Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T - Bijzonder Transportje

Gestart door Rutger dinsdag 03 december 2013, 23:19:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T - Bijzonder Transportje
Hallo allemaal,

Het leek me leuk om een fototopic te maken met plaatjes van de verbouwing van Utrecht Centraal en van bijzondere treinen die op m'n werk onder het raam door komen. Af en toe zal ik ook van andere locaties foto's plaatsen, zoals in Den Bosch waar ik altijd op de trein stap op weg naar m'n werk.
De kwaliteit van de foto's zal meestal niet super zijn omdat ik ze met m'n telefoon maak. Ik hoop dat het toch de moeite waard is.

Aan de noordwestzijde van het station staat het seinpaleis (zoals het vroeger genoemd werd). Vanuit hier wordt de treinenloop op Utrecht Centraal, rond Woerden en Gouda en op de lijnen naar Den Bosch en Arnhem geregeld. Overigens wordt er een nieuwe post gebouwd die een kilometertje noordelijker zal komen te liggen. Naar verwachting gaan we daar in 2015 naar toe.

Deze foto is uit 2011, maar er is aan het gebouw niet veel veranderd sindsdien.



Vroeger werd dit Post T genoemd en af en toe kom je die term nog tegen.



Deze foto is uit april 2011. Een deel van de oude perronkap van architect Van Heukelom staat er nog. Tevens rijdt de Jules (of is het nou de Jim) rond.



In februari 2012 was er sneeuw...



...en in juni niet meer. De oude perronkap is helemaal weg, maar van de nieuwe stationshal is hier nog niet veel te zien.



Transportje met pantserwagens (juni 2012).



Februari 2013: De eerste contouren van de nieuwe stationshal worden zichtbaar.



Overbreningsrit van het spoorwegmuseum:



In mei van 2013 werden er veel testritten met de V250 gemaakt.



Een meettrein:



En nog eentje, in actie:



Binnenkort verleden tijd: het blauwe licht als je met de roltrap naar de stationshal gaat. Wel een mooi plaatje. :-)



Nog een keer de V250 op een van de laatste dagen dat er mee getest werd.



De Jim (of is het nou de Jules). Een motorpost in ieder geval. >:-D



Niet alleen de stationshal wordt helemaal anders, ook het emplacement gaat er heel anders uit zien.



Een kruiswissel onder de stationshal wordt weggehaald. Er zullen nog vele wissels volgen...



In juni 2013 kwam de 01 1075 voorbij achter een 6400.



Locje naar de andere kant en door naar Rotterdam.



Locon 9905 met een avondritje.



De stand van de verbouwing in augustus 2013:



Niet zo'n scherpe plaat helaas: een 6400 met een sanditewagen.



November 2013. Het is al een beetje te zien waar spoor 20 en 21 komen.



Ook aan de zuidkant van de hal is dat al te zien. Er ligt zelfs al een wissel.



Dit is een selectie van wat ik de afgelopen 2 jaar zo'n beetje verzameld heb. Ik zal dit topic af en toe aanvullen met verse plaatjes.

Groetjes,

Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Leuk om dit zo eens van dichterbij te zien

gr Ed
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Bedankt voor het plaatsen van deze foto's :thumbup: :thumbup:. Op deze manier zie je dingen die je anders niet te zien krijgt.

(Is het erg :offtopic: als ik zeg dat ik een klein zwart locje mis? :mrgreen:.)
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Je moet het me denk ik maar vergeven als ik die kleine BR 89 niet iedere dag meesleep naar m'n werk. >:-D :thumbup:
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Bij deze is het je vergeven :-).
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Vorige week nog even wat speelfoto's gemaakt met een fisheye. Mooie foto's zijn het misschien niet, maar het effect blijft wel leuk.

Het middenstuk van de oude stationshal op Utrecht CS ziet er nog vertrouwd uit.



Het zuidoostelijke deel is met de voltooiing van bouwstap 2 al klaar voor de toekomst. Uiteindelijk wordt dit deel dus ruim 2x zo breed.



Groetjes,

Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Grappig om het eens op deze manier te zien :thumbup:.
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Ik zou toch eens de br89 meenemen Rutger  :P
Dan is dit topic ook weer compleet.
Leuke foto's weer.

groetjes Dennis
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Hoi Rutger,

Misschien moet ik ook eens overwegen een camera mee te nemen.
Mijn uitzicht is, ik heb vreemd genoeg geen spoor foto op mijn telefoon, precies de andere hoek van het station :)


Groet,

Wilbert
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Oww,

Mooie foto's Rutger!
Ik ga dit volgen want ik kom niet elke dag op Utrecht CS, maar vindt zo'n verbouwing altijd heel interessant.

