Daar zijn we weer met een verse update.
TS A 106 & A 327 - Blauwe Tram, Katwijk a/d Rijn. by
Bas Meijer, on Flickr
Vanwege de Najaarsfeesten in Katwijk a/d Rijn werd er eenmalig een tramspoor van 600 meter aangelegd op het oude tracé van de bekende Blauwe Tram. Omdat alleen spoor natuurlijk geen zin heeft, werden er ook twee echte Blauwe Trams vanuit Den Haag overgebracht naar het dorp aan de Rijn. Aangedreven door een generatorwagen rijden de twee wagens A 106 en A 327 heen en weer over de Rijnstraat. Over, want het spoor ligt gewoon op het asfalt, en de weg is dan ook afgesloten.
RP 1252 - 33201, Den Haag Laan v NOI. by
Bas Meijer, on Flickr
RailPromo heeft een rijdend Restaurant onder de naam 'Panorama Rail Restaurant'. Drie rijtuigen, waaronder een Panoramarijtuig vormen in combinatie met de ex-EETC 1252 een rijdende vreetschuur. Een rondje langs koeien, hoogbouw, de Residentie en over de oudste spoorlijn van Nederland is bij de prijs van minimaal ?125,- per persoon inbegrepen. Het geheel komt hier langs de Residentie, tijdens de passage van het viaduct over de Prinses Beatrixlaan heen, op weg naar Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal.
NSR 2113 & 2937 - 5850, Diemen. by
Bas Meijer, on Flickr
Op dinsdag 30 juni 2015 was ik in Diemen te vinden voor de Berlijntrein, omdat deze met een 186'er reed. Vlak voor de passage van de Berlijner vormde dit tweetal SGM een mooi testobject. Treinstellen 2113 en 2937 komen hier het station van Diemen binnenrijden, op weg naar Hoofddorp als trein 5850. Het kan nooit lang duren voordat ook deze 'Sprinters' uit dienst worden gehaald. De treinstellen hebben inmiddels de leeftijd van ruim 40 jaar overschreden...
SHTR 1823, Waalhaven. by
Bas Meijer, on Flickr
De ex-NSR 1823 was ooit voor HSL bedoeld. Omdat HSL de loc uiteindelijk te duur vond, ging de loc naar Shunter. De machine werd op de Waalhaven voorzien van een dieselmotor, om zo een hybride locomotief te maken. De stroomafnemer boven de dieselmotor is eraf gehaald, maar nadat het uiteindelijk, hoe kan het ook anders, teveel kostte, werd het project stilgelegd. De loc staat nu in de rij met terzijde gesteld materieel achter de grote loods van Shunter op de Waalhaven.
SMMR 2225, SHTR 203 101 & ERSR 189 212, Waalhaven. by
Bas Meijer, on Flickr
Vanwege de Wereldhavendagen was ik op zaterdag 5 september 2015 bij Shunter op de Waalhaven te vinden. Mijn school, het STC, had daar een stand. Voor de opening van het geheel was er tijd voor een rondje met uitleg, en ook publieksvrije foto's. SMMR 2225 is aan het warmdraaien, de 203 101 van Shunter stond er in diepe rust naast, terwijl de 189 212 op het terrein te vinden was als statisch object. Later op de dag reed de 2225 ritten met bezoekers, op spoor 259 van de Waalhaven.
RF 103 & SHTR 'Bokito', Waalhaven. by
Bas Meijer, on Flickr
Vanwege de Wereldhavendagen was ik op zaterdag 5 september 2015 bij Shunter op de Waalhaven te vinden. Mijn school, het STC, had daar een stand. Voor de opening van het geheel was er tijd voor een rondje met uitleg, en ook publieksvrije foto's. Rail Feeding 103 & Shunter Niteq 4000 'Bokito' staan gebroederlijk tezamen op de Waalhaven.
