Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

schoonmaken c rails

Gestart door Ritual dinsdag 26 augustus 2014, 12:12:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schoonmaken c rails
Lid sinds: 2013

offline
schoonmaken c rails
Omdat op sommige stukken van mijn rails de treinen nogal eens blijven hangen, moet ik ze schoonmaken.

Nu kom ik allerlei verschillende methodes tegen op internet, meestal zit het probleem in de spoorstaven die schoongemaakt moeten worden.
Ik heb geen railgum, maar zou dit willen doen met wasbenzine.

Ik vraag me alleen af of dit geen nadelige effecten heeft voor het plastic van de rails als het daarop komt. Want dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn.
Re: schoonmaken c rails
Ritual

Ik ga er met een witte potlood gom over de rails en ze zijn terug proper.
Re: schoonmaken c rails
Citaat van: Ritual op dinsdag 26 augustus 2014, 12:12:45
Ik vraag me alleen af of dit geen nadelige effecten heeft voor het plastic van de rails als het daarop komt. Want dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn.
Daar hoef je met wasbenzine niet bang voor te zijn, maar het laat wel vet op de spoorstaven achter en dat trekt weer stof aan en dan ben je dus weer terug bij af.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: schoonmaken c rails
Koop gewoon een railgummetje, dan het je geen last van het effect dat Gerard beschrijft en je hebt schone rails.
Vergeet ook de puco's niet te reinigen.

grt Piet.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: schoonmaken c rails
Hi Ritual?

Gommetje gebruiken voor erg vuile stukken.
Doekje (niet pluizend) vochtig maken met wasbenzine (laat geen vet achter).
Gebruik zelf wit doekje (E-Tork) dan zie je ook direct hoe vuil het is.
De puco's hoef je niet te cleanen die worden door de sleper al schoon "geschuurd" misschien alleen even met het zelfde doekje.

groet
Harald
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2013

offline
Re: schoonmaken c rails
En als je wasbenzine gebruikt: trek een plastic handschoen aan. Je wilt dat spul liever niet op je huid.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: schoonmaken c rails
Ritual,
Diverse mogelijkheden;
Voor moeilijk /onbereikbare plekken een railreiniging wagon.
Uitstekend middel een railgum van 3 euro.
Met niet pluizende doekjes en eventueel oplosmiddel geeft vlekken in de omgeving van de railbedding.
Cees
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2013

offline
Re: schoonmaken c rails
De rails is niet erg vuil, maar er is bijna een jaar niet gereden, en dan merk je dat er wat stukken zijn waar de treinen op stil blijven staan.

Dus wil ik alle rails even reinigen.
Ga het toch maar met wasbenzine doen denk ik.
Maar ook hier hoor ik weer tegenstrijdige berichten, dat bedoel ik dus.

Zo'n railgom heb ik ook slechte verhalen over gelezen dat dat een soortgelijk effect heeft als schuurpapier, dat dat ook kleine krassen achterlaat.
Re: schoonmaken c rails
Citaat van: Jorg op dinsdag 26 augustus 2014, 12:15:20
Ik ga er met een witte potlood gom over de rails en ze zijn terug proper.
Die oplossing is nieuw voor me. Die ga ik eens proberen.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: schoonmaken c rails
Ik gebruik ook railgum, deze is al behoorlijk zwart geworden, moet je de dan gum schoonmaken en zoja hoe? En met welk middel.

Mvg
Koos
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: schoonmaken c rails
Ik gebruik geen railgum omdat ik vind dat het door het er overheen gaan om schoon te maken kleine krasjes in je rails maakt waardoor er dan weer vuil in komt. :(
Daarom gebruik ik een gewone zakdoek wrijf over de rails waar de trein stottert (lijkt mij wel ;)) en heb er daarna geen last meer van. :P
Goedkoop makkelijk en simpel en resultaat. :D
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: schoonmaken c rails
Een deel van de vervuiling is koolstof/vet.
In mijn analoge tijd had ik geen last van vervuiling, nu heb ik er wel last van.
2 rail rijders hebben van oorsprong veel meer last van vervuiling, zo ook met Z-spoor.

Met een goede railgom, geen schuurblok, kan ik geen krassen ontdekken, zelf niet onder een vergrootglas.

Schoonmaken, hij wordt zwart, heb ik een maal gedaan, 1ste gummetje, resultaat hele blok loste op!