Gr. Fred.
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
aha, dan weet ik waar ik naartoe moet zwaaien als ik langskom  :thumbup: :thumbup:
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Ga dit ook volgen, over een paar jaar hoop ik ook daar wegbekendheid te hebben. Misschien heb ik je dan wel aan de lijn.

Gr Mike
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Dat zou zo maar kunnen. De Post Utrecht beslaat een vrij groot gebied.

Afgelopen nacht waren er weer werkzaamheden. Iedereen staat te wachten tot de laatste trein voorbij is en het gebied buiten dienst kan.



Groetjes,

Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Rutger,
Dat wsl op de foto gaat niet naar spoor 20 en 21, maar dat is het oude spoor 122.
Had je toch moeten weten als Trdl. :D
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Ik weet niet of ze het nog gaan gebruiken voor de nieuwe sporen. Overigens is Utrecht Centraal niet mijn gebied. ;)
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Wat is jou post dan?
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Hoi Rutger,

Kun je in de toekomst het hek bij het overpad openen als wij daar de bovenleiding gaan aarden? ;)

Gr
Frans
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Nieuwe plaatjes!

Videoschouwtreinen zien we regelmatig voorbij komen. Hierboven zijn al diverse voorbeelden te zien, maar deze zat er nog niet tussen:



Toch een raar gezicht als er overal rook vanaf komt. Staan alle bielzen op het emplacement in brand? Nee, het is net gaan regenen en dit is stoom die van de hete wisselverwarming af komt. :)



Stukje ingezoomd (hopelijk heeft m'n volgende telefoon een nog betere camera): een 1200 met een skitrein.



Half uurtje later: de volgende skitrein met wederom een 1200 er voor...



Toch fijn als je dan net pauze hebt en even naar buiten kunt. >:-D







Het blijft toch een supermooie loc.



Tijd om verder te gaan!



Weet iemand trouwens waarom beide 1200's beide stroomafnemers omhoog hebben?

Binnenkort meer!

Groetjes,

Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Vandaag 2x 1200!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Vandaag 2x 1200!
Mooie foto's.

Beide stroomafnemers? ik denk vanwege de lengte/gewicht van de trein? Zo verminder je de stroomsterkte die bij het aanzetten door 1 stroomafnemer gaat.

Roy
Re: Spoorfoto's Rutger - Rondom Utrecht Centraal en vanuit Post T Utrecht
Citaat van: mark7758 op zaterdag 21 december 2013, 21:28:32
Wat is jou post dan?

Ik doe de baanvakken rond Woerden, Gouda en de Arnhemmerlijn. Binnenkort waarschijnlijk ook de Bossche lijn. Utrecht Centraal zelf dus vooralsnog niet.

Citaat van: Frako op zaterdag 21 december 2013, 21:47:10
Hoi Rutger,

Kun je in de toekomst het hek bij het overpad openen als wij daar de bovenleiding gaan aarden? ;)

Gr
Frans

En zo'n mooie fotokans mislopen zeker? Nee, daar kunnen we niet aan beginnen. :P >:-D
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Vandaag 2x 1200!
CiteerWeet iemand trouwens waarom beide 1200's beide stroomafnemers omhoog hebben?
Omdat bij het aanzetten nogal wat stroom gevraagd werd liep je het risico dat de bovenleiding te heet zou worden en door zou smelten. Daarom werd de voorste stroomafnemer opgezet om de wamte te verdelen. Hetzelfde zag je ook bij de 1100-, 1300- en de 1500-series.
Na het aanzetten werd de voorste stroomafnemer weer gestreken, dat moest in elk geval bij een snelheid van 30 km/u gebeurd zijn.
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Tijd om weer eens wat nieuwe plaatjes te posten. Ik kom niet zo heel veel meer op 't forum, maar ik blijf uiteraard wel foto's maken als er wat bijzonders voorbij komt. Of als de verbouwing van Utrecht CS weer een stapje verder komt natuurlijk.

Deze foto is in februari gemaakt. Onder de draagconstructie van het oude dak is een tijdelijke constructie gemaakt, zodat het oude afgebroken kan worden zonder de roltrap te sluiten. Alle tijdelijke constructies op Utrecht CS zijn trouwens blauw gemaakt, zodat je ook bij het nieuwe dak al kan zien wat wel en niet bij het eindresultaat zal gaan horen.



