Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aansluiten mobile station

Gestart door jandeboer zaterdag 30 augustus 2014, 11:55:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten mobile station
Lid sinds: 2013

offline
Aansluiten mobile station
Ha allemaal,
Ik heb eindelijk wat rails op de kop getikt, plus een mobile station. Maar het aansluiten lijkt niet goed te gaan.

Ik beschik over hele pakket: de trafo, bedieningspaneel en een grijs doosje met daaraan twee stekkertjes. Die moeten aan de rails worden vastgemaakt, maar daar gaat iets fout.

Hoe bevestig ik de draadjes perfect aan de rails? Dat moet toch niet moeilijk zijn, maar ik kom er niet uit.

Dank alvast voor alle tips.
Re: Aansluiten mobile station
Re: Aansluiten mobile station
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aansluiten mobile station
Citaat van: jandeboer op zaterdag 30 augustus 2014, 11:55:18
Hoe bevestig ik de draadjes perfect aan de rails? Dat moet toch niet moeilijk zijn, maar ik kom er niet uit.

Dank alvast voor alle tips.
Hallo Jan,
kijk eens hier http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60651/60652_Mobile_Station
ik gk er op dat je de bruine en de rode draad bedoelt als je het over stekkers hebt.
De bruine komt op de rails en de rode komt op de Puntcontacten



Op de soldeerlip ( O ) komt de bruine en op de soldeerlip ( B ) de rode.
Zoals in de afbeelding. (Door slijpen en terugmelding even vergeten.)
Heb je andere rails dan C-rails moet je het even vertellen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grt Piet.
Re: Aansluiten mobile station
Ik geloof dat alles goed zit! Ik ben nu aan het pielen om een en ander rijdend te krijgen.

Dus alvast veel dank voor nu, ik houd jullie op de hoogte!
Re: Aansluiten mobile station
Ik loop nog tegen het volgende probleem aan:

De lok maakt contact als ie op de rails wordt gezet, maar wordt niet gelezen door de mobile station. Met andere woorden: ik zie dat er spanning op de baan staat, maar de treinen rijden niet!

PietB, of anderen, heb jij enig idee wat ik over het hoofd zie?
Re: Aansluiten mobile station
Welke decoder zit er in de loc? Heb je het juiste adres en protocol ingegeven op je MS2?
Re: Aansluiten mobile station
het is de ms1, maar dat vind ik nog lastig, om te weten welk adres ik moet invoeren.

Overigens heb ik wel de eerste MFX- loc aan het rijden! Die had simpelweg even een zetje nodig!
Re: Aansluiten mobile station
Re: Aansluiten mobile station
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Aansluiten mobile station

Hallo Jan !

Wat voor loc krijg je niet aan de praat ?
Als er een boekje bij zit, staat daar het adres in.
Als het loc uit een startset is, die hebben ook bepaalde vaste adressen af fabriek.

Evt een foto van de loc plaatsen. Als je het adres weet, is het simpel verder.

Grtz Tony
Re: Aansluiten mobile station

Bijvoorbeeld de 3053, die ik niet terug kan vinden in de Mobile Station.

Ik vraag mij af: als ie analoog is, kan de mobile station de lok dan uberhaupt wel zien? Hoe werkt dat?

tnx allen!
Re: Aansluiten mobile station
Volgens mijn bescheiden mening rijdt een analoge lok niet (correct) op een digitale baan.
Re: Aansluiten mobile station
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Aansluiten mobile station
Hallo Jan,
De mobile station is alleen gemaakt voor de aansturing van digitale treinen (met een decoder dus).
Een analoge locomotief zal hij nooit kunnen zien.
De analoge locomotief staat stil, rijdt harder, of zachter afhankelijk van hoeveel stroom hij krijgt.
Op een baan met digitale treinen staat er een constante spanning op de baan.
En bv met een mobile station stuur je de locomotief aan.
In de wiki, op het forum en helemaal op het internet kun je hierover veel informatie vinden.
Re: Aansluiten mobile station
Ja dat zal een dagje digitaliseren worden!

Dank aan allen!
Re: Aansluiten mobile station
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Aansluiten mobile station
Citaat van: jandeboer op zaterdag 30 augustus 2014, 21:47:03
Ja dat zal een dagje digitaliseren worden!
30 minuten per loc.

grt Piet
Re: Aansluiten mobile station
haha optimist:)

dat zal pas gelden vanaf lok nummer 3 denk ik!
Re: Aansluiten mobile station
ben nieuw op deze topic...sedert ik enige tijd geleden op rust ben, heb ik mijn vroegere modelspoorhobby terug opgenomen....heb  al eea verwezenlijkt en aangekocht maar zit nu wel met enig probleem....heb locs met dipdecorder maar heb ook een loc met een mfx decoder.....conclusie met mijn vroeger besturing (central unit, 80f, keybord kan ik de treinen besturen maar niet deze met mfx decoder....(heb wel een mobil station waar deze laatste wel mee rijdt) hoe kan ik deze beide besturingssystemen combineren /compatibel maken??
Re: Aansluiten mobile station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten mobile station
Alle loks met een Märklindecoder zijn in te voeren en te gebruiken met een Mobile station.
Voor de nieuwere loks (34xx, 36xx, 37xx en 39xx-nummers) kun je deze ik de database van de MS vinden, waarbij mfx loks zich in principe zelfstandig aanmelden.
Dit is wel afhankelijk van de software versie van de MS.

Voor lok met een achteraf ingebouwde decoder heb je meerdere opties.
Het eenvoudigst is handmatig het adres invoeren. Bij loks met een programeerbare decoder (MM-programmeerbaar) kun je hierna de adressen en functies met de MS2 instellen.
Soms kun je een ander gelijksoortig model met dezelfde functies kiezen uit de databas en vervolgens adres en naam en overige CV's (registerwaarden) aanpassen.

Met de ouder 6021-Central Unit zul je in de handleiding van de lok (vaak ook nog te vinden op www.marklin.de onder "produkte") het adres moeten opzoeken.
Dit kun je dan in de 6021 invoeren. Dit geldt ook voor mfx-loks.

John
Re: Aansluiten mobile station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten mobile station
Nog even een aanvulling.

Gebruik NOOIT een 6021 gezamelijk met een MS1/MS2 binnen dezelfde stroomkring.

John