DBS 6426 - 62248, Rotterdam Centraal. by
Bas Meijer, on Flickr
Tijdens de Wereldhavendagen rijdt DB Schenker met de SSN over Havenspoorlijn (HSL). Omdat de 01 1075 van de SSN geen ERTMS aan boord heeft, dient er een locomotief met de juiste beveiliging voorop te lopen. Loc 6426 was tijdens de Wereldhavendagen de klos, en is hier te zien na de middagslag van 5 september 2015. De machinist van de dieselloc liet aan het personeel op de stoomloc weten dat er vertrokken moest worden door een tyfoonstoot, en zo zien we hier het geheel vertrekgereed als trein 62248 naar Rotterdam Noord Goederen.
Efteling Moortje - Stoomtrein, ESM. by
Bas Meijer, on Flickr
Wie aan smalspoor in Nederland denkt, vergeet de Efteling. Zo ook ik, en pas later op een dagje Efteling bedacht ik me dat er ook nog treinen rijden. Zo zien we hier stoomlocomotief Moortje, welke in 2008 de hondertste verjaardag vierde. De loc rijdt hier met de typische Eftelingrijtuigen langs de oostzijde van het attractiepark. De stoomtrein rijdt al sinds 1969 door het park, rijdend op 600mm spoor.
NSR 2981 - 4026, Gouda. by
Bas Meijer, on Flickr
Op de mistige maandagmorgen 14 september 2015 moest ik even in Gouda zijn. Het toeval wilde dat een kennis in de tijd dat ik op het station zou zijn langs zou komen met de sprinter naar Uitgeest. We zien de Meester in opleiding hier Gouda binnenkomen met SGM 2981 als trein 4026 naar Amsterdam en Uitgeest.
NMBS 2844 - 9224, Rotterdam Centraal. by
Bas Meijer, on Flickr
De Beneluxtrein rijdt op het moment met wisselend materieel. De ene trein rijdt met 6 bakken ICR, dan weer met 7 of de vernieuwde variant die sinds begin dit jaar rijden. Op 14 september was het de 2844 die met 7 oude bakjes ICR richting het Belgische trok als trein 9224. We zien de trein hier klaar staan voor vertrek te Rotterdam Centraal.
NS 186 002, 16126 & 186 006, Rotterdam Centraal. by
Bas Meijer, on Flickr
Er rijden op het moment testtreinen met twee loc's 186 in dubbeltractie tussen Rotterdam en Amsterdam. Rond de klok van 10 staat de 186 002 in Rotterdam gereed om weer terug te gaan richting de hoofdstad. De loc heeft stam 16126 aan de haak, en wordt geholpen door loc 186 006. De trein met zo'n 7600 PK (5600 kW) zal heus geen moeite hebben met de reis van 30 minuten.
NSR 8670 - IC761, Den Haag Mariahoeve. by
Bas Meijer, on Flickr
De meeste fotografen laten het VIRM links liggen. Ik heb zoiets van, als het een leuke plaat is, waarom zou ik hem dan niet klikken? Zeker als er een bekende op de bok zit. We zien hier een voor sommige zéér bekende meester in opleiding, die met zijn mentor onderweg is naar, het naar eigen zeggen einde van de wereld, Groningen. De dubbeldekker passeert hier station Den Haag Mariahoeve, als trein 761 Den Haag Centraal - Groningen.
Als laatste nog een nog niet eerder vertoond archiefplaatje vanuit de stageperiode van mijn eerste opleidingsjaar:
DBS 189 077 & 189 075 - 48747, Europoort. by
Bas Meijer, on Flickr
Wachten voor een rood sein. Het kan zorgen voor irritatie. In dit geval vond ik het wel leuk om een plaatje te maken van de 5000-tonner, en na toestemming door de mentor ben ik even naar buiten gehopt, om gewapend met de camera 'mijn' trein naar Bexbach op de foto te zetten, ook al zou ik hem maar rijden tot aan de Kijfhoek. Blijf het altijd imposante treinen vinden, zeker als je de cijfers ziet.
Dat waren ze weer, hoop dat jullie er van hebben genoten.
Grtz,
Bas.