Is het kunst of reclame? :)



2 bakjes SGM.





Hier is goed te zien dat de nieuwe hal een stukje groter zal worden dan de oude.



Ik weet niet of ik het als eens eerder gemeld had, maar de daklijn van het oude station (afwisselend grote boog en kleine boog) kwam precies overeen met die van de oude ijzeren kap. Deze laatste herinnering aan dat oude station zal binnenkort definitief tot het verleden behoren.



Vanuit de trein genomen in de buurt van de halte Lunetten. Er komen hier nog een aantal sporen bij, zodat er uiteindelijk 8 sporen vanuit de zuidkant richting Utrecht CS zullen lopen. Daarnaast komt een trambaan met 2 sporen.



Plaatje vanuit de Post, ergens in maart.



Werktreintje.



Deze sprinter voert testritten met ERTMS uit.



Meettrein in actie (zie rode lichten onder de trein).



Blijft toch een briljante naam voor een meettrein... ;)



Er komt steeds meer zand voor de post te liggen...



Nieuw stukje stationshal.



Waar is al dat zand nu? Enfin, de vorderingen van de verbouwing zijn goed te zien.



Vanuit het station in zuidelijke richting: het nieuwe perroneiland krijgt vorm.



Bouwketen aan de Mineurslaan.



Het nieuwe busstation met op de achtergrond de Inktpot.



Altijd leuk als je zoiets in je plan ziet staan. 38xxx betekent eigenlijk altijd iets bijzonders. Onder Tk (treinkenmerk) wordt het vermoeden bevestigd: STM. Stoom dus!  :)



Helaas was het al bijna donker en bovendien verschrikkelijk @*#-weer, dus het is niet een heel mooi plaatje geworden. Waarom die diesel er voor reed weet ik niet.



Deze is van een paar dagen geleden. De vorm van het oude station verdwijnt meer en meer...



Tot slot nog eentje voor het bakje "rare combinaties": 3 verschillende locs voor een graantrein.



Dat was 'm weer!

Groetjes,
Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Bedankt voor het plaatsen van de fotoreportage :thumbup:.
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Leuke fotoserie, thanks!

Weet jij zo wanneer spoor 20/21 in gebruik worden genomen? Aangezien de bouw van het perron nu al vrij snel gaat...

Groetjes, Daniël
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
 :O :thumbup: Das weer 'n mooi verslag

GZD!
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Hi Rutger,

Geboren, getogen en nu nog steeds in Utrecht wonend liep ik al als klein jochie op en rondom CS om te kijken en alles te volgen wat er in dit gebied gebeurt.
Dit draadje kwam ik toevallig tegen maar ga ook dit volgen.

groet
Harald 
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
mooi e plaatjes
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Bedankt voor het plaatsen van deze hele fraaie plaatjes!

:thumbup: :thumbup:

Frans
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T Utrecht - Update 30 mei
Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 30 mei 2014, 11:52:14
Weet jij zo wanneer spoor 20/21 in gebruik worden genomen? Aangezien de bouw van het perron nu al vrij snel gaat...

Nee, dat wist niemand bij ons eigenlijk zeker. We hebben wel plannen gezien, maar wanneer ze uitgevoerd gaan worden hangt met heel veel dingen samen. Het lijkt er op dat ze als eerste vanaf de zuidkant aangesloten gaan worden, maar dat is dus een gokje.
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T - Bijzonder Transportje
Hallo iedereen,

Vandaag stond er een trein in m'n plan met de toevoeging 1BV, wat inhoudt dat er 1 regeling voor "Bijzonder Vervoer"  bij deze rit hoort. Als treindienstleider dien je op de hoogte te zijn van de inhoud van zo'n regeling, omdat er bepaalde beperkingen in kunnen staan. Deze regeling had echter beperkingen voor ons. Toch was er iets speciaals dat ik met jullie wil delen:



En daar is ' ie dan:





De Adler is onderweg naar het spoorwegmuseum voor een tentoonstelling ter ere van het 175 jaar bestaan van de spoorwegen in Nederland. Er komen nog veel meer bijzondere locomotieven naar Utrecht (zie website Spoorwegmuseum), dus misschien komen er nog meer Kodakmomentjes voorbij de komende tijd...

Groetjes,

Rutger
Re: Spoorfoto's Rutger - Utrecht Centraal & vanuit Post T - Bijzonder Transportje
De "graantrein" met 3 RRF-locomotieven is geen graantrein maar een lege dolimetrein (uit Veendam naar Hermalle in België)  :)