Cees
Re: schoonmaken c rails
Een potloodgom is veel zachter en laat geen krassen achte op de rails.
Deze gom is ook ideaal voor het reinigen van een vuil ankers van een E-motortje van een lok.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: schoonmaken c rails
Af en toe met een meubelviltglijder over de rails wrijven is een goede manier om vuil te verwijderen.
Klein gaatje in een deuvel o.i.d. boren en daar het spijkertje van de viltglijder in drukken.
Heb je een klein handvatje en kun je gemakkelijk de rails schoonmaken.
Doosje vol voor niet al te duur bij de Action. :)

Grt. Henk
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2011

offline
Re: schoonmaken c rails
iemand ervaring met sr24? die vloeistof
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: schoonmaken c rails
Citaat van: Cees B op dinsdag 26 augustus 2014, 19:54:15
2 rail rijders hebben van oorsprong veel meer last van vervuiling, zo ook met Z-spoor.

Valt wel mee :) Ligt een beetje aan het type rails.... De oudere messing rails is er iets gevoeliger voor dan de nieuwe nieuw zilver rails.

Citaat van: Cees B op dinsdag 26 augustus 2014, 19:54:15
Met een goede railgom, geen schuurblok, kan ik geen krassen ontdekken, zelf niet onder een vergrootglas.

Dat is inderdaad een hele oude discussie.... en zoveel meningen e.d.

Citaat van: Chief op dinsdag 26 augustus 2014, 20:58:06
iemand ervaring met sr24? die vloeistof

Is vettig, dus niet echt doen. Dan kan je beter wasbenzine gebruiken.

Zelf doe ik de rails met:
1) Roco Railgum
2) Doek met wasbenzine
3) Droge doek (zonder iets)

En vergeet vooral niet de wielen schoon te maken en de contacten op de wielen schoon te maken.

Groet Ronald.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: schoonmaken c rails
Dag Stefan.

Citaat van: Ritual op dinsdag 26 augustus 2014, 12:12:45
Ik heb geen railgum, maar zou dit willen doen met wasbenzine.

Als je een (afval-)blokje MDF drenkt in wasbenzine, kun je hiermee prima rails reinigen!
Gebruiken als of het railgum zou zijn. Zijn alle zijden te vuil geworden, dan weg ermee.
Eventueel met een niet pluizende doek (handdoek bijvoorbeeld) na wrijven als het blokje
te nat zou zijn. Dit gaat geheel zonder krassen en goedkoper kan het niet :wink:

Groeten,

Erik.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2013

offline
Re: schoonmaken c rails
Let er op dat wasbenzine altijd een vettig laagje achter laat. Op die manier heb je al snel weer last van meer stof op de rails dan wenselijk is. (was hierboven ook al gezegd)

Wasbenzine alleen gebruiken wanneer je contactoppervlakten later alsnog reinigt, zoals met alcohol. Dit is dus met je rails/baan niet wenselijk, want dan moet je twee keer de baan rond.
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2011

offline
Re: schoonmaken c rails
Beste mensen  ik reinig de rails met een paar Noch vegertjes onder de wagens en een Marklin reinigingswagen Dat gaat redelijk,ik moet vaak met de hand extra schoonmaken Nu heb ik de ervaring dat Crail vuiler wordt dan Krail  mijn baan heeft 50/50 C/K rail en de treinen rijden overal Zo op het oog lijken de railstaven hetzelfde Heeft nog iemand deze ervaring? Ruud
Re: schoonmaken c rails
Wil Tweeendrie
gast

Re: schoonmaken c rails
Dag medespoorders,

Om mijn rails schoon te maken gebruik ik de stofzuigerwagen, borstelwagen en puko-schoonmaker van Lux.
Voordat ik deze wagens aangeschaft had moest ik ook vaak op één van bovengenoemde manieren de rails schoonmaken.
Het meeste effect had toch de railgum van Roco. Inmiddels al jaren niet meer gebruikt.
De wielenreiniger van Lux geeft slecht resultaat, dat doe ik met de hand.

Het is helaas een flinke investering, maar via het gebruiksgemak is dit ruimschoots terug betaald.

Tevens heb ik ook een magneet onder de stofzuiger gemonteerd en dan verbaasd het mij hoeveel ijzervijlsel daar mee wordt "opgezogen".

Er liggen bij mij "in het zicht" K-rails, in het schaduwstation en in de bergen ligt messingrails met als middenrail verkoperd lasdraad en in het rangeergedeelte ligt C-rails.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: schoonmaken c rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: schoonmaken c rails
Hoi Wil,

Een slimme toevoeging dat magneetje onder de wagon.
Inderdaad bijzonder dat die ook nog redelijk wat oppikt.

Bij mij staan de Lux wagons ook de wensenlijst, maar vanwege de prijs is het er tot nu toe nog niet van gekomen.

Groeten,
Ton.