één of drie afhankelijk van type decoder) en de smoorspoelen zijn hulpmiddelen om door de draaiende elektromotor veroorzaakte storingen te dempen. Ze hebben niets met de werking van de motor te maken, tenzij ze verkeerd zijn ingebouwd! Een lok zonder ontstoring loopt prima, maar zal mogelijk storing veroorzaken bij andere elektriciteitsgebruikers.
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Omgebouwde 3055 loopt niet lekker
Aan de klachtomschrijving te lezen, denk ik eerder aan koolborstel slijpsel tussen de collector lamellen.
Misschien zijn de koolborstels niet goed geplaatst, of teveel olie, waardoor er in zeer korte tijd al slijpsel tussen de collector lamellen heeft opgehoopt.
Dit resulteert dan in slecht rijgedrag zoals omschreven door Gertjan.